Gå til innhold

Tips til å få barn til å prøve potte eller do?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mini her har akkurat blitt tre, og viser tegn til å kunne begynne å tenke på bleieslutt. Vært tørr på natta lenge, og er ofte obs på når hun tisser eller må tisse. Vi spør og tilbyr hele tiden, både potte og dosete, men det er helt uaktuelt å engang prøve.

Har satt rumpa på potta to ganger, i et kvart sekund, før det er på med bleia igjen. Har prøvd å få gå litt uten bleie, og det er stas, men vil ikke sette seg noe sted for å tisse ved behov, vil bare ha på bleia igjen.

Jeg skjønner jo at det til slutt vil ordne seg og at vi ikke har bleiebarn frem til ungdomsskolen, men jeg lurer allikevel om det er noen gode tips vi kan prøve? Kan jo ikke tvinge de til å sitte der heller, for da blir det i hvert fall en negativ greie.

Hun er av natur veldig skeptisk til alt som er nytt for henne.

Anonymkode: 8772a...af3

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har samme type skeptiker.

Jeg lagde tre store ruter på et ark, så satte vi stempel hver gang hun tisset i do og klistremerke hver gang hun hadde avføring i do. 1 rute pr dag, når det var merke i alle tre rutene fikk hun en liten innpakket premie. Første dagen løp hun på do i eninga, dag to nektet hun å gå på do, dag tre fylte hun rute to og dag fire rute tre. 

På den måten kunne vi gi synlig oppmuntring for hver do-tur, samtidig som det ble noen dager mellom premier og hun selv kunne styre fremgangen. 

Etter et par-tre runder med tre ruter så økte vi antall ruter, og etter kort tid var vanen så innarbeidet at alle bleier var tørre. Da var hun trygg nok på å unngå uhell at vi kunne fjerne bleia.

Brukte up-and-go slik at hun selv kunne trekke ned og opp når hun var på do.

Anonymkode: b9070...a45

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet (endret)

Vi kjøpte sånn familiedo sete og hadde med ipad med Fantorangen som tisser og bæsjer i do. 

I starten satt han bare der, men etterhvert som vi gjorde det ofte begynte han å slappe av og føle seg trygg. Plutselig løsnet det. 

Og da var det selvsagt stor jubel og applaus. 

Viktigste er at det er en lystbetont og positiv opplevelse for ungen. 

Endret av WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Mini her har akkurat blitt tre, og viser tegn til å kunne begynne å tenke på bleieslutt. Vært tørr på natta lenge, og er ofte obs på når hun tisser eller må tisse. Vi spør og tilbyr hele tiden, både potte og dosete, men det er helt uaktuelt å engang prøve.

Har satt rumpa på potta to ganger, i et kvart sekund, før det er på med bleia igjen. Har prøvd å få gå litt uten bleie, og det er stas, men vil ikke sette seg noe sted for å tisse ved behov, vil bare ha på bleia igjen.

Jeg skjønner jo at det til slutt vil ordne seg og at vi ikke har bleiebarn frem til ungdomsskolen, men jeg lurer allikevel om det er noen gode tips vi kan prøve? Kan jo ikke tvinge de til å sitte der heller, for da blir det i hvert fall en negativ greie.

Hun er av natur veldig skeptisk til alt som er nytt for henne.

Anonymkode: 8772a...af3

ikke mas, kommer når barn selv er klar

Anonymkode: b1e8e...4f6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...