Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner flere som har tegnet fastprisavtaler, men blir litt forvirret når noen av de som gjorde det allikevel råder meg til spotpris fordi det blir billigere på sommeren, sier de. 

Jeg ønsker forutsigbarhet. Orker ikke å sitte med en høy strømregning på vinter. Har derfor meldt meg inn i prispressen på facebook der det blir lagt inn bud fra leverandører om pris. 

Hva tenker dere? Har dere troen på at det lønner seg med å ha det uforutsigbart på de kalde årstider med spotpris? Eller går dere for fastpris? 

Anonymkode: 2aefa...dd8

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kjenner flere som har tegnet fastprisavtaler, men blir litt forvirret når noen av de som gjorde det allikevel råder meg til spotpris fordi det blir billigere på sommeren, sier de. 

Jeg ønsker forutsigbarhet. Orker ikke å sitte med en høy strømregning på vinter. Har derfor meldt meg inn i prispressen på facebook der det blir lagt inn bud fra leverandører om pris. 

Hva tenker dere? Har dere troen på at det lønner seg med å ha det uforutsigbart på de kalde årstider med spotpris? Eller går dere for fastpris? 

Anonymkode: 2aefa...dd8

Tibber, du kan få en link av meg så får du 500,- å handle for i tibber-butikken, og det gjør jeg og...

Der får du full oversikt over forbruk, og får billigste pris hele tiden, tibber velger den leverandøren som til hver tid er billigst. Bilen lader når strømmen er aller billigst. Vi har redusert regningen med 40% etter at vi byttet.

Skrevet

Historisk sett har spotpris vært billigst i lengden, men nå som det er så skyhøye priser er jo fastpris, spesielt de som fikk dette til en relativt lav sum i høst, det absolutt mest lønnsomme. Ville likevel vært forsiktig med å godta en fastpris-avtale med lang bindingstid nå i disse dager, dobbeltsjekk at du faktisk får en god pris og at de ikke kan øke beløpet i løpet av bindingstiden din.

• Liker 1
Skrevet

Tiden for gode fastprisavtaler over flere år er nok forbi. Denne vinterens uforutsigbarhet har nok skremt strømselskapene.

Det kan bli enda verre tul neste år. Mangelen på energi vil bare fortsette å øke.

Anonymkode: 585ea...ce1

Skrevet
Kaisada skrev (På 31.1.2022 den 10.25):

Tibber, du kan få en link av meg så får du 500,- å handle for i tibber-butikken, og det gjør jeg og...

Der får du full oversikt over forbruk, og får billigste pris hele tiden, tibber velger den leverandøren som til hver tid er billigst. Bilen lader når strømmen er aller billigst. Vi har redusert regningen med 40% etter at vi byttet.

Tibber har spotpris og er ikke noe spesielt billigere/dyrere enn alle andre spotprisavtaler 🤪

Anonymkode: 9a408...995

• Liker 3
Skrevet

Jeg vil ikke ha spotpris siden jeg foretrekker forutsigbarhet. 

De siste årene har jeg hatt en "forutsigbar" strømavtale (fastpris gjennom døgnet med 2 ukers varsel før endring).  Til tross for alle advarsler har jeg vært fornøyd med denne frem til nå, fordi strømselskapet var raske med å sette opp prisen, men ikke fullt så raske med å sette den ned.

Det betyr at jeg i januar har hatt en pris på ca 110 øre mer enn gjennomsnittet for spot har vært i dette området.

(Gjennomsnittlig spotpris ligger på ca 170 øre kwh, mens min pris har vært 280 øre kwh)

Denne avtalen kommer jeg til å gå bort fra til våren/sommeren. Da kommer jeg til å binde meg til den billigste fastprisavtalen jeg finner for 3 år.  

Med fastpris vil jeg gå glipp av de laveste prisene, men jeg kommer også til å være forskånet for de høyeste toppene.

Anonymkode: d92da...72a

Skrevet

Har fastpris på 70 øre og et veldig glad for det.  Behøver ikke tenke på når det er høy eller lav spotpris. Har bundet for to år. Godt mulig jeg betaler overpris på sommeren, men da bruker vi lite strøm.  

Gjest Adobyen
Skrevet

Jeg ble bekymret for strømpriser som steg og steg, til og med på sommeren. Da begynte jeg å undersøke, men var litt treg til å hoppe på fastpris. Jeg har alltid hatt spotpris før.

Jeg gjorde det til slutt, og nå har jeg 3 års avtale med Polarkraft for levering i sør. 71,75 øre inkl. mva. + 48 kr mnd. Pluss nettleie.

En slik pris klarer jeg å forholde meg til, og det er jeg glad for nå. Jeg sparer også inn på forbruket så mye som mulig, og forbruket i januar var ca 1/3 mindre enn januar i fjor. Kom ned på 1357 kwh mot 2000 i fjor.

Hvis jeg hadde klart å bestemme meg litt tidligere, så kunne jeg fått avtale til 40-50 øre. Men taper jeg så taper jeg, vanskelig å spå i fremtiden.

Skrevet

Blir ikke billige fastprisavtaler noe mer. Strømselskapene vil ha mest mulig.

Anonymkode: c61f8...5e2

Skrevet
Adobyen skrev (1 time siden):

Jeg ble bekymret for strømpriser som steg og steg, til og med på sommeren. Da begynte jeg å undersøke, men var litt treg til å hoppe på fastpris. Jeg har alltid hatt spotpris før.

Jeg gjorde det til slutt, og nå har jeg 3 års avtale med Polarkraft for levering i sør. 71,75 øre inkl. mva. + 48 kr mnd. Pluss nettleie.

En slik pris klarer jeg å forholde meg til, og det er jeg glad for nå. Jeg sparer også inn på forbruket så mye som mulig, og forbruket i januar var ca 1/3 mindre enn januar i fjor. Kom ned på 1357 kwh mot 2000 i fjor.

Hvis jeg hadde klart å bestemme meg litt tidligere, så kunne jeg fått avtale til 40-50 øre. Men taper jeg så taper jeg, vanskelig å spå i fremtiden.

Det skal mye til at du taper første året i alle fall, da kompensasjonen du får sender reell kw-pris rett ned.

Anonymkode: 60cbd...7fd

Gjest Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det skal mye til at du taper første året i alle fall, da kompensasjonen du får sender reell kw-pris rett ned.

Anonymkode: 60cbd...7fd

Ja, det skal bli veldig gøy å se hvordan regningen blir for januar.  Det kommer virkelig godt med akkurat nå.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tibber har spotpris og er ikke noe spesielt billigere/dyrere enn alle andre spotprisavtaler 🤪

Anonymkode: 9a408...995

Jo, de har lavt påslag på spottprisen.

Anonymkode: 78b91...ab8

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jo, de har lavt påslag på spottprisen.

Anonymkode: 78b91...ab8

Og det finnes selskaper som gir minuspåslag på spot. 

TS, finnes ikke billige fastprisavtaler nå. Det er noe du kan vurdere til sommeren igjen, hvis prisene på disse faller. 

Anonymkode: a778c...cf2

• Liker 1
Skrevet

På lang sikt vil det omtrent alltid lønne seg å ha spotpris. Den eneste måten å spare penger på med en fastpriskontrakt er å tegne den innen en heftig prisoppgang. Problemet er at det ikke går å gjøre på bestilling. Ingen vet når pris spikene kommer. På en 10 års periode kanskje det lønner seg en gang eller to hvis du hvert år prøver på fastpris. Totalt sett over tid vil det bli dyrere fordi du ikke klarer å lure markedet kontinuerlig. Nå når prisen er dyr er det mest sannsynlig veldig lite lurt å starte en fastprisavtale ettersom prisen på en fastprisavtale i dag er veldig høy. 

Mao, vil du ha den laveste prisen på lang sikt, sitt på en spotpris avtale. 

mvh

Skrevet
Sven Svensson skrev (2 timer siden):

På lang sikt vil det omtrent alltid lønne seg å ha spotpris. Den eneste måten å spare penger på med en fastpriskontrakt er å tegne den innen en heftig prisoppgang. Problemet er at det ikke går å gjøre på bestilling. Ingen vet når pris spikene kommer. På en 10 års periode kanskje det lønner seg en gang eller to hvis du hvert år prøver på fastpris. Totalt sett over tid vil det bli dyrere fordi du ikke klarer å lure markedet kontinuerlig. Nå når prisen er dyr er det mest sannsynlig veldig lite lurt å starte en fastprisavtale ettersom prisen på en fastprisavtale i dag er veldig høy. 

Mao, vil du ha den laveste prisen på lang sikt, sitt på en spotpris avtale. 

mvh

Jepp, based on earlier events.

Nå fremover er jeg ikke fullt så sikker, i og med at markedet er totalforandret.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jepp, based on earlier events.

Nå fremover er jeg ikke fullt så sikker, i og med at markedet er totalforandret.

Det lønte seg for de som bandt prisene før jul til under 90 øre. Jeg bandt til 70 øre som sagt, og med kompensasjonen nå i vinter, har jeg hatt ekstremt lave priser i vinter.  Har også lavt bruddgebyr,  så hvis det plutselig skulle bli superlave priser  kan jeg bryte avtalen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...