Gå til innhold

Kjøpe bolig med ny partner som har barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal kjøpe bolig sammen med partner som har barna annenhver uke, selv har jeg ingen barn. Er det noe spesielt jeg bør tenke på i forkant? Boligen må jo naturligvis være større enn jeg normalt har behov for, og slitasje på møbler og overflater bler naturligvis større jo flere som bor der. Men er 50/50 en normal og grei løsning uansett? 

Anonymkode: ac624...8f1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør ha stresstestet det å bo med barna.

• Liker 4
Skrevet

Kan være 40/60 også. Eller 25/75. Eller hva som helst dere blir enige om. Merkelig at så mange tror det må være 50/50. Uansett får du ut igjen det du puttet inn om det blir slutt. Men pass på å ikke betal 100% av "hverdagsutgiftene" eller annet som ikke kan selges igjen og skriv ned hvem som betaler verdiøkende oppussing slik at den også får mest tilbake av økningen ved evt salg. Hvis dette er viktig. Har du mer enn nok penger så trengs vel ikke millimeterrettferdighet i et forhold.

Anonymkode: 33990...753

Skrevet

Aldri bli sammen med en som har barn fra før. 

Anonymkode: a935c...26b

• Liker 2
Skrevet

Eierbrøken bør stå i stil med hva man har i EK og hva man kan betale hver mnd. Jeg skal selv kjøpe bolig med en mann som har barn 100%, og hos oss blir det vel ca 60/40 da han har mer EK og høyere inntekt. Lager likevel avtale på at jeg kan kjøpe meg inn med større eierandel dersom jeg får mulighet i fremtiden. (Eks arv eller høyere lønn.)

Ja, hans barn vil da tilføre mer «slitasje» og forbruk mtp strøm osv, men han kommer til å betale mer av de daglige utgiftene iom at han har høyere lønn.

Uansett så ser jeg på forholdet som en investering for fremtiden og lykke, så om det var jeg som hadde hatt høyest lønn hadde jeg ønsket at vi alle skulle ha det best mulig og betalt mer.

Anonymkode: 247c5...ea1

Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Aldri bli sammen med en som har barn fra før. 

Anonymkode: a935c...26b

Begge bør iallfall vite om problemene ved det. Til en viss grad må man se på de som egne barn også mtp det økonomiske. Men den andre forelderen kan se deg som en inntrenger, kanskje en som "leker forelder" med barna sine og fylle hodet på de med ideer om deg som de aldri ville kommet på selv. Så det vil bli vanskelig å være streng oppdrager når det er nødvendig. Og hvis forholdet tar slutt vil man kanskje aldri se de igjen. Så hvor glad i de skal man ta sjansen på å bli.

Anonymkode: 33990...753

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Men er 50/50 en normal og grei løsning uansett? 

Det kan ikke vi bestemme for deg og jeg vil si at det avhenger av flere ting. Hvis partneren din tjener vesentlig mer enn deg så hadde jeg luftet at han eller hun kunne tatt en større andel av felleskostnadene. Tjener partneren mindre vil jeg si det er større grunn til å være raus.

Jeg personlig hadde ønsket å eie 50% av boligen uansett, dette hadde naturlig nok medøfrt at jeg måtte ha betalt 50% av utgiftene til boligen også. Går det greit eller strekker du budsjettet ditt i lengste laget?

Det er litt vanskelig å få tak på hva du egentlig lurer på.

Skrevet (endret)

Jeg ville foretrukket å eie 50/50, fordi da er du jo med på verdiøkningen og prisstigningen på boliger på lik linje. Det har i veldig mange år vært en veldig god investering å kjøpe bolig, og slik vil det antageligvis fortsette i overskuelig fremtid.

Det er de daglige utgiftene barnets forelder bør ta litt større andel av. Skal barnet bo der 50% for eks, vil det bli større bruk av varmtvann/strøm til oppvarming av varmtvann. Barnets forelder bør ta litt større del av strømregningen.

Og ikke minst; matbudsjettet. Her bør barnets forelder betale for det barnet koster ekstra. Ikke dele 50/50 på maten for da blir det jo i praksis slik at du forsørger et barn som ikke er ditt med halvparten.

Samme med ferieturer. Barnets forelder betaler barnets billett, mat og utgifter, dere deler ikke feriepotten fifty-fifty.

Endret av Million

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...