Gå til innhold

Har dere mistet vennskap pga ulike meninger/ståsteder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Selv er jeg glad i å diskutere alt og ingenting. Trenger ikke nødvendigvis ha rett selv, men sybs det er viktig å kunne høre på hverandre, lytte, komme med innspill osv. Og rett og slett være åpen for at andre kan ha ulike meninger. 

Jeg har en venninne som er LIVREDD korona. Er ekstremt påpasselig med regler osv. Da jeg fortalte at jeg noen få ganger har glemt munnbind, men likevel var på butikken, så klikket det nesten for henne. Jeg forsøkte da å forklare at munnbind er en anbefaling, og at dersom man holder god avstand (noe jeg gjorde), så er det ikke fare. Ifølge henne skulle jeg sikkert vært fengslet. Hvis venninnene har vært invitert til henne, så har det vært enormt mye stress i forkant. Hun ber oss gå i "karantene" før vi skal til henne, teste oss, minner oss på regler om avstand osv. Det er så slitsomt! Jeg har heller ikke tatt dose 2 eller 3 da jeg fikk skikkelige mensforstyrrelser. Dette forstår ikke hun, og mener jeg må ta den og heller tenke på "alle andre". Nå vet jeg ikke hvor lenge jeg klarer å holde ut med henne...

Anonymkode: 9ef73...24b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er helt enig i at innvandring skaper problemer og forandrer samfunnet til det ugjenkjennelige.

Men hadde et par bekjente som langer ut mot innvandrere som enkeltpersoner på grunn av hudfarge og bakgrunn. For å si det sånn, de er ikke i min bekjentskapskrets lengre.

Anonymkode: 61b9b...f43

• Liker 1
Skrevet

Tja. Har merket meg mer og mer med årene hvor sta, påståelig, vanskelig, nærtagende, behov for kontroll osv enkelte har. Og det er blitt mer fremtredende med alderen. Jeg har kanskje firet ned kravene på enkelte områder, mens enkelte venninner er neste litt hysterisk. Så jeg har trappet ned kontakten med enkelte venninner. Kjenner ofte jeg klarer meg fint uten alt dramaet og trives godt i mitt eget selskap 

Anonymkode: c8b0f...958

• Liker 1
Skrevet

Ikke bare vennskap, men også familie. 

Anonymkode: 5c567...5d7

• Liker 1
Skrevet

Ja! Både venner og familie. Noen tålererer bare ikke ulikheter. 

Anonymkode: 44e81...ea2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.1.2022 den 13.21):

Selv er jeg glad i å diskutere alt og ingenting. Trenger ikke nødvendigvis ha rett selv, men sybs det er viktig å kunne høre på hverandre, lytte, komme med innspill osv. Og rett og slett være åpen for at andre kan ha ulike meninger. 

Jeg har en venninne som er LIVREDD korona. Er ekstremt påpasselig med regler osv. Da jeg fortalte at jeg noen få ganger har glemt munnbind, men likevel var på butikken, så klikket det nesten for henne. Jeg forsøkte da å forklare at munnbind er en anbefaling, og at dersom man holder god avstand (noe jeg gjorde), så er det ikke fare. Ifølge henne skulle jeg sikkert vært fengslet. Hvis venninnene har vært invitert til henne, så har det vært enormt mye stress i forkant. Hun ber oss gå i "karantene" før vi skal til henne, teste oss, minner oss på regler om avstand osv. Det er så slitsomt! Jeg har heller ikke tatt dose 2 eller 3 da jeg fikk skikkelige mensforstyrrelser. Dette forstår ikke hun, og mener jeg må ta den og heller tenke på "alle andre". Nå vet jeg ikke hvor lenge jeg klarer å holde ut med henne...

Jeg har angret på at jeg ikke har kuttet ut kontakten med ei for lenge siden. Er slitsomt når folk blir sure.

Anonymkode: 7d6f1...001

Skrevet

Nei, aldri.

Har ingen venner eller familie som er veldig påståelig og bastante, selv om vi er uenige. Vi kan diskutere noe i 2 minutter, for så å bare la det ligge.

Jeg er for eksempel på helt andre siden politisk enn foreldrene mine. Det går helt fint.

Anonymkode: aa37e...ca2

Skrevet

Tja.. har ikke avsluttet vennskap akkurat, men har et par venner som jeg venter med å treffe til korona kun regnes som en sesongbasert forkjølelse (vi nærmer oss!). Dette er grunnet at de kun har 1 eller 0 vaksiner og jeg vet de ikke bryr seg mye om smittevern. Har selv underliggende sykdom så har klart å unngå viruset så langt. Så synes jeg det jo er relativt egoistisk at de ikke har tatt vaksine (ikke underliggende årsaker) men det er en annen sak og ikke noe jeg ville ha avsluttet et vennskap for. 

Anonymkode: 2e375...f74

Skrevet

Måtte kutte ut en antivaxer. Livet ble bedre uten hennes statusoppdateringer på sosiale medier

Anonymkode: e07b4...905

• Liker 7
Skrevet

Både venner og familie, ja. Når familie lirer av seg rasistiske utsagn over en lav sko, trenger jeg ikke de i livet mitt lenger. Har også en tidligere venninne som har blitt fullstendig antivax, ikke bare koronavaksina, men generelt. Og en tidligere venninne har blitt skikkelig FrP-er og det orker jeg bare ikke. 

Anonymkode: fb35e...d75

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Både venner og familie, ja. Når familie lirer av seg rasistiske utsagn over en lav sko, trenger jeg ikke de i livet mitt lenger. Har også en tidligere venninne som har blitt fullstendig antivax, ikke bare koronavaksina, men generelt. Og en tidligere venninne har blitt skikkelig FrP-er og det orker jeg bare ikke. 

Anonymkode: fb35e...d75

Hvorfor kan ikke vi mennesker være ulike og ha ulike meninger og standpunkt, og likevel være venner? Det går helt fint det, hvis respekten går begge veier.

Anonymkode: c8555...1d6

• Liker 2
Skrevet

Ja, fordi jeg er mer liberal til innvandring. Og mener det bør heller bedre løsninger på plass. Enn totalt nei. 

Jeg har valgt avstand selv til noen ekstreme Frp folk. Men ikke egentlig pga politikken, mest at de er veldig fordomsfulle, kombinert med å oppføre seg ganske dårlig. Så er mer pga typen menneske. Er vokst opp på bygd og vant til å omgås mange forskjellige mennesker. Så jeg snakker med alle i varierte tilhørighet og samfunnslag, men har med alderen valgt å ikke nødvendigvis omgås alle, i det daglige og private. Det må iallefall være en minimum av gjensidig respekt. Og folk som kjører over deg som dampveivals, trenger jeg ikke

Anonymkode: 80675...971

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.2.2022 den 1.16):

Hvorfor kan ikke vi mennesker være ulike og ha ulike meninger og standpunkt, og likevel være venner? Det går helt fint det, hvis respekten går begge veier.

Anonymkode: c8555...1d6

Jeg er halvt norsk og halvt sør amerikaner jeg vil da ikke ha folk i livet mitt som ser på meg som mindre verdt fordi jeg ikke er 100% Norsk ei venninne av meg avslørte hva hun egentlig tenkte da hun i fylla sa noe som gjorde at jeg ble fort edru.

At Nordmenn burde holde seg til sitt folk og at de som er blandingsrase er ikke noe hun setter pris på, jeg ble mobbet og trakkasert for mitt blandede opphav helt til jeg kom meg vekk fra den jævla bygda jeg vokste opp på.

Så nei slike mennesker som mener at jeg er mindre verdt og ser på meg som laverestående har jeg ingen interesse av å ha i livet mitt.

Hun beklaget gjentatte ganger men følte at jeg for første gang den kvelden fikk se hvem hun egentlig var og har ikke prata med henne siden som var 9 år siden nå.

Anonymkode: 2342d...cb8

• Liker 2
Skrevet

Jeg kutter ut venner hvis de oppfører seg dårlig. Har kutta ut to fordi jeg har mistenkt personlighetsforstyrrelse. Kunne lett kutta ut antivaxere og, men kjenner ingen. Rasister og FRP-ere hadde jeg neppe blitt venn med i utgangspunktet 

Anonymkode: c3340...3a8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.1.2022 den 13.21):

En sånn venninne hadde ikke jeg giddet. Er uvaksinert selv og ingen venner tar avstand.

Anonymkode: c081b...152

• Liker 1
  • 2 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet
On 1/31/2022 at 1:27 PM, AnonymBruker said:

Jeg er helt enig i at innvandring skaper problemer og forandrer samfunnet til det ugjenkjennelige.

Men hadde et par bekjente som langer ut mot innvandrere som enkeltpersoner på grunn av hudfarge og bakgrunn. For å si det sånn, de er ikke i min bekjentskapskrets lengre.

Anonymkode: 61b9b...f43

Ja, viktig skille. Noen er i mot stor innvandring uten ha noe i mot alle som er her lovlig. Blir som å elske barna sine, men være i mot å få flere barn. Snakket med en pakistaner en gang (2. gen) som mente det var nok pakistanere i Norge fordi han så gnisningene i byen som kan oppstå om de f eks ble dobbelt så mange. (Han er typen som liker å være kontroversiell, jeg tror ikke mange som han er enige da, eller kanskje er det flere)

Anonymkode: 9011f...554

AnonymBruker
Skrevet

Det fascinerende er menn som kaller en rasist når man sier at man ikke synes noe om heldekkende kvinner i Norge og religionen, men som selv ikke kan tenke seg å være sammen med noen av dem fordi de har den religionen og går kledd slik. 🙄

Anonymkode: 6e316...b6c

AnonymBruker
Skrevet

Viktig å omgås mennesker man har likhet med, så naturlig å kutte ut mennesker man ikke har det med.

Anonymkode: 59b2e...814

AnonymBruker
Skrevet

Ja, har brutt med en venninne som var veldig religiøs, rett og slett påtrengende. Jeg har religiøse traumer fra barndommen så det ble verre og verre for meg å omgås henne. Så av hensyn til egen helse og fordi det ble vanskelig å holde en god tone så avsluttet jeg vennskapet. 

Anonymkode: 731da...599

AnonymBruker
Skrevet

Har kuttet ut en som var helt umulig å prate med. Hun hadde monolog hele tiden, uten at jeg fikk slippe. Etter 3-4 timers besøk kunne jeg føle jeg meg helt tom. Prøvde å si i fra på en forsiktig måte, uten at det hjalp. Til slutt, etter mange uheldige forsøk å gjøre monolog om til dialog, gadd jeg ikke mer. 

Jeg ble kuttet ut av en veninne, noe jeg syntes var sårt og uretferdig. Hun var veldig negativ i flere mnd. Hver gang vi møttes klagde hun på venninner, kolleger, familie osv. Jeg støttet henne så mye jeg bare kunne, men følte jeg fikk mye ris jeg også. Ja ja.., tenkte jeg. Hun er i en vanskelig periode, jeg må være den gode, forståelsesfulle venninne. Etter flere slike mnd havnet vi i en diskusjon der jeg var uenig med henne og hun ble rett og slett rasende, slengte flere stygge ord etter meg. Jeg avsluttet diskusjon og reiste. Ringte dagen etter for å høre hva som hadde skjedd og forklarte at jeg ble såret pga slik oppførsel. Ingen beklaging, hun mente fortsatt hun gjorde det riktige. Så slettet hun meg fra alle sosiale medier men snoker fortsatt på linkedin selv om vi ikke er i hverandres kontakter (mistenker hun ikke vet at man får opp en varsel etter noen har sjekket ens profil). 

Anonymkode: 1381e...fe4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...