Gå til innhold

Noen flinke sjeler her som har gode råd?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei på dere.

Som mange andre her inne, sliter også jeg med å nå min trivselvekt. De siste 2 åra har vekten vært den samme. I perioder har jeg klart å gå ned kanskje 5kg, men de samme 5 har sneket seg tilbake igjen - og slik har jeg holdt på. Jeg kjenner på en enorm sultfølelse hver gang jeg prøver å gå ned i vekt. Det er helt uutholdelig, og resultatet er at jeg spiser alt jeg kommer over. Til tross for at jeg til tider har spist hva som helst, og gjerne sittet hele dagen på hjemmekontor å gaflet i meg alt man kan finne i skuffer og skap, har jeg ikke lagt på meg - samme vekt idag som for 2 år siden.

Men nå begynner jeg å kjenne det på helsen min at dette ikke kan fortsette. Jeg har en app på tlf som er tilknyttet fitbit kl - og appen sier jeg er i toppform! Altså, jeg er heller redd for at jeg har høyt blodtrykk eller noe, for jeg trener overhodet ikke slik som den appen påstår. Jeg kan gjerne få opp melding på tlf som sier "wow, bra jobbet" - og jeg har sittet helt i ro. Kjenner også på kroppen at jeg er i dårlig form. Alt later til å ha blitt tyngre for meg å gjøre, og jeg blir lettere andpusten. 

Er 160 cm, og skulle gjerne veid 65kg som jeg gjorde for 10 år siden, men vekten viser 85 kg :(

Jeg skjønner jo at jeg åpenbart har en jobb å gjøre, både med kosthold og fysisk aktivitet. Jeg har mølle, så det er ingen unnskyldning, må bare skjerpe meg og ta den i bruk igjen. Men denne sultfølelsen som jeg konstant går å kjenner på - den er ikke god. Den trenger jeg sårt noen gode råd for. Selv dager jeg har spist 2 egg på grovskiver til frokost, er jeg ihjel-sulten en liten stund etterpå, enda lenge til lunsj. Spiser til jeg ikke orker mer til middag, sulten igjen 1 time etterpå. Går sulten hele dagen. Tenker på mat hele dagen. Spiser også hele dagen. Sinnatroll så snart jeg føler på sult. 

Hva skal jeg gjøre? Er det noen her med gode råd? 

Anonymkode: 2ad08...4a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oj dette høres ikke normalt ut, jeg ville snakket med fastlegen. Mener det finnes tabletter mot sult. Evt om det er noe galt, mangler osv.
Mitt beste råd er vel å spise etter en klar plan som er lagt på forhånd. Lære å tåle sult (er ikke noe farlig i det hele tatt), ikke kjøpe inn usunne ting og rett og slett holde deg mest mulig opptatt. Gå mye turer ute, leke ute med barna, strikke, husarbeid osv. Hadde ikke fokusert så veldig på trening, da blir du bare mer sulten, og det er matinntaket som er problemet ditt. 

Anonymkode: 0aef0...3ce

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Oj dette høres ikke normalt ut, jeg ville snakket med fastlegen. Mener det finnes tabletter mot sult. Evt om det er noe galt, mangler osv.
Mitt beste råd er vel å spise etter en klar plan som er lagt på forhånd. Lære å tåle sult (er ikke noe farlig i det hele tatt), ikke kjøpe inn usunne ting og rett og slett holde deg mest mulig opptatt. Gå mye turer ute, leke ute med barna, strikke, husarbeid osv. Hadde ikke fokusert så veldig på trening, da blir du bare mer sulten, og det er matinntaket som er problemet ditt. 

Takk for svar 🙂

Ja, jeg har tidligere hatt vitamin D mangel, så er bevisst på det. Men kan jo selvsagt ha andre mangler. Vet at det ikke er farlig å kjenne på sult, men hjelp så vanskelig det er å beherske seg og lære å ha en viss kontroll. 

Sitter mye stille og strikker. Har også kontorjobb. Ikke mye bevegelse.

Fastlegen har ikke noe ledig i nær fremtid, så må klare meg uten råd derfra noen uker til. En pille som stoppet sult høres jo magisk ut.

Føler alle matplaner og slikt koster medlemskap? Kjenner ikke til at det er erneringsfysiologer i nærheten her.🤔

Kunne ønskt noen kom hjem til meg og lærte meg å lage mat 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstremt god på unnskyldninger tror jeg 😞 

Men nå er jeg lei. jeg kan ikke fortsette slik, da er det ikke lenge til at jeg faktisk begynner å legge på meg igjen-

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke ernæringsfysiolog. Skriv en ca måltidsplan for i morgen ned på et ark, med tidspunkter. Også følger du den i morgen, og setter et kryss etter du har spist det måltidet. 

Feks

Frokost kl 8: to brødskiver 

Lunsj kl 12: to brødskiver og en frukt

Middag kl 16.30: 1 posjon av det dere har planlagt.

Kveld: en gulrot, et eple og en kopp te

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Du trenger ikke ernæringsfysiolog. Skriv en ca måltidsplan for i morgen ned på et ark, med tidspunkter. Også følger du den i morgen, og setter et kryss etter du har spist det måltidet. 

Feks

Frokost kl 8: to brødskiver 

Lunsj kl 12: to brødskiver og en frukt

Middag kl 16.30: 1 posjon av det dere har planlagt.

Kveld: en gulrot, et eple og en kopp te

Dette må vere noen av de beste rådene som har kommet frem. Enda så mye man googler. Og jeg sitter ofte å ser på alle mulige apper og planer som koster penger... 

Verre trenger det ikke vere. Begrense meg så kan jeg jo komme langt med denne planen - tusen takk!

Faktisk så kokte jeg egg tidligere i kveld med tanke på å ha klart til frokost og matpakke - så planen for i morgen er jo klar allerede på bare et øyeblikk 😄

Finnes det noen lure triks for å ikke tenke på mat hele dagen - annet en å ikke tenke på mat? 🤔 Synes det er lettere når jeg får lov til å komme til arbeidsplassen - der er det kun det jeg har med i vesken(pleier kun ha matpakke + evt nøttebar eller noe til nøds), ikke noe ekstra som ligger i skapa. Men det er så mye hjemmekontor - sliter skikkelig med det at jeg har kjøleskap, fryseskap og ja- godteskap, på hjemmekontoret. 

😔ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres ut som at du lider av binge eating disorder. 

Dette er faktisk en form for spiseforstyrrelse, og det er ikke lett å bare «holde seg til en måltidsplan», eller «lære seg å være litt sulten».

Jeg ville tatt kontakt med fastlegen din, også tatt det derfra.

Lykke til! 

Anonymkode: b93d6...80d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavkarbo er det eneste som funker på meg. Jeg lider også av «sulten konstant» og «spiser alt jeg kommer over», eneste som roer disse tankene er lavkarbo. Verdt å prøve 😊

Anonymkode: ec498...1a3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager hver dag en stor boks rå grønnsaker, opphakka gulrot, paprika, agurk og lignende. Har i båkhånd ved sult mellom måltider. Syns det hjelper litt, mye tygging og litt magefyll. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tenkt at jeg har en spiseforstyrrelse? Men kanskje jeg har det..

Lavkarbo - jeg trenger kanskje starte med kaloritelling? Er ikke fan av kaloritelling, men om jeg skal - hvilken app bør jeg velge? Hvilke apper er enklest å bruke iforhold til å finne norske varer?

Har fitbit kl. Vil gjerne kunne knytte den til en evt kaloritelle app. 

Er ganske bestemt nå på å ta grep. 

Ts 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss ikke slenge rundt oss med diagnoser her. Spiseforstyrrelse er en alvorlig psykisk lidelse. Spiseforstyrret atferd er noe annet. Det er mange nivåer av dette.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte kutte med på mengden.

Kroppen ble sulten igjen etter kort tid i studietiden, uansett hva jeg spiser. Så da kuttet jeg ned til mindre porsjoner, men ofte. Istedet for to grove skiver med to egg, så ble det en grov skive med egg før skolen, så en ny skive når jeg kom på skolen (en times reisevei). To skiver til lunsj, og en yoghurt med musli eller tilsvarende i pause etter lunsj. En liten porsjon middag, og en passe lunsj.

Jeg tok "dagsrasjonen" med kalorier, og fordelte over 5 måltider pluss mellommåltider/snacks. Og den godteskuffen, den skal inn i dagsrasjonen eller i søpla.

Anonymkode: d218e...294

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Last ned Lifesum, planlegg morgendagens mat innenfor kaloribudsjettet du har fått og hold deg til det. Det er ikke farlig å være sulten, og du kommer nok til å kjenne på det i starten, det går over etter et par uker. Dette klarer du! :) 

Anonymkode: d630e...3b9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Takk for svar 🙂

Ja, jeg har tidligere hatt vitamin D mangel, så er bevisst på det. Men kan jo selvsagt ha andre mangler. Vet at det ikke er farlig å kjenne på sult, men hjelp så vanskelig det er å beherske seg og lære å ha en viss kontroll. 

Sitter mye stille og strikker. Har også kontorjobb. Ikke mye bevegelse.

Fastlegen har ikke noe ledig i nær fremtid, så må klare meg uten råd derfra noen uker til. En pille som stoppet sult høres jo magisk ut.

Føler alle matplaner og slikt koster medlemskap? Kjenner ikke til at det er erneringsfysiologer i nærheten her.🤔

Kunne ønskt noen kom hjem til meg og lærte meg å lage mat 

Et råd, kun et. 

Jeg er veldig tynn, og ble enda tynnere på videregående. Jeg veide 50kg og var 175cm høy. Jeg skrev inn alle måltider og alle ingredienser inn på lifesum i noen få dager, for å se ca hvor jeg lå på i kalorier daglig. Ta med absolutt alt du spister, om det så er en liten sjokoladebit. Når jeg fant ut hva kaloriinntaket mitt var, så spiste jeg i en periode ca 500 kcal mer (i ditt tilfelle mindre), og jeg raste opp i vekt. Tror jeg la på meg ca 8kg på bare 3mnd, husker det veldig godt, helt uten trening. Jeg er 6år eldre idag, veier 65kg ca og er 175cm. Jeg har veldig høy forbrenning, så jeg har motsatt problem av deg.. jeg prøver å komme meg opp til 70-73kg en plass, tror jeg nesten må begynne å trene styrke bare så jeg får muskelmasse istedenfor fett. Nytter ikke noe annet for meg.

Se hva du kan kutte ut av det daglige du får i deg, og unn deg gjerne no godt hver dag, så lenge du har variert kosthold. Man trenger ikke holde seg unna alt usunt eller godt, man trenger variert kosthold så du får i deg alt du trenger.

Anonymkode: 56b91...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 166 cm og veier 60 kilo. Jeg spiser ganske likt hver dag. Jeg spiser dette på autopilot. Hvis jeg småspiser mellom måltidene går jeg opp i vekt med en gang. 

To knekkebrød med egg til frokost (250 kalorier).

Omelett eller proteinpannekaker til lunsj (350 kalorier).

En porsjon middag, mye grønnsaker (varierer, men ca 700 kalorier). 

En smoothie til kvelds (300 kalorier). 

Jeg trener hver dag, noe som gjør at jeg kan spise (ganske mye) mer i helgene. Dette er viktig for meg. 

Jeg bruker en Garmin treningsklokke. Den er ganske presis og driver ikke med feilmåling som din fitbit. 

Jeg kan anbefale Lifesum som kaloritelleapp. 

Anonymkode: cc313...ef7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er 166 cm og veier 60 kilo. Jeg spiser ganske likt hver dag. Jeg spiser dette på autopilot. Hvis jeg småspiser mellom måltidene går jeg opp i vekt med en gang. 

To knekkebrød med egg til frokost (250 kalorier).

Omelett eller proteinpannekaker til lunsj (350 kalorier).

En porsjon middag, mye grønnsaker (varierer, men ca 700 kalorier). 

En smoothie til kvelds (300 kalorier). 

Jeg trener hver dag, noe som gjør at jeg kan spise (ganske mye) mer i helgene. Dette er viktig for meg. 

Jeg bruker en Garmin treningsklokke. Den er ganske presis og driver ikke med feilmåling som din fitbit. 

Jeg kan anbefale Lifesum som kaloritelleapp. 

Hva er galt med fitbit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser mange sverger til lifesum. Har lastet den ned og lagt inn 4 måltider i dag. Totalt 1579 kalorier fordelt på frokost, lunsj, middag og et lite kveldsmåltid nå. Håper jeg har klaart å fylle inn riktig.

Full trøkk på jobb i dag, så har ikke hatt tid til å tenke s mye på mat, og egg til frokost og lunsj mettet overraskende bra. 

Håpr å komme forbi denne "må spise" kneika og at det blir lettere å kontrollere seg med tiden. Hadde tenkt å prøve å droppe kveldsmat, men det kjente jeg at ikke gikk i dag. 

Hadde vært veldig gøy om jeg samme tid neste år har kvittet meg med rundt 20kg. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg har en app på tlf som er tilknyttet fitbit kl - og appen sier jeg er i toppform! Altså, jeg er heller redd for at jeg har høyt blodtrykk eller noe, for jeg trener overhodet ikke slik som den appen påstår. Jeg kan gjerne få opp melding på tlf som sier "wow, bra jobbet" - og jeg har sittet helt i ro.

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hva er galt med fitbit?

Jeg har sitert det TS skrev om fitbit-klokken sin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ser mange sverger til lifesum. Har lastet den ned og lagt inn 4 måltider i dag. Totalt 1579 kalorier fordelt på frokost, lunsj, middag og et lite kveldsmåltid nå. Håper jeg har klaart å fylle inn riktig.

Full trøkk på jobb i dag, så har ikke hatt tid til å tenke s mye på mat, og egg til frokost og lunsj mettet overraskende bra. 

Håpr å komme forbi denne "må spise" kneika og at det blir lettere å kontrollere seg med tiden. Hadde tenkt å prøve å droppe kveldsmat, men det kjente jeg at ikke gikk i dag. 

Hadde vært veldig gøy om jeg samme tid neste år har kvittet meg med rundt 20kg. 

Ts

Hvis du tillater deg å spise kveldsmat, slik at du ikke sprekker, så er dette fullt mulig på ett år ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har sitert det TS skrev om fitbit-klokken sin. 

Ja, men det er appen som gjør beregninger ut fra puls, og kun det. Det betyr ikke nødvendigvis at Fitbit kl viser feil. Når jeg teller hvilepuls selv i 1 min så kommer jeg frem til samme som kl viser. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...