AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #1 Skrevet 31. januar 2022 Min kjæreste blir sinna og nekter å gjøre ting om jeg ikke sier «kan du være så snill å…» og «takk». Jeg sier som regel «kan du» «gidder du» «gjør du». For eksempel om han lager handleliste, så kan jeg ikke si skriver du på melk også? Kan du skrive på melk også? Gidder du å skrive på melk også? Men må si «kan du være så snill å skrive på melk også». Dette gjelder alt, fra å hente noe for meg til å kle på ene barnet, rydde opp etter seg selv etter middagen, hente ny dorull når han tar den siste osv. Han sier jeg er uhøflig og frekk. Jeg synes han er nærtagende og at han burde skjerpe seg og eventuelt bare gjøre ting uten at jeg spør… Hva sier dere? Anonymkode: 661a9...26c
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #2 Skrevet 31. januar 2022 Her sier vi begge "skriv på melk", "ta med en dorull inn" eller andre ting. Men sier gjerne takk etterpå hvis en ting er gjort som var til hjelp (altså ikke når personen skrev på handleliste, men hvis de tok med en kopp kaffe inn til sofaen 😉 Anonymkode: 3533b...65d 7
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #3 Skrevet 31. januar 2022 Jeg spør på samme måte som deg, og mannen reagerer ikke på det. Hvordan spør kjæresten din deg om ting, da? Sier han alltid «kan du være så snill å…»? Anonymkode: 9af23...733 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #4 Skrevet 31. januar 2022 Sær kjæreste du har Anonymkode: 4d495...4e3 17
tangent Skrevet 31. januar 2022 #5 Skrevet 31. januar 2022 "Gidder du" liker jeg ikke selv. Det impliserer liksom at man er lat om man ikke vil gjøre noe. Men "kan du" er helt vanlig hos oss. Også følger jeg opp med takk innimellom, men ikke alltid. Ville nok ikke takket for at han skrev noe på handleliste, men ville takket om han tok med et glass vann fra kjøkkenet. 3
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #6 Skrevet 31. januar 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Min kjæreste blir sinna og nekter å gjøre ting om jeg ikke sier «kan du være så snill å…» og «takk». Jeg sier som regel «kan du» «gidder du» «gjør du». For eksempel om han lager handleliste, så kan jeg ikke si skriver du på melk også? Kan du skrive på melk også? Gidder du å skrive på melk også? Men må si «kan du være så snill å skrive på melk også». Dette gjelder alt, fra å hente noe for meg til å kle på ene barnet, rydde opp etter seg selv etter middagen, hente ny dorull når han tar den siste osv. Han sier jeg er uhøflig og frekk. Jeg synes han er nærtagende og at han burde skjerpe seg og eventuelt bare gjøre ting uten at jeg spør… Hva sier dere? Anonymkode: 661a9...26c Nærtagende OG lat. Tricky. Rydder ikke opp etter seg selv, henter ikke ny dorull. Dette er vanlig? Kvinner skal ikke trenge å spørre om mannen kan gjøre åpenbare ting, nei. Vi er ikke foreldrene deres. Anonymkode: 8b570...e39 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #7 Skrevet 31. januar 2022 "Gidder du å ta med deg søpla når du flytter ut? VÆÆÆÆÆÆR SÅ SNILL???" Joda. En kan prøve å være positiv og vennlig. Men overhøflig og værsåsnill og tusentakk i hver jævla setning... Det får være grenser... Da feiler det han noe. Anonymkode: 4c1ec...798 7 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #8 Skrevet 31. januar 2022 Kanskje han ble slått som barn hvis han glemte å si takk eller vær så snill? Bare en tanke som slo meg 🤔 Anonymkode: 4c1ec...798
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #9 Skrevet 31. januar 2022 Skriv på melk! Får da være måte på hvor forsiktig man skal måtte være. Er han slik på andre områder også, føler du at du må trø varsomt? Isåfall - rødt flagg. Anonymkode: a6142...45f 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #10 Skrevet 31. januar 2022 Jeg ber vanlig, iblant slenger jeg på "er du grei". Og så sier jeg alltid takk. Anonymkode: 7c6e2...f51
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #11 Skrevet 31. januar 2022 32 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg spør på samme måte som deg, og mannen reagerer ikke på det. Hvordan spør kjæresten din deg om ting, da? Sier han alltid «kan du være så snill å…»? Anonymkode: 9af23...733 Dette lurer jeg også på! Anonymkode: 57322...ccb
Miss91 Skrevet 31. januar 2022 #12 Skrevet 31. januar 2022 Komtrollfreak, en med nedverdigende syn på sin kjære. Jeg vir også med en sånn, og det eneste som fungerer er å ta igjen. Jeg forventer at en voksen mann setter melka tilbake i kjøleskapet, men når det ikke skjer må jeg jo si ifra. At jeg sier ifra er så klart galt, men det driter jeg i. 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #13 Skrevet 31. januar 2022 Jeg spør som kjæresten din ønsker. Fordi det høres finere og det er vanlig høflighet. Lærer barna om det samme. De skal spørre fint og takke. Jeg mister sterkt de som sier de skal ha, gjør ditt osv egentlig. Det høres så utakknemlig ut. Anonymkode: 33a1f...f59 1
Rosatoast Skrevet 31. januar 2022 #14 Skrevet 31. januar 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Min kjæreste blir sinna og nekter å gjøre ting om jeg ikke sier «kan du være så snill å…» og «takk». Jeg sier som regel «kan du» «gidder du» «gjør du». For eksempel om han lager handleliste, så kan jeg ikke si skriver du på melk også? Kan du skrive på melk også? Gidder du å skrive på melk også? Men må si «kan du være så snill å skrive på melk også». Dette gjelder alt, fra å hente noe for meg til å kle på ene barnet, rydde opp etter seg selv etter middagen, hente ny dorull når han tar den siste osv. Han sier jeg er uhøflig og frekk. Jeg synes han er nærtagende og at han burde skjerpe seg og eventuelt bare gjøre ting uten at jeg spør… Hva sier dere? Anonymkode: 661a9...26c Herregud, er du sammen med et lite barn du eller? Nei her sier vi begge "gidder du..." "kan du ...." "vil du...." Det at samboeren din tvinger deg til å si disse tingene og mener du er frekk, når du egentlig prater helt normalt.. Altså, what the fuck? Du må si "kan du vær så snill kle på barnet?". Barnet er han sitt, han kan fint få en beskjed om å kle på barnet sitt uten å bli sinna. Han høres ikke god ut, hvordan er han på andre områder? Vet ikke om jeg hadde sløst bort tiden min på en slik her tulling. 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #15 Skrevet 31. januar 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Skriv på melk! Får da være måte på hvor forsiktig man skal måtte være. Er han slik på andre områder også, føler du at du må trø varsomt? Isåfall - rødt flagg. Anonymkode: a6142...45f Haha, nei, hvis jeg hadde sagt «skriv på melk» hadde han klikket i vinkel! Har bare brukt imperativ sånn en gang, da hadde en tung hylle falt ned på meg og jeg ropte «flytt hylla!», han blei så sinna at han skrek at jeg var en jævla diktator og truet med å avslutte forholdet. Måtte si unnskyld mange ganger for at han skulle roe seg ned. Det tok mange timer faktisk. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dette lurer jeg også på! Anonymkode: 57322...ccb Hm, nei, tror faktisk ikke han sier det. Har ikke tenkt over det faktisk. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg spør som kjæresten din ønsker. Fordi det høres finere og det er vanlig høflighet. Lærer barna om det samme. De skal spørre fint og takke. Jeg mister sterkt de som sier de skal ha, gjør ditt osv egentlig. Det høres så utakknemlig ut. Anonymkode: 33a1f...f59 Jeg er enig når han skal gjøre noe for meg, men når det er sånne vanlige ting som å rydde opp etter seg selv, kaste dorullen i søpla og ikke på golvet eller gjøre noe med ungen eller det rett og slett haster litt, så synes jeg han overreagerer. Anonymkode: 661a9...26c
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #16 Skrevet 31. januar 2022 Gidder (ikke) bruker jeg kun om ting jeg misliker, og kjæresten oppfatter det også som nedvurderende/nedlatende. Så vi bruker aldri det ordet med hverandre. Jeg sa feks i jula at jeg ikke gadd å dra helt til nabobyen for å feire ei ikke helt nær venninne av meg. Anonymkode: 7c6e2...f51
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #17 Skrevet 31. januar 2022 Jeg og samboer kommuniserer i alle fall slik som dette når det er snakk om f.eks. å skrive opp noe på handlelisten eller å be den andre gå for å handle "vil du...." "kunne du...." "har du lyst til ...." Sier også alltid uhøytidelig takk (slik jeg ble oppdratt) selv om det er snakk om helt hverdagslige gjøremål og ting man forventer av hverandre Anonymkode: c84a7...cca
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #18 Skrevet 31. januar 2022 Hos oss er det viktigere med hvilken tone man bruker enn akkurat ordene, tror jeg. Når det er sagt så er mannen min en teit flisespikker noen ganger, så hvis jeg spør "vil du gjøre det for meg?" så svarer han ofte "jeg vil ikke, men jeg kan". Eller jeg spør "har du lyst til å hente x for meg?" så svarer han gjerne "har ikke lyst, men jeg kan gjøre det". Anonymkode: 207b3...a37
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #19 Skrevet 31. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Haha, nei, hvis jeg hadde sagt «skriv på melk» hadde han klikket i vinkel! Har bare brukt imperativ sånn en gang, da hadde en tung hylle falt ned på meg og jeg ropte «flytt hylla!», han blei så sinna at han skrek at jeg var en jævla diktator og truet med å avslutte forholdet. Måtte si unnskyld mange ganger for at han skulle roe seg ned. Det tok mange timer faktisk. Hm, nei, tror faktisk ikke han sier det. Har ikke tenkt over det faktisk. Jeg er enig når han skal gjøre noe for meg, men når det er sånne vanlige ting som å rydde opp etter seg selv, kaste dorullen i søpla og ikke på golvet eller gjøre noe med ungen eller det rett og slett haster litt, så synes jeg han overreagerer. Anonymkode: 661a9...26c Synes han overreagerer? Du får en hylle i hodet, sier flytt hylla og han kaller deg diktator og klikker i vinkel. DU underreagerer. Han er jo ikke rekti nagla. Egotripp og ustabil. Anonymkode: 8b570...e39 13
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #20 Skrevet 31. januar 2022 Altså, du skjønner at han ikke er god eller? Flyttet han hylla eller? I tillegg så truer han med å gå fra deg og du måtte legge deg flat og si unnskyld mange ganger. Dette høres ikke bra ut, uansett hvordan du spør om ting. Anonymkode: 8b570...e39 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå