Gå til innhold

Foreldrene mine tror de bestemmer i leiligheten min

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hver gang jeg har skaffet noe nytt, omøblert eller hengt opp noe på veggen, og de er hos meg så sier de sånn kan du ikke ha det, det må ut. Du kan ikke ha klesstativ i gangen. Du får ikke lov til å sove på sofaen om natta (hender jeg gjør det og glemmer og ta vekk dyna og puta før de kommer) Jeg liker meg best på stua. Tv,n din er for stor osv. . Skjønner ikke at det er så viktig for dem hvordan jeg har det, og at det må være sånn de liker. Sier jeg at sånn er det bare, sånn vil jeg ha det så blir de sure og ber meg oppføre meg. Jeg får ikke penger av dem så har ikke noe med det å gjøre. Det ser helt normalt ut hos meg, men er alltid noe de må klage på. Bor veldig nære dem. Er det vanlig at foreldre er sånn?

Anonymkode: 607d7...b49

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke vanlig. Du gjør helt rett i å sette grenser. Tenker jeg ville tatt en prat ala: Skjønner dere mener det godt, men nå er jeg voksen og bestemmer selv hvordan jeg vil ha det hos meg. Jeg ønsker ikke at dere kommenterer hele tiden hvordan jeg har det. 

Kommer de ofte på besøk? Det er lov å begrense det også. Si det ikke passer.

Anonymkode: 64e32...f0a

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke vanlig. Du gjør helt rett i å sette grenser. Tenker jeg ville tatt en prat ala: Skjønner dere mener det godt, men nå er jeg voksen og bestemmer selv hvordan jeg vil ha det hos meg. Jeg ønsker ikke at dere kommenterer hele tiden hvordan jeg har det. 

Kommer de ofte på besøk? Det er lov å begrense det også. Si det ikke passer.

De kommer ofte. Kan prøve å begrense, men vanskelig når det gjelder foreldre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Lås døra. 
Ikke la de ha nøkkel. 
Si det ikke passer. 
Si at du er ekstremt lei av at de alltid må kritisere, så du vil foretrekke å møtes et annet sted. 

• Liker 7
Skrevet

Har vi samme mor??? 😂

Anonymkode: b938c...7e7

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Du kan si det ikke passer. Du trenger ikke forklare, bare gjenta.

Lås døra og ikke åpne om de kommer likevel. Gå deg en tur om det er lettere å være borte (men ikke la deg skremme bort fra eget hus ofte). 

Skjønner det er vanskelig, mønstrene etter en hel barndom sitter dypt. Men du kan klare det! 

Skrevet

"Ja, du kan bestemme om det skal være skap i gangen hos dere, og hvor stor tv'n skal være hos dere. Her bor jeg, jeg betaler, jeg bestemmer. Slutt å kommentere, dere er gjester"

Anonymkode: a88aa...b93

• Liker 8
Skrevet

Hva med å bare be de dra til hel.... ?

• Liker 1
Skrevet

Betaler de husleia di siden de tillater seg alt dette?

Skrevet

Hadde sagt det rett ut jeg. At jeg var lei av kritikk på mine materialistiske ting hver gang de kommer, så jeg foretrekker at dere enten slutter med det eller kommer sjeldnere på besøk. Jeg bare sier det. Hvilken kjærest kommer til å orke foreldrene dine, hvis du ikke tar opp sånt selv

Anonymkode: c473d...101

• Liker 4
Gjest Hottentått
Skrevet

Hvor gammel er du? Du virker ung. Så lenge de ikke betaler en krone, så kan de passe sine egne saker. Noen mennesker trenger dette klart og tydelig inn med teskje, og de forstår ikke hint. Så jeg tror du bare må si det rett ut og be dem slutte å blande seg, ellers får de holde seg hjemme hos seg selv 🤷‍♀️

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hver gang jeg har skaffet noe nytt, omøblert eller hengt opp noe på veggen, og de er hos meg så sier de sånn kan du ikke ha det, det må ut. Du kan ikke ha klesstativ i gangen. Du får ikke lov til å sove på sofaen om natta (hender jeg gjør det og glemmer og ta vekk dyna og puta før de kommer) Jeg liker meg best på stua. Tv,n din er for stor osv. . Skjønner ikke at det er så viktig for dem hvordan jeg har det, og at det må være sånn de liker. Sier jeg at sånn er det bare, sånn vil jeg ha det så blir de sure og ber meg oppføre meg. Jeg får ikke penger av dem så har ikke noe med det å gjøre. Det ser helt normalt ut hos meg, men er alltid noe de må klage på. Bor veldig nære dem. Er det vanlig at foreldre er sånn?

Jeg kan bare ikke skjønne hvordan noen foreldre tror de har noe å si hjemme hos sine barn. Jeg var nettopp på besøk i min datters studenthybel. Det var nesten ikke et sted å tråkke på gulvet uten at jeg stod på noe, og det var totalt kaos, men det er ikke min sak. Så jeg har ingenting med å kommentere det. Det er hun som bor der. (og jeg var nok like rotete som ungdom selv også) 

Anonymkode: 40568...861

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har vi samme mor??? 😂

Anonymkode: b938c...7e7

Hello, sister…

Anonymkode: d5469...743

Skrevet

Herregud, kast de ut eller spør om de kan betale husleia di siden de vil bestemme hvordan du skal ha det 

Anonymkode: f25df...dbb

Skrevet

Morsomt at folk sier kast de ut lol - dere sier og gjør ingen av dette selv til deres foreldre, slutt å gi så dumme råd.  

Jeg ville ha egentlig hatt en ordentlig prat med de og spurt om de sliter litt nå at du har vokst opp og bo for seg selv. Det er utrolig vanskelig å slippe tak i ungene våres :) Men, du kan være litt snill og si at du er takknemlig for alt de har gjort for deg, men nå er du voksen og betaler for egen sted å bo, og de ting du har kjøpt liker du veldig godt.  Du ville ha synes det var veldig hyggelig om de støttet valgene dine og ikke kom med kritikk hver gang de var hos deg, da du vil ha en koselig besøk nå at du ikke bor hjemme lenger.  

Om det fortsetter etter dette ville jeg ha da sagt at du vil helst at besøkene skal være hyggelig og det betyr at kanskje dere må begrense hyppigheten på besøket en liten stund fremover.  

Anonymkode: 542fe...75d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nei, det er ikke det.

Gå ut mye. Vær ute når de ringer på, og når de så ringer sier du "er på trening - ring før dere kommer!" eller "er med en kompis. Ring før dere kommer!"

Når de så ringer før de kommer foreslår du at de kan besøke deg om en uke. Aldri fortere enn det. Ringer de daglig - send sms om at det ikke passer i dag og at du ringer på igjen til helga. Når de har vent seg til dette oppskalerer du til hver andre uke og så hver måned.

Om de er ufine: si "sånn snakker man ikke til folk. Skal dere være ufine må dere gå igjen" eller "skal dere være ufine så går jeg"

Spør de så hvorfor du har nedgradert kontakten fra daglig eller semi-daglig til månedlig eller halvårlig? Vær ærlig på at de er frekke og ufine og at du ikke får noen glede av å omgås dem.

Anonymkode: 9bd01...573

Skrevet

Sånt hadde jeg bare godtatt fra noen som betalte lånet og husleia 🤷‍♀️

Spøk til side; TS, det er ditt hjem og du har det slik du vil. Hvis foreldrene dine eier leiligheten eller lignende hadde jeg gjort mitt ytterste for å bli selvstendig og flyttet. Har de ekstranøkkel kan du be om å få den tilbake. Er det ubehagelig kan du si at det er til håndverker, venninnebesøk etc, og så leverer du den aldri tilbake. Så slutter du å åpne døra i en periode og sier at samvær avtales på sms. Foreslår de å komme på besøk kan du svare at du ikke orker å høre mer kritikk av leiligheten din, men dere kan møtes f.eks på kafé. Du må være sterk og det kan være vanskelig å stå i, så allier deg med noen du kan få støtte hos. Lykke til ❤️

Anonymkode: 69409...38d

Skrevet

Jeg nærmer meg 40 år og har foreldre som gjør dette. Har sagt fra flere ganger men det hjelper ikke mye. 

Anonymkode: d7913...15c

Skrevet

Da må du si fra, de kan ikke bestemme over deg når du har flytta hjemmefra

Skrevet

De har ikke noe med å blande seg, men må si jeg lurer på hva slags rotete søplested du lever i om du stadig kan glemme å fjerne dyna fra sofaen før du har besøk…? Det er ytterst unormalt. Hvis du har dårlig boevne kan det være derfor de maser sånn.

Anonymkode: 4c977...e01

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...