Gå til innhold

Går ikke ned ved styrketrening?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

er det vanskelig å gå ned i vekt samtidig som man trener styrke?

Har kaloriunderskudd og trent styrke, i ca 8 uker nå. Vekta er lik ned på grammet, kun litt økning ved mensturasjon men rett ned igjen etterpå.

Jeg vet at kroppen er i forandring, for klærne blir for store. men på et tidspunkt må jo vekta gå ned. Har bmi på 25, så det er jo en del å ta fra. Er det noen som vet når dette vanligvis skjer?tidligere har jeg enkelt gått ned 5 kg. Denne gangen skal jeg leve sånn som dette, så at det tar tid er greit, men vil bare vite om det er vanlig og om vekta vil gå ned med tiden.. erfaringer?

Anonymkode: c1b79...df5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan har du beregnet kaloriunderskuddet ditt? Er du nøyaktig når du logger?

Anonymkode: 596f5...825

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overvurderer du kanskje hvor mange kalorier du forbrenner ved styrketreningen? Jeg trener selv veldig hard styrke 5 dager i uka, og har tidligere gått ned mange kilo etter fødsel ved å trene styrke og telle kalorier (matinntaket er selvsagt det viktigste for vektnedgang). Man forbrenner ikke fryktelig mye ved styrketrening. Selv når jeg tar en skikkelig hard beinøkt på 75 min, regner jeg aldri med at jeg forbrenner mer enn 500 kalorier.

Og så er det sikkert noen her som kommer til å si at ts kan ha lagt på seg muskler. Men man legger ikke så veldig lett på seg mange kilo med muskler, det krever hard, hard jobbing over lengre tid. Jeg brukte selv noen år med trening for å gå opp 5-7 kilo med muskler (passet på å sjekke fettprosent). Da passet jeg veldig godt på progresjon i løftene mine og proteininntaket. 

Jeg tror du enten har feilberegnet kaloriinntaket og/eller kaloriforbruket ditt, ts. Eller så holder kroppen din på en del vann, da vil dette snart løsne. Og så må det sies at vektnedgang ofte går i rykk og napp, vekta kan stå stille en uke eller to før man plutselig dropper ned i vekt. Men i starten går det som regel av et par kilo ganske raskt, så jeg vil tro at du kan kutte litt ned på kaloriinntaket ditt.

Anonymkode: 53cf3...c7b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ville ha venta eit par månader til for å sjå om det blir endring. Om det ikkje blir det, så er du rett og slett ikkje i kaloriunderskot. Då kan du kutte kaloriar og/eller auke forbruket, så ordnar det seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er du ikke i underskudd.

Senk kaloriene, og/eller tren mer kardio.

Du kan jo ta 30-40 min på ellippsemaskin etter styrkeøkta f eks?

Anonymkode: b94c3...cea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hei!

Har kaloriunderskudd og trent styrke, i ca 8 uker nå. Vekta er lik ned på grammet, kun litt økning ved mensturasjon men rett ned igjen etterpå.

Jeg vet at kroppen er i forandring, for klærne blir for store. men på et tidspunkt må jo vekta gå ned. Har bmi på 25, så det er jo en del å ta fra. Er det noen som vet når dette vanligvis skjer?tidligere har jeg enkelt gått ned 5 kg. Denne gangen skal jeg leve sånn som dette, så at det tar tid er greit, men vil bare vite om det er vanlig og om vekta vil gå ned med tiden.. erfaringer?

Du sier jo selv at klærne er blitt for store, det er et tegn på vekttap. Muskler veier mer enn fett, så vekta kan fort stå stille på "vekta", men klærne kan bli større selv om. 

Dette er vel problemet til mange, mange som ikke forstår at muskler veier mer enn fett, så når man prøver å gå ned i vekt med tung styrketrening, er det ikke alltid vektskåla rører seg, men man ser og merker på kroppen av den er mindre pga flere faktorer.. Men siden vekta di ikke har rørt seg siden start, kan det fint tenkes at du faktisk ikke ligger i et så stort underskudd som du selv tror. 

Endret av Rosatoast
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

muskler veier mer enn fett. så kanskje du går ned i fettprosent, men opp i muskelmasse. Jeg gikk først ned i vekt når jeg begynte å jogge. 

Anonymkode: f8adc...390

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du burde måle deg med målbånd. da kan du se endring. 

Jeg veier like mye nå som for noen år siden, men måkene viser at jeg er smalere/fastere flere steder. 

Anonymkode: f8adc...390

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bmi på 24, og har i perioder trent veldig mye styrke. Hvis jeg har en rolig periode før jeg trapper opp igjen styrketreningen går jeg opp i vekt i noen uker. Vevet binder ganske mye væske, fordi kroppen mobiliserer for den økte arbeidsbelastningen. Pleier  å "tisse av meg" den ekstra vekten etter noen uker, når kroppen slipper opp litt av det den sjokk-lagrer.

Og med en bmi på 25 er det ikke sikkert du har så mye å ta av, egentlig. Du er innenfor normal bmi, så det spørs helt på kroppssammensetning. Jeg har tatt tanita-scanning, og kommer ut langt over snittet på styrke, lite kroppsfett, men som sagt allikevel en bmi på 24, og både pt'en som gjorde målingen og fastlegen sa at jeg egentlig burde spise mye mer så jeg ikke fortsatte videre ned i vekt siden vi damer skal faktisk ha en viss fettprosent for at kroppen skal fungere godt. (Dette er fem år siden, nå er vekta 4kg høyere, men kroppssammensetning helt anderledes så klærne sitter ikke like pent lenger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hei!

Hvis du har blitt mindre i kroppen så har du jo mistet fett og lagt på deg muskler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke slik at muskler veier mer enn fett....

En kg er en kg.

En kg muskler tar derimot mye mindre plass enn en kg fett.

Om du trener TUNGT, og øker i styrke, OG mister cm, mister du jo fett.

Men om du vil ned i vekt, må du likevel kutte kalorier. Du ser jo om du har endel fett på kroppen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Da er du ikke i underskudd.

Senk kaloriene, og/eller tren mer kardio.

Du kan jo ta 30-40 min på ellippsemaskin etter styrkeøkta f eks?

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Nå er det ikke slik at muskler veier mer enn fett....

En kg er en kg.

En kg muskler tar derimot mye mindre plass enn en kg fett.

Om du trener TUNGT, og øker i styrke, OG mister cm, mister du jo fett.

Men om du vil ned i vekt, må du likevel kutte kalorier. Du ser jo om du har endel fett på kroppen.

Jeg er ikke ny for trening og slanking, jeg har en matplan jeg følger slavisk med kcal og alt.

MEN - Tok frem målebåndet og har mistet en del cm, 8 cm på hofte, 7 på lår :) Så noe skjer her!

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Overvurderer du kanskje hvor mange kalorier du forbrenner ved styrketreningen? Jeg trener selv veldig hard styrke 5 dager i uka, og har tidligere gått ned mange kilo etter fødsel ved å trene styrke og telle kalorier (matinntaket er selvsagt det viktigste for vektnedgang). Man forbrenner ikke fryktelig mye ved styrketrening. Selv når jeg tar en skikkelig hard beinøkt på 75 min, regner jeg aldri med at jeg forbrenner mer enn 500 kalorier.

Og så er det sikkert noen her som kommer til å si at ts kan ha lagt på seg muskler. Men man legger ikke så veldig lett på seg mange kilo med muskler, det krever hard, hard jobbing over lengre tid. Jeg brukte selv noen år med trening for å gå opp 5-7 kilo med muskler (passet på å sjekke fettprosent). Da passet jeg veldig godt på progresjon i løftene mine og proteininntaket. 

Jeg tror du enten har feilberegnet kaloriinntaket og/eller kaloriforbruket ditt, ts. Eller så holder kroppen din på en del vann, da vil dette snart løsne. Og så må det sies at vektnedgang ofte går i rykk og napp, vekta kan stå stille en uke eller to før man plutselig dropper ned i vekt. Men i starten går det som regel av et par kilo ganske raskt, så jeg vil tro at du kan kutte litt ned på kaloriinntaket ditt.

Anonymkode: 53cf3...c7b

Jeg bygget muskler ganske fort. Gått ned mye i fett og opp en del i muskler.Har ikke trent lenge, men det er veldig tydleg på målene mine

Anonymkode: 81fad...7d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...