AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #1 Skrevet 30. januar 2022 Dette ordet plager meg veldig "mannskap" Tygg litt på det ordet mann-skap. Hva med oss kvinner, klarer ikke vi ta i et tak lissom?. Her må vi få endringer! hører hver dag at vi er likestilt men så finnes fortsatt ord som dette? Hvilke andre kjønns ladede ord får virkelig blodet deres til å koke? Anonymkode: 44313...fb0
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #2 Skrevet 30. januar 2022 Manntall, engelskmann, julemann, mansjetter, mandel, mangelvare, mango.... Du har helt rett, og patriarkiet kontrollerer oss fortsatt gjennom språket. Dette var bare noen av de ordene som daglig ødelegger livet mitt. Kunne vi ikke bare byttet til menneskeskap da? Og hungo kanskje? Anonymkode: 21a2f...67f 1
Djungelvrål Skrevet 30. januar 2022 #3 Skrevet 30. januar 2022 Nei, det gjør meg ingenting for jeg er heldigvis ikke endel av krenkegenerasjonen. Det må være slitsomt. Kan man HA et MINDRE i-landsproblem enn dette?? 🤣 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #4 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Manntall, engelskmann, julemann, mansjetter, mandel, mangelvare, mango.... Du har helt rett, og patriarkiet kontrollerer oss fortsatt gjennom språket. Dette var bare noen av de ordene som daglig ødelegger livet mitt. Kunne vi ikke bare byttet til menneskeskap da? Og hungo kanskje? Anonymkode: 21a2f...67f MENNeskeskap... 🤣 Anonymkode: 46c6d...879 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #5 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Dette ordet plager meg veldig - "mannskap". Tygg litt på det ordet mann-skap. Hva med oss kvinner, klarer ikke vi ta i et tak lissom? Her må vi få endringer! Jeg hører hver dag at vi er likestilt, men så finnes fortsatt ord som dette? Hvilke andre kjønnsladede ord får virkelig blodet deres til å koke? Anonymkode: 44313...fb0 Hva med ordet mannskap er det som skulle tilsi at kvinner ikke klarer å ta i et tak? Jeg kan ikke si at det er noen ord som får blodet til å koke. Men jeg merker jeg blir litt varm av sånt tull som dette. Anonymkode: fd9af...050 2 1
Bacteria Skrevet 30. januar 2022 #6 Skrevet 30. januar 2022 Plager ikke meg i det hele tatt. Sier ofte at det «er godt mannskap i dag» selv om det er utelukkende damer på jobb: https://nn.m.wiktionary.org/wiki/maðr Som dere ser er MANN avledet av et norrønt ord som kan bety BÅDE menneske og MANN. Derfor vi har ord som mannskap, bemanning osv. Historieløst å bli krenket av dette. 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #7 Skrevet 30. januar 2022 Vet du, jeg DRITER i slike trivialiteter. Det jeg bryr meg om, er for eksempel hvor mange kvinner som blir voldtatt hvert år og hvor sinnsykt få gjerningsmenn som blir tatt og dømt for det. DET er kampsak som betyr noe. Anonymkode: 8a2be...937 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #8 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Dette ordet plager meg veldig "mannskap" Tygg litt på det ordet mann-skap. Hva med oss kvinner, klarer ikke vi ta i et tak lissom?. Her må vi få endringer! hører hver dag at vi er likestilt men så finnes fortsatt ord som dette? Hvilke andre kjønns ladede ord får virkelig blodet deres til å koke? Anonymkode: 44313...fb0 Plager deg veldig faktisk. Da tror jeg du har veldig lite å bruke hodet ditt på. Men ja, ordet er modent for å endres til noe mer kjønnsnøytralt. Anonymkode: cf383...97e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå