Gå til innhold

Abort i uke 9+0, hvor lang ventetid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bestemte oss for å beholde til tross for utfordringer, men nå på fredag ble vi enige om at vi ikke er i stand til det. Det er ekstremt sårt for jeg har vært så forberedt og jeg merker jeg sliter veldig med å abortere bort når jeg har kommet så langt.. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal leve med meg selv i ettertid, men vi klarer heller ikke gi dette barnet alt det trenger. 

Hvor fort fikk dere time når dere var over 7 uker? 

Har dere noen råd til tankegang rundt dette?

Vil ikke høre at det er noe drap, for det føler jeg fra før, men det hjelper lite på hvor vanskelig situasjonen er. Vi er også i begynnelsen av 20 årene.

Anonymkode: 33490...c08

• Hjerte 2
Skrevet

Kunne dere tenkt dere å adoptere? 
Føler virkelig med dere ❤️
Antar at det ikke tar så lang tid å ordne time da det haster. 

Anonymkode: b5217...594

• Liker 1
Skrevet

Det kommer bare til å ta noen dager. Fu gjør det rette 👍

Anonymkode: 8f120...dc1

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kunne dere tenkt dere å adoptere? 
Føler virkelig med dere ❤️
Antar at det ikke tar så lang tid å ordne time da det haster. 

Anonymkode: b5217...594

Jeg tror det bare hadde vært verre å adoptere.. hadde aldri klart å tenke tanken på om barnet mitt hadde det bra eller ikke..

Ja det er ekstremt vondt, jeg er veldig lite klar for barn, men jeg synes det er veldig sårt at vi ikke fant ut ordentlig av dette før uke 9.. hadde vært enklere i uke 6-7.. Håper det ikke går lang tid før en eventuell abort, for jeg nekter å gjøre det i uke 11-12.. det blir bare grusomt psykisk..❤Uff, vet virkelig ikke arme råd, men vi har bedriten økonomi som ikke blir å bli bedre med det første, og vi har også enkelte ting i forholdet vi må få bedre før vi kan sette et barn til verden.. Det er jo så mye ansvar..

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kommer bare til å ta noen dager. Fu gjør det rette 👍

Anonymkode: 8f120...dc1

Ja jeg føler også det er det rette.. jeg skal studere nå til høsten, og vi trodde først det skulle løse seg og at det alltid finnes en løsning eller hjelp.. men jeg føler det bare er egoistisk å "ta sjansen" på at det kanskje løser seg.. Jeg sliter med at det er et bankende hjerte, det er der jeg sliter mest. Men jeg vet at jeg blir å komme over det med tiden, et barn fortjener mer enn hva vi kan gi..

Takk for svar, det er godt å høre hva du mener..💕

Skrevet

Først og fremst sender jeg en stor klem❤️ Er i samme situasjon som deg bare ikke så langt på vei. 5+0 i morgen og skal da ringe til sykehuset for å få time til å ta abort. Har tenkt nå i en uke siden testen var positiv, å føler det er det rette for oss og vår situasjon. Skulle tro om du ringte og sa du trenger time fort så burde du jo få det når du allerede er 9 uker på vei. Det er et grusomt valg, men man hadde ikke tatt det valget om det ikke var det som var rett for oss. Kommer alltid til å ha det med meg, men føler å få et barn til verden er en stor ting, man blir aldri klar, men man skal ha det bra med seg selv og føle litt glede rundt det. mener jeg da. Grur meg veldig til å skal gjennomføre aborten.. aldri gjort det før :( Begynnelsen av 20 årene selv.  Klem❤️

Anonymkode: e2689...794

• Hjerte 1
Skrevet

Har ingen konkret erfaringer rundt hvor lang tid det tar osv, men husk at uke 9 fremdeles er veldig tidlig så vær så snill å forsøk å ikke tenk at det er drap du skal gjøre, for det mener iallfal jeg at det ikke er ❤️ Du er tøff som tar det valget og om dere har kommet frem til det er det sikkert riktig. 

Anbefaler å kontakte Amathea for å få støtte, informasjon og hjelp: https://www.amathea.no 

Anonymkode: b65fd...cde

• Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Først og fremst sender jeg en stor klem❤️ Er i samme situasjon som deg bare ikke så langt på vei. 5+0 i morgen og skal da ringe til sykehuset for å få time til å ta abort. Har tenkt nå i en uke siden testen var positiv, å føler det er det rette for oss og vår situasjon. Skulle tro om du ringte og sa du trenger time fort så burde du jo få det når du allerede er 9 uker på vei. Det er et grusomt valg, men man hadde ikke tatt det valget om det ikke var det som var rett for oss. Kommer alltid til å ha det med meg, men føler å få et barn til verden er en stor ting, man blir aldri klar, men man skal ha det bra med seg selv og føle litt glede rundt det. mener jeg da. Grur meg veldig til å skal gjennomføre aborten.. aldri gjort det før :( Begynnelsen av 20 årene selv.  Klem❤️

Føler sånn med deg..❤Stor klem til deg.

Jeg har hatt to aborter før, en når jeg var 17 (9+6), og det var ikke så gøy.. Og så hadde jeg en hjemmeabort i uke 7 noen år etterpå, den var mye bedre fysisk. Ikke bekymre deg så altfor mye, jeg tok begge to med kun paracet/ibux, men man får tilbud om morfin, og er jeg deg ville jeg nok tatt det. Da blir det som en menstruasjonssmerte. Jeg tror nok det er mer smertefullt jo lengre man er, men det er nok individuelt..❤ Det er helt grusomt å ønske barnet men ikke være klar..❤Men det kommer en dag vi er klare for barn, og jeg trøster meg med det..

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Har ingen konkret erfaringer rundt hvor lang tid det tar osv, men husk at uke 9 fremdeles er veldig tidlig så vær så snill å forsøk å ikke tenk at det er drap du skal gjøre, for det mener iallfal jeg at det ikke er ❤️ Du er tøff som tar det valget og om dere har kommet frem til det er det sikkert riktig. 

Anbefaler å kontakte Amathea for å få støtte, informasjon og hjelp: https://www.amathea.no 

Ja vi føler det er det eneste rette.. selvom det er veldig sårt og vi egentlig skulle ønske situasjonen var annerledes.. Tusen takk for gode ord og råd.. Prøver å ikke se på det som drap, men sidem jeg har sett det bankende hjerte er det så sårt.. Takk for gode ord❤Skal se om jeg kanskje kontakter Amathea før selve abortdagen, så jeg er helt sikker i mitt valg..

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja vi føler det er det eneste rette.. selvom det er veldig sårt og vi egentlig skulle ønske situasjonen var annerledes.. Tusen takk for gode ord og råd.. Prøver å ikke se på det som drap, men sidem jeg har sett det bankende hjerte er det så sårt.. Takk for gode ord❤Skal se om jeg kanskje kontakter Amathea før selve abortdagen, så jeg er helt sikker i mitt valg..

Har forstått det som at man kan snakke med dem også om man er helt sikker, men for å få snakke med noen om vonde følelser rundt det og de kan sikkert også gi litt praktisk informasjon. 

Skrevet

Hvis du ringer i morgen tidlig får du sannsynligvis time dagen etter. Da er det undersøkelse, samtale og informasjon. Så får du med det tabletter hjem og foretar aborten hjemme dagen etter. 

Anonymkode: f8d61...9cf

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Føler sånn med deg..❤Stor klem til deg.

Jeg har hatt to aborter før, en når jeg var 17 (9+6), og det var ikke så gøy.. Og så hadde jeg en hjemmeabort i uke 7 noen år etterpå, den var mye bedre fysisk. Ikke bekymre deg så altfor mye, jeg tok begge to med kun paracet/ibux, men man får tilbud om morfin, og er jeg deg ville jeg nok tatt det. Da blir det som en menstruasjonssmerte. Jeg tror nok det er mer smertefullt jo lengre man er, men det er nok individuelt..❤ Det er helt grusomt å ønske barnet men ikke være klar..❤Men det kommer en dag vi er klare for barn, og jeg trøster meg med det..

Ja er grusomt, men eneste jeg trøster meg med er at det føles så rett at jeg er ikke usikker. Tror det hadde vært værre da, klarer heller ikke å tenke på at jeg er gravid annet kvalme, murringer og trøtthet. men man føler seg jo som et grusomt menneske, får ikke til å riste av den følelsen fordi jeg skulle ønske at jeg klarte det. :(

Blir nok hjemme abort på meg siden jeg er så kort på vei, er det en pille først på sykehuset også flere piller du skal ta hjemme selv? 

Skal ta alt av smertestillende jeg kan få, men om det er vondt så regner jeg meg det kun er til man er ferdig så man holder vell ut❤️ 

Håper vi får time fort og slipper å gå og vente.. Syns nesten det er det værste nå. Vil bare bi ferdig med dette..

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du ringer i morgen tidlig får du sannsynligvis time dagen etter. Da er det undersøkelse, samtale og informasjon. Så får du med det tabletter hjem og foretar aborten hjemme dagen etter. 

Men jeg lurer på om jeg er for langt til å få gjort det hjemme? Mener å huske å ha lest grensa er 8+6 på hjemmeabort?

Takk for svar.. ja håper det blir gjort så fort som mulig så jeg slipper å føle noe mer på at det fortsetter å vokse..

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men jeg lurer på om jeg er for langt til å få gjort det hjemme? Mener å huske å ha lest grensa er 8+6 på hjemmeabort?

Takk for svar.. ja håper det blir gjort så fort som mulig så jeg slipper å føle noe mer på at det fortsetter å vokse..

Jeg tror du kan ta medisinsk frem til uke 12, men fra uke 9 eller 10 kan du velge mellom kirurgisk og medisinsk. Men det får du informasjon om på sykehuset. Jeg har gjort begge deler (den siste gangen ikke frivillig med pga missed abortion). Jeg synes faktisk medisinsk var den bedte måten. Da fikk jeg være hjemme der jeg føler meg trygg og komfortable og sammen med mannen min, mens den kirurgiske lå jeg på et rom med mange andre etter inngrepet i noen timer før jeg kunne dra hjem. 

Fikk så mye smertestillende at det var minimalt med smerter. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Ja er grusomt, men eneste jeg trøster meg med er at det føles så rett at jeg er ikke usikker. Tror det hadde vært værre da, klarer heller ikke å tenke på at jeg er gravid annet kvalme, murringer og trøtthet. men man føler seg jo som et grusomt menneske, får ikke til å riste av den følelsen fordi jeg skulle ønske at jeg klarte det. :(

Blir nok hjemme abort på meg siden jeg er så kort på vei, er det en pille først på sykehuset også flere piller du skal ta hjemme selv? 

Skal ta alt av smertestillende jeg kan få, men om det er vondt så regner jeg meg det kun er til man er ferdig så man holder vell ut❤️ 

Håper vi får time fort og slipper å gå og vente.. Syns nesten det er det værste nå. Vil bare bi ferdig med dette..

Ja du får nok hjemmeabort, det hjelper jo litt på å kunne ligge i sin egen seng og føle det litt mer hjemme rundt seg..❤ Ja når du kommer dit for å ta ultralyd så gir de deg mifepriston tabletten samme dagen, sammen med en kvalmestillende. Så tar det vel ca 48t før du skal ta de andre tablettene opp i skjeden. De to gangene jeg har tatt abort tidligere, var det hele over innen 3 og 6 timer. Den i uke 7 tok nok ca 3t, mens den i uke 10 tok 6t ca. Det er absolutt utholdelig, jeg tok ikke morfin den ene aborten og da var den veldig vond... men allikevel gikk det meste over på 5-6t. Så fort du har fått ut både fosteranlegg og morkaken så slipper smertene ganske mye, og cytotec virkningen slutter å gi kramper etter alt fra 4-8t, så ikke bekymre deg for det❤

Men et råd til deg.. hvis du får mye smerter, så vil det mulig hjelpe å sette seg på do og presse litt. Hos meg var de verste smertene når det var klumper som ville ut.. så lettet det litt etter det.. Ønsker deg masse lykke til, og håper vi begge får time raskt..❤

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror du kan ta medisinsk frem til uke 12, men fra uke 9 eller 10 kan du velge mellom kirurgisk og medisinsk. Men det får du informasjon om på sykehuset. Jeg har gjort begge deler (den siste gangen ikke frivillig med pga missed abortion). Jeg synes faktisk medisinsk var den bedte måten. Da fikk jeg være hjemme der jeg føler meg trygg og komfortable og sammen med mannen min, mens den kirurgiske lå jeg på et rom med mange andre etter inngrepet i noen timer før jeg kunne dra hjem. 

Fikk så mye smertestillende at det var minimalt med smerter. 

Hvor mange uker var du når du tok den hjemme? Jeg trodde jeg leste at man ikke kan ta medisinsk hjemme hos seg selv etter uke 9+0, men at man da måtte være på sykehuset den dagen? Ble usikker nå, må få lest meg opp..

Skrevet

Etter uke 9, så må du på sykehuset for å gjøre det, som dagpasient. Det er vertfall rutine her jeg bor. Ta i mot alt du får av smertestillende. Jeg har tatt en abort i uke 9, pluss at jeg mistet (ikke frivillig) i uke 9, og det gjør vondt 💔 jeg fikk paragin forte og en annen type Ibux. Ta smertestillende før smertene starter, da virker di bedre. Det er som en minifødsel, med minirier. Følg kroppen, det hjelper veldig å puste og presse ut når kroppen er klar for det. For min del var det hele over på 2 timer, men det er nok veldig individuelt.

For min del har tiden før abort vært verre enn etter: når hormonene stabiliserer seg er det lettere å se at valget var rett for deg ❤️ Masse lykke til og når det først er gjort, ikke bruk tid på å dyrke «hva om, viss at». Når det er gjort er det gjort, og det er ikke noe du kan gjøre om. 

Anonymkode: a2367...f9b

Skrevet

Bare ring sykehuset i morgen så får du time om få dager. 

Anonymkode: 9b582...d80

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja du får nok hjemmeabort, det hjelper jo litt på å kunne ligge i sin egen seng og føle det litt mer hjemme rundt seg..❤ Ja når du kommer dit for å ta ultralyd så gir de deg mifepriston tabletten samme dagen, sammen med en kvalmestillende. Så tar det vel ca 48t før du skal ta de andre tablettene opp i skjeden. De to gangene jeg har tatt abort tidligere, var det hele over innen 3 og 6 timer. Den i uke 7 tok nok ca 3t, mens den i uke 10 tok 6t ca. Det er absolutt utholdelig, jeg tok ikke morfin den ene aborten og da var den veldig vond... men allikevel gikk det meste over på 5-6t. Så fort du har fått ut både fosteranlegg og morkaken så slipper smertene ganske mye, og cytotec virkningen slutter å gi kramper etter alt fra 4-8t, så ikke bekymre deg for det❤

Men et råd til deg.. hvis du får mye smerter, så vil det mulig hjelpe å sette seg på do og presse litt. Hos meg var de verste smertene når det var klumper som ville ut.. så lettet det litt etter det.. Ønsker deg masse lykke til, og håper vi begge får time raskt..❤

Takk, da vet jeg litt va jeg går til❤️ Må få høre hvordan det går med deg og hva det blir til❤️ 

Burde man se i do for hver gang for å se om det er kommet ut eller burde man bare la vær og stole på prossessen? Ser så mange skriver at de blir vrak etterpå osv. Sorry nå fikk du kanskje mange spørsmål. Du trenger ikke å svare. Var bare så godt på en måte og ikke være alene oppi det her. :s 

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Takk, da vet jeg litt va jeg går til❤️ Må få høre hvordan det går med deg og hva det blir til❤️ 

Burde man se i do for hver gang for å se om det er kommet ut eller burde man bare la vær og stole på prossessen? Ser så mange skriver at de blir vrak etterpå osv. Sorry nå fikk du kanskje mange spørsmål. Du trenger ikke å svare. Var bare så godt på en måte og ikke være alene oppi det her. :s 

Siden du er såpass kort på vei så tenker jeg at du kan godt se oppi doen om det betrygger deg mer i forhold til prosessen. Men her hos meg sist i uke 7 så var det så mye blod og avføring i do at jeg ikke så noe uansett 😕 Jeg brukte en liten stav for å røre litt rundt nedi do iblandt for å se om jeg fant annlegg og morkake, noe jeg gjorde og det betrygget meg litt. Det er nok sjeldeng man har rester så tidlig som uke 6-8. Hvis du bekymrer deg for å se noe du ikke vil se, så ikke gjør det.. du klarer ikke se noe foster så tidlig omtrent, det skal nok mye til.. Det er bare klumper og slikt. I aborten jeg tok som yngre i uke 10, så jeg et lite vesen (fortsatt i fosterposen), så jeg så på en måte armer, ben og øyne.. Det var langt ifra menneskelignende altså, men det var et lite vesen så var veldig tungt den gangen. Bekymrer meg for det nå også, men det trenger ikke du❤Det har ikke utviklet seg så mye hos deg enda, så ikke bekymre deg for det❤

Jeg skal bestille time imorgen, så jeg oppdaterer deg gjerne her hvordan det går for meg❤

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...