AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #1 Skrevet 30. januar 2022 Jeg er bonusmamma til et barn på 7 år, som har utfordringer med å holde seg tørr på dagtid og på natten. Det er det noen fysiologiske medfødte grunner til at barnet nok kommer til å bruke lenger tid på å bli tørr enn andre. Situasjonen er selvfølgelig til tider vanskelig for barnet, men også for meg og barnets far som et par da det fører til diskusjoner og frustrasjon. Det kan være så mye som 5-7 uhell hver dag, og noen ganger gjennom både 2 og 3 lag med klær. Skal vi på ferie må vi alltid ha en vaskemaskin i beredskap, og skal vi på besøk eller andre aktiviteter må vi ha med 2-3 skift avhengig av hvor lenge vi skal være borte den dagen. Barnets mor mener barnet aldri har uhell hos henne, og at skift på SFO og skole kun er der i tilfelle men sjelden blir brukt. Barnet selv sier at det ofte er uhell hos mor også. SFO sier til meg hvis jeg henter at barnet har like mange uhell uavhengig av hvem som har samvær. Jeg spurte de fordi jeg var bekymret for om barnet hadde mer uhell i forbindelse med å bytte bosted annenhver uke. Vi vekker barnet før vi legger oss fordi det å våkne om natten med en våt seng og dyne som må skiftes på er slitsomt for alle parter. Barnet selv uttrykker at dette er ønskelig. Mor mente vi måtte slutte med å vekke barnet, fordi barnet er tørt på natten hos henne. Barnet sier det også er uhell på natten hos mor, og vil ikke at vi slutter å vekke. Det jeg ønsker er egentlig bare at vi løser situasjonen med feks truseinnlegg i alle fall på dagtid (ikke bleie), for å gjøre det mer komfortabelt for barnet på skole og SFO (det er ikke alltid barnet er så god på å huske på å gå på do eller skifte hvis det er uhell. Dette fører til lukt og synes på klærne), men også for å gjøre det enklere for oss mtp skift og vask så lenge situasjonen er som den er. Jeg har ikke dialog direkte med moren, og det virker ikke som om samboeren min ser dette som like stort problem som meg. At det bare er som det er. Og det er det jo, men det må da kunne gå an å forsøke å få hjelp til å håndtere situasjonen. Leser feks at barn over 5 år kan få truseinnlegg på blå resept. Har noen erfaringer fra lignende situasjoner? Vi har selvsagt forsøkt belønninger, snakke med barnet osv, men ingenting hjelper. Anonymkode: 80b0f...d95
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #2 Skrevet 30. januar 2022 Hvis barnet er helt inkontinent, som det nesten må være med 5-7 uhell om dagen, så bør det kanskje bruke bleie frem til dere får hjelp av helsestasjon og barnelege? Anonymkode: 7e2c9...e7d 1
Gjest WhisperingWind Skrevet 30. januar 2022 #3 Skrevet 30. januar 2022 Hva med noe sånt? https://helsestasjonsbutikken.no/pjama-sengevaeting-pysjamas.html Har mye forskjellig. https://helsestasjonsbutikken.no/sengevaeting.html
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #4 Skrevet 30. januar 2022 Min sønn (7 år) har noen uhell i uka om natta. Han får Minirin smeltetabletter. Han har også laken med alarm som sier i fra om natta (om det går galt). Har din bonussønn vært hos legen? Anonymkode: b8832...1d5 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #5 Skrevet 30. januar 2022 Vi har vekket vår hver kveld siden han sluttet med nattbleie... I 4-års alderen. Hatt noen uhell om natta oppigjennom. Han er nå 7,5 år, og vi vekker han fortsatt når vi legger oss. For å tisse. Sikkert ett halvt år siden siste uhell, men er styr å begynne å skifte sengetøy midt på natta. Er derfor vi fortsatt vekker. Noen ganger har vi glemt det, eller om barnet sover så tungt at vi ikke klarer å få kontakt, så kan barnet våkne opp selv og må på do. Men da kan klokken være 1-2, og han vekker oss... Anonymkode: 6c797...b58
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå