tito,lussi Skrevet 31. januar 2022 #1 Skrevet 31. januar 2022 Jeg skal søke grunnskolelærer utdanning. Jeg tar opp både 1P og 2P for å være sikker at jeg dekker mattekravet da jeg har 35 i snitt. Jeg fikk 3 uten å legge en innsats i matte så regner med det blir null stress. Går inn for toppkarakter i 1P og 2P matte. Jeg har fult opp med alderspoeng i tillegg til de 35, (37 hvis jeg får to seksere, altså 37 pluss 8 alderspoeng) Jeg drømmer om å bli lærer, jeg ble permittert når koronaen kom også ble jeg mamma, fikk ikke barnehageplass så gått hjemme i nesten 2 år og er mildt sagt VELDIG lei. Jeg orker ikke tanken på å vente et år til. Jeg vurderer å søke GLU 5-10 og barnehagelærer så jeg er helt sikker på at det blir studier uansett men DRØMMEN er GLU 1-7. Pga de nye opptakskravene er jeg redd for stor konkurranse om plassene. Og er det mange søkere med 40 i snitt pluss alderspoeng sier det jo selv at mine konkurransepoeng ikke holder... Men er det virkelig så mange som ikke dekker mattekravet som drømmer om å bli lærere? Mattekravet er jo ikke uoverkommelig? Skjønner ikke hva regjeringen mener med at det nye kravet vil gjøre at så mange flere blir kvalifiserte? Der jeg skal søke har det aldri vært kamp om plassene og i fjor møtte 8 færre studenter opp enn det de hadde student plasser til
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #2 Skrevet 31. januar 2022 tito,lussi skrev (1 time siden): Jeg skal søke grunnskolelærer utdanning. Jeg tar opp både 1P og 2P for å være sikker at jeg dekker mattekravet da jeg har 35 i snitt. Jeg fikk 3 uten å legge en innsats i matte så regner med det blir null stress. Går inn for toppkarakter i 1P og 2P matte. Jeg har fult opp med alderspoeng i tillegg til de 35, (37 hvis jeg får to seksere, altså 37 pluss 8 alderspoeng) Jeg drømmer om å bli lærer, jeg ble permittert når koronaen kom også ble jeg mamma, fikk ikke barnehageplass så gått hjemme i nesten 2 år og er mildt sagt VELDIG lei. Jeg orker ikke tanken på å vente et år til. Jeg vurderer å søke GLU 5-10 og barnehagelærer så jeg er helt sikker på at det blir studier uansett men DRØMMEN er GLU 1-7. Pga de nye opptakskravene er jeg redd for stor konkurranse om plassene. Og er det mange søkere med 40 i snitt pluss alderspoeng sier det jo selv at mine konkurransepoeng ikke holder... Men er det virkelig så mange som ikke dekker mattekravet som drømmer om å bli lærere? Mattekravet er jo ikke uoverkommelig? Skjønner ikke hva regjeringen mener med at det nye kravet vil gjøre at så mange flere blir kvalifiserte? Der jeg skal søke har det aldri vært kamp om plassene og i fjor møtte 8 færre studenter opp enn det de hadde student plasser til Ha alltid en plan B og C. Jobb til du kommer inn, forbedre karakterer. Dersom du ikke komme rinn og trenger poeng: vurder 1 år fulltid med noe _relevant_ (på uni/høgskole). Vurder derfor å søke på et årsstudium eller noe lignende Det gir deg ekstra poeng i neste søknadsrunde. Anonymkode: 95bcc...00f 2
tito,lussi Skrevet 31. januar 2022 Forfatter #3 Skrevet 31. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ha alltid en plan B og C. Jobb til du kommer inn, forbedre karakterer. Dersom du ikke komme rinn og trenger poeng: vurder 1 år fulltid med noe _relevant_ (på uni/høgskole). Vurder derfor å søke på et årsstudium eller noe lignende Det gir deg ekstra poeng i neste søknadsrunde. Anonymkode: 95bcc...00f Har ikke mer enn 5 år med støtte fra lånekassen igjen så det må jeg spare til masteren
tito,lussi Skrevet 31. januar 2022 Forfatter #4 Skrevet 31. januar 2022 Ingen med noen erfaringer eller råd?
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #5 Skrevet 2. februar 2022 Søk på en skole på bygda. Det er veldig stor forskjell på karakterkrav på lærestedene. Anonymkode: 56ab9...d9e
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #6 Skrevet 2. februar 2022 Det er altså søkernedgang til lærerutdanningen år etter år, og de fleste utdanningsinstitusjonene har ledige studieplasser. Til og med OsloMet og de andre store studiestedene. Særlig gjelder dette GLU 1-7. Så det tror jeg du kan ta med knusende ro, faktisk. Anonymkode: 37c15...23c 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #7 Skrevet 2. februar 2022 Og endringen i mattekravet vil neppe endre på noe som helst. Folk gidder ikke bli lærere. Med god grunn, vil jeg si. Hilsen lærer Anonymkode: 37c15...23c 5
tito,lussi Skrevet 2. februar 2022 Forfatter #8 Skrevet 2. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Og endringen i mattekravet vil neppe endre på noe som helst. Folk gidder ikke bli lærere. Med god grunn, vil jeg si. Hilsen lærer Anonymkode: 37c15...23c Hvordan var lærerutdanningen Er småbarns mamma med mulighet for familieøkelse under utdanning, står i mellom nett med samling eller campus
Stoltskeiv Skrevet 2. februar 2022 #9 Skrevet 2. februar 2022 Da får du søke igjen neste år. Ikke noe mer å få gjort! 😄
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #10 Skrevet 2. februar 2022 tito,lussi skrev (3 minutter siden): Hvordan var lærerutdanningen Er småbarns mamma med mulighet for familieøkelse under utdanning, står i mellom nett med samling eller campus Flere som fikk barn mens jeg studerte. De tok alle et års permisjon og fortsatte med klassen under året etter. Eller hunene fikk barn i februar og begynte igjen i august. Da tok mannen over. Men når vi begynte på vårsemestere "hoppet hun ned igjen ett år", og tok vårsemesteret med trinnet under. Vil si det er lettere å ha småbarn som student enn nyutdannet i fulltidsjobb. Anonymkode: 4b0f8...9fb
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #11 Skrevet 2. februar 2022 Er vel ikke så mye å gjøre ? Da kan du vel søke på ny neste år. Ikke alltid man får det man vil, når man vil! Noen ganger må man vente lenger på ting. Sånn er livet dessverre. Anonymkode: d2a70...a44
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #12 Skrevet 2. februar 2022 tito,lussi skrev (12 minutter siden): Hvordan var lærerutdanningen Er småbarns mamma med mulighet for familieøkelse under utdanning, står i mellom nett med samling eller campus Jeg går GLU 1-7 og vi hadde 11 ledige plasser i kullet når vi startet i fjor. Anonymkode: 853ba...c96
bettsa Skrevet 2. februar 2022 #13 Skrevet 2. februar 2022 Ha alltid plan b og c. Er det noe annet du kan tenke deg å studere? Eventuelt ta noen fag for å øke poengsummen til neste år?
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #14 Skrevet 2. februar 2022 tito,lussi skrev (49 minutter siden): Hvordan var lærerutdanningen Er småbarns mamma med mulighet for familieøkelse under utdanning, står i mellom nett med samling eller campus Det aner jeg ikke, for jeg har bachelor + master + phd + ppu, og jobber heldigvis nå i voksenopplæring. Men har testet grunnskolen og der hadde jeg aldri holdt ut. Jeg elsker å undervise og kontakten med elevene, uansett alder på elevene, men i grunnskolen får man alt for lite tid til for- og etterarbeid, har for mange krav til dokumentasjon og det forsvinner alt for mye tid til tull og tøys. Det er provoserende. Anonymkode: 37c15...23c
tito,lussi Skrevet 2. februar 2022 Forfatter #15 Skrevet 2. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det aner jeg ikke, for jeg har bachelor + master + phd + ppu, og jobber heldigvis nå i voksenopplæring. Men har testet grunnskolen og der hadde jeg aldri holdt ut. Jeg elsker å undervise og kontakten med elevene, uansett alder på elevene, men i grunnskolen får man alt for lite tid til for- og etterarbeid, har for mange krav til dokumentasjon og det forsvinner alt for mye tid til tull og tøys. Det er provoserende. Anonymkode: 37c15...23c Jeg står mellom 1-7 fordi jeg elsker barn, vurderte tidligere barnehagelærer Eller så vurderer jeg lektor i historie med norsk fordi på vgs har dem blitt mer voksne Kunne aldri jobbet på ungdomsskole
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #16 Skrevet 2. februar 2022 Men jeg ville aldri valgt nettstudier med mindre du må, for du står veldig alene og du går glipp av mye verdifullt samarbeid med andre studenter og kontakt med forelesere og fagmiljø. Det er særlig viktig når du skal skrive master. Selv med samlinger mister du veldig mye. Anonymkode: 37c15...23c
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #17 Skrevet 2. februar 2022 Hva du gjør om du ikke kommer inn? Takker Gud! Mvh lærer Anonymkode: ac5ba...d68 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #18 Skrevet 2. februar 2022 tito,lussi skrev (3 minutter siden): Jeg står mellom 1-7 fordi jeg elsker barn, vurderte tidligere barnehagelærer Eller så vurderer jeg lektor i historie med norsk fordi på vgs har dem blitt mer voksne Da ville jeg valgt vgs, men vær klar over at norsk og historie er en veldig vanlig fagkombinasjon, så du får stor konkurranse i jobbsøkingen. Anonymkode: 37c15...23c
tirben Skrevet 2. februar 2022 #19 Skrevet 2. februar 2022 Det er svært givende å være lærer på barneskolen. Har jobbet i barneskolen I over 20 år, og gleder meg fortsatt til å gå på jobb hver dag. Velg fag som interesserer deg, så det blir gøy å undervise. Spesialiser deg i noen av kjernefagene, norsk matte eller engelsk, og ta et annet fag i tillegg hvis mulig. Liker du gym, musikk eller kunst og håndverk? Ofte mangler skoler lærere med kompetanse I disse fagene. 1
tirben Skrevet 2. februar 2022 #20 Skrevet 2. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hva du gjør om du ikke kommer inn? Takker Gud! Mvh lærer Anonymkode: ac5ba...d68 Så tåpelig kommentar! 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå