Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 
Du som har eller nylig har hatt en nyfødt, hvordan var han/hun? Søvn, spising osv? :) 

Anonymkode: 0ea87...8d2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun var perfekt!! 

Anonymkode: fdeae...428

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Spiste mme hver 3 time og sov ca 20 timer i døgnet. Men på natt sov han kun opp meg. På dag sov han i sofa, uten problem. 

Anonymkode: bbef3...ba4

Skrevet

Pupp, pupp og atter pupp. Våknet lett ved å bli lagt ned, så sov stort sett oppå meg i starten. Samsov og sov greit på natt egentlig, selv om det ble mye amming. På dagtid var det mye mindre søvn enn jeg trodde på forhånd, så var mer smådupper ved puppen.

Anonymkode: 9f7a8...209

Skrevet

Veldig ny (5 dager) så veldig trøtt enda, men hun drikker ca 10 min på hver side, og så sover hun, og sover til neste måltid/skift. Da er det kanskje litt skriking, men gir seg veldig fort når det er fikset. På natten ammer hun kanskje 2-3 ganger, også legger jeg henne i bedsiden og hun sover godt der ved siden av meg. Veldig overraskende lett å ha med å gjøre, skikkelig sovedokke ❤️ Avogtil oppe innimellom og studerer meg og omgivelsene :)

• Hjerte 1
Skrevet

Friske babyer er vel stort sett pupp og sov(på mamma) pupp og sov(på mamma) om at og om att og litt tiss og bæsj innimellom ❤️❤️❤️

IKKE friske babyer har maaaaaaaaassse annet som skjer!!!! Da er det helt sinnsykt utfordrende og være nybakt mamma eller mamma i det hele tatt om ikke noen stiller opp for deg.

Anonymkode: 390b9...025

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Friske babyer er vel stort sett pupp og sov(på mamma) pupp og sov(på mamma) om at og om att og litt tiss og bæsj innimellom ❤️❤️❤️

IKKE friske babyer har maaaaaaaaassse annet som skjer!!!! Da er det helt sinnsykt utfordrende og være nybakt mamma eller mamma i det hele tatt om ikke noen stiller opp for deg.

skal legge til at jeg har 2 i første kategori og 1 i andre kategori.

Skrevet
mingus skrev (2 timer siden):

Veldig ny (5 dager) så veldig trøtt enda, men hun drikker ca 10 min på hver side, og så sover hun, og sover til neste måltid/skift. Da er det kanskje litt skriking, men gir seg veldig fort når det er fikset. På natten ammer hun kanskje 2-3 ganger, også legger jeg henne i bedsiden og hun sover godt der ved siden av meg. Veldig overraskende lett å ha med å gjøre, skikkelig sovedokke ❤️ Avogtil oppe innimellom og studerer meg og omgivelsene :)

Gratulerer. Har ei på 3uker. Mi vil ikke sove i senga si. Så sover mest på meg eller pappaen.  Liten nattugle

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

[...]

Enig i dette. Det er pupp og soving på mamma (eller pappa) som gjelder døgnet rundt helt i starten. Andremann krevde samsoving allerede fra første natt på sykehuset, mens første sov i balja si de første nettene før det kom krav om samsoving.

Anonymkode: 48a45...f2b

• Hjerte 1
Skrevet

Nylig er det ikke, men regner med de ikke endrer seg så veldig 😅

Han sov aldri slik vi ble forespeilet iallefall 🙃 Ekstremt korte økter, våknet av ingenting og generell lakenskrekk. Ekstremt nysgjerrig type. 

Elsket trilling i vogn, hatet bæresjal (tror det var pga magevondt). 
Spiste som vanlig med mme - type hver 3.time. 
Sovnet kun når jeg prøvde å amme 🙈 Hadde omtrent ikke melk, men det ble ikke mer av soving på puppen. 

Generelt mye breking og pressing pga luft. 
Veldig lite langvarig hylgråting, heldigvis 🙏 

Skrevet
Anonymous 91 skrev (2 timer siden):

Gratulerer. Har ei på 3uker. Mi vil ikke sove i senga si. Så sover mest på meg eller pappaen.  Liten nattugle

Takk ❤️ storebroren var som nattugla deres da, ville ikke bruke senga si i det hele tatt, bare sove inntil.. så det er greit noen kunne arve den etter han iallfall :) 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ikke-friske babyer høres jo veldig dramatisk ut. Magesmerter og refluks er f.eks helt vanlig hos nyfødte, og kan gi enormt med plager. Babyen er jo ikke syk, det er bare tarmsystemet som er umodent. Å være klistremerkebaby er heller ingen sykdom. 

Jeg hadde klistremerkebaby med mye magevondt, så skulle sove klint oppi meg og våknet hver time i mange måneder. Han ville i tillegg ha pupp hele tiden og det var også det eneste som roet gråten, siden han ikke tok smokk.

Min nyfødt var helt for j krevende, spesielt pga søvnmangel, men også fordi jeg ikke kunne legge han fra meg uten at han hylgtåt. Dessverre er ikke dette spesielt uvanlig. Heldigvis elsket jeg ungen fra dag én, ellers vet jeg ikke hvordan det skulle gått.

Anonymkode: 970a6...944

• Liker 1
Skrevet

Den første måneden gikk det i soving og pupp annenhver time, døgnet rundt😅

Anonymkode: 8fc33...5ff

Skrevet

Sov aldri, hatet vogn, bæresele, bilkjøring, osv. Pupp, pupp og atter pupp. Dette fortsatte for øvrig resten av det første året. 

Anonymkode: b3551...a8c

Skrevet

Han var, og er fortsatt som sju uker gammel, stor, robust og veldig, veldig fin! Han er ganske god til å sove i senga si på natta om jeg bare lar ham sovne godt før jeg flytter han, og kan sove 4-5 timer i et strekk om jeg er heldig. Er dog aldri gira på å sovne skikkelig før i ett-totida, og har sin aller mest våkne periode mellom 22 og midnatt. Da er det fest! 😆🥳 Ofte i den perioden han bades feks 🙈😂 Har den siste uka begynt å akseptere å sove en liten stund i stillestående vogn etter trilletur, noe som er helt magisk! På kveldstid, fra ca 17-22 vil han helst ha puppen i munnen hele tida, og blir raskt urolig om han ikke får det. Resten av dagen spiser han ca hver andre time, og ettersom han spiser såpass hyppig og er såpass stor (nærmer seg 7 kg 🙊) er det kanskje ikke så rart at han kan ha noen lengre sovestrekk på natta heller. Rekorden er 8 timer i strekk. Da trodde jeg nesten at han var død.. 🙈😆

Anonymkode: cafa8...a87

• Hjerte 1
Skrevet

Fra fødsel sov min første to uker sammenhengende med kun spisepauser. 

Deretter sov han ikke igjen før han var 10 måneder. Det føltes i allefall sånn med kolikk, vogn-nekt, bilstol-nekt, seng-nekt og flaske-nekt. Kun pupp, bæresele og samsoving var godtatt. 

Andre barnet sov heller ikke, men tok flaske og hadde ikke kolikk. 

Anonymkode: e2136...d48

• Hjerte 1
Skrevet
mingus skrev (54 minutter siden):

Takk ❤️ storebroren var som nattugla deres da, ville ikke bruke senga si i det hele tatt, bare sove inntil.. så det er greit noen kunne arve den etter han iallfall :) 

Blir fort slitsomt når de bare vil sove inntil. Her er det luftsmerter som gjør det. Vært hos manuellterapeut.  Håper hun vil sove senga si etterhvert 

Skrevet

Veldig kos med begge to ❤️ sov, spiste og kikket rundt. Elsket når de var våkne for jeg kunne prate og kose med dem😍 

Anonymkode: a1382...177

Skrevet

Relativt nylig..? 😛 hun er 3 mnd nå.

Da hun var nyfødt var hun veldig trøtt. Ammet henne hver andre time de første 8 ukene. Ellers sov hun. Bortsett fra på natta. Da var hun lyyys våken. Gråt veldig lite :)  men veldig avhengig av å være inntil meg.. 

helt greit at vi har fått til litt rutiner nå!

Anonymkode: 19da7...c89

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ikke-friske babyer høres jo veldig dramatisk ut. Magesmerter og refluks er f.eks helt vanlig hos nyfødte, og kan gi enormt med plager. Babyen er jo ikke syk, det er bare tarmsystemet som er umodent. Å være klistremerkebaby er heller ingen sykdom. 

Jeg hadde klistremerkebaby med mye magevondt, så skulle sove klint oppi meg og våknet hver time i mange måneder. Han ville i tillegg ha pupp hele tiden og det var også det eneste som roet gråten, siden han ikke tok smokk.

Min nyfødt var helt for j krevende, spesielt pga søvnmangel, men også fordi jeg ikke kunne legge han fra meg uten at han hylgtåt. Dessverre er ikke dette spesielt uvanlig. Heldigvis elsket jeg ungen fra dag én, ellers vet jeg ikke hvordan det skulle gått.

Anonymkode: 970a6...944

Jeg er ikke den du siterte, men med ikke-frisk menes nok langt mer enn refluks, magesmerter og kolikk. Det kan være babyer som har alvorlig hjertefeil, alvorlig nyresykdom, endetarm som ikke er koblet på rompehullet, trisomi (både uoppdaget og oppdaget på forhånd), spiserør som ikke er koblet på magesekken, blodsykdom og mye mye mer som krever langvarig innlegging, operasjoner og masse oppfølging på Rikshospitalet og lokalsykehus i årevis. 

Forferdelig krevende for babyen, foreldrene og familien.

Heldigvis er de aller fleste babyer friske (men kan likevel være krevende).

Anbefaler podkasten "Tobias", der foreldrene Nadina og Harald forteller om hvordan det var å få et alvorlig sykt barn. Frarådes til de fleste gravide og prøvere, spesielt de som blir lett bekymret. https://radio.nrk.no/podkast/tobias/sesong/1 

Anonymkode: 48a45...f2b

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...