Gå til innhold

Alternative samarbeidsformer for barna etter skilsmisse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Mannen min og jeg skal dessverre gå fra hverandre etter over 20 års samliv. Vi har to barn på 4 og 10 år. Ikke et dramatisk brudd, rett og slett bare gått fra kjærester til samarbeidende foreldre. Ikke hatt et kjærlighetsforhold på mange år og lever mer eller mindre seperate liv bortsett fra når barna er involvert.

Vi har ganske ulik økonomi der han vil ha utfordring med å få lån. Jeg har mest sannsylig mulighet til å kjøpe han ut herfra, men det er ikke nok til at han får kjøpt noe eget her i området. Vi ønsker ikke å flytte av hensyn til ungene. Vi er venner og innstilt på å få til et godt samarbeid, og ønsker foreløpig å fortsette å gjøre endel sammen.

Han har to jobber, den ene gjør at han reiser 05.00 tre dager i uka, den andre gjør at han er endel borte kvelder og i helgene. Altså er en 50/50 fordeling ikke mulig uten at han bytter jobb. Trolig heller ikke en fast fordeling med annen prosent. (Ingen barnevakter tilgjengelig minste) 

Så til spørsmålet: er det noen som vil dele litt alternative måter å være samarbeidende foreldre på som ikke involverer at begge etablerer seg på nytt hver for seg?

Jeg står litt fast og klarer ikke å se hvor meg hvordan dette kan løses best mulig.

Takknemlig for alle innspill ❤️

Anonymkode: 4eed9...472

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jammen herregud. Løsningen er jo at du må ha brana mer enn han. Så får nå han bare stikke innom og ha de når han har litt tid tilovers da...

Anonymkode: 5539c...518

• Liker 1
Skrevet

Prøv å fordele dager og netter som funker for han først, i et månedsperspektiv. Etterpå regner dere ut hva det gir av prosentfordeling.

Tenket dere å fortsette å bo i samme hus? Ungene trenger en viss grad av stabilitet, ikke flytte hushold hver/annenhver dag. Blir slitsomt og styrete.

Husk at du skal begrense hvor mye ansvar du tar for fars liv fremover. Spør ham hvordan han kunne tenke seg å gjøre det, ikke tenk ut løsninger for ham i ett og alt.

Anonymkode: 52a3c...236

Skrevet

Barna bor i huset de er vant til å bo i, og overnatter eller er med ham når det passer og de har lyst. Så endrer dere på ting underveis etter behov. 

• Liker 1
Skrevet

Han finner seg en leilighet med to soverom (minst) innenfor budsjettet. Dere setter opp en samværsplan som passer hans jobb, evt tar det ad-hoc slik noen allerede har foreslått.

For å gi barna mer stabilitet og faste rammer gjør han samtidig med dette en innsats for å få en jobb som er forenelig med å være far, og som mulig også kaster nok av seg til at han kan kjøpe eget etterhvert. 

I en periode kan han selvfølgelig ha samvær i huset, til og med overnatte. Men det er ikke en varig løsning. For etterhvert blir man vant til å ikke være et par, og så dukker det plutselig opp noen nye partnere. 

Anonymkode: c4162...297

Skrevet

Kan dere bygge om huset da? Det er noen jeg kjenner som har bygget om huset så ene forelderen har leilighet i 1. etg og den andre har leilighet i 2. etg og barna har sine rom. slik trenger man egentlig ikke styre så veldig med hvem som skal ha barna når, for da tar man det som det passer og avtaler undervegs. 
Kjenner også noen som bygde om huset til «rekkehus» der barnas soverom var på midten med dør inn til hver foreldres hus. 
Så har jeg også en bekjent der de leide en liten hybel i byen og flyttet selv inn og ut av huset. Barna bodde fast. Der tar jeg av meg hatten for samarbeidsevne og velvilje, for det er nok ikke for hvem som helst. De fikk til og med nye kjærester på hver sin side som var med på ordningen. 
Jeg tenker det er en grei løsning hvis det er god stemning og samarbeidsevner hos foreldrene.

Anonymkode: b68a1...f1a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...