Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er helt utslitt, kan ikke gjøre noen ting uten å bli helt utmattet,går dette over når baby er ute? 

Skjønne at man blir sliten av søvnmangel, amming og slikt, men hvis vi ser bort i fra det.

Anonymkode: dd3bf...245

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På meg gikk det aldri bort dessverre. Vanligvis gjør det nok det da 😊

Jeg fikk flere og flere plager og har nå diagnosen ME. Og selv om mange ikke tror på ME, så er det like ille å ha det likevel.

Anonymkode: acb79...7a3

• Liker 4
Skrevet

Ikke med en gang, da baby var ute ble jeg tungpustet bare av å reise meg fra sofaen. Det gikk over etter noen uker.

Anonymkode: 2d428...cac

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er helt utslitt, kan ikke gjøre noen ting uten å bli helt utmattet,går dette over når baby er ute? 

Skjønne at man blir sliten av søvnmangel, amming og slikt, men hvis vi ser bort i fra det.

Gå til fastlege og be om å måle mineraler og vitaminer. Jernlagre, ferritin, jern, hemaglobin, d-vitamin, folsyre osv. Be også om at dere avtaler at du skal få ny blodprøve kontroll når du bestiller din 6ukers kontroll hos legen etter fødsel.

Anonymkode: f0cb2...81d

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg fikk flere og flere plager og har nå diagnosen ME. Og selv om mange ikke tror på ME, så er det like ille å ha det likevel.

hvilke plager fikk du etterhvert?

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tok en god stund etter fødsel. 2 mnd ca.

• Nyttig 1
Skrevet

på meg gjorde det det, jeg var ekstremt sliten og hode hang ikke med når jeg var gravid. Dette gikk over etter fødselen. fikk ekstremt mye energi den første tiden, og har dette fremdeles, 2 mnd etter fødsel nå. Veldig deilig, skal sies at babyen sover fra 23 - 6 så og si hver natt, så får nok søvn, og dette har nok også litt og si. 

Anonymkode: 446c5...033

Skrevet

Ja, jeg følte meg som meg selv igjen med én gang, på tross av hastekeisersnitt. Utmattelsen kom dog tilbake etterhvert, fordi jeg fikk en baby som ikke sov sammenhengende. Hadde babyen hatt mer sovehjerte eller hadde jeg hatt en mann som faktisk bidro, så ville jeg nesten vært i mitt livs form i permisjonen. 

Anonymkode: 1e4c6...296

• Liker 1
Skrevet

For meg gikk det bort. Jeg husker det føltes som jeg kunne løpt opp på toppen av et fjell dagen etter fødsel begge ganger. Det kunne jeg garantert ikke, for jeg hadde hatt mye plager og vært relativt inaktiv gjennom svangerskapet. Men følelsen av å kunne puste og å ha energi var helt fantastisk. Jeg glemte hvordan det var å ikke være gravid, og husker jeg lurte på hvordan i alle dager jeg skulle være i stand til å ta meg av en baby da jeg nærmet meg termin. 

Anonymkode: 870ec...5f8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Gå til fastlege og be om å måle mineraler og vitaminer. Jernlagre, ferritin, jern, hemaglobin, d-vitamin, folsyre osv. Be også om at dere avtaler at du skal få ny blodprøve kontroll når du bestiller din 6ukers kontroll hos legen etter fødsel.

Jeg har sjekket alt, mangler ikke noe. 

Skrevet

Hørte ikke på de som sa slapp av og sov så mye du kan mens du enda kan.🙈 Å det angret jeg sykt på! De 3 første mnd som nybakt mamma var tøft! Satt og amma hele tiden og var han ikke på puppen så satt jeg og pumpet for å få opp melkeproduksjon. Husker nesten ingenting av de mnd der. 

Anonymkode: c0505...f7a

Skrevet

Jeg følte meg 3 tonn lettere etter fødsel. Alt av bevegelse var fantastisk! (Litt vondt i sting og sånn, men ellers magisk følelse!) 

Og bare å ikke trenge å gå på do 10-20 ganger hver natt gjorde at jeg ble mindre trøtt, tross natteamming og diverse. 

Og etter fødsel går det sakte men sikkert lettere. Det hjelper i seg selv, føler jeg!

Anonymkode: 6ce42...283

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

hvilke plager fikk du etterhvert?

Muskelsmerter/leddsmerter, depresjon, hodepine, ustabil mage. 
Jeg tok ikke hensyn til min utmattelse de første årene. Noe som førte til en skikkelig smell og påfølgende depresjon. Mellom alt dette kom disse andre plagene. Husker nok ikke helt rekkefølgen på dette nå, da det er mange år siden. 

Skrevet

Ja hvertfall den hjertebanken og voldsomme utmattelsen. Ble mer normal i kroppen. Men jeg fikk også ME diagnose etter 2 år. 

Anonymkode: a0d7d...513

Skrevet

Nei. 

Anonymkode: d68a6...7b7

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja hvertfall den hjertebanken og voldsomme utmattelsen. Ble mer normal i kroppen. Men jeg fikk også ME diagnose etter 2 år. 

Anonymkode: a0d7d...513

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvordan var graviditetene deres, var dere noe sykmeldte eller"kjørte dere på"? 

Skrevet

For meg gikk det bort omtrent i samme sekund babyen var ute! Helt vanvittig! De første 2-3 døgnene etter fødsel sov jeg omtrent ikke (for alle tre barna, var i så sterk adrenalinrus at jeg klarte ikke sove eller slappe av). Så normaliserte det seg litt, men jeg husker så godt at den utmattelsen ble borte, helt nyyydelig!

Anonymkode: 6f807...caa

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg syntes ikke det forsvant, men det ble annerledes. Det kommer jo også an på hvor preget man blir av fødselen. Jeg klarte nesten ikke bytte stilling de første dagene pga. sårhet i underlivet. Hormonene rusher rundt i kroppen i overgangen fra gravid til ikke-gravid, spesielt de første dagene, og det er slitsomt. Men det er deilig å kunne puste igjen, få normale føtter, slippe bekkensmerter og kroppen mister mange kilo de første 1-2 ukene. Men det er jo en tøff omstilling for kroppen.

Etter noen dager/ei uke er det verste hormonrushet over. Så kommer det an på hvordan alt det andre går. Få i gang melkeproduksjonen, sover babyen bra, ev. ammeproblemer m.m. man kan ikke se bort fra søvnmangel, amming og slikt. Er man skikkelig uheldig, får også ungen kolikk etter noen uker. På det verste var det verre enn da jeg var høygravid.

Anonymkode: defde...5af

• Liker 1
Skrevet

Ting ble tusen ganger bedre etter fødsel, alle fire gangene. Det er tungt å gå gravid og slutten var et lite helvete her. 
For mange blir det bedre etter fødsel, ikke alltid med en gang, men gradvis. 

Skrevet

For meg, ja! Følte meg fantastisk! Lett som en fjær😄

Anonymkode: 40bea...a42

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...