AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #1 Skrevet 31. januar 2022 Har en snart 8-åring som våkner kl 04 om morgenen ganske ofte. Jeg er 100% alene med han, så blir en smule sprø, særlig når dette er i helgene. I dag er det riktignok mandag og morgen sfo, men han våknet altså så tidlig nå igjen, over 3 timer før sfo åpner. Når han sover lenge, sover han til 6-7. Jeg har prøvd å forklare at morgenen for meg ikke begynner før kl 07.00. Men når man våkner såpass tidlig som han ofte gjør, skjønner jeg jo at han ikke holder ut så lenge. Jeg har prøvd å sette frokost i kjøleskapet og legge frem en aktivitet på kjøkkenbordet, og det hjelper litt. Men ikke nok. Hva kan jeg forvente av en (litt umoden) 7åring? Jeg funker veldig dårlig uten nok søvn, og er tragisk nok egentlig et B menneske. Han er jo helt tydelig et A menneske. Tips? Anonymkode: 62347...00f
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #2 Skrevet 31. januar 2022 Høres ut som en god vane for han hvis det er noe som fortsetter ut i voksen livet. ville bare gitt han tilgang til mat og noe og gjøre Anonymkode: 4bc5e...470 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #3 Skrevet 31. januar 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Høres ut som en god vane for han hvis det er noe som fortsetter ut i voksen livet. ville bare gitt han tilgang til mat og noe og gjøre Anonymkode: 4bc5e...470 Han har tilgang til mat og noe å gjøre. Men han vekker fortsatt meg. Er det som er det verste, synes jeg. Anonymkode: 62347...00f
Gjest Hottentått Skrevet 31. januar 2022 #4 Skrevet 31. januar 2022 Når legger han seg? Prøv å kjøp søvntrener, det er en klokke som lyser grønt når det er lov å stå opp. Ville satt den til kl 6. Da kan han stå opp selv og drive med rolige aktiviteter. Han er stor nok til å snakke om dette, men ta det en dag dere begge er rolige og i greit humør.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #5 Skrevet 31. januar 2022 Han sovner rundt 19-20, da er han kaputt. Av og til vil han sovne tidligere, men da våkner han hvertfall tidlig, så det prøver jeg å hindre. Er han oppe lenger, sover han ikke lenger enn til 6-7 uansett og får ikke nok søvn og blir sur hele dagen. Sånn søvntrener skal jeg faktisk vurdere. Har tenkt det bare var for småbarn. Men why not 😅 Anonymkode: 62347...00f
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #6 Skrevet 31. januar 2022 Har han alltid vært slik at han våkner/står vi opp i 4tiden? Anonymkode: 0b1f7...5f6
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #7 Skrevet 31. januar 2022 En åtteåring må bare lære at han ikke får lov til å vekke moren sin midt på natta. Anonymkode: aa0ef...219 23
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #8 Skrevet 31. januar 2022 Si at han skal se på tv eller spille på ipad. Selv min 5 og 8 åring vekker ikke meg før kl er etter 7. De veit at jeg kan bli irritert da. Anonymkode: f5b7f...141 3
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #9 Skrevet 31. januar 2022 Er så stort barn må kunne få beskjed om at man ikke vekker andre på natta, med mindre man er syk eller noe alvorlig skjer. Så store barn bør også kunne finne seg mat og underholde seg selv, med mindre det er noen diagnoser inne i bildet. Anonymkode: 7caff...556 5 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #10 Skrevet 31. januar 2022 Hottentått skrev (41 minutter siden): Når legger han seg? Prøv å kjøp søvntrener, det er en klokke som lyser grønt når det er lov å stå opp. Ville satt den til kl 6. Da kan han stå opp selv og drive med rolige aktiviteter. Han er stor nok til å snakke om dette, men ta det en dag dere begge er rolige og i greit humør. Om han vekker seg så tidlig og venter til kl 6, er det ikke grusomt for ham? Anonymkode: c030d...a0f 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #11 Skrevet 31. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Han sovner rundt 19-20, da er han kaputt. Av og til vil han sovne tidligere, men da våkner han hvertfall tidlig, så det prøver jeg å hindre. Er han oppe lenger, sover han ikke lenger enn til 6-7 uansett og får ikke nok søvn og blir sur hele dagen. Sånn søvntrener skal jeg faktisk vurdere. Har tenkt det bare var for småbarn. Men why not 😅 Anonymkode: 62347...00f Sorry, jeg skjønte ikke helt. Hvordan får han for lite søvn av feks sove fra 21 til 06 sammenlignet fra 19/20 til 04? Anonymkode: 07799...47d 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #12 Skrevet 31. januar 2022 46 minutter siden, AnonymBruker said: Er så stort barn må kunne få beskjed om at man ikke vekker andre på natta, med mindre man er syk eller noe alvorlig skjer. Så store barn bør også kunne finne seg mat og underholde seg selv, med mindre det er noen diagnoser inne i bildet. Anonymkode: 7caff...556 Han er under utredning hos BUP, så vet ikke enda om det er en diagnose der. Han har uansett veldig vanskeligheter med å være stille om morgenen/ ikke vekke meg. Anonymkode: 62347...00f
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #13 Skrevet 31. januar 2022 Just now, AnonymBruker said: Sorry, jeg skjønte ikke helt. Hvordan får han for lite søvn av feks sove fra 21 til 06 sammenlignet fra 19/20 til 04? Anonymkode: 07799...47d Han blir sur og gretten hele dagen om han legger seg for sent kvelden før. Tror det har å gjøre med søvnen man får på begynnelsen av natten. Anonymkode: 62347...00f 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #14 Skrevet 31. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Han er under utredning hos BUP, så vet ikke enda om det er en diagnose der. Han har uansett veldig vanskeligheter med å være stille om morgenen/ ikke vekke meg. Anonymkode: 62347...00f OK, da tenker jeg at det eneste å gjøre er å selv legge deg veldig tidlig slik at du i det minste får nok søvn. Da går man jo glipp av alenetid og kvelden, men personlig setter jeg søvn over alt annet. Anonymkode: 7caff...556
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #15 Skrevet 31. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Han blir sur og gretten hele dagen om han legger seg for sent kvelden før. Tror det har å gjøre med søvnen man får på begynnelsen av natten. Anonymkode: 62347...00f Men hvor lang periode har du prøvd det? Man må bruke uker på å se resultatet av endring i rutiner. Anonymkode: d6fae...44a 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #16 Skrevet 31. januar 2022 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Er så stort barn må kunne få beskjed om at man ikke vekker andre på natta, med mindre man er syk eller noe alvorlig skjer. Så store barn bør også kunne finne seg mat og underholde seg selv, med mindre det er noen diagnoser inne i bildet. Anonymkode: 7caff...556 Ableism. Ikke alle barn klarer det! Ikke alle barn forstår det. Det er ikke "bare å..." for alle. Hvordan er barnet når det våkner? Kontaktsøkende? Tissetrengt? Sulten? Redd? Tør barnet stå opp alene? Kan du smøre litt mat i kjøleskapet og sette fram bok/leker lett tilgjengelig? Kan du prøve drøye leggetid med 15 min? .. Anonymkode: 0cf32...0e9 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #17 Skrevet 31. januar 2022 Første tanken min i hode her, adhd. hadde mine barn gjort dette, hadde jeg aldri stått opp av senga så tidlig uansett. Det må de bare forstå. Om de skal være oppe om natta får de klare seg selv, se på pad eller tv Anonymkode: 03cad...539
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #18 Skrevet 31. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): OK, da tenker jeg at det eneste å gjøre er å selv legge deg veldig tidlig slik at du i det minste får nok søvn. Da går man jo glipp av alenetid og kvelden, men personlig setter jeg søvn over alt annet. Anonymkode: 7caff...556 Det er mitt triks også. Søvn trumfer alenetid. Anonymkode: 0cf32...0e9
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #19 Skrevet 31. januar 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: OK, da tenker jeg at det eneste å gjøre er å selv legge deg veldig tidlig slik at du i det minste får nok søvn. Da går man jo glipp av alenetid og kvelden, men personlig setter jeg søvn over alt annet. Anonymkode: 7caff...556 Jeg prøver, og av og til klarer jeg det. Jeg tenker også at det er veldig viktig. Men ofte blir jeg bare liggende våken uten å klare å sovne. Har prøvd melatonin, og det funker av og til, men ikke alltid. Den innebygde døgnrytmen vi har (som er veldig forskjellig) er ikke så lett å manipulere. Han våkner tidlig, like naturlig som at jeg har vanskeligheter for å sovne tidlig. (Men prøver som sagt) Det største problemet er i grunn å få han til å klare å være alene og rolig uten meg om morgenen. Og det går litt men så klarer han ikke mer etter en stund. Anonymkode: 62347...00f
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #20 Skrevet 31. januar 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Ableism. Ikke alle barn klarer det! Ikke alle barn forstår det. Det er ikke "bare å..." for alle. Hvordan er barnet når det våkner? Kontaktsøkende? Tissetrengt? Sulten? Redd? Tør barnet stå opp alene? Kan du smøre litt mat i kjøleskapet og sette fram bok/leker lett tilgjengelig? Kan du prøve drøye leggetid med 15 min? .. Anonymkode: 0cf32...0e9 Jeg smører ofte mat og setter frem + setter frem en aktivitet. Han er veldig kontaktsøkende på morgenen. Han vil prate og tulle og det er på morgenen han er i sitt ess. Han forteller meg at han blir ensom. Han prøver ofte å la meg sove, men han klarer ikke å styre seg fra å "bare fortelle noe" og "bare" ditt og bare datt. Ikke så lett for han å styre seg selv. Anonymkode: 62347...00f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå