Frøken Valmue Skrevet 30. januar 2022 #1 Skrevet 30. januar 2022 (endret) Dere som har eller har hatt corona og er gravid i tredje trimester. Hvordan gikk det? Jeg blir så bekymret og det er jo selvsagt ikke alle de det går bra med de skriver om i media, men de som blir innlagt på typ. intensiven. Man blir jo bare skremt. Jeg er ikke vaksinert (har helsemessige årsaker til der og anbefales ikke å vaksineres før etter svangerskapet). - Er du vaksinert eller uvaksinert? - Hvilke symptomer hadde du/sykdomsforløp? - Hvilken graviditetsuke var du i? - Fikk du ekstra oppfølging? Jeg er i uke 35+2 og kjenner jeg er stressa siden min datter potensielt kan ta det med seg hjem fra skolen når som helst, uansett hvor påpasselig jeg er.. Endret 30. januar 2022 av Frøken Valmue
Atziri Skrevet 31. januar 2022 #3 Skrevet 31. januar 2022 (endret) Har korona nå. Vaksinert med to doser i graviditeten, og er 31 uker på vei. Var kjempedårlig i 2-3 dager, med feber og vondt overalt. Jeg bare lå hele tiden. Men når jeg sier kjempedårlig så mener jeg ikke «klar for sykehus»-dårlig, bare som en skikkelig influensa. Så ble jeg gradvis litt og litt bedre. Vært veldig slapp og utmatta, i tillegg til vondt i hodet og bihulene og vært generelt kvalm og dårlig i magen. Nå er jeg straks ferdig med isolasjon, og blir litt bedre for hver dag. Ligger fremdeles mye, men jeg var sliten før korona også så vanskelig å si hva som gjør meg mest sliten akkurat nå. Har hostet veldig lite, og ikke hatt problemer med pusten. Fikk ikke ekstra oppfølgning, annet enn beskjed om å ha lav terskel for å kontakte lege eller legevakt om jeg skulle få veldig høy feber eller føle meg veldig dårlig. Alt i alt føles det ut som en litt kraftig influensa som gikk over til en kraftig forkjølelse. Jeg er omtrent aldri syk, så ble litt tatt på senga av hvor dårlig jeg ble. Men det er bare gått en uke, og jeg er allerede mye bedre. Så dette gikk tross alt helt fint 😊 Endret 31. januar 2022 av Atziri 2
Frøken Valmue Skrevet 31. januar 2022 Forfatter #4 Skrevet 31. januar 2022 Atziri skrev (5 minutter siden): Har korona nå. Vaksinert med to doser i graviditeten, og er 31 uker på vei. Var kjempedårlig i 2-3 dager, med feber og vondt overalt. Jeg bare lå hele tiden. Men når jeg sier kjempedårlig så mener jeg ikke «klar for sykehus»-dårlig, bare som en skikkelig influensa. Så ble jeg gradvis litt og litt bedre. Vært veldig slapp og utmatta, i tillegg til vondt i hodet og bihulene og vært generelt kvalm og dårlig i magen. Nå er jeg straks ferdig med isolasjon, og blir litt bedre for hver dag. Ligger fremdeles mye, men jeg var sliten før korona også så vanskelig å si hva som gjør meg mest sliten akkurat nå. Har hostet veldig lite, og ikke hatt problemer med pusten. Fikk ikke ekstra oppfølgning, annet enn beskjed om å ha lav terskel for å kontakte lege eller legevakt om jeg skulle få veldig høy feber eller føle meg veldig dårlig. Alt i alt føles det ut som en litt kraftig influensa som gikk over til en kraftig forkjølelse. Jeg er omtrent aldri syk, så ble litt tatt på senga av hvor dårlig jeg ble. Men det er bare gått en uke, og jeg er allerede mye bedre. Så dette gikk tross alt helt fint 😊 Takk for utfyllende svar! Tenker at det er jo veldig fint om man kun blir «vanlig» syk. Er bare så redd for typ å bli innlagt og virkelig slite med pusten eller få masse komplikasjoner. Betryggende å høre om din erfaring 😊 Hva var de første symptomene? Sånn helt helt i starten? 🤔
Atziri Skrevet 31. januar 2022 #5 Skrevet 31. januar 2022 Frøken Valmue skrev (1 minutt siden): Takk for utfyllende svar! Tenker at det er jo veldig fint om man kun blir «vanlig» syk. Er bare så redd for typ å bli innlagt og virkelig slite med pusten eller få masse komplikasjoner. Betryggende å høre om din erfaring 😊 Hva var de første symptomene? Sånn helt helt i starten? 🤔 Jeg var kvalm og svimmel, etterfulgt av feber og vondt i hodet og kroppen. Ble litt engstelig først, fordi jeg var så svimmel at jeg ikke klarte å gå over gulvet uten støtte. Men det hjalp å bare legge seg nedpå. Vi har hatt det hele familien her, og ingen har slitt med pusten 😊 Får inntrykk av at omikron ikke gir noe særlig pustevansker når jeg snakker med andre som også har hatt det. 1
Frøken Valmue Skrevet 31. januar 2022 Forfatter #6 Skrevet 31. januar 2022 Atziri skrev (6 minutter siden): Jeg var kvalm og svimmel, etterfulgt av feber og vondt i hodet og kroppen. Ble litt engstelig først, fordi jeg var så svimmel at jeg ikke klarte å gå over gulvet uten støtte. Men det hjalp å bare legge seg nedpå. Vi har hatt det hele familien her, og ingen har slitt med pusten 😊 Får inntrykk av at omikron ikke gir noe særlig pustevansker når jeg snakker med andre som også har hatt det. Så godt å høre. Man blir liksom ekstra bekymret når man er gravid. Sliter du med «vanlig» tungpust (typ fordi man er gravid) til vanlig? Jeg gjør jo det nå (er normalvektig, så er vel bare pga man er gravid) og har derfor engstet meg litt pga dette med pusten.
Atziri Skrevet 31. januar 2022 #7 Skrevet 31. januar 2022 Frøken Valmue skrev (1 time siden): Så godt å høre. Man blir liksom ekstra bekymret når man er gravid. Sliter du med «vanlig» tungpust (typ fordi man er gravid) til vanlig? Jeg gjør jo det nå (er normalvektig, så er vel bare pga man er gravid) og har derfor engstet meg litt pga dette med pusten. Ja, det gjør jeg, høres ut som jeg har løpt et maraton når jeg prøver å gå i trapper 😂 Men ikke slitt mer enn vanlig når jeg har vært syk. Har også vært tett i nesa hele svangerskapet, og det har blitt litt verre når jeg har hatt korona. Så det gjør jo og at jeg puster tyngre, men aldri kjent på at jeg ikke får nok luft i noe større grad enn jeg gjør når jeg er «vanlig gravid» 😅 1
Anbefalte innlegg