Gå til innhold

Ordet mannskap er veldig kjønnsladet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette ordet plager meg veldig "mannskap" Tygg litt på det ordet mann-skap. Hva med oss kvinner, klarer ikke vi ta i et tak lissom?.

Her må vi få endringer! hører hver dag at vi er likestilt men så finnes fortsatt ord som dette?

Hvilke andre kjønns ladede ord får virkelig blodet deres til å koke?

Anonymkode: 44313...fb0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Manntall, engelskmann, julemann, mansjetter, mandel, mangelvare, mango....

Du har helt rett, og patriarkiet kontrollerer oss fortsatt gjennom språket. Dette var bare noen av de ordene som daglig ødelegger livet mitt.

Kunne vi ikke bare byttet til menneskeskap da? Og hungo kanskje?

Anonymkode: 21a2f...67f

• Liker 1
Skrevet

Nei, det gjør meg ingenting for jeg er heldigvis ikke endel av krenkegenerasjonen.  Det må være slitsomt.  Kan man HA et MINDRE i-landsproblem enn dette??  🤣

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Manntall, engelskmann, julemann, mansjetter, mandel, mangelvare, mango....

Du har helt rett, og patriarkiet kontrollerer oss fortsatt gjennom språket. Dette var bare noen av de ordene som daglig ødelegger livet mitt.

Kunne vi ikke bare byttet til menneskeskap da? Og hungo kanskje?

Anonymkode: 21a2f...67f

MENNeskeskap...   🤣

Anonymkode: 46c6d...879

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dette ordet plager meg veldig - "mannskap". Tygg litt på det ordet mann-skap. Hva med oss kvinner, klarer ikke vi ta i et tak lissom?

Her må vi få endringer! Jeg hører hver dag at vi er likestilt, men så finnes fortsatt ord som dette?

Hvilke andre kjønnsladede ord får virkelig blodet deres til å koke?

Hva med ordet mannskap er det som skulle tilsi at kvinner ikke klarer å ta i et tak?

Jeg kan ikke si at det er noen ord som får blodet til å koke. Men jeg merker jeg blir litt varm av sånt tull som dette.

Anonymkode: fd9af...050

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Plager ikke meg i det hele tatt. Sier ofte at det «er godt mannskap i dag» selv om det er utelukkende damer på jobb:

https://nn.m.wiktionary.org/wiki/maðr

Som dere ser er MANN avledet av et norrønt ord som kan bety BÅDE menneske og MANN. 
Derfor vi har ord som mannskap, bemanning osv. 

Historieløst å bli krenket av dette. 

• Liker 1
Skrevet

Vet du, jeg DRITER i slike trivialiteter. Det jeg bryr meg om, er for eksempel hvor mange kvinner som blir voldtatt hvert år og hvor sinnsykt få gjerningsmenn som blir tatt og dømt for det. DET er kampsak som betyr noe.

Anonymkode: 8a2be...937

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Dette ordet plager meg veldig "mannskap" Tygg litt på det ordet mann-skap. Hva med oss kvinner, klarer ikke vi ta i et tak lissom?.

Her må vi få endringer! hører hver dag at vi er likestilt men så finnes fortsatt ord som dette?

Hvilke andre kjønns ladede ord får virkelig blodet deres til å koke?

Plager deg veldig faktisk.

Da tror jeg du har veldig lite å bruke hodet ditt på.

Men ja, ordet er modent for å endres til noe mer kjønnsnøytralt. 

Anonymkode: cf383...97e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...