Gå til innhold

Dersom man trener 3 ganger i uken vil man merker noe forskjell?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ærlig så er jeg en dame i midten av 40 årene. Nettopp begynt å trene. Styrke og litt oå mølle som oppvarming/kondis. Har noen kilo for mye og er utrent. Begynte forrige uke å trene. Skal trene 3 ganger i uken. Tror dere jeg vil merke eller se noe forskjell? 

Anonymkode: d5229...d14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du vil merke forskjell på formen din. Hvis du ønsker å gå ned i vekt anbefaler jeg å telle kalorier i tillegg. Det er lett å spise for mye selv om man trener, og lett å overestimere hvor mye kalorier du har forbrent.  

Anonymkode: 20fa8...6d3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart! Hva er målet ditt? «Bare» vektnedgang? I så fall vil kostholdet ditt utgjøre den største forskjellen. Øke i styrke og muskelmasse?  

Det kommer mye an på hvordan du legger opp treningen din og hvor effektive øktene dine er:) Jeg er i en periode i livet hvor jeg «kun» trener tre dager i uken (tidligere minimum fem), og for å få mest mulig utbytte av disse øktene kjører jeg fullkroppsøkter. Dette passer veldig godt med hensyn til mine mål, som er å øke i styrke og bygge muskelmasse, eller i det minste vedlikeholde styrken/muskelmassen.

Jeg har trent på denne måten i et halv år nå, og merker ikke noen negativ forskjell sammenlignet med da jeg trente oftere, så jeg er veldig positivt til «kvalitet over kvantitet».

Anonymkode: 4b85c...339

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Helt klart! Hva er målet ditt? «Bare» vektnedgang? I så fall vil kostholdet ditt utgjøre den største forskjellen. Øke i styrke og muskelmasse?  

Det kommer mye an på hvordan du legger opp treningen din og hvor effektive øktene dine er:) Jeg er i en periode i livet hvor jeg «kun» trener tre dager i uken (tidligere minimum fem), og for å få mest mulig utbytte av disse øktene kjører jeg fullkroppsøkter. Dette passer veldig godt med hensyn til mine mål, som er å øke i styrke og bygge muskelmasse, eller i det minste vedlikeholde styrken/muskelmassen.

Jeg har trent på denne måten i et halv år nå, og merker ikke noen negativ forskjell sammenlignet med da jeg trente oftere, så jeg er veldig positivt til «kvalitet over kvantitet».

Anonymkode: 4b85c...339

+1😍

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målet er litt vekt nedgang. Mellom 5-10 kg. Og styrker og stramme opp kroppen litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du vil merke forskjell på formen din. Hvis du ønsker å gå ned i vekt anbefaler jeg å telle kalorier i tillegg. Det er lett å spise for mye selv om man trener, og lett å overestimere hvor mye kalorier du har forbrent.  

Helt unødvendig. Jeg teller aldri kalorier. Det er et usunt forhold til mat, og kan gå til hodet på mange. Styr heller unna det du ikke kan uttale eller ikke vet hva er, eller varer med en ingrediensliste i det hele tatt. De beste matvarene kommer i et rent stykke kjøtt eller fisk, eller med et skall som må knekkes eller skrelles.

Bedre å lære seg porsjonkontroll, uten den forbanna kaloritellingen. 

Anonymkode: df217...f9c

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Målet er litt vekt nedgang. Mellom 5-10 kg. Og styrker og stramme opp kroppen litt. 

For vektnedgang så er det nesten bare hva og hvor mye du spiser som har noe å si. Kan trene i timesvis uten å forbrenne en halv middag engang.

Husk at når du begynner å trene så vil du få større muskler, og at muskler veier mer enn fett. Så hvis du trener i 1-2 mnd og vekta er den samme, så har du gått ned i fettvekt men opp i muskelmasse.

Anonymkode: 09be9...555

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å svare ts. 

Ja, du vil helt klart merke forskjell. Kommer selvfølgelig an på hva du gjør. Viktigste er at du gjør noe du kan gjøre, og ikke noe du ikke kan gjøre. Mange gjør feilen å starte for hardt, for så å gi opp senere. 5 ganger i uka er ikke nødvendigvis bedre enn to ganger i uka heller. Det er hvordan man bruker tiden som er viktig.

Jeg vil også påstå at kontinuitet er viktigere enn intensitet. Begge deler er viktige, men det at du i det hele tatt fortsetter, og ikke minst fullfører, er minst like viktig som intensiteten på programmet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Helt unødvendig. Jeg teller aldri kalorier. Det er et usunt forhold til mat, og kan gå til hodet på mange. Styr heller unna det du ikke kan uttale eller ikke vet hva er, eller varer med en ingrediensliste i det hele tatt. De beste matvarene kommer i et rent stykke kjøtt eller fisk, eller med et skall som må knekkes eller skrelles.

Mye nyttig i den tankegangen, men det kan dessverre ta helt av andre veien også, når man blir redd for alt som har med kjemikalier å gjøre...

ingredients-of-a-banana-poster-4.thumb.jpeg.16c59ae10e313232969f47566200f8e9.jpeg

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (Akkurat nå):

Mye nyttig i den tankegangen, men det kan dessverre ta helt av andre veien også, når man blir redd for alt som har med kjemikalier å gjøre...

ingredients-of-a-banana-poster-4.thumb.jpeg.16c59ae10e313232969f47566200f8e9.jpeg

Selvfølgelig kan det bli feil å dra det for langt den veien også. Man kommer langt med vanlig fersk mat fra ferskvaredisken, og frukt og grønt avdelingene. Tror du skjønte hva jeg mente da. Men for de som ikke skjønte det:

Ville f.eks valgt en ren fiskefilet framfor fiskepanetter eller fiskepinner. Eller bakt brød selv, framfor å fylle en skål med frokostblanding. Tilberedt maten selv, framfor å kjøpe ferdigmat, der man ikke vet hvordan den er laget. Styrt unna søtningsmidler og masse lettprodukter. Fort gjort å gå i fella, og overspise sistnevnte. Jeg vet om flere som har gjort det, og det nytter ikke å forklare dem det. Det trenger ikke inn.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Nuvel. Det kommer helt an på hvem du er. Jeg elsker mat, og har stor nytte av å holde et øye med kaloriene så det ikke skal gå over styr. Det hjelper meg å ta bevisste valg.

Anonymkode: 4d9b4...478

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nuvel. Det kommer helt an på hvem du er. Jeg elsker mat, og har stor nytte av å holde et øye med kaloriene så det ikke skal gå over styr. Det hjelper meg å ta bevisste valg.

Anonymkode: 4d9b4...478

Jeg er som deg, og har godt av å følge med på kaloriene. Sunn mat kan være minst like kaloririk som usunn. TS har også noen kilo for mye, og har kanskje godt av det hun også. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid tenker dere det tar flr jeg merker/ser noe forskjell? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ærlig så er jeg en dame i midten av 40 årene. Nettopp begynt å trene. Styrke og litt oå mølle som oppvarming/kondis. Har noen kilo for mye og er utrent. Begynte forrige uke å trene. Skal trene 3 ganger i uken. Tror dere jeg vil merke eller se noe forskjell? 

Selvsagt vil du merke forskjell. Siden du er utrent, vil du merke fremgang ganske fort. Styrketrening 3 ganger i uka er supert. Gjør det selv. I tillegg til cardio. Har trent 6 dager i uka i snart 15 år. Lykke til videre☺️👍🏻

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Litt kontroll på hva man for i seg er ikke noe forbanna kaloritelling som du kaller det. Man får i seg fler kalorier enn man tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt er som konto i banken. Nivået styres både av kaloriforbruk og kaloriinntak. Sulten øker når man trener mer, så man skal ha mer mat, bare at den bør være sunn og under en viss kontroll.

Anonymkode: b9766...26d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er det bare til å trene gjevnt og trut og se resultater etterhvert. Takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...