AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #1 Skrevet 30. januar 2022 Hvordan er stemningen? Er det typ litt sånn gladstemning når de først har sett at alt er bra slik som på ordinær UL? Slik at man kanskje får med seg noe bilder og kan driste seg å spørre om kjønn? (jeg er typ 13 uker og noen dager så det kan være mulig å se) Eller er de streng på at det bare er en ren medisinsk undersøkelse og ingenting ekstra? Anonymkode: d358b...493
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #2 Skrevet 30. januar 2022 Fikk ultralyden i forbindelse med fosterdiagnostikk pga alder, er det den ultralyden du tenker på? Anonymkode: 4fad9...52c
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #3 Skrevet 31. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fikk ultralyden i forbindelse med fosterdiagnostikk pga alder, er det den ultralyden du tenker på? Anonymkode: 4fad9...52c Ja Anonymkode: d358b...493
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #4 Skrevet 31. januar 2022 Jeg tok den forrige uke. Siden jeg er over 35. Jeg var vel cirka 11+6 da jeg var der så falt meg ikke inn å spørre om kjønn. Hadde ikke tenkt å spørre heller fordi jeg leste litt rundt at de kunne ikke si noe sikkert så tidlig. I ditt tilfelle som er over 13 uker er jeg usikker da.Det var uansett helt annerledes enn de private timene jeg har vært på, men det var jo fordi alt skulle nøye sjekkes på babyen. I tillegg så var det jo ekstra stas å se at det var så mye aktivitet inne i magen når jeg hadde gått rundt å trodd jeg hadde en MA et par uker.Hun ultralydjordmoren var veldig koselig og man kunne egentlig ha med partner også men det visste jeg ikke. Fikk med meg en remse med bilder da jeg dro. Anonymkode: 8e637...b33
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #5 Skrevet 31. januar 2022 Jeg hadde en dårlig opplevelse på offentlig TUL. Hadde vært på en privat tidligere som var helt fantastisk! jordmoren på offentlig var svært uerfaren (dette er nytt for mange jordmødre - da de ikke er vant til tidlig UL), målte masse feil og skapte masse usikkerhet. Fikk ingen bilder, og det var helt feil setting å spørre om kjønn - det kunne ikke ha falt meg inn, for jeg var mest opptatt av å tolke noe av alle de merkelige målene hun tok som ikke stemte med hverandre… håper jeg var uheldig og du/dere fremover får bedre opplevelser! dette var på Bærum sykehus tidlig i januar Anonymkode: 93aef...94e
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #6 Skrevet 31. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg hadde en dårlig opplevelse på offentlig TUL. Hadde vært på en privat tidligere som var helt fantastisk! jordmoren på offentlig var svært uerfaren (dette er nytt for mange jordmødre - da de ikke er vant til tidlig UL), målte masse feil og skapte masse usikkerhet. Fikk ingen bilder, og det var helt feil setting å spørre om kjønn - det kunne ikke ha falt meg inn, for jeg var mest opptatt av å tolke noe av alle de merkelige målene hun tok som ikke stemte med hverandre… håper jeg var uheldig og du/dere fremover får bedre opplevelser! dette var på Bærum sykehus tidlig i januar Anonymkode: 93aef...94e Oj, hørtes ut som du hadde uflaks da eller at jeg var ekstremt heldig (jeg som kommenterte ovenfor deg). Jeg var på Ahus og hun ultralydjordmoren var en eldre dame som virket svært trygg og erfaren. Anonymkode: 8e637...b33
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #7 Skrevet 31. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Oj, hørtes ut som du hadde uflaks da eller at jeg var ekstremt heldig (jeg som kommenterte ovenfor deg). Jeg var på Ahus og hun ultralydjordmoren var en eldre dame som virket svært trygg og erfaren. Anonymkode: 8e637...b33 Tror og håper jeg var uheldig. Jeg var nok også en av de første timene satt opp i januar da dette var helt nytt for alle over 35 år, så tipper det bedrer seg etterhvert når de får mer mengdetrening. Veldig bra å høre at du og andre har hatt mye bedre opplevelser! Anonymkode: 93aef...94e
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #8 Skrevet 31. januar 2022 Det var en god stemning, fikk bilder med uten ekstra kostnad. Dette var på KK i Bergen. De som jobber med ultralyd der er veldig hyggelige alle sammen. Anonymkode: 88883...246
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #9 Skrevet 31. januar 2022 Det var en rolig og profesjonell stemning med ei godt voksen jordmor som både printet noen bilder og lot faren filme litt etter hun var ferdig med undersøkelsen. Ikke veldig kosete eller dullete stemning, men fint og trygt. Vi spurte ikke om kjønn (vil ikke vite). Anonymkode: d391b...191
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #10 Skrevet 31. januar 2022 Det var god stemning, men det var spesifisert på sykehusets nettside at man må betale for eventuelle bilder. Ble aldri spurt om jeg ville ha, kanskje av samme grunn. Men kan også være hun bare glemte det. Hun hadde tydelig gått igjennom opplæring for ikke veldig lenge siden, og hun fikk bistand av en kollega underveis da hun knotet litt med å få til noen mål, men hun var uansett veldig grundig og hyggelig! Anonymkode: 25033...c33
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #11 Skrevet 31. januar 2022 Kan jeg spørre om dere ble henvist til TUL/fosterdiagnostikk av fastlege, eller kunne dere ta det direkte med sykehuset? Min fastlege ville ikke henvise meg til TUL fordi "jeg vet ikke så mye om det", og ba meg ringe direkte til sykehuset. Jeg er 34 år, bikker 35 et par måneder før termin. Jeg fikk "generell" henvisning til sykehus, og nå har jeg fått brev i posten med time til OUL i uke 19, men ikke noe mer. Er 10+0 i dag. Ønsker sterkt TUL for å se at det er noe der og at alt står bra til. Har ikke bestilt noe privat fordi jeg trodde jeg skulle få tilbud i det offentlige ... men tydeligvis ikke alle som har fått med seg nytt regelverk 😅 Anonymkode: 27751...f1a
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #12 Skrevet 31. januar 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Kan jeg spørre om dere ble henvist til TUL/fosterdiagnostikk av fastlege, eller kunne dere ta det direkte med sykehuset? Min fastlege ville ikke henvise meg til TUL fordi "jeg vet ikke så mye om det", og ba meg ringe direkte til sykehuset. Jeg er 34 år, bikker 35 et par måneder før termin. Jeg fikk "generell" henvisning til sykehus, og nå har jeg fått brev i posten med time til OUL i uke 19, men ikke noe mer. Er 10+0 i dag. Ønsker sterkt TUL for å se at det er noe der og at alt står bra til. Har ikke bestilt noe privat fordi jeg trodde jeg skulle få tilbud i det offentlige ... men tydeligvis ikke alle som har fått med seg nytt regelverk 😅 Anonymkode: 27751...f1a Jeg var på første time hos legen 10 januar og hun hevdet hardnakket at ordningen ikke var på plass enda. Jeg måtte jo bare tro på legen men jeg undersøkte mer og opprettet en tråd her blandt annet og fant da ut at det skulle være mulig. Så jeg måtte mase på legen igjen og prøve å overbevise henne så da sa hun bare at ok hun skulle forsøke å henvise meg. Jeg fikk selvfølgelig time siden ordningen var på plass så det gikk raskt. Er usikker på om du må ha fylt 35 år, eller om det gjelder fra det året du fyller 35 da.. Jeg er 36. Anonymkode: 8e637...b33
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #13 Skrevet 31. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg var på første time hos legen 10 januar og hun hevdet hardnakket at ordningen ikke var på plass enda. Jeg måtte jo bare tro på legen men jeg undersøkte mer og opprettet en tråd her blandt annet og fant da ut at det skulle være mulig. Så jeg måtte mase på legen igjen og prøve å overbevise henne så da sa hun bare at ok hun skulle forsøke å henvise meg. Jeg fikk selvfølgelig time siden ordningen var på plass så det gikk raskt. Er usikker på om du må ha fylt 35 år, eller om det gjelder fra det året du fyller 35 da.. Jeg er 36. Anonymkode: 8e637...b33 Takk for svar! Ja, jeg mistenker at jeg må ringe legen min igjen og mase 😅 Så mye styr, haha. I følge helsenorge skal alle som er 35 år eller mer ved termin få tilbud om TUL og nipt. Anonymkode: 27751...f1a
Kakaoen Skrevet 31. januar 2022 #14 Skrevet 31. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kan jeg spørre om dere ble henvist til TUL/fosterdiagnostikk av fastlege, eller kunne dere ta det direkte med sykehuset? Min fastlege ville ikke henvise meg til TUL fordi "jeg vet ikke så mye om det", og ba meg ringe direkte til sykehuset. Jeg er 34 år, bikker 35 et par måneder før termin. Jeg fikk "generell" henvisning til sykehus, og nå har jeg fått brev i posten med time til OUL i uke 19, men ikke noe mer. Er 10+0 i dag. Ønsker sterkt TUL for å se at det er noe der og at alt står bra til. Har ikke bestilt noe privat fordi jeg trodde jeg skulle få tilbud i det offentlige ... men tydeligvis ikke alle som har fått med seg nytt regelverk 😅 Anonymkode: 27751...f1a Jeg forstod på FHI eller NHI sine sider at dette gjelder for alle som er fylt 35 år før termin. Her henviste legen med allerede i desember. Fikk time om en uke, da er jeg 13+3. Så det er tydeligvis på plass på Sørlandet. Ring legen og mas. Skader jo ikke sende en henvisning. Er sykehuset som bestemmer om du får eller ikke.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #15 Skrevet 31. januar 2022 Kakaoen skrev (24 minutter siden): Jeg forstod på FHI eller NHI sine sider at dette gjelder for alle som er fylt 35 år før termin. Her henviste legen med allerede i desember. Fikk time om en uke, da er jeg 13+3. Så det er tydeligvis på plass på Sørlandet. Ring legen og mas. Skader jo ikke sende en henvisning. Er sykehuset som bestemmer om du får eller ikke. Takk for svar! Ringte sykehuset og spurte nå, de sa at legen må sende egen henvisning på TUL/nipt. (som jeg trodde). Det virket som det var null problem å få selve undersøkelsen da, så lenge legen henviste meg 😊 Så da blir det telefon til legekontoret! Anonymkode: 27751...f1a 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #16 Skrevet 31. januar 2022 Sløvt av fastleger å ikke ha fått med seg dette da iallfall når man spør dem direkte om å sende henvisning Min forsøkte å henvise meg før det var på plass også (i fjor) for hun syntes de var så treige (men fikk ikke time da). Ring dem og si at de må henvise Anonymkode: 04f53...676
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #17 Skrevet 1. februar 2022 Jeg var på tidlig ul på privat klinikk i uke 12, legen spurte om jeg ville vite kjønnet. Uke 13++ var jeg på offentlig - da sa jordmor hva hun trodde kjønnet var uoppfordret - fordi det var det motsatte av hva jeg hadde fått opplyst på første ul.. Anonymkode: 6c95c...36d
M.F Skrevet 1. februar 2022 #18 Skrevet 1. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 31.1.2022 den 12.10): Kan jeg spørre om dere ble henvist til TUL/fosterdiagnostikk av fastlege, eller kunne dere ta det direkte med sykehuset? Min fastlege ville ikke henvise meg til TUL fordi "jeg vet ikke så mye om det", og ba meg ringe direkte til sykehuset. Jeg er 34 år, bikker 35 et par måneder før termin. Jeg fikk "generell" henvisning til sykehus, og nå har jeg fått brev i posten med time til OUL i uke 19, men ikke noe mer. Er 10+0 i dag. Ønsker sterkt TUL for å se at det er noe der og at alt står bra til. Har ikke bestilt noe privat fordi jeg trodde jeg skulle få tilbud i det offentlige ... men tydeligvis ikke alle som har fått med seg nytt regelverk 😅 Anonymkode: 27751...f1a Jordmor sendte henvisning etter første samtalen (ca uke 8). Hun informerte at nytt regelverk begynte i midten av oktober. Hvis du fyller 35 før termin skal du få tilbud i det offentlige.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #19 Skrevet 3. februar 2022 On 1/31/2022 at 12:10 PM, AnonymBruker said: Kan jeg spørre om dere ble henvist til TUL/fosterdiagnostikk av fastlege, eller kunne dere ta det direkte med sykehuset? Min fastlege ville ikke henvise meg til TUL fordi "jeg vet ikke så mye om det", og ba meg ringe direkte til sykehuset. Jeg er 34 år, bikker 35 et par måneder før termin. Jeg fikk "generell" henvisning til sykehus, og nå har jeg fått brev i posten med time til OUL i uke 19, men ikke noe mer. Er 10+0 i dag. Ønsker sterkt TUL for å se at det er noe der og at alt står bra til. Har ikke bestilt noe privat fordi jeg trodde jeg skulle få tilbud i det offentlige ... men tydeligvis ikke alle som har fått med seg nytt regelverk 😅 Anonymkode: 27751...f1a Jeg ble henvist av legen til tidlig (tidlig) ultralyd i uke 7, og da spurte jordmor på sykehuset om jeg ønsket TUL og NIPT. Fikk direkte innkalling fra de til både TUL og OUL. Anonymkode: d391b...191
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #20 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg ble henvist av legen til tidlig (tidlig) ultralyd i uke 7, og da spurte jordmor på sykehuset om jeg ønsket TUL og NIPT. Fikk direkte innkalling fra de til både TUL og OUL. Anonymkode: d391b...191 Hvor tidlig fikk du NIPT? Anonymkode: 499e6...74a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå