Gå til innhold

Har et problem på jobb med at ingen tar pauser på ettermiddager og i helger, får såvidt i ukedagene også...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og jeg trenger å få pause for å fungere i arbeidstiden. 

De siste vaktene jeg har hatt har jeg fått pause i 10-12 minutter, selvom jeg har 30 min ubetalt. Jeg har krav på å få den tiden. Problemet er at de ansatte bruker ikke ansatte fra andre grupper til hjelp, men henter folk it av pause i steden. Jeg blir alltid brutt. 

I helgene har vi betalt pause pga vi er en mindre en det vi pleier å være. I dag tok jeg 30 min pause, det ringte fra et pasientrom etter 5 minutter inn i pausen, jeg så det, men den gikk fort over, så jeg valgte da å ikke komme, da jeg regnet med at det ville begynt å ringe igjen eller ringt litt til hvis den ansatte trengte hjelp.

Hun var så sur å mente man alltid skulle komme tilbake igjen fra pause hvis det ringer fra pasient rom. Hun hadde ikke fått tid til ditt og datt når jeg tok pause. Jeg hadde innsyn inn da jeg bare satt på kontor, og jeg hadde det mye mer travelt når hun tok pause for å si det sånn, men det gikk jo veldig bra. Vi har alltid noen på topp, men kollegaen min mente vi ikke skulle ringe å be om hjelp fra den som er på topp for hn hadde andre ring å gjøre. 

Hun komme faktisk bare kommet for å jente meg, men neida. Hun starter alltid seint i rapporten også, og jeg blir lei av å stå på overtid. I dag dro jeg så fort klokka bikka 15 (da jeg er ferdig), hun sa ikke hade 😂 

Men er ikke bare hun. Ingen tar pauser på kvelder der, de mener det ikke er tid for å ta pauser fordi vi er for få. Men vi har vel krav på å ta en pause fordet? Jeg orker ikke å spise av maten til pasientene/sykehjemmet og sitte med de når jeg vil ha et avbrekk. 

Men jeg har vel rett i at vi har krav på 30 minutter pause morgen og kveld, men at den kan bli brutt hvis den er ubetalt? Jeg tenker også at hvis man blir hentet etter 15 minutter bør man få ta 15 minutter til når det er tid for det...

Anonymkode: 8ccf7...4b7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta det opp med lederen og fagforeningen din.

Anonymkode: b207c...346

• Liker 4
Skrevet

Ta det opp med leder, tillitsvalgte og HMS-avdelingen.

Anonymkode: 87854...00e

• Liker 3
Skrevet

Jeg skrev overtid på brutt pause. Det tok ikke så lang tid før det ble endring i rutinene.

Anonymkode: 81e99...3f6

• Liker 6
Skrevet

Jeg kunne ikke greid en dag uten pause og påfyll med mat, det går på humøret løs og da går det utover alle. 

Anonymkode: 262ac...e79

• Liker 3
Skrevet

Hvis du har ubetalt pause så kan du jo faktisk dra fra arbeidsplassen i pausen. Jeg ville gjort det en periode, satt meg i bilen eller ute eller noe. Man har rett på pause og når den er ubetalt så skal man iallfall ikke bli tvunget til å ikke ta pause. Er det for mye å gjøre eller dårlig bemanning må jo ledelsen heller gjøre noe med det og feks sette opp en pause-rutine for å unngå at flere har pause samtidig feks. 

Anonymkode: 8d766...ce0

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hvis du har ubetalt pause så kan du jo faktisk dra fra arbeidsplassen i pausen. Jeg ville gjort det en periode, satt meg i bilen eller ute eller noe. Man har rett på pause og når den er ubetalt så skal man iallfall ikke bli tvunget til å ikke ta pause. Er det for mye å gjøre eller dårlig bemanning må jo ledelsen heller gjøre noe med det og feks sette opp en pause-rutine for å unngå at flere har pause samtidig feks. 

Anonymkode: 8d766...ce0

Desverre så er det langt å gå til bilen. Bruker 10 minutter av pausen på gåing gjennom avdelingene, bytte sko, få på jakke så opp igjen og ut til parkeringa... har i perioder satt meg på en storstue, men det er stadig masse folk og det er i en annen etasje... pga ryggen min prøver jeg å ikke gå så mye. Men kan eventuelt sette meg på grupperommet til en  annen gruppe enn den jeg er på. Men når den er ubetalt må jeg jo være tilgjengelig. Syntes bare det er irriterende at ikke det går å få ordentlig pause. Og blir dem brutt tenker jeg man kan ta igjen tiden, men alle mener ikke det samme der. De syntes det er greit å ta pausen sin ved pasientene, men jeg er ikke enig altså. Jeg trenger avbrekk. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg skrev overtid på brutt pause. Det tok ikke så lang tid før det ble endring i rutinene.

Anonymkode: 81e99...3f6

Uff ja, men samtidig tenker jeg sjefen prøver å holde et budsjett og hun er så snill og god, vil ikke lage noe stress for henne, når det er kollegaene mine som er...🤮🤮

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Uff ja, men samtidig tenker jeg sjefen prøver å holde et budsjett og hun er så snill og god, vil ikke lage noe stress for henne, når det er kollegaene mine som er...🤮🤮

Du starter i feil ende. Denne ukulturen i avdelingen klarer du ikke snu alene. Du må få verneombud og tillitsvalgte på banen. Disse må løfte problemstillingen opp til ledelsen. Det du gjør nå er for lite strategisk, du får bare de som tilfeldigvis er på vakt sammen med deg til å bli irriterterte på deg fordi du «demonstrerer» og ikke avbryter pausen for å hjelpe til. 

Anonymkode: 3a4f6...896

• Liker 1
Skrevet

Man kan ikke regne med pauser i dagens arbeidsliv, i praksis har man ingen. 

Anonymkode: e9b92...63a

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Joda, sjefen har sikkert er budsjett å forholde seg til. Men det er ikke ditt problem. 

Du har 30 min ubetalt arbeidstid for å ta din pause. Får du ikke anledning til å ta den, skriver du overtid. 

Det må vises at dere er for få ansatte. På den måten kan sjefen få økt sitt budsjett, for det er sjefen som må gå til sin sjef. 

Du burde heller få de andre ansatte på jobben med i dette opplegget. Det er nettopp pga holdninger som de har, at de også sliter seg ut. Folk må tørre å si i fra. 

Husk å ta vare på all dokumentasjon. 

Anonymkode: c01cf...733

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Lover sier noe annet. Den forholder jeg meg til. 

Anonymkode: c01cf...733

• Liker 2
Skrevet

Klart man kan regne med pauser. Og er det vanskelig å få tatt pausene man har rett på "i dagens arbeidsliv" er det på grunn av sånne som deg, som legger seg flate for ledelsen og blir sure hvis andre ikke gjør det samme. 

Anonymkode: 5b6fe...be5

• Liker 1
Skrevet

Klart man kan regne med pauser. Og er det vanskelig å få tatt pausene man har rett på "i dagens arbeidsliv" er det på grunn av sånne som deg, som legger seg flate for ledelsen og blir sure hvis andre ikke gjør det samme. 

Anonymkode: 5b6fe...be5

Det kan du gjerne si, men resultatet er at du er ut døra neste gang det kommer nedskjæringer dersom du ikke innfinner deg med endringene av arbeidslivet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...