AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #1 Skrevet 31. januar 2022 Nå vil jeg spørre dere alle som har barn som venter barn og som ikke har sendt sine ETT åringer i barnehage enda. Er dere for eller imot dette her? Og forteller dette meg ettersom at dette var et av de mest leste nyhetene ifjor lest av folket, så viser det kanskje seg at det ligger en skjult mot argument for det? Eller tar jeg feil? Gjør det isåfall det så kan jeg gladelig opprette ett underskriftsforum også kan vi kanskje endre på foreldre permisjonen fra ett til to år?? Er det mange av dere som skulle ønske dere ikke. Måtte ut i jobb så tidlig og som ønsker en reformasjon? Med et flertall av JA og likes så kan jeg opprette det slik at mange av våre nye regjerende politikere som kun er optatt av økonomien fremfor menneskers omsorg, neste kjærlighet og medmenneskelighet kan reformere dette. Dette kommer helt an på dere folkens. Så la oss se Hvor mange som sier seg enig her inne. Eller uenig. Alt er lov. Men helt begrunn svaret 👍 Takk! Anonymkode: 99f27...03f 9
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #2 Skrevet 31. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nå vil jeg spørre dere alle som har barn som venter barn og som ikke har sendt sine ETT åringer i barnehage enda. Er dere for eller imot dette her? Og forteller dette meg ettersom at dette var et av de mest leste nyhetene ifjor lest av folket, så viser det kanskje seg at det ligger en skjult mot argument for det? Eller tar jeg feil? Gjør det isåfall det så kan jeg gladelig opprette ett underskriftsforum også kan vi kanskje endre på foreldre permisjonen fra ett til to år?? Er det mange av dere som skulle ønske dere ikke. Måtte ut i jobb så tidlig og som ønsker en reformasjon? Med et flertall av JA og likes så kan jeg opprette det slik at mange av våre nye regjerende politikere som kun er optatt av økonomien fremfor menneskers omsorg, neste kjærlighet og medmenneskelighet kan reformere dette. Dette kommer helt an på dere folkens. Så la oss se Hvor mange som sier seg enig her inne. Eller uenig. Alt er lov. Men helt begrunn svaret 👍 Takk! Anonymkode: 99f27...03f Helst* Anonymkode: 99f27...03f
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #3 Skrevet 31. januar 2022 Jeg er litt delt her. Vi har muligheten til å gå hjemme lenger enn foreldrepermisjonen med det lovverket vi har i dag. Det må bare (delvis) dekkes av egen lomme, og det er jeg veldig positiv til. Om staten skal dekke mer enn det den gjør i dag er jeg litt i tvil om er riktig. Jeg tror heller ikke det er så svart-hvitt som å si at det er skadelig for ettåringer å gå i barnehage. Dette kommer da an på barnet, om det er 12 mnd ved oppstart eller kanskje 14, 16 eller 18 mnd? Kvalitet på barnehagen og hvor lenge barnet er der hver dag. Det er da ekspertene også noget så der enig i. Når det er sagt så skulle jeg gjerne sett at kontantstøtten ble avviklet og at de i stedet utvidet permisjonen med feks 10 uker. Slik at de færreste barn startet i barnehagen rundt ettårs dagen sin. Og at det ikke lenger blir mulig for far og ha pappapermisjon mens barnet er i barnehage. Mottar du permisjonspenger fra NAV = barnet skal være hjemme med deg. Mine barn har stortrivdes i barnehagen fra dag 1 og jeg hadde ikke ønsket å være hjemme med hvertfall førstemann til 2 år. De startet når de var 16 og 17,5 mnd noe jeg synes var helt passe. Bra barnehage med gode voksne og aldri mer enn 7 timer lange dager har funket topp her. Anonymkode: 56367...fbf 12
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #4 Skrevet 31. januar 2022 Og forteller dette meg ettersom at dette var et av de mest leste nyhetene ifjor lest av folket, så viser det kanskje seg at det ligger en skjult mot argument for det? Hva mener du med dette? Anonymkode: a2f8f...0a2 9
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #5 Skrevet 31. januar 2022 Vi har allerede en av verdens aller rauseste permisjonsordning. Foreldre kan være hjemme med barna til de er tre, men etter 49 (100% lønnsdekning) eller 59 uker (80% lønnsdekning) får man ikke lenger dekket lønnen til den av foreldrene som er hjemme. At foreldre er i arbeidslivet, startet ikke med barnehagereformen som ga ettåringer rett til barnehageplass. Jeg mener vi har veldig mange andre samfunnsoppgaver som er mer presserende enn å gi familier enda lengre betalt permisjon. Hvis man ikke ønsker å sende ettåringene i barnehage, kan foreldre ta ulønnet permisjon. Jeg mener barnehage er et mye, mye bedre tilbud enn den fullstendig uregulerte dagmammaordningen folk måtte bruke før ettåringene fikk rett til barmehageplass. Anonymkode: 795a1...a86 19
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #6 Skrevet 31. januar 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Vi har allerede en av verdens aller rauseste permisjonsordning. Foreldre kan være hjemme med barna til de er tre, men etter 49 (100% lønnsdekning) eller 59 uker (80% lønnsdekning) får man ikke lenger dekket lønnen til den av foreldrene som er hjemme. At foreldre er i arbeidslivet, startet ikke med barnehagereformen som ga ettåringer rett til barnehageplass. Jeg mener vi har veldig mange andre samfunnsoppgaver som er mer presserende enn å gi familier enda lengre betalt permisjon. Hvis man ikke ønsker å sende ettåringene i barnehage, kan foreldre ta ulønnet permisjon. Jeg mener barnehage er et mye, mye bedre tilbud enn den fullstendig uregulerte dagmammaordningen folk måtte bruke før ettåringene fikk rett til barmehageplass. Anonymkode: 795a1...a86 Permisjonsordningen fungerer bra den nå, så lenge de ikke tar vekk kontantstøtta. Jeg har forståelse for at de ønsker avvikling av den da det er mange som "misbruker" den, men er mange som misbruker andre pengestøtter også for å slippe å arbeide så det blir for dumt å avvikle den ene uten å ta tak i størstedelen av problemet; Late mennesker. Men barnehage er ett bedre tilbud enn dagmamma? En dagmamma, forbeholdt at hun bare har ett par barn hos seg, har større mulighet til å være mer med barnet en til en og fokusere læring og mestring basert på modenhet og utviklingen til hvert barn. Jeg vil nå tenke at det er bedre for barnet enn å bli satt i gruppe med 20 andre hvor de må dele på 6 voksne? Anonymkode: 31a7f...cc1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #7 Skrevet 31. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå vil jeg spørre dere alle som har barn som venter barn og som ikke har sendt sine ETT åringer i barnehage enda. Er dere for eller imot dette her? Og forteller dette meg ettersom at dette var et av de mest leste nyhetene ifjor lest av folket, så viser det kanskje seg at det ligger en skjult mot argument for det? Eller tar jeg feil? Gjør det isåfall det så kan jeg gladelig opprette ett underskriftsforum også kan vi kanskje endre på foreldre permisjonen fra ett til to år?? Er det mange av dere som skulle ønske dere ikke. Måtte ut i jobb så tidlig og som ønsker en reformasjon? Med et flertall av JA og likes så kan jeg opprette det slik at mange av våre nye regjerende politikere som kun er optatt av økonomien fremfor menneskers omsorg, neste kjærlighet og medmenneskelighet kan reformere dette. Dette kommer helt an på dere folkens. Så la oss se Hvor mange som sier seg enig her inne. Eller uenig. Alt er lov. Men helt begrunn svaret 👍 Takk! Anonymkode: 99f27...03f Jeg er ikke kjempegira på å sende guttungen i barnehagen når han er ett år, så han blir hjemme frem til han er i hvert fall 1 1/2 år, og etter det så blir det ett par dager i uken hvor han skal være med svigermor hjemme, så ingen barnehage her før tidligst 2. Jeg mener de små har det best med mor eller far frem til de er rundt 2-3 år og har mer utviklet språk. Et barn som ikke klarer å tydelig si ifra hva det trenger og som ikke har mulighet til å forklare det tydelig nok med kroppsspråk heller har det best i trygge omgivelser sammen med mor og/eller far. Forstår også de som ikke har noen annen mulighet enn å sende barna i barnehagen rundt ett år, men at alle barn skal i barnehage fra de er rundt året er ikke noe regjeringen har kommet med fordi det er best for barna. Det er best for staten, men personlig mener jeg dette ikke er helt lønnsomt i det lengre løpet. Har selv jobbet med de minste i barnehage og har lagt merke til at selvom barna ikke er triste eller lei seg betyr det ikke nødvendigvis at de har det kjempebra. Det er en stressende hverdag med til tider mye støy og de får ikke alltid gode pauser og ro imellom alt som skjer. Anonymkode: 31a7f...cc1 5
AprilLudgate Skrevet 31. januar 2022 #8 Skrevet 31. januar 2022 Det spilte ingen rolle for vår del. Jeg og mannen ville mer enn gjerne ha lengre permisjon begge to - men man får ikke betalt bolig, mat og klær med kjærlighet og luft. Så da måtte vi tilbake til jobb når permisjonen var over. Kontantstøtta hadde ikke hjulpet et kvekk. Kunne tenkt meg betalt permisjon i 1,5 år- likt fordelt på begge foreldre. 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #9 Skrevet 31. januar 2022 Her hadde jeg ungen hjemme til hun var 17 mnd, og det var alti for tidlig i sende henne i bhg spør du meg. Vi hadde veldig mye styr med barnet, hun var ikke klar. Men unger er forskjellige, noen er klare ved 12 mnd mens andre kanskje aldri blir klare i det hele tatt. Anonymkode: ce49a...fbf
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #10 Skrevet 31. januar 2022 Jeg har dessverre ikke råd til å mene at en ettåring ikke er klar for barnehagen 👍🏼 Anonymkode: 4b049...68c 4 1
Isambard Skrevet 31. januar 2022 #11 Skrevet 31. januar 2022 Det er tidlig. En ettåring eg praktisk talt en baby. De kunne sikkert hatt godt av å få forekdrenes udelte oppmerksomhet litt lenger. Jeg tror det veier opp for at foreldre ikke er utdannet pedagoger. Jeg gikk tross alt i barnehage selv og husker nesten ikke en enste ansatt. De var sikkert tipp topp, men gir ikke samme type omsorg som foreldrene. Vi sendte selv barna i barnehagen tidlig fordi samfunnet er lagt opp sånn i dag. Det finnes ikke noe enkelt svar her. 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #12 Skrevet 31. januar 2022 Ja, permisjonsordningen vår kalles best i verden og Norge er et fantastisk sted og bo, men det trengs en endring. I noen land er det vanlig at en av foreldrene er hjemme med barnet, gjerne i lang tid. Dette er mulig fordi det andre steder er mulig å leve på en lønning. I andre land er det vanlig at en besteforelder er hjemme med barnet. Altså, vi har kanskje en av verdens beste permisjonsordninger, men jeg synes ikke vi har en samfunnstruktur som er tilpasset familielivet. Anonymkode: 5bb79...524 10
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #13 Skrevet 31. januar 2022 Det er bare bortskjemte rikinger som er i mot å la ettåringer være i barnehagen. Vi som trenger 2 lønn for å få ting å gå rundt er veldig fornøyde med de valgene VI har tatt. Nemlig la ungene være i barnehagen fra de var ett år 👍👍 Anonymkode: e8c70...ec4 6
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #14 Skrevet 31. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er bare bortskjemte rikinger som er i mot å la ettåringer være i barnehagen. Vi som trenger 2 lønn for å få ting å gå rundt er veldig fornøyde med de valgene VI har tatt. Nemlig la ungene være i barnehagen fra de var ett år 👍👍 Anonymkode: e8c70...ec4 Forslaget i hovedinnlegget er jo å øke permisjonen til to år. Da blir det ikke bare bortskjemte rikinger som har råd. Jeg er enig i at det er best for barna å være hjemme lenger, men tror nok to år er urealistisk lenge, det blir veldig dyrt for staten. Permisjonen burde derimot absolutt utvides til 18 måneder. De burde innføre det som erstatning for kontantstøtten. Anonymkode: 68e67...8ed
Isambard Skrevet 31. januar 2022 #15 Skrevet 31. januar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er bare bortskjemte rikinger som er i mot å la ettåringer være i barnehagen. Vi som trenger 2 lønn for å få ting å gå rundt er veldig fornøyde med de valgene VI har tatt. Nemlig la ungene være i barnehagen fra de var ett år 👍👍 Anonymkode: e8c70...ec4 Jeg tenker de som er mest imot å sende ettåringer i barnehagen er fattige familier hvor ikke begge jobber. Endret 31. januar 2022 av Isambard 2
ms. Perfect Skrevet 31. januar 2022 #16 Skrevet 31. januar 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Ja, permisjonsordningen vår kalles best i verden og Norge er et fantastisk sted og bo, men det trengs en endring. I noen land er det vanlig at en av foreldrene er hjemme med barnet, gjerne i lang tid. Dette er mulig fordi det andre steder er mulig å leve på en lønning. I andre land er det vanlig at en besteforelder er hjemme med barnet. Altså, vi har kanskje en av verdens beste permisjonsordninger, men jeg synes ikke vi har en samfunnstruktur som er tilpasset familielivet. Anonymkode: 5bb79...524 Det er da fullt mulig å leve på en lønning i Norge også, du må bare sammenligne levestandarden også. I Norge skal vi helst ha store hus, alle barn skal ha egne soverom, vi skal på dyre ferier og weekendturer, vi skal ha to dyre biler, fritidsbolig og vi skal selvsagt kose oss med middag på restaurant. I tillegg skal vi ha klesskap så fullt av tøy at noe aldri blir tatt lappen av, og vi føler oss flinke når vi handler på gjenbruksbutikk (istedenfor å la være å handle i det hele tatt). Vi skal leve på dyre motedietter, og finner allverdens «gode» begrunnelser for det. Vi betaler for at noen skal heie på oss mens vi løper innendørs, istedenfor å la bilen stå av og til. En ettåring er i barnehagen for foreldrene og samfunnets skyld, ikke fordi de har godt av det. Når det er sagt så tror jeg ikke nødvendigvis de har vondt av det heller. Men man vet stort sett hva som skal skje når man får barn, og hvor lenge man har betalt permisjon. Man kan velge å ta ulønnet permisjon, eller ta ekstravakter/jobb en plass hvor man kan jobbe kvelder og helger. Man kan velge å jobbe når andre har ferie, og man kan planlegge for lavere inntekt en periode. Staten kompenserer allerede med en ganske god kontantstøtte, jeg synes ærlig talt at det er vel mye forlangt å be om full (eller 80%) lønn istedenfor. 4
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #17 Skrevet 31. januar 2022 Jeg sendte min 1-åring i bhg med en stor klump i halsen. Det er klart at barn er forskjellige, men der hvor barna har det greit hjemme, mener jeg det er best å være hjemme minst til 1,5 år, gjerne 2. Så jeg hadde skrevet under på en slik kampagne. Anonymkode: 03c98...04e 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #18 Skrevet 31. januar 2022 Barnet vårt begynte i barnehage 1 uke før hun ble 1 år. Ja, jeg syns hun var liten og syns jo det når jeg ser tilbake på det. Heldigvis var det corona og hjemmekontor, så hun hadde korte dager hele sitt første barnehageår. Hadde nok syntes det hadde vært mye verre om vi begge var på kontoret med fulle dager. Så hun hadde 5-6 timers barnehage de fleste dager (da inkl. 2 timers soving) Resten 2 måltider og lek. Her hadde jeg en liten mammadalt som jeg trodde det skulle bli vanskelig med, men hun virkelig stortrivdes og likte seg veldig godt der. Opplevde vel kun 1 gang gråt da jeg leverte og da fikk jeg mld like etterpå av en blid og fornøyd jente som lekte. Så for oss fungerte det fint. Venter nr 2 nå med termin til våren, så nr. 2 vil være litt eldre når hun starter og syns det også er fint. Å vente til barnet hadde vært 2 år med å starte hadde vært alt for lenge for vår del. Anonymkode: d5b02...023 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #19 Skrevet 31. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, permisjonsordningen vår kalles best i verden og Norge er et fantastisk sted og bo, men det trengs en endring. I noen land er det vanlig at en av foreldrene er hjemme med barnet, gjerne i lang tid. Dette er mulig fordi det andre steder er mulig å leve på en lønning. I andre land er det vanlig at en besteforelder er hjemme med barnet. Altså, vi har kanskje en av verdens beste permisjonsordninger, men jeg synes ikke vi har en samfunnstruktur som er tilpasset familielivet. Anonymkode: 5bb79...524 "Noen" - det betyr MOR 🙄 Anonymkode: 1613c...4ac 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #20 Skrevet 31. januar 2022 Skal ha min hjemme til h*n er minst 1,5 år. Ser det litt ann, antakelig starter han da, men føler jeg han er for umoden venter jeg til han er 2 år. Da må/skal han starte uansett. Jeg er selv barnehagelærer, så vet godt hva h*n får i barnehage versus hjemme. Vi har en fantastisk permisjonsordning i Norge, som jeg synes er mer enn god nok. Man må også planlegge og ofre litt for de små. Akkurat som man sparer til ny bil, ferier, og ny bolig så burde det være mulig å spare for å ta noen måneder ulønnet permisjon. Anonymkode: 4ae25...c89 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå