Gå til innhold

Er det forskjell på uniformen til leger og sykepleiere på sykehus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i alle fall ikke lagt merke til noen forskjell. Må se på det lille navnskilte for å vite om noen er sykepleier eller lege.

Hva synes legene om det? Jeg hadde blitt snurt om jeg var lege og gikk i samme uniform som sykepleiere.

Anonymkode: 31b53...e45

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legene har jo sånn frakk ofte?

Anonymkode: 58a1f...e22

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Legene har jo sånn frakk ofte?

Anonymkode: 58a1f...e22

Det har også bioingeniører på noen sykehus. 

Anonymkode: 832a7...e92

• Liker 3
Skrevet

Det er jo ikke uniform, men arbeidsklær av praktiske årsaker. Leger har vel ikke så dårlig selvtillit at de må flagge stillingen sin via klærne?

Anonymkode: d989a...c96

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har i alle fall ikke lagt merke til noen forskjell. Må se på det lille navnskilte for å vite om noen er sykepleier eller lege.

Hva synes legene om det? Jeg hadde blitt snurt om jeg var lege og gikk i samme uniform som sykepleiere.

Anonymkode: 31b53...e45

Spiller overhode ingen rolle, så lenge jeg slipper å gå i private klær på jobb. Helt latterlig å henge seg opp i dette.

Anonymkode: 1e82d...97e

• Liker 3
Skrevet

Det er samme uniform, men som den over sier, legene har ofte frakk over uniformen

Skrevet

Åh, jeg som er siv.ing er SÅ fornærmet over at sekretæren hos oss har lov til å gå med samme tøy som meg. :sarkasme: 

Neida, men som mange sier: det er arbeidstøy, ikke "uniform" på den formelle måten. Noen leger bruker frakk, noen ikke. Det samme gjelder en del andre yrkesgrupper i helsevesenet. 

Anonymkode: 3b965...b18

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Spiller overhode ingen rolle, så lenge jeg slipper å gå i private klær på jobb. Helt latterlig å henge seg opp i dette.

Kan jo være greit for pasientene å vite om snakker med legen eller portøren.

Anonymkode: 6c16c...58b

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Legen skal introdusere seg ved tittel og navn, og en portør snakker ikke om dine helseutfordringer eller behandlingsplan, så det skal litt til å forveksle dem.

Anonymkode: ed874...242

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis de ikke greier lese navneskiltet kan de vel spørre? Det er jo uansett ikke sikkert at den legen de tilfeldigvis ser har noe med deres tilfelle å gjøre. Leger som kommer for å snakke med en pasient presenterer seg jo.

Anonymkode: d989a...c96

• Liker 1
Skrevet

På sykehuset mitt pleide legene å gå med hvit t-skjorte med frakk over, og hvite bukser med lommer og rette ben og "vanlig" liv. 

Sykepleierne går med bukser uten lommer og med strikk i bena og livet, og en baggy hvit overdel med masse lommer. 

Men etter hvert som yngre leger har kommet til, har de valgt å bruke "sykepleieruniformen". Så nå er det bare noen eldre leger som fortsatt går i frakken, resten har samme lik uniform. 

Anonymkode: 06964...109

• Liker 2
Skrevet

jeg jobber på sykehus, i et akuttmottak, hvor det er mange forskjellige innom pasientene ila kort tid. det er heelt vanlig hos oss at alle presenterer seg med navn og tittel når man går inn til pasienten. trenger ikke gjøre det mer komplisert enn det🤷🏽‍♀️ det er sykepleiere, leger, portører, bioingeniører, radiografer, anestesileger + sykepleiere og enda fler som er innom, så hadde ikke vært rart om pasientene ble forvirret om vi ikke hadde presentert oss. 

Anonymkode: d6f08...4b0

• Liker 1
Skrevet

Denne sykepleieren er ikke enig at det er hipp som happ at yrkesgrupper bruker samme uniform

https://sykepleien.no/meninger/innspill/2020/12/det-er-pa-tide-skifte-uniform

"Hvorfor har sykepleiere samme uniform som hjemmehjelpen i kommunen?...I hjemmesykepleien klarer ikke brukerne å skille mellom hjemmesykepleien og praktisk bistand. Den blå uniformen er helt lik og blir brukt av flere forskjellige tjenester i kommunen."

Anonymkode: 82455...0f7

Skrevet

Alle bruker det samme hos oss ja, til og med renholderene har samme tøy som legene. 
Legen har ofte frakk og et stetoskop slengt rundt nakken

Anonymkode: 112fd...432

• Liker 1
Skrevet

Se for deg ressursbruken dersom alle de ulike yrkene på et sykehus skulle ha ulik uniform. Som flere påpeker er det heller ikke "uniform" som i for eksempel forsvaret. 

Anonymkode: a5c54...395

• Liker 1
Skrevet

Overdelen til legene har kun brystlomme, mens overdelen til pleierne har vanlige lommer i tillegg.

Anonymkode: fd9c2...0bc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Alle bruker det samme hos oss ja, til og med renholderene har samme tøy som legene. 
Legen har ofte frakk og et stetoskop slengt rundt nakken

Anonymkode: 112fd...432

De fleste har stetoskopet i lommen. Det er bare posører som har det rundt nakken. Det gjelder sykepleiere med stetoskop rundt nakken også.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er lege (privat), bruker helt vanlige klær på jobb jeg..😂 Hos oss er det kun sykepleierene som bruker arbeidsklær.

Anonymkode: b36ca...d6c

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

da spør man eller hører etter når folk presenterer seg. På sykehuset her går faktisk portører og leger i samme klær.

Skrevet

Når LIS`ene begynner ser man alltid de nye. De går alltid i legefrakk for å markere seg. Den forsvinner som regel etter 4-6 mnd

Anonymkode: e984e...140

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...