AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #1 Skrevet 31. januar 2022 Er det ikke sykt a utdanningsdirektoratet anbefaler å avlyse eksamen? Jeg skjønner jo grunnen til at elevene har gått glipp av mye læring. Men det har jo vi på høyskolene/universitetene også. Det kommer til å bli høy konkurranse med å komme inn på studie til høsten. VGS elevene kommer til å slite hardt om de også mister mye undervisning på høyskole og de skal ha eksamen. Jeg har allerede mistet masse forelesninger dette semesteret pga digitalt undervisning. Så jeg skjønner ikke argumentasjonen sånn egentlig. Anonymkode: 5cffd...bf1 7
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #2 Skrevet 31. januar 2022 Vgs er på grønt nivå, ergo ingen digital undervisning. Er du hjemme med korona, så var det synd for deg. Og på den måten går man fort glipp av sinnsykt mye fagstoff. Anonymkode: 80bf0...252 4
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #3 Skrevet 31. januar 2022 Disse elevene kommer slite veldig på universitetet. De har mistet mye undervisning og får ikke øvd seg på eksamen. Tror ikke universitetene vil endre noe av undervisning så den havner på videregående nivå for å imøtekomme disse elever. Det hadde i hvert fall vært krise for utdanningen i Norge. Hvor lenge skal man surfe på korona-bølgen? Jeg syns det er helt idiotisk at disse elever (fjorårets) slipper eksamen. I 2020 har jeg mer forståelse for. Det er ikke noen overraskelse at eksamen kommer hvert år og lærene og elevene skulle ha forberedt seg for dette. Hvis undervisningen har vært så mangelfull hadde det vært bedre med et år ekstra på skolen. Så de faktisk fikk lært seg fagene. Det er ikke kun eksamen eller ikke men kunnskap eller ikke. Anonymkode: b1da1...e3f 18
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #4 Skrevet 31. januar 2022 Jo det er helt latterlig. Når disse elevene som har unnsluppet alt begynner på høyrer utdanning så sliter de som bare det med å tilpasse seg eksamen som vurderingsform. Skjønner ikke regelverket, "trodde at", "regnet med at", "oi visste ikke at jeg må sjekke seg/melde meg opp" ect. Anonymkode: 819ed...098 7
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #5 Skrevet 31. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Disse elevene kommer slite veldig på universitetet. De har mistet mye undervisning og får ikke øvd seg på eksamen. Tror ikke universitetene vil endre noe av undervisning så den havner på videregående nivå for å imøtekomme disse elever. Det hadde i hvert fall vært krise for utdanningen i Norge. Hvor lenge skal man surfe på korona-bølgen? Jeg syns det er helt idiotisk at disse elever (fjorårets) slipper eksamen. I 2020 har jeg mer forståelse for. Det er ikke noen overraskelse at eksamen kommer hvert år og lærene og elevene skulle ha forberedt seg for dette. Hvis undervisningen har vært så mangelfull hadde det vært bedre med et år ekstra på skolen. Så de faktisk fikk lært seg fagene. Det er ikke kun eksamen eller ikke men kunnskap eller ikke. Anonymkode: b1da1...e3f Dette. Og spesielt enig i dette: "Det er ikke noen overraskelse at eksamen kommer hvert år og lærene og elevene skulle ha forberedt seg for dette". Synes det er helt tullete å avlyse eksamen. Og jeg klarer ikke å forstå hvorfor studenter på høyskole/universitetsnivå må fremdeles fullføre eksamen hvis de på VGS skal slippe. Tror mange kan signere på at å studere digitalt har vært brutalt for mange, inkludert meg selv. Har fått det bekreftet for meg selv hvorfor jeg aldri søkte meg inn på nettstudier liksom.. 🙄 Anonymkode: 022f3...edb 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #6 Skrevet 31. januar 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Vgs er på grønt nivå, ergo ingen digital undervisning. Er du hjemme med korona, så var det synd for deg. Og på den måten går man fort glipp av sinnsykt mye fagstoff. Anonymkode: 80bf0...252 Jeg er på skole også, men noen emner har for mye folk til at vi kan møtes fysisk, så noen emner er på nettundervisning😊 jeg er selvfølgelig på skolen de gangene det er fysisk, men mye går fortsatt på nett fordi vi er for mange😊 ts Anonymkode: 5cffd...bf1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #7 Skrevet 31. januar 2022 De kommer til å slite veldig om de skal ta høyere utdanning, blir nok mange drop outs ja.🤷♀️ Jeg tror de bare hadde hatt godt av å hatt eksamen, når jeg gikk på vgs som er 7 år siden så hadde vi prøveeksamen, lærte veldig mye av det. Anonymkode: fe046...686 3
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #8 Skrevet 31. januar 2022 Problemet er avlyste eksamener er at det blir urettferdig opptak senere. Det blir nå tre kull med oppblåste karakterer som de tar med seg resten av livet. En del av disse kommer til å konkurrere om opptak i ordinær kvote etterhvert. Og de får da et fortrinn siden de har oppblåste karakterer. Og det er alvorlig. At en som normalt ville kommet inn på medisin, men som nå mister plassen til en som ikke har hatt noen eksamener på vgs og med oppblåste karakterer, er svært alvorlig. Jeg fatter ikke at de kan ta så lett på dette og avlyse eksamen. Dessuten gir det ikke noe mening at elevene ikke er faglig klar for å ta eksamen, men faglig klar til å begynne på universitet. Anonymkode: d8127...d00 27
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #9 Skrevet 31. januar 2022 Nei, det er ikle sykt. Det er fornuftig! Anonymkode: c3bc9...1f6 5
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #10 Skrevet 31. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Problemet er avlyste eksamener er at det blir urettferdig opptak senere. Det blir nå tre kull med oppblåste karakterer som de tar med seg resten av livet. En del av disse kommer til å konkurrere om opptak i ordinær kvote etterhvert. Og de får da et fortrinn siden de har oppblåste karakterer. Og det er alvorlig. At en som normalt ville kommet inn på medisin, men som nå mister plassen til en som ikke har hatt noen eksamener på vgs og med oppblåste karakterer, er svært alvorlig. Jeg fatter ikke at de kan ta så lett på dette og avlyse eksamen. Dessuten gir det ikke noe mening at elevene ikke er faglig klar for å ta eksamen, men faglig klar til å begynne på universitet. Anonymkode: d8127...d00 Enig, det er veldig urettferdig! Anonymkode: 411e0...0f1 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #11 Skrevet 31. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Problemet er avlyste eksamener er at det blir urettferdig opptak senere. Det blir nå tre kull med oppblåste karakterer som de tar med seg resten av livet. En del av disse kommer til å konkurrere om opptak i ordinær kvote etterhvert. Og de får da et fortrinn siden de har oppblåste karakterer. Og det er alvorlig. At en som normalt ville kommet inn på medisin, men som nå mister plassen til en som ikke har hatt noen eksamener på vgs og med oppblåste karakterer, er svært alvorlig. Jeg fatter ikke at de kan ta så lett på dette og avlyse eksamen. Dessuten gir det ikke noe mening at elevene ikke er faglig klar for å ta eksamen, men faglig klar til å begynne på universitet. Anonymkode: d8127...d00 Ja, jeg er langt på veg enig med deg. Hvis elevene ikke har lært nok til å ta eksamen, så burde de heller ikke være faglig klare for å gå videre i utdanningsløpet. Eksamen har man jo for å vise hva man kan. Hvis man ikke har lært det man skal, så kan man det jo ikke - uansett hvilke «gode grunner» man har for at det har blitt som det har blitt. Dersom elevene har lært så lite, burde vel det gjenspeiles i standpunkt også, forresten? Eller har kravene blitt lavere fordi det er synd på elevene? Anonymkode: 7edbf...542 8 2
IDGAF Skrevet 31. januar 2022 #12 Skrevet 31. januar 2022 Hvis de ikke har nok kunnskap til å ta eksamen har de heller ikke nok kunnskap til å studere 7 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #13 Skrevet 31. januar 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Problemet er avlyste eksamener er at det blir urettferdig opptak senere. Det blir nå tre kull med oppblåste karakterer som de tar med seg resten av livet. En del av disse kommer til å konkurrere om opptak i ordinær kvote etterhvert. Og de får da et fortrinn siden de har oppblåste karakterer. Og det er alvorlig. At en som normalt ville kommet inn på medisin, men som nå mister plassen til en som ikke har hatt noen eksamener på vgs og med oppblåste karakterer, er svært alvorlig. Jeg fatter ikke at de kan ta så lett på dette og avlyse eksamen. Dessuten gir det ikke noe mening at elevene ikke er faglig klar for å ta eksamen, men faglig klar til å begynne på universitet. Anonymkode: d8127...d00 Enig i denne. Eksamen på vgs er heller ikke ekstremt vanskelig og bør fint kunne gjennomføres om man har gjort et minimum av innsats i fagene, selv med bare digital undervisning. Hva med alle som tar vgs-fag som privatist? De leser gjerne bare litt selv og så tar de eksamen. Anonymkode: 97761...717 9
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #14 Skrevet 31. januar 2022 Hvis ikke elevene har klart å lese selv og ikke er klar for å ta eksamen bør de få tilbud om et ekstra skoleår, de er jo da åpenbart ikke klare for å studere. Anonymkode: 9205c...313 5 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #15 Skrevet 31. januar 2022 Og såklart vil ikke vgs-elever ha eksamen og vil bruke alle unnskyldninger og grunner de kommer på for å pushe ledelse/de som bestemmer til å avlyse. Det ville jeg også gjort på vgs selv om jeg hadde vært 100% i stand til å ta eksamen. Betyr ikke at det bør gjøres. Anonymkode: 97761...717 8
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #16 Skrevet 31. januar 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): De kommer til å slite veldig om de skal ta høyere utdanning, blir nok mange drop outs ja.🤷♀️ Jeg tror de bare hadde hatt godt av å hatt eksamen, når jeg gikk på vgs som er 7 år siden så hadde vi prøveeksamen, lærte veldig mye av det. Anonymkode: fe046...686 Synes det blir bortkasta om mange av de ferske vgs utdannete dropper og også er det folk på min alder (26) åra, som har ventet lenge og jobbet hardt for å ta opp manglende fag for å komme inn, også kommer vi ikke inn fordi de yngre blir prioritert først. Dropper de ut da, så ligger vi langt bak i lista. Jeg skjønner ikke hva folk tenker på. Og en annen grunn til at mange av oss ikke kommer inn nå er også fordi poengene for å komme inn har fyket til værs under korona pga avlyst eksamen. Jeg synes det begynner å bli litt krise Anonymkode: 5cffd...bf1 3
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #17 Skrevet 31. januar 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Nei, det er ikle sykt. Det er fornuftig! Anonymkode: c3bc9...1f6 Kan du utdype det? Anonymkode: 5cffd...bf1 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #18 Skrevet 31. januar 2022 Jeg synes ikke noe om det. Jeg går på VGS selv i en alder av 30( påbygg, jeg skal omskoleres) og selv om jeg forstår at de har hatt mye fravær og to rare år synes jeg ikke det er grunn nok til å droppe eksamen. Blir ikke det litt som om jeg skulle klaget under normale forhold om at det er for lenge siden jeg gikk på skolen og det er mye jeg har gått glipp av? jeg håper veldig det blir eksamen, jeg vil ha både utfordringen og erfaringer. Mange i min klasse hadde nok hatt veldig godt av det fordi de utnytter korona for alt det er verdt. Anonymkode: fcd30...7ab 8
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #19 Skrevet 31. januar 2022 Noen som vet om standpunktkarakterene generelt har gått ned? For jeg har ikke hatt inntrykk av at det har skjedd med de forrige to koronakullene? Det blir jo skrekkelig rart å hevde at man ikke har lært nok til å ha eksamen, dersom standpunktkarakterene står på stedet hvil gjennomsnittelig sammenliknet med kull fra før koronaen. Hvis man presterer dårligere men like fullt får samme karakterer som de som har gått før, så er jo det utrolig urettferdig og gir er falsk bilde av hva elevene egentlig kan. Jeg er oppriktig bekymret for konkurransesituasjonen i høyere utdannelse. I tillegg registrerer jeg at «alle» snakker om at man må få slippe eksamen fordi man ikke har lært nok og skolesituasjonen har vært så dårlig, men ingen snakker om tiltak for å bedre læringssituasjonen - hvis det er så dårlig bør de få ekstra undervisning på et eller annet vis? Hadde vært interessant å sett hvor mange som hadde takket ja til ekstra kveldsundervisning resten av året for å ta igjen det tapte… Men det er kanskje ikke så interessant? Hvis man har gode standpunktkarakterer og slipper eksamen, så trenger man jo ikke det… Anonymkode: 7edbf...542 8
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #20 Skrevet 31. januar 2022 En annen ting, litt på siden av saken - jeg leste en sak på NRK for noen dager siden om ungdommer som mente «de hadde betalt den høyeste prisen» i pandemien. Jeg er selvsagt ikke uenig i at dette har vært belastende for ungdom, men det har det jo vært for mange andre grupper i samfunnet og. Jeg klandrer ikke ungdommene for å si det, altså, for de gjentar jo bare det de har fått høre gjennom hele pandemien - det er så synd på dem! Men gjør vi ikke ungdommene våre en bjørnetjeneste ved å fortelle dem hver eneste dag at det er så synd på dem, at ungdomstida deres er ødelagt, at de «alle» har psykiske problemer og at ingen har det verre enn dem? Skader vi dem ikke mer enn vi hjelper dem med denne retorikken? Det blir ikke lett å gå videre i livet hvis du er overbevist om at det er så synd på deg, og du har hatt det verre enn alle andre og at det er alt man snakker om med vennene - hvor fælt og urettferdig alt har vært. (Må bare føye til at jeg vet mange ungdommer har slitt under pandemien, og jeg unner dem selvsagt god psykisk helsehjelp og all mulig støtte. Men jeg er redd måten vi snakker om det på, både forsterker problemene og sykeliggjør ellers friske ungdommer som egentlig klarer seg tålelig bra). Anonymkode: 7edbf...542 7 1 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå