Gå til innhold

Spørsmål om Paulas choice retinol 1% og Ordinary AHA 30% BHA 2%

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er i slutten av 30-årene og har så klart begynt å få litt rynker som synes i pannen og smilerynker som også synes litt selv når jeg ikke smiler. Ikke sånn at de er veldig dype, men de synes. Har også noen få arr etter kviser i puberteten, men vil ikke si at jeg har en veldig problemhud eller at den er stygg. Har også en del dypere porer rundt nesen og litt ut mot kinnene. Det er som om huden min også får fort mye ekstra hudlag, så jeg har fra før bare brukt billig peeling som jeg har tatt to ganger i uken. Ansiktet er også litt mer slapt også. Pga alder helt sikkert. Så pga alder tenker jeg jo forebyggende, men også at jeg ønsker en bedre struktur og få fjernet porene som jeg synes har blitt større siste årene og de arrene. Huden min er ikke sensitiv, og heller ikke særlig tørr. Spiser mye fisk og omega3. Spiser ikke kjøtt. Hvis det har noe å si. Drikker også mye vann. Og Jeg har egentlig null peiling på hudpleie, men har lest meg opp litt både her i dette forumet og andre steder. 

Jeg vet at man ikke skal ta The ordinary AHA 30% og BHA% og Paulas Choice retinol 1% samme dag eller samtidig. Så jeg har tatt den eksfolerende fra Ordinary to ganger i uken. Og tre ganger i uken har jeg tatt et tynt lagt med Paulas Choice 1% på kvelden/natten. 

Jeg har ikke fått noe plager i ansiket av dette, ikke rødhet engang. Ikke flasser det, og ikke svir det. Det jeg lurer på, bruker jeg for svake produkter i forhold til formålet mitt? Eller bør jeg ta produktene oftere? 

Noen som har peiling og kan hjelpe meg? 

Anonymkode: 1cbb7...351

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du bruker iallefall høy konsentrasjon på de to første og da særlig AHA. 

Du får ikke fjernet porene uansett hva du gjør, men retinol/bha kan - understreker kan - minske synligheten

Ellers tenker jeg at dersom man har klassisk «elefanthud» som tåler en støyt så kan salongpeeling avogtil funke noe bedre?

Men - du har nok for høye forventninger til hudpleie generelt. 

Endret av Fløff
  • Liker 1
Skrevet

For all del, ikke bruk den masken fra The Ordinary mer enn en gang i uken. Det er sterke saker, og hyppigere bruk vil ikke gjøre huden din noe strammere eller flottere - og rynker som allerede er der, vil selvsagt ikke forsvinne. Jeg tenker du ikke bør ha altfor høye forventninger til hudpleieproduktene, det meste man bruker fungerer forebyggende, det finnes ikke hudpleieprodukter som kan fjerne rynker og linjer permanent, ei heller jevne ut arr fullstendig. Jeg har selv veldig sterk hud og tåler mye, men det betyr ikke at man skal pøse på med sterke, aktive ingredienser. Retinol kan brukes flere dager i uka, men den syremasken ville jeg som sagt begrenset bruken av. 

Det viktigste du gjør for å beskytte huden, er å bruke solkrem daglig. Ikke bare smøre på om morgenen, men også påføre på nytt i løpet av dagen. SPF50! Om du soler deg for å bli brun, så er det fullstendig poengløst å bruke både retinol og syrer i hudpleien. Bruker du retinol og syrer så MÅ du bruke solkrem daglig, om ikke er det fullstendig bortkasta penger. Solen er veldig skadelig for huden. Og nei, du vil ikke få D-vitaminmangel av å bruke solkrem i ansiktet hver eneste dag, det er noen som påstår dette men solen kommer jo til andre steder på huden din, og du får MYE D-vitamin av solen bare av å være i den i 20 minutter en dag i uken i månedene som ikke har R i seg. Sjekk ut Dr. Dray på youtube, hun snakker mye om solkrem og gir mye bra informasjon. :) 

Så mitt råd er å være forsiktig med syrene, huden skal ikke svi eller bli rød, den skal heller ikke flasse eller være irritert. Noen tåler syrer og retinol bedre enn andre, jeg og du er nok noen av de, men det betyr ikke at vi skal bruke mer! :) Husk å bruke fuktighetsgivende, milde produkter når du bruker retinol slik at du metter huden på næring og fukt. Lykke til. 

Fløff skrev (4 minutter siden):

Du bruker iallefall høy konsentrasjon på de to første og da særlig AHA. 

Du får ikke fjernet porene uansett hva du gjør, men retinol/bha kan - understreker kan - minske synligheten

Ellers tenker jeg at dersom man har klassisk «elefanthud» som tåler en støyt så kan salongpeeling avogtil funke noe bedre?

Men - du har nok for høye forventninger til hudpleie generelt. 

Ja takk og amen. 

Anonymkode: b304c...9ed

• Liker 1
Skrevet

Glemte å legge til at om man peeler for ofte kan man i en periode tro at det funker - fordi man går med «glød» hele tiden.

Men dette er fasen rett før overeksfoliering og skadet barriere - så man kan ende med å betale ganske dyrt.

Om du merker mer olje, glins, tørre partier, mer utbrudd osv - dropp i noen uker og reduser mengden. 

• Liker 2
Skrevet

Åh Tusen takk for svar begge to! Jeg er som sagt ikke så mye kunnskap om dette her med hudpleie, men en tenker og ser seg jo selv i speilet og legger merke til rynker og porer og sånt når en nærmer seg 40 år. 

Jeg har flere venninner som har tatt syrebehandling og annen behandling hos hudpleiesalong med kosmetisk sykepleier og hudlege, og de har endt om med utrolig tynn hud og som ser mye eldre ut etter at de sluttet, og det gikk ca to - tre år så fikk huden i ansiktet mye rynker og så "dratt ut" Det er de selv som sier det, men jeg ser det jo litt jeg også. Så jeg er litt utrygg på å ta behandling på en sterkere måte enn man kan gjøre hjemme så lenge huden min ikke er et kjempeproblem eller stygg. 

Jeg forstår at rynker og porer ikke forsvinner, men håper at det kan være forebyggende og minske litt. Og se klarere/mer glød.

Skal teste å ikke bruke syrebehandling med Retinol AHA 30% og BHA 2% så ofte kanskje. Men heller bruke mer av Paulas choice 1 % retinol oftere. Hvilke fuktighetsgivende og milde produkter anbefaler dere (eller til du som skrev det) å bruke i kombinasjon? 

Anonymkode: 1cbb7...351

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...