AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #1 Skrevet 31. januar 2022 Hey. Jeg og kjæresten min kjøpte leilighet i høst (50/50 lån i banken). Vi spyttet inn forskjellig egenkapital. Jeg; 400k og han 100k. Sykdom og ny jobb hjembyen sin, har gjort at han ikke kan flytte hit permanent enda. Hittil har jeg tatt alle utgiftene (lån,felleskostnader,strøm). Dette fordi han leier en leilighet i hjembyen, som gjør at han ikke kan betale halvparten før han har sagt opp der. Det skjer ikke før nærmere sommeren ihvertfall. En annen ting er at foreldrene mine har betalt ca.300k på å pusse opp denne leiligheten. Denne oppussingen er en «gave» til meg. Ved evt. brudd bør vel disse stå i mitt favør? Noen som har tips til hvordan jeg kan føre ned at jeg har betalt alt lån,felleskostnader og strøm i en viss periode, samt hvordan utregning av eierandel blir når den ene har betalt inn mer egenkapital? Spesielt det utlegget foreldrene mine har hatt. Ser at det flere steder anbefales å ha advokat, men kan man ikke gjøre det selv? Anonymkode: 6ed45...62d
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #2 Skrevet 31. januar 2022 Dette er allerede rotete ved at dine foreldre har pusset opp. Jeg ville gått til advokat bare pga det. Anonymkode: b654a...f3e 5 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #3 Skrevet 1. februar 2022 Du kan gjøre det selv. Men det er veldig lett å glemme viktige ting, eller gjøre formaliafeil. Det koster dere kanskje ca 10 000, mot at du risikerer å tape alt du har lagt ut ekstra ved brudd. Jeg ville i ditt tilfelle satt opp en avtale der du skal ha med deg 400+300+ det du har betalt av hans lån, KPI justert, ut igjen ved salg, eller brudd. Personlig ville jeg ikke begynt å blande inn verdistigning, eller ulik eierbrøk, da det gjør alt mer komplekst (hva da med fremtidig salg og kostnader? oppussing?) Og enkelte ting må man bare forenkle i et forhold der man lever sammen for at ikke penger og rettferdighet skal ta for mye plass. Anonymkode: ea4b3...8d0 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #4 Skrevet 1. februar 2022 Veldig spesielt å gi oppussing i gave til barnet sitt når man eier leiligheten sammen... Anonymkode: d4054...6a5 4
nomore82 Skrevet 1. februar 2022 #5 Skrevet 1. februar 2022 Håper han er enig i denne fordelingen? For det hadde vært lurt å lage kontrakten FØRST og deretter kjøpt og pusset opp. Om han nå setter seg på bakbena mtp oppussing så har dere allerede en utfordring. Støtter forslaget om advokat.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #6 Skrevet 1. februar 2022 Du har jo egentlig stålet eierandel i investeringen deres. Håper dere snakket mye om det her i forkant... Anonymkode: d4054...6a5
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #7 Skrevet 1. februar 2022 Hvis dere eier 50/50 har foreldrene dine nå gitt kjæresten din oppussing for 150 000 i gave. Kostnader til oppussing bør fordeles etter eierbrøk. Du har, ved å dekke felleskostnadene, betjent hans del av fellesgjelden. Uansett om han bor der eier han halvparten og skal følgelig betale halvparten av alle kostnadene (unntatt strøm, mat etc.) Anonymkode: 50b61...d04 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #8 Skrevet 1. februar 2022 Istedenfor å få mange meninger her, ville jeg brukt tid på å lese https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/din-okonomi/dette-bor-dere-skrive-ned-i-en-samboerkontrakt https://www.nordea.no/privat/ditt-liv/familieokonomi/samboerforhold.html Som du ser, er det også tilgjengelig samboerkontrakter. Og så ta med deg lærdommen: gjør avtaler før investeringer. Anonymkode: 5a53c...53d
Din søster Skrevet 1. februar 2022 #9 Skrevet 1. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Veldig spesielt å gi oppussing i gave til barnet sitt når man eier leiligheten sammen... Anonymkode: d4054...6a5 Haha, det hørtes litt feil ut kanskje. I grunn er gaven til oss begge. Det er en stor sum, og ved evt. brudd så forstår jeg at det står ved min favør.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #10 Skrevet 1. februar 2022 Din søster skrev (4 minutter siden): Haha, det hørtes litt feil ut kanskje. I grunn er gaven til oss begge. Det er en stor sum, og ved evt. brudd så forstår jeg at det står ved min favør. Da misforstår du 🙂 Dere eier 50/50 og ved et brudd/salg sitter begge igjen med halvparten av salgssummen. Se #7 Anonymkode: 50b61...d04 2
Din søster Skrevet 1. februar 2022 #11 Skrevet 1. februar 2022 nomore82 skrev (2 timer siden): Håper han er enig i denne fordelingen? For det hadde vært lurt å lage kontrakten FØRST og deretter kjøpt og pusset opp. Om han nå setter seg på bakbena mtp oppussing så har dere allerede en utfordring. Støtter forslaget om advokat. Hei - Han her enig. Det har aldri vært tvil. Men spørsmålet er hvordan vi kan gjøre dette på en ryddig måte.
Gjest theTitanic Skrevet 1. februar 2022 #12 Skrevet 1. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Veldig spesielt å gi oppussing i gave til barnet sitt når man eier leiligheten sammen... Anonymkode: d4054...6a5 Nei, egentlig ikke. Skjer et brudd, noe som skjer ofte i disse dager, så ønsker man at pengene kommer eget barn i favør. Det er tross alt mye penger. Når jeg gir mitt barn egenkapital så skal det være et kontraktfestet særeie. Blir det brudd en dag så er det ikke "bare" for foreldre å gi en stor sum penger en gang til. Man har ikke mange hundre tusen slengende rundt til å gi i mange omganger.
Kristin70 Skrevet 1. februar 2022 #13 Skrevet 1. februar 2022 28 minutter siden, Din søster said: Hei - Han her enig. Det har aldri vært tvil. Men spørsmålet er hvordan vi kan gjøre dette på en ryddig måte. Da bør dere gå til advokat, da vil dere få hjelp til å se mulighetene. 1
Brunello Skrevet 1. februar 2022 #14 Skrevet 1. februar 2022 Din søster skrev (47 minutter siden): Hei - Han her enig. Det har aldri vært tvil. Men spørsmålet er hvordan vi kan gjøre dette på en ryddig måte. Skriv en avtale der du skal ha utbetalt kr 300 000,- ekstra ved brudd. Jeg synes det blir feil å regne verdistigning av denne delen.
Ti T Usen Skrevet 1. februar 2022 #15 Skrevet 1. februar 2022 Hvis han er enig så bør dette være ganske enkelt. Du må selvfølgelig avtale avkastning på ditt ekstra innskudd. Enten basert på verdistigningen på bolig, eller basert på konsumprisindeks: AVTALE I forbindelse med kjøp og drift av Felleseievein 1 har A (ditt navn) og B (kjærestens navn) inngått følgende avtale: A har hatt følgende ekstra kostnader: 300 000(Ekstra EK) +300 000(Gavetilskudd) + 50 000 (hans andel av utgifter som du ender opp å betale mens han bor et annet sted) SUM 650.000,- Summen skal ved oppgjør (salg) KPI-justeres fra dato 01012022 til oppgjørsdato, og tilfalle A før salgssum deles etter tinglyst eierbrøk (Alternativt: Dette utgjør xx % av verdien på Fellesveien 1, og skal ved oppgjør trekkes ut og tilfalle A før salgssum deles etter tinglyst eierbrøk) Skriv ut i to eksemplarer. Signer begge og ta vare på ett eks hver.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #16 Skrevet 1. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg ville i ditt tilfelle satt opp en avtale der du skal ha med deg 400+300+ det du har betalt av hans lån, KPI justert, ut igjen ved salg, eller brudd. Anonymkode: ea4b3...8d0 Ti T Usen skrev (5 minutter siden): 300 000(Ekstra EK) +300 000(Gavetilskudd) + 50 000 (hans andel av utgifter som du ender opp å betale mens han bor et annet sted) SUM 650.000,- Dere som mener TS bør få ut de 300 000 som var en oppussingsgave - det er jo ikke gitt at det øker verdien på leiligheten med 300 000? Om de selger etter kort tid, hva om de får 100 000 i verdistigning grunnet oppussingen? Oppussingen er ikke nødvendigvis verdt 300 000 for kjøper, den gir kun prisstigning etter hva kjøper er villig til å betale. Da taper jo samboer masse penger på at TS har kontraktsfestet at hen skal ha ut 300 000 ekstra ved salg. Anonymkode: b9ae7...ed9 4
Ti T Usen Skrevet 1. februar 2022 #17 Skrevet 1. februar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Dere som mener TS bør få ut de 300 000 som var en oppussingsgave - det er jo ikke gitt at det øker verdien på leiligheten med 300 000? Om de selger etter kort tid, hva om de får 100 000 i verdistigning grunnet oppussingen? Oppussingen er ikke nødvendigvis verdt 300 000 for kjøper, den gir kun prisstigning etter hva kjøper er villig til å betale. Da taper jo samboer masse penger på at TS har kontraktsfestet at hen skal ha ut 300 000 ekstra ved salg. Anonymkode: b9ae7...ed9 "Dere som mener"? Det er trådstarter selv som sier at kjæresten er helt enig: Hei - Han her enig. Det har aldri vært tvil. Men spørsmålet er hvordan vi kan gjøre dette på en ryddig måte. Men hvis du vet at dette IKKE stemmer så må dem bare ta ny takst etter oppussing og regne deretter. Alternativet er å bli enig om hvor mye oppussingen har tilført i verdi. Poenget mitt er å tallfeste dette i avtalen, sånn at man kan finne frem kalkulatoren (og ikke følelser) ved salgstidspunkt. Endret 1. februar 2022 av Ti T Usen
Brunello Skrevet 1. februar 2022 #18 Skrevet 1. februar 2022 Ti T Usen skrev (41 minutter siden): "Dere som mener"? Det er trådstarter selv som sier at kjæresten er helt enig: Hei - Han her enig. Det har aldri vært tvil. Men spørsmålet er hvordan vi kan gjøre dette på en ryddig måte. Men hvis du vet at dette IKKE stemmer så må dem bare ta ny takst etter oppussing og regne deretter. Alternativet er å bli enig om hvor mye oppussingen har tilført i verdi. Poenget mitt er å tallfeste dette i avtalen, sånn at man kan finne frem kalkulatoren (og ikke følelser) ved salgstidspunkt. Han er kanskje enig i at hun skal ha kr 300 000,-. Ikke nødvendig vis at de skal inn i grunnlaget som gir verdiøkning. Jeg synes det er korrekt her. Det blir for øvrig mye enklere ved brudd.
Ti T Usen Skrevet 1. februar 2022 #19 Skrevet 1. februar 2022 Brunello skrev (43 minutter siden): Han er kanskje enig i at hun skal ha kr 300 000,-. Ikke nødvendig vis at de skal inn i grunnlaget som gir verdiøkning. Jeg synes det er korrekt her. Det blir for øvrig mye enklere ved brudd. Det kan hende. Det vet jo bare trådstarter og kjæresten. Mye enklere? Hvorfor det? Det rauseste er selvfølgelig å si at de 300.000,- oppussingspengene var en gave til oss begge. (Her ville jeg nesten forhørt meg med foreldrene om hva som var givers intensjon) Hvis ikke: Dersom dem selger om 20 år, og verdien på 300.000 i 2042-kroner bare er en tredjedel av 2022-kroner så er det ok? DERSOM de er helt enig i at hun skal ha ut disse pengene ved salg så er definitivt det mest ryddige å nåverdijustere dem
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #20 Skrevet 1. februar 2022 Din søster skrev (3 timer siden): Haha, det hørtes litt feil ut kanskje. I grunn er gaven til oss begge. Det er en stor sum, og ved evt. brudd så forstår jeg at det står ved min favør. Du forstår? Den er jo allerede bakt inn i leiligheten, den gaven, og dere har ikke noe skriftlig på at den verdiøkningen oppussingen skapte, skal gå til deg? DU HAR IKKE NOE IGJEN for den oppussingen. Du har gitt han halvparten, ved å ikke sørge for å få dette nedfelt i en kontrakt FØR det ble gjort! Alt dette surret, både forskjellig egenkapital, oppussing og alt, uten å ha kontrakt... får inderlig håpe han ikke setter seg på bakbeina nå og nekter å skrive under på at du skal ha mer av verdien! Hva gjør du om han nekter å skrive under noe? Anonymkode: 46036...b79 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå