Gå til innhold

Helt åpen om rasisme. Jeg blei ærlig talt sint!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Tenker å høre hva dere andre tenker her. Jeg kan forklare situasjonen ved bruk av enkle eksempler. Vi er en gruppe fra utlandet som er godt integrert i Norge. De fleste av oss er enten født i norge, eller så har vi bodd her i flere tiår. Vi har en egen gruppe på facebook der man legger ut forskjelig info osv osv. Nylig la administrator/leder ut en melding om av vi vart invitert av en annen gruppe til en sosial samkomst for å bli bedre kjent og det ville bli enkel servering med kaffe og lignende. Den andre gruppa har en anne etisk tilhørlighet. 

Jeg tekner jo at dette var jo flott intiativ og det er en mulighet til å bli bedre kjent med hverandres kultur/religion/livssyn. Det her er helt frivillig ogg opp til hver enkelt om de vil delta.

Den første komentaren som kommer opp er fra en person som skriver no slikt som. "hold meg langt unna disse ******". Altså det var som å si "Hold meg langt unna disse negrene/asiatene". Og dette var en godt voksen person som skreiv. Jeg blei ærlig talt satt utt av at vi i det hele tatt har personer med slik tankegang i vår gruppe. Videre ser jeg at ingen andre reagerer på denne komentaren, og jeg følte rett og slett ett ansvar for å si ifra. Dermed skreiv jeg tilbake en komentar i en sarkastisk tone, men beskjeden var klar...

Når jeg tenker på det i etterkant så skjønner jeg hvor feige folk er. I allefall i gruppa vår. Jeg blir både sint og kvalm av at folk tier. At flere ikke valgte å si ifra eller i det minste skrive noe, er jævlig feigt. 

Jeg er mer av den oppfatingen at den som tier samtykker. Det trenger selvsagt ikke å være tilfelle her, men man kunne da faen meg sagt noe eller skrevet noe om at dette ikke var greit... 

Helt ærlig så føler jeg det slik at jeg bare vil melde meg ut av denne gruppa og ikke ha noe med disse personene å gjøre. Jeg er oppdratt på den måten at man virkelig skal vise respekt for andre mennesker uansett hvor de kommer fra, hudfager, religion eller livvsyn. Det er noe som er veldig viktig for meg. 

Hva tenker dere andre om dette? Overreagerer jeg? 

Anonymkode: 39e4b...b62

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle jeg kjenner, med en annen hudfarge enn hvit, har blitt utsatt for det som er åpenbart for alle er rasisme. Det er det faktisk mange som ikke tror på, fordi de ikke har vitne til det selv. De lager heller et narrativ om at denne rasismen egentlig er gode intensjoner gone wrong eller at den ikke-hvite har vært for følsom og tolket feil. Jeg er ikke sjokkert og det er bra du sa fra. Jeg kjenner igjen feigheten som kan dukke opp - den har tidvis også dukket opp hos meg, også fordi det er et sjokk når man faktisk overhører rasisme. Men feigheten er aldri så vanskelig å føle på som den følelsen de diskriminerte føler på når det ikke får støtte fra sine omgivelser. Det holder med én støttende kommentar. Det er det eneste man trenger. At du har sagt fra gjør at de andre også ser det er greit å si fra. Det er bare å håpe at det har ringvirkninger :)

Anonymkode: a01e2...abd

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Alle jeg kjenner, med en annen hudfarge enn hvit, har blitt utsatt for det som er åpenbart for alle er rasisme. Det er det faktisk mange som ikke tror på, fordi de ikke har vitne til det selv. De lager heller et narrativ om at denne rasismen egentlig er gode intensjoner gone wrong eller at den ikke-hvite har vært for følsom og tolket feil. Jeg er ikke sjokkert og det er bra du sa fra. Jeg kjenner igjen feigheten som kan dukke opp - den har tidvis også dukket opp hos meg, også fordi det er et sjokk når man faktisk overhører rasisme. Men feigheten er aldri så vanskelig å føle på som den følelsen de diskriminerte føler på når det ikke får støtte fra sine omgivelser. Det holder med én støttende kommentar. Det er det eneste man trenger. At du har sagt fra gjør at de andre også ser det er greit å si fra. Det er bare å håpe at det har ringvirkninger :)

Rasisme finnes overalt. Absolutt ikke bare blandt hvite, som mange ser ut til å tro. Ulike grupper/folkeslag er veldig rasistiske overfor andre. Det er heller ikke alltid man prøver å skjule det, så det skjer ganske åpenlyst. 

Anonymkode: 9717a...b67

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Rasisme finnes overalt. Absolutt ikke bare blandt hvite, som mange ser ut til å tro. Ulike grupper/folkeslag er veldig rasistiske overfor andre. Det er heller ikke alltid man prøver å skjule det, så det skjer ganske åpenlyst. 

Anonymkode: 9717a...b67

Jada, jeg vet det finnes blant andre også. Det er kjempeviktig å bekjempe. Men i debatten i dag så er det en del sterke stemmer som prøver å bagatellisere erfaringene med rasisme som også kommer fra norske, og som gjerne påpeker at erfaringer med rasisme er overdrevet eller feiltoket. Men hvis rasismen plutselig kommer fra ikke-etnisk-hvite er de veldig på ballen. Da bagatelliserer de ikke rasismen lenger. Alle rasisme skal bekjempes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...