Gå til innhold

Er det mindre karbohydrater i frossen grønnsaker enn ferske?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg veit f.eks at potet, når man koker den så blir stivelsen til glukose, men og man putter dem i kjøleskapet etterpå så synker karbohydratene igjen. 

Har kjøpt en pose med frossen grønnsaker og lurer på om disse inneholder mindre karbohydrater enn de ferske som man koker siden de har blitt frosset etter første oppkok 🤔 Noen som vet mer om dette? 

Anonymkode: 8762d...5bb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Stivelse og glukose er det samme når det gjelder energiinnhold som menneskekroppen kan bruke.

2. Poteter er ikke en grønnsak.

Anonymkode: f3acd...609

• Hjerte 1
Skrevet

Nei. 
YouTube har flere fine opplysningsfilmer om kosthold for alle aldersgrupper.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

1. Stivelse og glukose er det samme når det gjelder energiinnhold som menneskekroppen kan bruke.

2. Poteter er ikke en grønnsak.

Anonymkode: f3acd...609

Jeg spurte jo ikke om energiinnhold da. Glukose er en form for sukker mens stivelse er karbohydrat. Det finnes ulike årsaker til hvorfor noen velger det ene over det andre.

Potet er dog ganske likt andre rotgrønnsaker som gulrot som også inneholder mye stivelse, så jeg brukte det som et eksempel.

Skrevet

Om noen Lavkarbofolk veit mer om dette så svar gjerne 🤗 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg spurte jo ikke om energiinnhold da. Glukose er en form for sukker mens stivelse er karbohydrat. Det finnes ulike årsaker til hvorfor noen velger det ene over det andre.

Potet er dog ganske likt andre rotgrønnsaker som gulrot som også inneholder mye stivelse, så jeg brukte det som et eksempel.

Stivelse er lange kjeder med glukoseenheter😀

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Lilletrille79 skrev (9 minutter siden):

Stivelse er lange kjeder med glukoseenheter😀

Altså greia er jo at en rå potet ikke er søt på samme måte som en kokt potet, kan vi være enig i det? 😅 Enkelte ting blir søtere når man varmebehandler de, men så kan de bli mindre søte av å kjøle de ned også. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Altså greia er jo at en rå potet ikke er søt på samme måte som en kokt potet, kan vi være enig i det? 😅 Enkelte ting blir søtere når man varmebehandler de, men så kan de bli mindre søte av å kjøle de ned også. 

Jeg skjønner hva du mener😀når du koker poteten så ødelegger du celluloseveggen i poteten slik at stivelsen blir mer tilgjengelig. Tror derfor ikke man kan få den effekten tilbake igjen ved å fryse den🤔

Skrevet

Jeg som har fruktosemalapsorbasjon (tarmen er dårlig til å ta opp fruktsukker fra maten) så tåles i hvert fall grønnsaker fra frysedisken mye bedre enn ferske. Råd fra sykehuset.

Så noe mindre fruktose må det ihvert fall være i dem.

Anonymkode: 074e2...52c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg som har fruktosemalapsorbasjon (tarmen er dårlig til å ta opp fruktsukker fra maten) så tåles i hvert fall grønnsaker fra frysedisken mye bedre enn ferske. Råd fra sykehuset.

Så noe mindre fruktose må det ihvert fall være i dem.

Anonymkode: 074e2...52c

Takk for svar! 😊Ja jeg også har på følelsen at jeg tåler de bedre! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...