Gå til innhold

Hvor mye ville dere lånt til hus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har kjøpt oss rekkehus og låner nå 400 K ekstra for å pusse opp. Ved salget av egen leil fikk vi litt mer enn vi ventet. Ville dere hatt litt mer i boliglån og heller å ha ca 500 K på konto.. eller betalt ned det på boliglånet med en gang? Det er jo bare snakk om et par tusen i mnd ekstra, og det føles alltid bra å ha litt penger på konto. 

Anonymkode: 68e8f...411

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville hatt litt mer i lån og satt pengene i fond.

Anonymkode: a1ca2...061

Skrevet

Det er jo tusenvis av kroner i rente over tid. Ville betalt det ned med en gang.

Anonymkode: 3616c...a5a

Skrevet

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg ville hatt litt mer i lån og satt pengene i fond.

Anonymkode: a1ca2...061

Enig

Anonymkode: 91293...f10

Skrevet

Det å betale boliglånet fullstendig er for meg et problem for en annen dag. Jeg har 50 år å betale ned på og så lenge lever jeg ikke. Normalt så ville jeg ha valgt lavere boliglån OG penger på konto, slik at jeg kan spare hver måned. Men å spytte inn 200 000 kr i boliglånet for å få det betalt ned raskere, ikke pokker om jeg gjør. 
Så i ditt tilfelle jeg ville ha gått for høyere lån og penger på konto, så lenge den månedlige betalingen ikke er for høy. 

Anonymkode: b82e2...e6b

Skrevet

Jeg var i liknende situasjon men med noe høyere sum. Vi betalte litt på boliglånet, brukte resten på ny bil og fondsparing. Hovedgrunnen til at vi brukte noe på boliglånet var å få belåningsgrad under en viss % så vi fikk bedre rente. 

Det har jo litt å si hvor høyt boliglånet er, vårt var godt innenfor komfortsonen selv om det skulle bli litt renteøkning. Hadde lånet vært presset til det ytterste hadde vi kanskje heller prioritert å få det ned. 

Anonymkode: e1763...629

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville beholdt de, ikke betalt ned på boliglånet (hvis jeg ikke hadde hatt buffer fra før da). Ville vurdert ca halvparten i indeksfond og andre halvparten på sparekonto. 

Over tid er det rimelig å anta 5-6% avkastning på fond, så det vil kunne rettferdiggjøre noe av rentene man må betale på boliglånet. Vel så viktig for min del, og grunnen til valget, er å ha buffer som er stor nok til å utgjøre reelle «fuck you-money» hvis jeg kommer i konflikt på jobb, ønsker en behandling som det offentlige ikke dekker osv. Å ha det gir MEG en følelse av frihet og trygghet i hverdagen som er verdt det. 

(Så kan det selvfølgelig være elementer som gjør det igjen mindre viktig, f eks om man er i parforhold hvor begge tjener nok i teorien til å dekke alle kostnader alene, man har forsikringer som dekker alt tenkelig og utenkelig etc)

Anonymkode: c2342...667

Skrevet

Kommer helt an på belåningsgrad i forhold til lønn og hvor sårbare dere er i forhold til renteøkning osv. 

Anonymkode: 30d58...221

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...