Gå til innhold

Pusser tennene og bruker tanntråd, men tennene er fortsatt gule og stinker! 🤮 What to do?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For mange mennesker er dårlig tannhygiene hos andre en skikkelig turn off, men hva mer kan jeg gjøre? Jeg besøker tannlege 2 ganger i året for rens, men etter en uke forsvinner effekten og tennene er gule igjen eller kanskje grå 😔 

Anonymkode: 484c2...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skift tannkost - puss tennene lenger - kjøp elektrisk tannbørste - bruk munnskyllevann.

Anonymkode: ba38c...2d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For mange mennesker er dårlig tannhygiene hos andre en skikkelig turn off, men hva mer kan jeg gjøre? Jeg besøker tannlege 2 ganger i året for rens, men etter en uke forsvinner effekten og tennene er gule igjen eller kanskje grå 😔 

Munnskyll og puss tunga også, eller skaff deg tungeskraper. Tunga spiller rolle i hvordan munnen lukter. 

Anonymkode: a46a7...8ca

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Børst tenner med myk tannbørste, ikke bruk tannkrem med slipemiddel. Børst FØR frokost, bruk munnskyllevann med minst 0,02% fluor (f.eks jordan sin) Vent minst 30 min med å pusse tenner etter kveldsmat. Ikke drikk kullsyre eller drikke med syre utenom mat, 

Anonymkode: 8e83d...a72

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cellene som vedlikeholder tannemaljen heter ameloblaster. Det er hormonet kalsitriol som styrer produksjonen av ameloblaster. Og hormonet kalsitriol produserer cellene av det vi kaller D-vitamin. 

Hvis du har for lite D-vitamin i blodet, blir det dannet for lite ameloblaster og da blir ikke tannemaljen fornyet fort nok: Tannemaljen blir gul, det går hull på den og tennene råtner på rot.

Har du sett tennene til folket som lever ved ekvator? F.eks. i Afrika? 

Gjengen i Afrika har sol nok til å produsere D-vitamin i overskudd hele året og da holder tennene seg hvite. 

Hvis du ikke tror meg, er det bare å Google

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruk munnskyll fra butikken. Kjøp fluorid på apoteket. 

unngå mat/drikke som kan farge tennene (mye kaffe, rødvin etc). 

Anonymkode: 3fecf...f81

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lonehill skrev (9 minutter siden):

Cellene som vedlikeholder tannemaljen heter ameloblaster. Det er hormonet kalsitriol som styrer produksjonen av ameloblaster. Og hormonet kalsitriol produserer cellene av det vi kaller D-vitamin. 

Hvis du har for lite D-vitamin i blodet, blir det dannet for lite ameloblaster og da blir ikke tannemaljen fornyet fort nok: Tannemaljen blir gul, det går hull på den og tennene råtner på rot.

Har du sett tennene til folket som lever ved ekvator? F.eks. i Afrika? 

Gjengen i Afrika har sol nok til å produsere D-vitamin i overskudd hele året og da holder tennene seg hvite. 

Hvis du ikke tror meg, er det bare å Google

Jeg trodde alltid tennene til afrikanere bare SÅ hvitere ut pga den mørke huden skapte kontrast 😂

Anonymkode: c46c3...06a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg trodde alltid tennene til afrikanere bare SÅ hvitere ut pga den mørke huden skapte kontrast 😂

Anonymkode: c46c3...06a

Det er litt mer med det. Problemet er at tannhelse programmeres inn i ungene allerede under graviditeten. Hvis mor har D-vitaminmangel under graviditeten, blir ungen disponert for karies. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har naturlig "gule" tenner. Altså, ikke kritthvite. Tannlegen min sier at de som har litt "farge" på tennene gjerne har litt sterkere tenner enn dem som har kritthvite tenner. Jeg føler alltid at de ser hvitere ut etter at jeg har vært hos tannlegen, men det er nok bare noe jeg innbiller meg. 

Anonymkode: 7c4a2...d18

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har naturlig "gule" tenner. Altså, ikke kritthvite. Tannlegen min sier at de som har litt "farge" på tennene gjerne har litt sterkere tenner enn dem som har kritthvite tenner. Jeg føler alltid at de ser hvitere ut etter at jeg har vært hos tannlegen, men det er nok bare noe jeg innbiller meg. 

Anonymkode: 7c4a2...d18

Det er nok ikke innbilning, rens pleier å ta litt misfarging.

Men TS - du sier det kommer lukt fra tennene? Er du sikker på at du ikke har langt fremskreden tannkjøttbetennelse? 

Prøv Corsodyl i et par uker, men først: besøk en annen tannlege. 

Anonymkode: c2c09...59c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men TS - du sier det kommer lukt fra tennene? Er du sikker på at du ikke har langt fremskreden tannkjøttbetennelse? 

Vi aner jo ikke om ts faktisk har gule, stinkende tenner eller om ts har  komplekser og helt ok tenner.

Så det første ts bør gjøre er å spørre en venn/familie nær nok til å tørre å være ærlig. Og å tørre å stole på et "du har helt normale tenner" om det er svaret.

Anonymkode: e712f...59b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmebleking (med skinner og gelé fra tannlegen) er en trygg og god løsning. Hvis tannpuss, skyllevann osv hadde holdt tennene hvite ville alle hatt hvite tenner.

Anonymkode: bccfb...9ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket at du ikke har mandelsteiner? Google det, det er forferdelig og kan lukte rett hele tiden.

Anonymkode: 2170e...616

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Tygg mye tyggis. 

Anonymkode: 001d5...4dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De blir aldri hvit uten å blekke.  Det ville jeg (og har) betalt for hos tannlegen, og deretter kan du kjøpe gel slik du kan gjør det hjemme.  Etter du får de blekket hos tannlegen blir de hvite lenge, så gjør du det hjemme ca 1 gang i året selv.  

Anonymkode: b453c...062

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Corsodyl over lengre tid misfarger tennene. Ville heller brukt Flux klodhexidin. Samme effekt, men inneholder i tillegg fluor og gir ikke misfarging 

Anonymkode: c7299...9ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jo, det har jeg. Derfor går jeg til tannlegen ofte. Periodontitt ☹

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

DROPP kaffe, te, redbull m.m, rød vin.

Puss tenner mer enn 40min etter inntak av syreholdig drikke.

ALDRI puss tenner for snart etter rødvin.

Anonymkode: 6cd0a...aa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket at du ikke har mandelsteiner? Google det, det er forferdelig og kan lukte rett hele tiden.

Anonymkode: 2170e...616

Mulig halsen din er full av mandelstener

Anonymkode: 2a475...b99

Er det farlig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...