Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har brukt lang tid på å bli gravide, hvor mange pp brukte dere før det endelig klaffet? Si også gjerne noe om alder og andre utfordringer.

Anonymkode: 81351...415

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke hva du definerer som lang tid, men jeg ble gravid i pp9, og det føltes i allefall som lang tid.

Jeg er 33, mannen 34. Begge friske, sunne og normalvektig. Superstabil syklus på 28 dager.

Noe av grunnen til at det tok lang tid kan nok være at vi bommet litt på EL noen pp’er, andre pp’er kom livet i veien så vi ikke fikk lagt inn aksjer som vi ville.

Jeg begynte ikke å teste ordentlig etter EL før den pp’en spiren satt, så jeg tror det at vi fant EL hadde enormt mye å si!

I tillegg fikk jeg tips av legen min om å stresse ned og tenke mindre på ønsket om å bli gravid.  Det høres jo klisje ut, men jeg tror faktisk det hadde noe for seg det også! Heldigvis dukket desember opp med alt sitt julestress som stjal fokus fra babyønsket - plutselig satt jeg der med positiv test 🥰

Anonymkode: 41b37...a7f

• Hjerte 1
Skrevet

Første barnet tok 15 pp. Vi var begge 28 da vi begynte prøvingen, sunne, friske, normalvektige, og de fant ingenting da vi var på fertilitetsutredning. Begynte med EL-testing i pp2, så vet at vi traff på EL.

Med andremann var vi forberedt på at det kunne ta lang tid, men da satt spiren allerede på første forsøk, egentlig måneden før vi skulle begynne prøvingen, EL-teste og slikt. Livet er merkelig

Anonymkode: a2269...5c0

• Hjerte 2
Skrevet

Vi startet september 2017. Ble gravid oktober 2018, men mistet februar 2019. Fortsatte prøvingen og ble gravid juli 2020, men mistet i august 2020. Fortsatte prøvingen, og ble endelig gravid i april 2021. Denne gangen ble det full klaff og jeg fødte noen dager etter 37 års dagen min.

På førstemann brukte vi 2 pp😬.

Anonymkode: 1027f...ade

• Hjerte 1
Skrevet

Vi brukte 6 pp 🙃

Anonymkode: 22881...007

Skrevet

3 år her! Så her var veien veldig lang 🙁

Anonymkode: 5592f...3ba

Skrevet

7 pp på første og 1 pp på andre. 28 og 30 år. Overvektige begge to, men ellers friske og raske. Stabil, men lang syklus på 35 dager. Med førstemann testet jeg ikke EL, vi hoppet over noen måneder med prøving fordi vi ikke ville ha november/desember barn, og var ikke alle månedene vi hadde nok sex. 

Med nummer 2 planla vi for måneder med prøving, men da visste jeg når EL var, og da klaffet det umiddelbart. 

Anonymkode: b3692...6c7

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

3 år her! Så her var veien veldig lang 🙁

Fikk dere hjelp til slutt?

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Første barnet tok 15 pp. Vi var begge 28 da vi begynte prøvingen, sunne, friske, normalvektige, og de fant ingenting da vi var på fertilitetsutredning. Begynte med EL-testing i pp2, så vet at vi traff på EL.

Med andremann var vi forberedt på at det kunne ta lang tid, men da satt spiren allerede på første forsøk, egentlig måneden før vi skulle begynne prøvingen, EL-teste og slikt. Livet er merkelig

Så rart at det skulle ta så lang tid med den første, og så klaffe på første forsøk med nr to! Men flott å høre at dere lykkes🥰

Skrevet

7 år på førstemann. Var på utredninger, fant ikke noe galt. Begynte å prøve når jeg var 26, samboer noen år yngre. Fikk første når jeg var 33. Ble gravid på pp når jeg var 36, mistet. Gikk så 3 år uten å bli gravid. Dro til privat gynekolog når jeg var 39. Hun fant ut at jeg hadde pcos, som ikke ble oppdaget av noen i det offentlige. Ble satt på hormonbehandling og ble da gravid på 10 pp, mistet. Ble så gravid på pp 4 når jeg var 40. Har nettopp fått nr 2 nå.

Anonymkode: c5b32...ea9

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Så rart at det skulle ta så lang tid med den første, og så klaffe på første forsøk med nr to! Men flott å høre at dere lykkes🥰

Ja, veldig merkelig. Vi kjenner også noen som prøvde i mange år (var i midten av tjueåra) før de til slutt ble gravide etter et par forsøk med ivf. Siden de hadde slitt såpass med å bli gravide, brukte de ikke prevensjon, og hun ble gravid og de fikk et nytt barn omtrent et år etter den første fødselen.

Håper slike historier kan gi håp til andre. ❤

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.1.2022 den 14.32):

Dere som har brukt lang tid på å bli gravide, hvor mange pp brukte dere før det endelig klaffet? Si også gjerne noe om alder og andre utfordringer.

Vi brukte 15 pp. Det føltes uendelig lenge. Et barn fra før som satt i 1 pp.🤷🏻‍♀️ Vi er i begynnelsen av 30-årene og frisk, og sunn. 

Anonymkode: 3d604...edd

• Hjerte 1
Skrevet

pp11 med nr 1 23 år.  26 år pp2 med nr 2

Anonymkode: fbd5c...b0c

• Hjerte 1
Skrevet

Første barnet: 11pp. Vi var da 29 og 30 år.

Andre barnet: 3 pp (3 pp inkl. 2 spontanaborter). Er i uke 15 nå. 31 og 32 år.

Anonymkode: 64873...786

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Fikk dere hjelp til slutt?

Ja, vi ble henvist raskt til ivf, heldigvis. Jeg gikk til legen når det hadde gått i underkant av ett år. Nå skal det sies at coronaen er mye skyld i at det tok så lang tid pga lange ventelister, og utsatt behandling. Jeg råder deg til å gå til gynokolog så tidlig som mulig, bare for en sjekk, og at mannen sjekker seg :) så kan man heller slappe av med at alt er fint. Lett å bli stresset.

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Ja, vi ble henvist raskt til ivf, heldigvis. Jeg gikk til legen når det hadde gått i underkant av ett år. Nå skal det sies at coronaen er mye skyld i at det tok så lang tid pga lange ventelister, og utsatt behandling. Jeg råder deg til å gå til gynokolog så tidlig som mulig, bare for en sjekk, og at mannen sjekker seg :) så kan man heller slappe av med at alt er fint. Lett å bli stresset.

Har vært gjennom alt av sjekker, og de finner ikke noe galt. Men jeg er 40 år, og det har selvsagt mye å si. Er henvist til ivf, men venter og venter på samtaletime. Er forespeilet oppstart på 1. eller 2. mens etter denne, men frykter at det kan ta lengre tid..😞 Har jo et ørlite håp om at vi kan være heldige i mellomtiden, men er i 14. pp nå, og det er tungt😔

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Vi brukte 15 pp. Det føltes uendelig lenge. Et barn fra før som satt i 1 pp.🤷🏻‍♀️ Vi er i begynnelsen av 30-årene og frisk, og sunn. 

Anonymkode: 3d604...edd

Fikk dere noen forklaring på hva som kunne være årsaken til at det tok så lang tid?

Skrevet

Nr 1: pp 22 eller noe slik (nesten 2 år) Var 26 år.

Nr2: pp 1 😂 var 29 år

Nr: pp 3, er 35 år

• Hjerte 1
Skrevet

Først 3 pp mistet etter 10 uker, etter det cirka 11 pp men mye dritt som skjedde i den perioden, dødsfall i familien osv som tok bort fokuset på prøving. Jeg var 35 da jeg ble gravid første gang, andre gang som er nå er jeg 36. Er foreløpig i uke 14 og ser ut som alt går bra så langt. Pga veien var såpass lang (følte vi) så var vi til utredning privat etter cirka 8 mnd men alt var fint og de anbefalte oss bare prøve videre noen måneder til. Skulle ha legetime for å få hjelp offentlig da jeg plutselig ble gravid 😅 

Anonymkode: a226d...d72

• Hjerte 1
  • 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

27 år pp11 

Anonymkode: 44e74...75b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...