Gå til innhold

Hva er fellesgjeld?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet at fellesutgifter er faste månedlige utgifter til sameie. Utvendig forsikring, strøm, vedlikehold, osv.

Men hva er fellesgjeld? Ser at en leilighet har 500k i fellesgjeld? Må jeg betale 500k i tillegg til kjøpesummen? 

Anonymkode: 4639a...7ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er gjeld som hele sameiet har tatt opp. Vanligvis er den gjelden enten fra byggeperioden (om det er ganske nytt) eller gjeld som er tatt opp for vedlikehold av bygninger, uteområde osv. 

I leiligheter med IN-ordning kan man betale de 500k ved kjøp, men det vanligste er at man ikke gjør det, men at en liten del av fellesutgiftene går til nedbetaling av fellesgjeld. Leiligheter med høy fellesgjeld har gjerne høyere fellesutgifter pga dette.

Når du igjen selger leiligheten så følger denne fellesgjelden med til neste eier, det er altså ikke din private gjeld på samme måte som boliglån men følger sameie/boligen :)

Anonymkode: a7fc9...45a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan

Av diverse grunner har borettslaget tatt opp lån for å fikse diverse ting. Din leilighets andel av denne gjelden er 500.000. Du må ikke betale ut denne når / hvis du kjøper leiligheten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er høy fellesgjeld på en leilighet kan det kanskje være lurt å få noen du kjenner som forstår seg litt på økonomi til å ta en titt på sameiets regnskap og se hva grunnen er om det ikke er åpenbart. Sånt skal man få tilgang til i en kjøpsprosess mener jeg, om det er del av infoen på meglers nettside for boligen (sånn full salgsoppgave) eller ligger på sameiets nettsider. 

Anonymkode: a7fc9...45a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finansieringsbeviset ditt må dekke kjøpssum + andel fellesgjeld men du betaler ikke ut fellesgjelden, den betjener du over felleskostnadene. 

Anonymkode: 4b1d3...4cb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg vet at fellesutgifter er faste månedlige utgifter til sameie. Utvendig forsikring, strøm, vedlikehold, osv.

Men hva er fellesgjeld? Ser at en leilighet har 500k i fellesgjeld? Må jeg betale 500k i tillegg til kjøpesummen? 

Renter og avdrag på fellesgjelden betales gjennom fellesutgiftene.

Du må betaler derfor denne gjelden gjennom fellesutgiftene.

Når du skal få lån i banken regner de imidlertid med denne gjelden i forhold til hvor mye du kan betale og egenandel.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for gode svar! Da skjønner jeg litt mer :) 

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...