Gå til innhold

Enke som er gift på nytt -gravlegges med ny ektemann?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av tråd i Religionskategorien ang gravlegging av ektefeller.

Hvordan tenker dere at ei som ble enke i 40-årene, og gifter seg på nytt 7 år senere skal gravlegges? 
Er det «ufint» ovenfor den avdøde ektemannens familie om hun planlegger å gravlegges sammen med nåværende mann? Burde hun ha egen gravplass? Burde dette være noe hun og ny ektefelle prater om iom at det vil være de som skal bestemme ovenfor hverandre hvordan gravlegging skal foregå?

Anonymkode: db456...490

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt bør de snakke om det! 
(ikke sikkert de vil gravlegges en gang, jeg får ingen grav for min kropp skal til vitenskapen ☺️

Anonymkode: 92b58...a24

• Liker 6
Gjest Alterego666
Skrevet

Det skal hun få lov til å velge selv. Det er nok best om hun etterlater seg klare instruksjoner til familen(e).

Skrevet

Her var det soleklare instrukser på hva hun ønsket. Hun ligger med mann nr.1 og far til barna. Mann 2 syns det er helt greit, men ønsker å ligge i nærheten 

Anonymkode: 5791a...874

• Liker 7
Skrevet

Synes nok man burde vente til hun er død...

Men altså, hadde det vært meg ville jeg blitt gravlagt med siste mann. Hvem det er, gjenstår jo å se. Kanskje det er den tiende mannen som er den siste for min del? Og kanskje han gifter seg med fem damer etter dette? Da ligger jeg der da, mutters alene. 

Anonymkode: 0d600...548

• Liker 3
Skrevet

Det er noe de må snakke om, og hun bestemmer.

Joda, det kan hende det er "ufint" ovenfor den avdøde ektemannen, men i så fall er det jo minst like ufint ovenfor den nye ektemannen om hun skal ligge med den første... Det er ingen riktige svar på hva som er rett, utenom at hun må snakke med de rundt seg, og hennes ønske må respekteres.

Anonymkode: af464...c6a

• Liker 1
Skrevet

Alle bør parteres og legges i mange graver slik at man får like mange kg gravlagt alt etter hvor lenge folk var et par. Alternativt så kan vi alle kremeres og spres for alle vinder. Da bestemmer værgudene hvem som blir mest og minst sammen i etterlivet.

Anonymkode: ebb35...5b4

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Selvsagt bør de snakke om det! 
(ikke sikkert de vil gravlegges en gang, jeg får ingen grav for min kropp skal til vitenskapen ☺️

Anonymkode: 92b58...a24

Nja...noe skjer med deg etter 2-3 år, det bør du ta en avgjørelse på:

"Hvis du ønsker at kroppen din skal gå til forskning og undervisning må du kontakte et universitetssykehus der du bor, og fylle ut et eget samtykkeskjema. Hvis du donerer kroppen din til forskning og undervisning, vil begravelsen bli forsinket to–tre år."

https://organdonasjon.no/sporsmal/donere-kroppen-til-forskning-og-undervisning/

Anonymkode: fe2ba...281

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Alle bør parteres og legges i mange graver slik at man får like mange kg gravlagt alt etter hvor lenge folk var et par. Alternativt så kan vi alle kremeres og spres for alle vinder. Da bestemmer værgudene hvem som blir mest og minst sammen i etterlivet.

For oss som har litt (ko)morbid humor :fnise: 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Hæ? Hva skjedde med "til døden skiller dere ad"? Skal man forsatt til og med etter døden være sammen så vurderer jeg å bytte religion.

• Liker 3
Gjest Villfisker
Skrevet

Hvorfor bry seg om dette i det hele tatt. Man er jo ikke der lenger, når man er død. Tviler på at man merker at man ligger alene i jorda.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Synes nok man burde vente til hun er død...

Men altså, hadde det vært meg ville jeg blitt gravlagt med siste mann. Hvem det er, gjenstår jo å se. Kanskje det er den tiende mannen som er den siste for min del? Og kanskje han gifter seg med fem damer etter dette? Da ligger jeg der da, mutters alene. 

Om du etterlater deg 9 menn som har dødd fra deg, vil jeg anta at snuten vil gå deg litt nærmere i sømmene....

Anonymkode: 99db0...ad2

• Liker 11
Skrevet
Villfisker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor bry seg om dette i det hele tatt. Man er jo ikke der lenger, når man er død. Tviler på at man merker at man ligger alene i jorda.

Man er død selv ja, men det har jo noe å si for den som er igjen.

Tror i hvert fall jeg ville blitt såret dersom min ektefelle ønsket å bli gravlagt med tidligere ektefelle istedenfor meg.

• Liker 2
Skrevet

Hvis du og mann nr 1 som døde mens dere var gift, og dere har barn sammen så tenker jeg det er fint å gravlegges sammen mtp barna/etterkommere som skal stelle graven.

Men får du barn med mann nr to så kompliseres det litt. Og er du sammen med mann nr to fra du er 45-100år så er det jo sårt for han å vite at du skal gravlegges med man nr 1. 

Tror jeg ville blitt gravlagt alene, men på samme kirkegård som mann nr 1 og 2. Men vanskelig om mann nr 1 og 2 ønsker ulike kirkegårder pga bosted/familie/tilhørighet. 

Anonymkode: 3a5cb...3c6

• Liker 2
Skrevet

Begge deler kan jo bli rart. Det beste er å snakke med de som skal stelle graven, kan fort bli tre familier som har ønsker om å stelle den samme graven. 

Anonymkode: 4b0a2...198

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Nja...noe skjer med deg etter 2-3 år, det bør du ta en avgjørelse på:

"Hvis du ønsker at kroppen din skal gå til forskning og undervisning må du kontakte et universitetssykehus der du bor, og fylle ut et eget samtykkeskjema. Hvis du donerer kroppen din til forskning og undervisning, vil begravelsen bli forsinket to–tre år."

https://organdonasjon.no/sporsmal/donere-kroppen-til-forskning-og-undervisning/

Anonymkode: fe2ba...281

Jeg har fylt ut skjemaet og har kortet mitt lett tilgjenglig. Skal ikke begraves etterpå, men kremeres.

Men takk for forklaringen 🙄

Anonymkode: 50e98...7c0

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker det avhenger av livet etter at første ektefelle døde. Hvis hun ble enke når hun var 40, giftet se gpå nytt når hun var 47, og så dør når hun er 98 så er det vel mest naturlig å gravlegges med siste ektefelle. Dør man tidlig og det er mulig at ektefellen gifter seg igjen, er det best å gravlegges ved siden av nr 1. 

Anonymkode: 16eb7...a86

• Liker 1
Gjest Villfisker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Man er død selv ja, men det har jo noe å si for den som er igjen.

Tror i hvert fall jeg ville blitt såret dersom min ektefelle ønsket å bli gravlagt med tidligere ektefelle istedenfor meg.

Den ser jeg. Men tror ikke du trenger å bekymre deg for det. Gifter man seg på nytt, vil jo dette registreres offentlig. Sikkert ikke et tema engang, med mindre det er et spesielt ønske. 

Skrevet

Forresten så er det ikke lenger alle gravlunder som tillater at man reserverer dobbeltgrav, så ikke sikkert det blir noe problem. 

Anonymkode: 16eb7...a86

• Liker 1
Skrevet (endret)

🙈

Endret av Alvario

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...