Gå til innhold

Forbudt å avle på cavalier og bulldog

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det er bra. Men hva med Mops, det kan vel ikke være en sunn rase?

Anonymkode: 679b3...13d

• Liker 21
Skrevet (endret)
Sitat

«De frykter at et forbud mot disse hunderasene i Norge vil kunne føre til useriøse aktører på markedet. Mer økt import og mindre kontroll på helsen til hundene.»

Enig i dette. «Oppdrettere» i utlandet som driver rovdrift på tispene kommer til å tjene fett fordi det faktisk er mange her i landet som bare måååå ha visse hunder fordi de VIL. 

https://www.nrk.no/norge/domstolen_-forbudt-a-avle-disse-hunderasene-1.15805353

Anonymkode: 73ab9...dac

Endret av Rhodiola
for å lenke til sitert innhold - Rhodiola, mod.
  • Liker 12
Skrevet

Er ikke Mops og Fransk bulldog værre enn Engelsk? 

Uansett, er redd at dette slår tilbake med mye større import av masse-avlede hunder i stedet. 
Men veldig fint med fokus på saken og mer oppmerksomhet rundt dyrevelferden da! 

Anonymkode: 4dc02...348

• Liker 11
Skrevet

Så bra, men skulle tatt med Fransk bulldog i samme slengen. Det viktigste er uansett at Cavalier King Charles Spaniel får slippe mer nå.

Anonymkode: a8dc0...b0b

• Liker 12
Skrevet

Ikke det utfallet jeg håpet på, nå er jeg spent på om raseklubbene hopper av NKK og avler på egenhånd, eller om det blir import av utenlandske hunder som det drives rovdrift på!

Anonymkode: b3a53...efb

• Liker 2
Skrevet

For hundenes helses del er det bra, men jeg er oppvokst med Cavalier King Charles Spaniel i hus og de er nydelige familiehunder, både med gemytt og utseende. Jeg VET de ikke har det bra med tanke på alle sykdommene mange får, ledd, tann, pust osv. Det er mange raser som burde stoppes avl på mens de først er i gang.

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke det utfallet jeg håpet på, nå er jeg spent på om raseklubbene hopper av NKK og avler på egenhånd, eller om det blir import av utenlandske hunder som det drives rovdrift på!

Anonymkode: b3a53...efb

Tror det dessverre blir begge deler - noen vil fortsette å avle slik de gjør i dag, men de blir da uregistrerte/papirløse, mens andre nok vil øke importen (lovlig eller ei...)...

Hvis jeg har forstått det riktig så vil det fortsatt være lov til å avle på rasene i Norge, men kun ved utkryssing. Dvs. at man MÅ krysse inn andre raser ala lundehundprosjektet (hvor de avler krysninger av lundehund og buhund som skal krysses inn igjen i lundehundrasen).

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.1.2022 den 13.27):

«De frykter at et forbud mot disse hunderasene i Norge vil kunne føre til useriøse aktører på markedet. Mer økt import og mindre kontroll på helsen til hundene.»

enig i dette. «Oppdrettere» i utlandet som driver rovdrift på tispene kommer til å tjene fett fordi det faktisk er mange her i landet som bare måååå ha visse hunder fordi de VIL. 

Dette sender et meget sterkt signal til valpekjøpere.
Og om valpekjøpere velger å kjøpe importerte hunder med masse helseproblemer, vil det være deres eget ansvar og deres eget problem. For problem vil det bli, og det vil også bli dyrt med alle de veterinærregningene. 

Svisle skrev (På 31.1.2022 den 13.37):

Tror det dessverre blir begge deler - noen vil fortsette å avle slik de gjør i dag, men de blir da uregistrerte/papirløse, mens andre nok vil øke importen (lovlig eller ei...)...

Hvis jeg har forstått det riktig så vil det fortsatt være lov til å avle på rasene i Norge, men kun ved utkryssing. Dvs. at man MÅ krysse inn andre raser ala lundehundprosjektet (hvor de avler krysninger av lundehund og buhund som skal krysses inn igjen i lundehundrasen).

Papirløs avl er like forbudt som avl i NKK. Det har ingen betydning om valpene har stamtavle. 

Anonymkode: c7c3e...273

• Liker 28
Skrevet

Nå får i alle fall ikke disse syke dyrene et godkjentstempel fra NKK lengre. Syns dommen er fornuftig, og håper den får andre som driver med avl av syke raser til å tenke seg om. 

• Liker 28
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Det var på tide! Det er forferdelig synd på så mange hunder som avles i hjel og får så mange arvelige defekter og sykdommer. 

Men som et par andre i tråden nevner, synes jeg dommen i tingretten kunne tatt med fransk bulldog og mops i samme slengen. De har også alvorlige pusteproblemer som følge av avlen som har gitt dem så kort snute at den er ikke-eksisterende, noe som bl.a. gir den bløte delen av ganen bakerst for mye mykvev som henger ned over pustehullet i svelget/halsen.

Jeg har en følelse av at denne saken vil gå videre, ankes til høyesterett, for eksempel. 

Endret av Million
  • Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

enig i dette. «Oppdrettere» i utlandet som driver rovdrift på tispene kommer til å tjene fett fordi det faktisk er mange her i landet som bare måååå ha visse hunder fordi de VIL. 

Tolletaten gikk ut og advarte mot useriøse oppdrettere og valpefabrikker i forrige uke. Den tredje største "varen" på svartebørsen i Europa er valper. Så jeg er helt enig i at det kan bli ett større problem med import, lovlig og ulovlig.

Men jeg synes det likevel er bra at fokuset på uetisk avl i Norge øker. I Finland og Nederland er det satt igang innkryssing av andre raser. I Nederland er det også forbudt å avle på disse hundene. Usikker på hvordan det er i Finland. 

Målet er jo at hundene skal ha det bra og dette er ett lite skritt i riktig retning. Det må kanskje bli mer bevisstgjøring på useriøs og uetisk avl i utlandet også, slik at folk blir mer opplyst.

• Liker 10
Skrevet

Veldig fornuftig. Dyrevelferd bør komme før folks behov for å tjene penger på avl. 

Anonymkode: 11255...397

• Liker 6
Skrevet

Jeg håper dette sender kraftige signaler til rasenes hjemland. 

Men jeg er redd dette blir litt som raseforbudet vi har i loven. Hvilke hunder blir neste på listen over hunder som det forbys å avle på? Schæfer? Hvordan skal det gå, når den rasen er "delt i to", bruks og utstillingslinjer. Samme med diverse andre raser som har friske brukslinjer vs utstillingslinjer...

• Liker 5
Skrevet

En veldig god avgjørelse. 

Frykten for import av syke og deformerte hunder fra utlandet, kan ikke stå i veien for dyrevelferden til hunder som blir avlet frem i Norge.

• Liker 25
  • Nyttig 1
Skrevet
17.11 skrev (2 minutter siden):

En veldig god avgjørelse. 

Frykten for import av syke og deformerte hunder fra utlandet, kan ikke stå i veien for dyrevelferden til hunder som blir avlet frem i Norge.

Dette! Ser folk i kommentarfeltet til dyrebeskyttelsen skriver at nå er det fritt fram for valpefabrikker, men et steg måtte være det første og å nekte avl er veien å gå, så kanskje folk får opp øynene å unngår å importere. Det er lov å håpe. 

Anonymkode: 82c1c...0ef

• Liker 13
Skrevet
Svisle skrev (59 minutter siden):

Håper det blir opprettet krysningsprosjekt som med lundehunden ja. Lundehunden hadde også blitt forbudt å avle på før eller senere om ikke de hadde starta prosjekt, tror jeg.

Anonymkode: 0dac4...102

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Dette! Ser folk i kommentarfeltet til dyrebeskyttelsen skriver at nå er det fritt fram for valpefabrikker, men et steg måtte være det første og å nekte avl er veien å gå, så kanskje folk får opp øynene å unngår å importere. Det er lov å håpe. 

Anonymkode: 82c1c...0ef

Jeg er helt enig, og håper det sender kraftige signaler til fremtidige hundeeiere. Som hundeeier så er det også lov til å ta ansvar og tenke selv, og jeg tror det må kraftige holdningsendringer til før vi er i mål der.

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Håper det blir opprettet krysningsprosjekt som med lundehunden ja. Lundehunden hadde også blitt forbudt å avle på før eller senere om ikke de hadde starta prosjekt, tror jeg.

Anonymkode: 0dac4...102

Lundehunden har vel bare en arvelig sykdom, og det er det mage/tarm sykdommen. Eller tror jeg ikke det er noe. Generelt en frisk og robust rase. Lundehunden er også i en særklasse, der oppdretter ikke hadde noe valg med å velge foreldre, da rasen kun besto å 5-6 eksemplarer. Søte hunder, men er ikke avlet for å se nusselige ut i menneskets øyne. 
korriger meg gjerne om jeg tar feil.

Anonymkode: 2e63d...6cb

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Papirløs avl er like forbudt som avl i NKK. Det har ingen betydning om valpene har stamtavle. 

Anonymkode: c7c3e...273

Joda, men å lage nye "designerraser" ut av dette med fancy navn har vel aldri stoppet noen? Ei heller valpekjøpere som synes de er sååå søte....

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...