Faema98 Skrevet 31. januar 2022 #1 Del Skrevet 31. januar 2022 (endret) Hei fine folk! I min nye interesse for gjærbakst har kanelboller ol. blitt et prosjekt; «hvordan lage den perfekte kanelbollen» 😍 Gjærdeigen begynner å sitte bra nå, men når man skal smøre deigen med smør, før man ruller den og kutter den til små boller, så sliter jeg fortsatt.. Når jeg smører deigen, så dras deigen og klumper seg.. (romtemperert smør selvfølgelig, så mykt som man får det). Smeltet smør går an i nøden, men det er jo best med romtemperert smør da 😅 Har blitt tipset om å blande smøret med kanel og sukker, da skulle det visstnok være lette å smøre deigen.. Men det synes jeg ikke funket så bra. Har forsøkt å Google litt, men jeg finner ikke noe vettugt 🤔 Hvordan gjør du det? Hilsen hobbybaker i permisjon🤣 Endret 31. januar 2022 av Faema98 Skriveleif 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #2 Del Skrevet 31. januar 2022 Jeg varmer smøret litt i mikroen. Det gjør jeg ofte ellers også i oppskrifter der smør og sukker skal røres hvitt 🙂. Men pass på så det ikke blir flytende. Anonymkode: c527e...9d2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MapleSirup Skrevet 31. januar 2022 #3 Del Skrevet 31. januar 2022 Jeg skjærer smør i skiver med en ostehøvel og legger på før jeg ruller. 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eris Skrevet 31. januar 2022 #4 Del Skrevet 31. januar 2022 Bruker også ostehøvel trikset ☺️🤩 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest loveli Skrevet 31. januar 2022 #5 Del Skrevet 31. januar 2022 Du må jo ha det veldig kaldt i rommet? Når jeg har romtemperert smør så er det nesten umulig at deigen dras bortover med kniven? Hm... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #6 Del Skrevet 31. januar 2022 Jeg lar smøret stå på benken fra jeg begynner å bake til deigen skal rulles ut. Det er ca et døgns tid, så jeg har aldri opplevd at smørret «drar i» deigen. Før jeg smører rører jeg inn sukker og kanel med en skje. Det er som å smøre prim, så du bør ikke ha problemer. Anonymkode: 844e4...143 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Faema98 Skrevet 31. januar 2022 Forfatter #7 Del Skrevet 31. januar 2022 (endret) Takk for alle svar! 😁 Ostehøveltrikset er jo genialt, det må prøves! Smøret står gjerne på benken over natten, eller lengre om jeg er flink til å planlegge, så smøret er mykt.. Mulig jeg er for hardhendt? 😅 Kan en spatel hjelpe, kanskje? Endret 31. januar 2022 av Faema98 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ost Skrevet 31. januar 2022 #8 Del Skrevet 31. januar 2022 Har aldri opplevd det du beskriver. Men jeg bruker ikke lenger smør når jeg lager kanelboller, har funnet ut at det fungerer greit med diverse oljetyper. Foretrekker å ikke ha 500+ kalorier per kanelbolle 😅 Men høres jo ut som om smøret ikke er så mykt som det burde være? Hvis du har ovn med dampfunksjon burde du bruke den ved bakst, for øvrig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 31. januar 2022 #9 Del Skrevet 31. januar 2022 Faema98 skrev (1 minutt siden): Takk for alle svar! 😁 Ostehøveltrikset er jo genialt, det må prøves! Smøret står gjerne på benken over natten, eller lengre om jeg er flink til å planlegge, så smøret er mykt.. Mulig jeg er for hardhendt? 😅 Kan en spatel hjelpe, kanskje? Hvilken type kniv bruker du? Jeg liker å bruke en litt bred og flat smørekniv, og så må du være litt lett på hånden, ja 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
visp Skrevet 31. januar 2022 #10 Del Skrevet 31. januar 2022 Jeg bare lar mengden jeg skal bruke ligge på en skål oppdelt i flere biter og da er det mykt nok til å smøre med på en time. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #11 Del Skrevet 31. januar 2022 Bruker ostehøvel, det er ikke noe en spiser store mengder av og heller ikke hver dag, så ekte smør kan en unne seg. Anonymkode: ecae8...a10 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #12 Del Skrevet 31. januar 2022 Du kan også prøve å smøre med slikkepott. Anonymkode: 27adc...f95 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest loveli Skrevet 31. januar 2022 #13 Del Skrevet 31. januar 2022 (endret) Faema98 skrev (10 minutter siden): Takk for alle svar! 😁 Ostehøveltrikset er jo genialt, det må prøves! Smøret står gjerne på benken over natten, eller lengre om jeg er flink til å planlegge, så smøret er mykt.. Mulig jeg er for hardhendt? 😅 Kan en spatel hjelpe, kanskje? Spatel er jo det samme som kniv, men vinkelen blir fort ulik så kanskje det hjelper? Prøv slikkepott? Du må jo være jævla hardhendt ja!? 😅 Har jeg smør på benken så er det så mykt at jeg ikke merker at jeg kommer borti det engang. Ostehøveltrikset kan føre til at du får ekstremt mye smør på deigen, men det avhenger av om ostehøvelen din skjærer tykke eller tynne skiver. Bare vær obs på det. Endret 31. januar 2022 av loveli Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Faema98 Skrevet 31. januar 2022 Forfatter #14 Del Skrevet 31. januar 2022 Smører med slikkepott eller bare en smørkniv.. Tror vi må konkludere med at jeg må være MYE mer forsiktig 🤣 Og kanskje mindre smør om gangen.. Lærer så lenge man lever 😁 Takk for alle tips og triks! Dere er gull ❤️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MapleSirup Skrevet 31. januar 2022 #15 Del Skrevet 31. januar 2022 Smøret smelter jo innsamle øyeblikk som du setter det i ovnen, så det spiller veldig liten rolle hvordan du får det på. Det virker som om du tror det må smøres inn i deigen? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knottogtott Skrevet 31. januar 2022 #16 Del Skrevet 31. januar 2022 I alle mine år jeg har laget kanelboller (er 29 år), har jeg aldri hatt problem med å smøre på smør! Pleier å ta litt smør i mikroen, og smelte det. Deretter blander jeg det inn med masse romtemperert smør, sammen med sukker og kanel og blander det sammen til konsistensen er som pisket krem! Så smører jeg på, helst med slikkepott et tykt tykt lag. Viktig å piske denne smørblandingen til riktig konsistens 🙂 Også må det være et godt smør, gjerne Melange! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #17 Del Skrevet 31. januar 2022 Ost skrev (6 timer siden): Har aldri opplevd det du beskriver. Men jeg bruker ikke lenger smør når jeg lager kanelboller, har funnet ut at det fungerer greit med diverse oljetyper. Foretrekker å ikke ha 500+ kalorier per kanelbolle 😅 Men høres jo ut som om smøret ikke er så mykt som det burde være? Hvis du har ovn med dampfunksjon burde du bruke den ved bakst, for øvrig. Olje inneholder mer kalorier enn smør. Anonymkode: 1b7ca...83c 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #18 Del Skrevet 31. januar 2022 Bruker ostehøvel, eller pisker smøret mykt nok sammen med kanel og sukker. Anonymkode: f9dc3...ec4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #19 Del Skrevet 31. januar 2022 Knottogtott skrev (3 minutter siden): I alle mine år jeg har laget kanelboller (er 29 år), har jeg aldri hatt problem med å smøre på smør! Pleier å ta litt smør i mikroen, og smelte det. Deretter blander jeg det inn med masse romtemperert smør, sammen med sukker og kanel og blander det sammen til konsistensen er som pisket krem! Så smører jeg på, helst med slikkepott et tykt tykt lag. Viktig å piske denne smørblandingen til riktig konsistens 🙂 Også må det være et godt smør, gjerne Melange! Melange er ikke smør, og ikke godt. Men bortsett fra det høres det ut som en bra teknikk. Anonymkode: ddf43...e7b 9 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #20 Del Skrevet 31. januar 2022 Og det må jo være smør, det smaker jo godt. Olje da blir det fritert da? Anonymkode: 1b7ca...83c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå