Gå til innhold

Meglerhonorarer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som vet hva Dnb eiendom tar for å selge bolig. Vet de tar 1% provisjon.. men vet ikke mer. Kan vi regne typ 100.000 tilsammen på en bokig solgt til 4.38.Mill 

Anonymkode: e2863...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Noen som vet hva Dnb eiendom tar for å selge bolig. Vet de tar 1% provisjon.. men vet ikke mer. Kan vi regne typ 100.000 tilsammen på en bokig solgt til 4.38.Mill 

Det blir nok litt mer.

Anonymkode: c7151...809

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Gitt du velger noe mer enn absolutt minimum av det meste og får en megler som er tørr bak ørene tror jeg følgende regnestykke er dekkende for et boligsalg i dag:

markedsføring: 20k (her kan du nok få det ned mot 10 og opp mot 100k)

takst: 20k (litt usikker på hva de nye rapportene ligger på)

foto: 4k

Styling/tilpassing: 10–15k+ 

Utlegg: 7-10k

oppgjør: 5k

Totalt honorar/provisjon: 60-100k (dette kalles ofte forskjellige ting som grunnleggende betaler for meglers tidsbruk på oppdraget, men inkluderer: visningshonorar, grunnpakke, tilrettelegging, prosent/fastprovisjon mv. Husk å se disse samlet; noen gir lav %, men blåser opp andre ting)

Totale kostnader ved boligsalg er nok derfor fort ca 150k i den prisklassen du skisserer.

Forøvrig må du aldri bruke en bestemt megler bare fordi du er lovet rabatt/god pris pga du er fordelskunde eller lignende. Ofte er disse kundene de som betaler mest - fordi man ikke har et sammenligningsgrunnlag ved avtaleinngåelsen. Inviter derfor alltid 1 eller 2 andre meglere til befaring (hvis du ikke har et spesielt godt forhold til en spesifikk megler).

Endret av Grandidosa83
rettet skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grandidosa83 skrev (42 minutter siden):

Gitt du velger noe mer enn absolutt minimum av det meste og får en megler som er tørr bak ørene tror jeg følgende regnestykke er dekkende for et boligsalg i dag:

markedsføring: 20k (her kan du nok få det ned mot 10 og opp mot 100k)

takst: 20k (litt usikker på hva de nye rapportene ligger på)

foto: 4k

Styling/tilpassing: 10–15k+ 

Utlegg: 7-10k

oppgjør: 5k

Totalt honorar/provisjon: 60-100k (dette kalles ofte forskjellige ting som grunnleggende betaler for meglers tidsbruk på oppdraget, men inkluderer: visningshonorar, grunnpakke, tilrettelegging, prosjekt/fastprovisjon mv. Husk å se disse samlet; noen gir lav %, men blåser opp andre ting)

Totale kostnader ved boligsalg er nok derfor fort ca 150k i den prisklassen du skisserer.

Forøvrig må du aldri bruke en bestemt megler bare fordi du er lovet rabatt/god pris pga du er fordelskunde eller lignende. Ofte er disse kundene de som betaler mest - fordi man ikke har et sammenligningsgrunnlag ved avtaleinngåelsen. Inviter derfor alltid 1 eller 2 andre meglere til befaring (hvis du ikke har et spesielt godt forhold til en spesifikk megler).

Jeg betalte 10.375 til takstmann nå, dette for en tre-roms leilighet på ca 75 kvadrat. Hus koster nok mer

Anonymkode: 78679...f9e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg betalte 10.375 til takstmann nå, dette for en tre-roms leilighet på ca 75 kvadrat. Hus koster nok mer

Jeg betalt 9.000 for 58 kvm, det har økt etter de nye tilstandsrapport ene kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg betalt 9.000 for 58 kvm, det har økt etter de nye tilstandsrapport ene kom.

Jeg hadde takstmann nå i januar og fikk rapport etter de nye kravene. Så de 10,350 for min leilighet er etter nye krav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde takstmann nå i januar og fikk rapport etter de nye kravene. Så de 10,350 for min leilighet er etter nye krav

Det er det jeg oppgav også:). Vet ikke hvor mye det var før, kanskje 6.500...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...