AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #1 Skrevet 31. januar 2022 Hei. Hvem tenker dere har mest kompetanse på å sette koronavaksine? Hvem har best beredskap mtp å håndtere anafylaksi? Tenker på folk som har fått anafylaksi av andre medikamenter f.eks. Jeg kan ta vaksinen på vaksinesenteret i Sagene eller på apotek i Sandvika, etter eget ønske, så jeg tenker mest på forskjellen mellom disse to stedene. Jeg tror ikke det kan tas hos egen lege? Jeg vet ikke om det er sykepleiere som setter vaksinen på vaksinesenteret i Sagene. Fikk ikke helt spurt om det på telefonen. Er det noen som vet hvem som setter vaksiner der? På apoteket går jeg ut ifra at det er farmasøyter. De har vel satt en del vaksiner før siden folk kommer dit for influensavaksine også av og til, men jeg vet ikke hvor mye erfaring de har. Anonymkode: 52fd8...3b9 1
Lunarstone Skrevet 31. januar 2022 #2 Skrevet 31. januar 2022 Alle som setter vaksiner har anafylaksiberedskap og er i stand til å takle slike reaksjoner. De som setter vaksiner på apotek kan være både farmasøyter eller apotekteknikere, og de har tatt eget vaksinasjonskurs. Du kan også snakke med fastlegen om å få tatt den på selve sykehuset med ekstra beredskap, det fikk jeg pga historikken min. Masse lykke til 😊 2
uglejenta Skrevet 31. januar 2022 #3 Skrevet 31. januar 2022 Vil tro de er mest erfarne på vaksinesenteret, men det er trygt uansett 2
AprilLudgate Skrevet 31. januar 2022 #4 Skrevet 31. januar 2022 Beredskapen er best på vaksinesenteret helt klart. På Sagene er man jo også veldig nærme Ullevåll om det skulle være behov for innleggelse eller rask helsehjelp ved sjeldne alvorlige allergier. Så om jeg var i reell fare eller hadde voldsom angst hadde jeg valgt Sagene :) 2
Marihønepøne Skrevet 31. januar 2022 #5 Skrevet 31. januar 2022 Lunarstone skrev (18 minutter siden): Alle som setter vaksiner har anafylaksiberedskap og er i stand til å takle slike reaksjoner. De som setter vaksiner på apotek kan være både farmasøyter eller apotekteknikere, og de har tatt eget vaksinasjonskurs. Du kan også snakke med fastlegen om å få tatt den på selve sykehuset med ekstra beredskap, det fikk jeg pga historikken min. Masse lykke til 😊 Nei, ikke alle som setter vaksiner har anafylaksiberedskap. Det er derfor man skal spørres om man noensinne har hatt en anafylaktisk reaksjon (men det glemmer de ofte, så man må gjerne opplyse om det selv). Har man det, sørger de for å sette opp en time hvor de har en lege tilgjengelig i lokalet. Ring vaksinesenteret og opplys om at du har fått en anafylaktisk reaksjon på legemidler før, så får du en spesialtime. Du skal IKKE ta vaksinen uten lege i nærheten, så altså ikke på apotek. 1
Lunarstone Skrevet 31. januar 2022 #6 Skrevet 31. januar 2022 Marihønepøne skrev (26 minutter siden): Nei, ikke alle som setter vaksiner har anafylaksiberedskap. Det er derfor man skal spørres om man noensinne har hatt en anafylaktisk reaksjon (men det glemmer de ofte, så man må gjerne opplyse om det selv). Har man det, sørger de for å sette opp en time hvor de har en lege tilgjengelig i lokalet. Ring vaksinesenteret og opplys om at du har fått en anafylaktisk reaksjon på legemidler før, så får du en spesialtime. Du skal IKKE ta vaksinen uten lege i nærheten, så altså ikke på apotek. Det skal alltid være beredskap for å takle anafylaksi der man setter vaksiner. Apotekpersonalet som setter er opplært til å administrere adrenalin. Jeg ville også tatt med lege i nærheten, men det er altså ikke sånn at man på apotek ikke har anelse om hvordan man skal takle en potensiell anafylaksisk reaksjon. 2
Lunarstone Skrevet 31. januar 2022 #7 Skrevet 31. januar 2022 Å informere om eventuelle tidligere reaksjoner på forhånd har også med forlenget observasjonstid å gjøre. 1
aporia91 Skrevet 31. januar 2022 #8 Skrevet 31. januar 2022 (endret) Hei. Da satt jeg opp time på vaksinesenteret Sagene som nå er flyttet til Nydalen. Jeg har fortalt om tidligere anafylaksi på penicillin, men de mente ikke at man trengte noen spesiell time eller tidspunkt. De sa at de hadde adrenalin tilgjengelig og at jeg kunne be om å få den samme vaksinen som jeg fikk forrige gang. Det er altså sykepleiere som setter vaksinen på vaksinesenteret? Man kan få allergiske reaksjoner på stoffer man tidligere har tålt, sånn var det for meg med penicillin og fikk da straksallergi med en veldig liten dose (300 mg tablett som jeg svelget). Slik jeg har forstått det så må man ha vært eksponert en gang før for å kunne reagere allergisk, stemmer ikke det? Jeg tenkte egentlig å be om Pfizer fordi jeg mener å ha lest at Moderna ofte gir mer bivirkninger, men jeg fikk Moderna første og andre gang. Lunarstone skrev (På 31.1.2022 den 15.37): Alle som setter vaksiner har anafylaksiberedskap og er i stand til å takle slike reaksjoner. De som setter vaksiner på apotek kan være både farmasøyter eller apotekteknikere, og de har tatt eget vaksinasjonskurs. Du kan også snakke med fastlegen om å få tatt den på selve sykehuset med ekstra beredskap, det fikk jeg pga historikken min. Masse lykke til 😊 Hva slags historikk er det snakk om dersom jeg kan spørre? Gjelder det tidligere allergi på akkurat koronavaksinen? Jeg fikk straksallergi av penicillin og ble behandlet på Oslo Legevakt og senere testet med blodprøver som viste høyt nivå av antistoffer mot det med kommentar om betydelig risiko for alvorlige allergiske reaksjoner mot fenoksylmetylpenicillin. Fastlegen min har ikke fått det notatet da legevakten ikke sendte det over selv og jeg vet hvordan jeg skulle ha bedt om det. Det var ikke behov for adrenalin dog og jeg fikk aldri svært signifikante pustevansker kun litt tranghet i halsen. Jeg fikk hovedsaklig akutt utbredt kløe, brenning i håndflater og fotsåler, brystsmerter, prikking i hals og leppe/munn og magesmerter, samt rødhet på huden som alt kom veldig plutselig etter å ha svelget tabletten. Fikk prednisolon 40 mg og 20 mg cetirizin og ble bedre. Jeg tenker kanskje at reaksjonen kan være doseavhengig, selv ved type 1 reaksjoner (IgE mediert). Jeg har aldri snakket med allergolog. Jeg har fortalt han at jeg har penicillinallergi i en time, men han skrev nylig ut penicillin til meg for en UVI, så det fikk han tydeligvis ikke med seg. Utover det så har jeg ikke hatt andre straksallergiske reaksjoner. Endret 4. februar 2022 av aporia91
Anbefalte innlegg