Gå til innhold

Min ukjente pappa

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har alltid vokst opp uten en pappa. Har gjennom årene spurt min mor, men det feies alltid bort. Nå er jeg voksen og har egne barn. Det plager meg mer og mer å ikke ha svar.

Det er nytteløst å spørre, min mor viser ingen forståelse for mitt behov. 

Hvordan kan jeg gå frem for å finne de svar jeg ønsker?

Anonymkode: 7b1de...6ae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet hun hvem som er faren din, men allikevel ikke sier noe? Eller er hun kanskje usikker på hvem det er?

Anonymkode: 9b4cf...fda

• Liker 2
Gjest Alterego666
Skrevet

Fødselsattesten din kan ha navnet hans.

Skrevet

Du kan prøve folkeregistrert, og sjekke om han faktisk kan være registrert der som din far. Mener at du har innsynsrett i den infoen. 

Ellers må du rett og slett spørre andre mennesker rundt henne som kan vite noe:

- Biologiske søsken (din mors).

- Tanter/onkler

- Venninner av din mor fra tiden du ble unnfanget

- Naboer fra den tiden som kan vite noe

- Registrere deg på «My Heritage». Har du flaks, kan det dukke opp noe her.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest Alterego666
Skrevet
Eryn skrev (3 minutter siden):

Du kan prøve folkeregistrert, og sjekke om han faktisk kan være registrert der som din far. Mener at du har innsynsrett i den infoen. 

Man har selvsagt innsyn i informasjon om en selv.

Skrevet

Du kan også sjekke hos Digitalarkivet fra lokalavisen om din fødselsannonse kan ha hans navn registrert, om det finnes en slik annonse/kunngjøring fra den tiden.

Hvilket årstall er du født? 

Skrevet
Alterego666 skrev (1 minutt siden):

Man har selvsagt innsyn i informasjon om en selv.

Nei, det er faktisk ikke gitt. Er hun adoptert eller er unnfanget via sæddonor, har hun ikke automatisk innsyn i hvem som er biologisk far. 

• Liker 1
Gjest Alterego666
Skrevet
Eryn skrev (5 minutter siden):

Nei, det er faktisk ikke gitt. Er hun adoptert eller er unnfanget via sæddonor, har hun ikke automatisk innsyn i hvem som er biologisk far. 

Slik jeg leser HI er ikke dette tilfelle her.

Skrevet

Mulig du er halvsøstera mi 😝 Faren min har 10 andre unger med forskjellige mødre. Disse vet jeg om, men det er mest sannsynlig enda flere.. Han kommer fra Trondheim. Så vidt jeg vet, har ingen av oss noe særlig kontakt med han. Alder 40- 19 år.

Anonymkode: 13835...2db

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Hvis du kontakter Folkeregisteret, kan du få opp navnene på hvem som var registrert på din bostedsadresse da du var født. Bodde din far hos dere rett etter din fødsel, vil det stå registrert. Vet ikke om det er taushetsbelagt info. Treffer du på «riktig ansatt», vil han/hun hjelpe deg uansett. 😉

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Mulig du er halvsøstera mi 😝 Faren min har 10 andre unger med forskjellige mødre. Disse vet jeg om, men det er mest sannsynlig enda flere.. Han kommer fra Trondheim. Så vidt jeg vet, har ingen av oss noe særlig kontakt med han. Alder 40- 19 år.

Var han musiker, ekstra kjekk eller bare selvoppnevnt sæddonor? 😃

Skrevet
Eryn skrev (1 minutt siden):

Var han musiker, ekstra kjekk eller bare selvoppnevnt sæddonor? 😃

Han hevder hardnakket å være i slekt med Grieg, noen av ungene har musikalske evner. Selv er han ikke musiker, men en historiker av alle ting 😅 

Han er ikke kjekk, må være en sjarm i han jeg ikke klarer å se… 

Sabla viktig for denne mannen å spre sine gener rundt, ja. Han har spredd oss godt rundt i landet…

• Hjerte 1
Skrevet

På helsenorge, kan det hende navnet står om han er erkjent farskap 

Skrevet

1) Be om utskrift fra Folkeregisteret, gå inn på Skatteetaten.no. Far skal være registrert der, dersom far er oppgitt. Moren din kan ha latt være å oppgi far, da er det verre.

2) Som noen over sa - snakk med familie og (tidligere) venner av din mor. Spørsmålet er jo om det finnes noen andre enn moren din som vet det. Var hun veldig ung, kan det være besteforeldrene dine vet det, f eks. Sjekk ut hvor moren din bodde og hva hun gjorde (jobb, skole) på den tiden.

Det er ikke sikkert du vil finne noe svar, og moren din kan ha mange grunner for å holde det hemmelig.

-hun vet ikke hvem som er faren din fordi hun traff ham bare en gang/ hun var full og husker ikke noe om ham/ hun var sammen med flere i det tidsrommet

- hun ble voldtatt

- faren din er/var gift og var utro

- faren din er gift og er en som det vil bli styr om hvis du gir deg til kjenne

- faren din er i nær slekt eller en annen familien kjente godt

- hun skammer seg over faren din eller er redd ham

- hun har bare fornavn og vet egentlig ikke hvem han er 

- faren din vet ikke om deg og hun ønsker ikke at han skal vite noe

osv osv

Hvis bare hun vet, ville jeg vurdert å få noen til å snakke min sak overfor henne. Kanskje et av hennes søsken eller en god venninne av henne, noen som kan forklare hvorfor det er viktig for deg.

Anonymkode: dc1a3...716

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...