Gå til innhold

Har klasseskille endret forholdet til venner / familie?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Da våre   foreldre / svigerforeldre levde var de eit sentralt samlingspunkt for hele  famililen,  og de hadde en jordnær holdning til, og   barn / barnebarn stod i førstelinje  til fordel for økt matriell velstand. Våre foreldre  vokste opp under heilt andre kår en de fleste opplever idag, og det var dette satte også sitt preg  holdningene deres.   Som barn flest så oppdager ein ulikeheter / likhetstrekk i  holdninger mellom søsken, og spent på hvilke følger det m.a.  får den dagen eit arveoppgjør skal finne sted.  

Mange har nok  opplevd å bli "utstøtt fra familien " på grunn av interne konflikter,og at de   ikkje har følt seg bra nok. Interne familiekonflikter har gjerne oppstått når det  har " kommer en partner inni  bildet" som har beslutningsinflytelse, og inntektsgrunnlaget har endring på noen holdninger. 

Er  du blandt dem som opplever at   klasseskille har skapt holdningsendringer, og ført til mange samlivsbrudd, uvennskapet, og oppløyste familier. ?

Endret av Skybe
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi er ikke oppløst, men forskjellen mellom meg og mitt søsken har økt sterkt. Jeg er minsteufør, og lever med store begrensninger(helsemessige og økonomiske). H*n har stor suksess med eget firma, og kommer med uttalelser og svake grupper jeg ikke klarer/orker å hverken høre eller diskutere.

»Vi er vår egen lykkes smed» kommer ofte. Nei, jeg valgte ikke hemmende kroniske sykdommer. Ikke en gang er det tilbudt noe hjelp, til tross for at jeg handler dyre medisiner på kredit. Vi er bare ikke på nett lenger, og jeg lider mer og mer de få gangene vi må treffes💔

For meg er det en sorg, da dette er mitt eneste søsken, og jeg har alltid jobbet for at vi skal ha litt kontakt. Men ga opp for noen år siden. Jeg lider nok ellers❤️🩹

Anonymkode: 8c811...59a

• Hjerte 1
Skrevet
Skybe skrev (13 timer siden):

Da våre   foreldre / svigerforeldre levde var de eit sentralt samlingspunkt for hele  famililen,  og de hadde en jordnær holdning til, og   barn / barnebarn stod i førstelinje  til fordel for økt matriell velstand. Våre foreldre  vokste opp under heilt andre kår en de fleste opplever idag, og det var dette satte også sitt preg  holdningene deres.   Som barn flest så oppdager ein ulikeheter / likhetstrekk i  holdninger mellom søsken, og spent på hvilke følger det m.a.  får den dagen eit arveoppgjør skal finne sted.  

Mange har nok  opplevd å bli "utstøtt fra familien " på grunn av interne konflikter,og at de   ikkje har følt seg bra nok. Interne familiekonflikter har gjerne oppstått når det  har " kommer en partner inni  bildet" som har beslutningsinflytelse, og inntektsgrunnlaget har endring på noen holdninger. 

Er  du blandt dem som opplever at   klasseskille har skapt holdningsendringer, og ført til mange samlivsbrudd, uvennskapet, og oppløyste familier. ?

Både ja og nei, ikke utstøtning, men min mor latterliggjorde meg en del etter jeg begynte på universitetet. Det samme da jeg ble veggis (også mer typisk blant utdannede) - da var det noe hoderysting og latterliggjøring fra et par-tre familiemedlemmer. Jeg sa ingenting og beit det i meg, selv om jeg mener det var rettferdiggjort at jeg både ble sur og tok igjen. Etter hvert ble dette god normalt for dem, og nå er de både stolte av karakterene mine og nysgjerrig på maten jeg spiser og liker mye av den.

Anonymkode: 23151...aeb

Skrevet

Klasseskiller kan være så mangt: økonomisk, kulturelt (kulturell kapital) og utdanningsnivå. For egen del snakker jeg godt med de fleste, men må innrømme at det er litt vanskelig med et par familiemedlemmer fra ''livets harde skole''. En del fra den kategorien ser omtrent ned på alle mennesker som ikke har samme bakgrunn som de selv. Jeg blir ikke uvenn med de, men jeg holder de på avstand for å si det slik. 

Anonymkode: 3ef54...99f

• Liker 1
Skrevet
Skybe skrev (På 30.1.2022 den 23.39):

Hvilket klasseskille?

Skrevet

Mistet kontakt med søskenbarn da de ikke taklet vår økonomiske framgang. Etter vi hadde vært på tidenes Norges ferie klarte de å gjøre om dette til noe negativt og de «hånet ferien fordi aldri live om de hadde orket å reise rundt i hele Norge og stakkars oss som måtte bytte så mye hotell osv.. Vi storkoset oss på tidenes ferie❤️ Men de mente ferien vår var slitsom og igjen var alt vi gjorde feil🥴

Vi startet et firma og ble rike på eiendom og de begynte å hate oss fra den dagen..Selv drømte de om penger men slet med å få hverdagen til å gå rundt. Vår økonomiske sosiale avstand ble for vanskelig for dem, og de klarte ikke å unne oss noe. Når vi kjøpte oss nytt hus gratulerte de oss ikke og de sluttet å snakke med oss helt plutselig. Ikke nok med det, men de utestengte oss plutselig fra barnebursdager, fester og utelot oss fra alt i jula. Vi inviterte de på juleshow med barna våre men de avlyste i siste liten og gjorde dette med flere ting slik at barna våre ble kjempelei seg.. 

Så ble faren min alvorlig syk og dette fikk vedkommende vite. Jeg var helt alene og hadde ingen da familien er borte. Dette visste hun men alikevel tok hun avstand, utestengte oss, inviterte oss ikke på noe til seg i jula og lot oss sitte alene i julen når hun kunne ha invitert oss.. Selv prøvde vi hardt og komme med julegaver, invitere og være hyggelige men de mente at vi var så «ovenpå», og alt vi sa og gjorde tolket de som skryt og negativt. 

Etter å vært snill og dum i lang tid bestemte vi oss! Vi fikk nok og de er ute av vår familie etter dette! Aldri i livet om dette menneske skal få ta mer energi ifra meg enn hva hun allerede har gjort. 

Anonymkode: 034f2...c3f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...