Gå til innhold

Kan jeg gå med hvit kjole i bryllupet til venninnen min?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg giftet meg i svart kjole.

Og morgen min kom i knallrød kjole.

Hadde en gjest kommet i hvit kjole, hadde jeg ønsket henne velkommen.

Spør bruden du, TS, det er lurest. 

Anonymkode: a0ce8...466

Jeg føler at jeg selv er veldig lite bridezilla og tradisjonell, men det er noe med at bruden kan få skinne i hvit kjole på bryllupsdagen. Rødt, mønstret, vovet, whatever.. Men akkurat hvitt kan være forbeholdt bruden. Hadde aldri blitt sur om noen hadde valgt hvitt og hadde sikkert ikke turt å si nei om noen hadde spurt heller. Men hadde syntes det var litt snodig at de måtte velge akkurat hvitt. Og ville nok tenkt at det var litt dårlig gjort mot bruden dersom jeg var i et bryllup der noen hadde valgt en hvit kjole. Litt kjedelig dersom bruden også har en veldig enkel hvit brudekjole, så blir det til at bruden skiller seg enda mindre ut.

Anonymkode: 0a056...520

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 hours ago, AnonymBruker said:

Ifølge en gammel myte er en kvinnelig bryllupsgjest kledd i rødt enten brudgommens elskerinne eller forsøker å forføre ham.

Dersom brudens mor kommer i rødt betyr det at hun ikke støtter ekteskapet, om man skal tro en annen gammel myte.

De færreste moderne bruder velger å bannlyse rødt fra bryllupet - så om du allerede har forelsket deg i en rød kjole kan du helt sikkert ta den på, men det er en god ide å forhøre seg med bruden først.

Anonymkode: 2dad9...bff

Dette er bare tull og de eneste som bryr seg om dette er bridezillas. 

Hvitt derimot, det er ikke innafor. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruden kommer ikke til å tørre å si nei til at du har på upassende kjole.

I mitt bryllup kom to stk i hvit kjole, den ene kjolen var lårkort så rompa neeesten syntes hver gang hun beveget seg. Såpass at jeg som brud la merke til det. Jeg er ingen jåledukke, og ikke vant til å sminke og ordne meg mye, så jeg var ingen oppstaset bridezilla. Det var et passe avslappet bryllup. Men jeg reagerte likevel med vantro og syns det var rart at noen med viten og vilje velger og ønsker å ta på seg en sånn kjole i ett bryllup. Så respektløst. Det var deres valg selvfølgelig, men det hadde vært hyggeligere om de kledde seg ordentlig. Kleskoder handler om respekt for situasjonen og velvilje.

Dette er ikke din dag, ta hensyn. 

Anonymkode: 4ff06...871

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Bruden kommer ikke til å tørre å si nei til at du har på upassende kjole.

I mitt bryllup kom to stk i hvit kjole, den ene kjolen var lårkort så rompa neeesten syntes hver gang hun beveget seg. Såpass at jeg som brud la merke til det. Jeg er ingen jåledukke, og ikke vant til å sminke og ordne meg mye, så jeg var ingen oppstaset bridezilla. Det var et passe avslappet bryllup. Men jeg reagerte likevel med vantro og syns det var rart at noen med viten og vilje velger og ønsker å ta på seg en sånn kjole i ett bryllup. Så respektløst. Det var deres valg selvfølgelig, men det hadde vært hyggeligere om de kledde seg ordentlig. Kleskoder handler om respekt for situasjonen og velvilje.

Dette er ikke din dag, ta hensyn. 

Anonymkode: 4ff06...871

Dobbelt-idioti. Akkurat hva en brud har lyst å tenke på på sin bryllupsdag; at mannlige gjester må inn på toalettet for å rive av en handjob på seg selv fordi noen noen har valgt bryllupsdagen din til å tøse seg til.

Anonymkode: 9f0d1...77f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ingen jeg kjenner har noensinne brydd seg om denne såkalte regelen. Kanskje for 50 år siden?

Anonymkode: f0e2b...fd4

Jo det har de.  Det er et hån mot bruden, spesielt om kjolen er lang.  Alle vil huske det og alle vi prate om det i åresvis etterpå.  Hvit bunn og mønster kan gå. Velg en annen farge. Det er ikke så vanskelig.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dobbelt-idioti. Akkurat hva en brud har lyst å tenke på på sin bryllupsdag; at mannlige gjester må inn på toalettet for å rive av en handjob på seg selv fordi noen noen har valgt bryllupsdagen din til å tøse seg til.

Anonymkode: 9f0d1...77f

Har bruden invitert huleboere i bryllupet sitt?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Har en kjole som jeg elsker, men er det veldig teit å gå med hvit kjole som ikkebrud?

Anonymkode: fa9e8...755

Ikke gjør det. 

Anonymkode: 0c033...287

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen hadde kommet i hvit kjole i mitt bryllup hadde jeg bedt dem om å dra derfra umiddelbart!

Det eneste unntaket er jenter under, tja, åtte år, de kan få ha hvite kjoler på seg!

Anonymkode: 1ffdc...d28

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ingen grunn til å gå med hvit kjole med mindre det er spesifisert i invitasjon at gjester skal ha det. Hvis du mener kjolen er nøytral kan du jo høre med venninnen din om det er greit at du bruker den

Anonymkode: f9acf...42a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke syntes det var greit og hadde opplevd spørsmålet som underlig. Det er så mange farger i verden. Ikke gå for hvit i et bryllup. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om bruden sier ja, så vil fortsatt alle bryllupets gjester enten tenke at man er dum i hodet ELLER at man prøver å sabotere bryllupet til en venn. Ingen av delene er jo noe å trakte etter. Bare velg noe annet. 

Unntak: Hvis bruden har tydelig oppfordret folk til å komme i hvitt eller tydelig gitt signal til alle om at det er greit. 

Anonymkode: 6d914...def

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde hvit kjole i et bryllup, der bruden hadde rød /svart kjole. Selv det tror jeg ikke falt i smaken hos bruden. MULIGENS det kunne ha noe med at jeg hadde tatt henne i å pule broren til han hun giftet seg med 3 mnd før bryllupet. Hun likte i hvertfall ikke at jeg hadde hvit kort blondekjole.

Anonymkode: 392cd...73c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg hadde hvit kjole i et bryllup, der bruden hadde rød /svart kjole. Selv det tror jeg ikke falt i smaken hos bruden. MULIGENS det kunne ha noe med at jeg hadde tatt henne i å pule broren til han hun giftet seg med 3 mnd før bryllupet. Hun likte i hvertfall ikke at jeg hadde hvit kort blondekjole.

Anonymkode: 392cd...73c

Selv foretrakk jeg å være på den sikre siden i min beste venninnes bryllup, og troppet opp uten en tråd. Jeg klarer ikke holde meg oppdatert på allverdens fargekoder, nemlig. Men dét ble visst også feil, og nå har hele bygda lagt meg for hat.

Anonymkode: 4bd6f...330

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Har en kjole som jeg elsker, men er det veldig teit å gå med hvit kjole som ikkebrud?

Anonymkode: fa9e8...755

Nei det ville jeg absolutt ikke gjort. Du ødelegger for bruden selv om du vil gå i den. Det er et stort fy fy og gå med hvitt på brudens dag. Du ville fått mange stygge blikk og folk ville snakket om det i evigheter. Sjekk ut zalando shein og alt annet er mange fine kjoler på shein utrolig vakre i alle former 

Anonymkode: a8e6a...192

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke spør bruden - det beviser for det første hvor uvitende du er og det legger et ufint press på henne. Jeg ville ikke synes det var greit at noen kom i hvit kjole i bryllupet mitt, men jeg ville også synes det var vanskelig å si nei til et direkte spørsmål, fordi det så fort kan snus til at jeg er en sær og vanskelig bridezilla som vil diktere andres antrekk. At man ikke stiller i hvit kjole i bryllup (uavhengig av hva bruden har på seg) er en av de mest grunnleggende etikettereglene, og selv om ingen vil si noe direkte til deg, vil det bli lagt merke til og kommentert.

Endret av Daria
  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du spør, vet du at det ikke er greit. Litt typis den forsmådde som ikke fikk brudgommen.

Anonymkode: f4416...c8f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...