Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vi skal til prøverørsbehandling i Mars og jeg har hørt fra flere at det er tøft å gå gjennom dette, med hormoner osv. jeg har stort ansvar i jobben min som krever et klart hode med mye detaljer og tidsfrister å forholde seg til. (Kontorjobb). 
Hvordan er det med prøverør og jobb, greier de fleste å gå på jobb/hjemmekontor, eller blir de fleste sykemeldt?  

takk:) 

Anonymkode: d6c87...ee5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt fem forsøk, jobba gjennom alt med unntak av dagene for egguttak. Det har ikke vært så fysisk vanskelig, mest psykisk vanskelig for min del, selv om jeg også har vært litt deppa av hormonene. Jeg har også kontorjobb og ingen backup, men det har gått greit. Men sjefen har vært informert hele veien, det har vært lettest for meg å være åpen med henne mtp fravær som plutselig oppstår (kontroller osv)

Anonymkode: 586df...fd4

Skrevet

Jeg ble veldig dårlig av hormonene, men mer i fysisk form enn psykisk. Har også kontorjobb med stort ansvar og følte jeg klarte det helt fint. Selv om det var noen kontroller og timer, syns jeg ikke det var så unormalt mye til at jeg ikke kunne si jeg måtte til legen et par ganger og undersøke noe :) 

Anonymkode: 0f677...722

Skrevet

Jobba alle forsøkene mine, unntatt det jeg ble gravid på. 
ble for mye stress å gå igjennom ivf og jobbe 100% - angrer på at jeg ikke roet ned på de andre fødslene. 

lykke til 

Anonymkode: 410f6...c88

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

ble for mye stress å gå igjennom ivf og jobbe 100% - angrer på at jeg ikke roet ned på de andre fødslene. 

lykke til 

Ikke fødselen men forsøkene skulle det så klart stå. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Samme her. 

Anonymkode: 62b5d...522

Skrevet

Jobbet gjennom alle forsøk. Var bare borte dagen for egguttak og dagen etter, med unntak av at jeg også da tok unna litt mail og telefoner. 

Var ganske stinn og hadde litt plager da jeg både ble nedregulert, og trengte ganske store doser. Men totalt sett føltes det mye bedre å bruke hodet og møte mennesker, enn å sitte hjemme. 

Anonymkode: c9b6e...5d0

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Samme her. 

Anonymkode: 62b5d...522

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

lykke til 

Men hva blir man sykmeldt for da? Stress er ikke en diagnose som utløser sykepengerettigheter. 

Anonymkode: 4d061...03f

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men hva blir man sykmeldt for da? Stress er ikke en diagnose som utløser sykepengerettigheter. 

Anonymkode: 4d061...03f

Det går jo på stress og den mentale helsen. Min fastlege hadde ikke problemer med å forstå og anbefalte også sykemelding. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det går jo på stress og den mentale helsen. Min fastlege hadde ikke problemer med å forstå og anbefalte også sykemelding. 

Jeg tenker helt personlig at og utsette seg selv for prøverør - for det er et valg man tar - ikke kvalifiserer til en sykemelding. Det er ingen menneskerett og ha barn dessverre, og jeg har gått gjennom det selv. En annen ting er hvis man har store fysiske plager etter uttak eller inntak, så står man fritt til og ta egenmelding, det er noe annet i mine øyne. Men og ta sykemelding et helt forsøk fordi «det er stress», det syns jeg er faktisk synd og ødelegger for de som faktisk må ha sykemelding. 

• Liker 5
Skrevet

Det varierer nok mye. Jeg hadde lite bivirkninger av hormonbehandlingen. På uttaksdager var jeg sykemeldt, og så var jeg borte fra jobb noen enkelttimer i forbindelse med ultralydundersøkelse underveis i hormonstimuleringen, og innsett. 

Fysisk var det helt uproblematisk for min del. Men det siste forsøket syns jeg var skikkelig vanskelig psykisk, da var vi på vei til å ta inn at dette kanskje ikke ville gå. Da tok jeg ut ferie (jeg jobbet skift, så jeg hadde fri etter turnusen min før og etter ferien, og hadde dermed fri fra uttak og 2,5 uker frem i tid. Mannen og jeg lå noen netter på hotell, var mye ute og spiste, turer i skogen med mer den perioden. For meg var det veldig godt, jeg hadde også en stilling med en del ansvar i en jobb som til tider var stressende. Men jeg kjenner andre som ikke kunne tenkt seg noe sånt fordi de vil være travle jobb fremfor å gå rundt og tenke og gruble, kjenne etter og tolke alle tegn. 

Anonymkode: 68e03...198

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg var sykemeldt uttaksdagen og til og med innsett - totalt 5 dager. Skulle egentlig hatt 4 nattevakter i denne perioden. Det var ivf klinikken som skrev ut sykemeldingen.

Utenom dette så jobbet jeg. Men jeg hadde informert sjefen min så slapp å ha de dårligste pasientene (jobber i helsevesenet) og hadde bittelitt lavere pasienttyngde. Jeg fikk også tilrettelagt slik at jeg kunne sette meg inn på et rom for å sette ivf sprøytene i fred å ro :)

Skrevet

Ble Sykemeldt uttaksdagen og noen dager etter innsett. Tok det rolig på jobb, løftet ingenting. Dette forsøket ble vellykket. 

Anonymkode: 63f16...693

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1/31/2022 den 19.42):

Jeg tenker helt personlig at og utsette seg selv for prøverør - for det er et valg man tar - ikke kvalifiserer til en sykemelding. Det er ingen menneskerett og ha barn dessverre, og jeg har gått gjennom det selv. En annen ting er hvis man har store fysiske plager etter uttak eller inntak, så står man fritt til og ta egenmelding, det er noe annet i mine øyne. Men og ta sykemelding et helt forsøk fordi «det er stress», det syns jeg er faktisk synd og ødelegger for de som faktisk må ha sykemelding. 

Uenig. Selv om det ikke er en mennesketett, så har man lov å bruke hodet litt. De som må ha prøverør har kanskje slitt lenge, det går utover psyken. Og noen kan sikkert være lang nede fordi de begynner en sorgprossess. Det er nå faktisk slik at det er helt normalt å ville ønske seg barn.

Anonymkode: 994d4...51e

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Uenig. Selv om det ikke er en mennesketett, så har man lov å bruke hodet litt. De som må ha prøverør har kanskje slitt lenge, det går utover psyken. Og noen kan sikkert være lang nede fordi de begynner en sorgprossess. Det er nå faktisk slik at det er helt normalt å ville ønske seg barn.

Det er kanskje ikke slik at prøverør passer for alle heller. Hvis man ikke føler at man kan gå gjennom det og må sykemelde seg i forsøkene på og bli gravid, da burde man potensielt vurdere og iverksette forebyggende behandling hos psykolog i forkant. Da er det noe annet som underliggende enn at man tar prøverør. Det er helt nå normalt og ønske seg barn, men det betyr ikke at man gjør seg fortjent til og være sykemeldt fordi man går ekstra tak for og få det via hjelp. Tenk om alle prøvere skulle blitt sykemeldt for og prøve og få barn. Det gir ingen mening, så vi får være enig om og være uenig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er kanskje ikke slik at prøverør passer for alle heller. Hvis man ikke føler at man kan gå gjennom det og må sykemelde seg i forsøkene på og bli gravid, da burde man potensielt vurdere og iverksette forebyggende behandling hos psykolog i forkant. Da er det noe annet som underliggende enn at man tar prøverør. Det er helt nå normalt og ønske seg barn, men det betyr ikke at man gjør seg fortjent til og være sykemeldt fordi man går ekstra tak for og få det via hjelp. Tenk om alle prøvere skulle blitt sykemeldt for og prøve og få barn. Det gir ingen mening, så vi får være enig om og være uenig. 

Dere trenger ikke være enige. For det er virkelig ikke opp til dere. Ingen sykemelder seg selv. 

Klinikken sykemelder ikke, med mindre det er alvorlige fysiske komplikasjoner, samt uttak til innsett. 

Altså må man til fastlegen. En person som har utdannelse og erfaring, og vet kravene til sykemelding. De som henvender seg der får altså akkurat samme vurdering som enhver annen pasient som kommer med plager. 

• Liker 3
Skrevet

Blir alle sykemeldt fra uttak til innsett? :) 

Anonymkode: f7b7b...d27

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er standard hos klinikken. Eller de ber deg bruke egenmeldingsdager om du har. 

Uttaksdagen trenger man sykemeldingen, jeg var svimmel resten av dagen da man får beroligende og medisin. Husker jeg lå og svarte på mail rett etter uttak en gang, og innså at hodet mitt var omtrent der det er etter 2-3 glass vin, så da logget jeg av. 

Dagen etter var jeg fin så da jobbet jeg hjemmefra. 

På dagen for innsett kunne jeg dratt på jobb, jeg var helt fin. Men det er en spesiell dag med mange tanker, så jeg har hver gang tatt dette som en "meg-dag". 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, min klinikk gav ikke sykmelding for annet enn uttaksdatoen. 

Anonymkode: 586df...fd4

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2/2/2022 den 1.10):

Du har veldig lite empati for andre. Gjør det deg personlig så mye at noen blir sykemeldt en uke? 

Det er ikke slik du er så mye bedre/flinkere enn andre bare fordi du er veldig restriktiv med sykemelding/egenmelding. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...