AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #1 Skrevet 30. januar 2022 Jeg er så dårlig på å kle meg, selv om jeg har helt ok klær i skapet. Hvis vi skal noe vet jeg ikke hvordan jeg i det hele tatt skal begynne å sette noe sammen, og ofte orker jeg heller ikke, og slenger bare på meg noe behagelig og ender opp med en veldig kjedelig look. Jeg leter etter noen enkle huskeregler som kan effektivisere det å kle seg fint og se bra ut uten for mye dill. Har du et tips? Jeg liker ganske tidløse klassiske enkle plagg og antrekk. Så det er en fordel Anonymkode: 00e3b...c96
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #2 Skrevet 30. januar 2022 Regel: 1/3 eller 2/3. Det betyr at du aldri skal deles på midten, det ser kjedelig ut. Ha enten overdel oppi buksen (1/3) eller en lenger overdel (2/3). Anonymkode: b84f8...2e0 7
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #3 Skrevet 30. januar 2022 På dager jeg ikke vet hva jeg skal ha på så blir det jeans, tskjorte, sneakers og skinnjakke og skal vi noe litt "finere" så blir det jeans, skjorte, pumps og blazer Anonymkode: 32ee0...ff7 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #4 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Regel: 1/3 eller 2/3. Det betyr at du aldri skal deles på midten, det ser kjedelig ut. Ha enten overdel oppi buksen (1/3) eller en lenger overdel (2/3). Anonymkode: b84f8...2e0 Smart! Anonymkode: 00e3b...c96 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #5 Skrevet 30. januar 2022 Jeg prøver å begrense meg til 3 farger totalt i antrekket, og at i hvert fall to ting matcher i farge. Har også kommet frem til at balanse mellom sko og bukse er viktig, sånn at jeg ikke føler meg klumpete og lite vel. Også 2/3 som står over her 😊 Anonymkode: 8762c...dda 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #6 Skrevet 31. januar 2022 Jeg vurderer kapselgarderobe eller lignende for å slippe å tenke så mye. Er så lett å slenge på seg noe som bare henger der, men litt mindre gøy når man er ute på ting og føler at man kunne sett så mye bedre ut, noe som igjen, i hvert fall for min del, påvirker selvtilliten og humøret også. Må kanskje skaffe sånn skikkelig basisklær som også er fine. Anonymkode: 00e3b...c96 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #7 Skrevet 31. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Regel: 1/3 eller 2/3. Det betyr at du aldri skal deles på midten, det ser kjedelig ut. Ha enten overdel oppi buksen (1/3) eller en lenger overdel (2/3). Anonymkode: b84f8...2e0 Med kort midje tar jeg aldri skjorta oppi buksa. Anonymkode: 5977f...9ff
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #8 Skrevet 31. januar 2022 Sååå mange velkledde damer her inne og ikke flere tips til en stakkar?😉😊 Anonymkode: 00e3b...c96
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #9 Skrevet 31. januar 2022 Jeg lar bare være å ta på brillene. Da ser jeg smashing ut hver gang jeg ser i speilet! Anonymkode: 6ce44...4d2 3 1
KaDust Skrevet 31. januar 2022 #10 Skrevet 31. januar 2022 Jeg sliter med å visualisere antrekk selv, men har gjort det enkelt for meg selv ved at jeg ser på inspirasjon på Pinterest for et spesifikt plagg og så satt sammen flere antrekk for det plagget og tatt bilde. Så jeg har et bildegalleri med «looks» jeg liker og som jeg føler er meg. Slipper å tenke når jeg skal kle på meg nå hvis det er noe jeg skal.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #11 Skrevet 31. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg lar bare være å ta på brillene. Da ser jeg smashing ut hver gang jeg ser i speilet! Anonymkode: 6ce44...4d2 Lurt! Men tenkte mer på klær......... Anonymkode: 00e3b...c96
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #12 Skrevet 31. januar 2022 KaDust skrev (Akkurat nå): Jeg sliter med å visualisere antrekk selv, men har gjort det enkelt for meg selv ved at jeg ser på inspirasjon på Pinterest for et spesifikt plagg og så satt sammen flere antrekk for det plagget og tatt bilde. Så jeg har et bildegalleri med «looks» jeg liker og som jeg føler er meg. Slipper å tenke når jeg skal kle på meg nå hvis det er noe jeg skal. Smart! Tenkte på noe sånt. Jeg synes akkurat det er litt vanskelig fordi mange av modellene er så tynne. Jeg er slank selv, men ikke modelltynn og da ser alt så annerledes ut... Men skal sjekke ut denne metoden! Hva skjer du på for å få opp det du ønsker? Jeg vil ha tidløst klassisk, men casual og ikke veldig damete 🤷 Anonymkode: 00e3b...c96
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #13 Skrevet 31. januar 2022 Jeg er lik deg Ts. Hjalp å få ny garderobe der alt henger og ingenting er brettet/ligger. Da ser jeg alt og jeg klarer å se det mer for meg. Så har jeg funnet ut at det er bedre for meg å gjør det enkelt og ikke så stilfullt. Jeans og fin genser eller t-skjorte. I nøytrale farger. Ja, det kan være litt kjedelig, men jeg sminker meg eller gjør noe litt annerledes med håret. Så blir jeg annerledes og penere selv om antrekket kan være litt kjedelig Anonymkode: a87e4...013
KaDust Skrevet 31. januar 2022 #14 Skrevet 31. januar 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Smart! Tenkte på noe sånt. Jeg synes akkurat det er litt vanskelig fordi mange av modellene er så tynne. Jeg er slank selv, men ikke modelltynn og da ser alt så annerledes ut... Men skal sjekke ut denne metoden! Hva skjer du på for å få opp det du ønsker? Jeg vil ha tidløst klassisk, men casual og ikke veldig damete 🤷 Anonymkode: 00e3b...c96 Vi har nok ikke helt samme stil, men Pinterest har nå lært seg hva jeg liker så for meg holder det å søke på outfit inspiration. Du kan jo prøve å starte med «classic outfits» og legge til det du liker der på et eget board. Hvis du da går inn på boardet så kan du velge «flere ideer» så får du forslag til bilder i samme kategori. Eller du kan bare starte med outfit inspiration å se om ikke noe kommer opp der også. Hvis det er et antrekk du liker spesielt godt så kan du også bla nedover når du er gått inn, så kommer det opp andre bilder med samme tags, slik at du ser flere i samme stilsjanger. 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #15 Skrevet 1. februar 2022 Anberaler å bruke Pinterest for å finne inspo til hvordan du kan sette sammen antrekk. Jeg var også dritlei av at jeg hadde skapet fullt av klær, men aldri noe å gå med. Alt var kjedelig, jeg så bare blah og meh ut hver dag. Så jeg brukte litt tid på å lese blogger og artikler om hvordan man kunne finne en stil man likte, hvordan man organiserte klærene sine på en sånn måte at det ble lett å kle seg ok hver dag, osv. Å organisere klærene man allerede har, er viktig. Så ser man hva man har. Gå gjennom, og doner alt du ikke faktisk bruker/liker, ting som ikke passer kroppen eller livsstilen din, osv. Så får du plass til det du faktisk liker/bruker osv på en måte som gjør at du faktisk ser det (ikke ting som forsvinner bakerst i skapet bak masse annet drit). Jeg bruker også en app hvor jeg har bilde av (nesten) alle klærene mine. Der kan jeg sette sammen antrekk, eller bruke den veldig kjekke funksjonen at de setter sammen et antrekk for meg basert på regler jeg definerer selg (bukse + topp til hverdags, for eksempel). Jeg har også laget meg antrekksregler for å sikre variasjon, uten at jeg må bruke masse tid på å ta avgjørelser om hva jeg skal ha på meg. Tirsdag er det kjoledag, torsdag er det skjørt+topp, resten er det bukse. Jeg tar alltid det som legger lengst til høyre/øverst i skapet. Når jeg legger klær inn i skapet, går de lengst til venstre/nederst. På den måten sikrer jeg at jeg får brukt alle klærene mine, og får variasjon, helt uten at jeg trenger tenke på hmmm, hvilken kjole skal jeg ta i dag da, montro? Når jeg kjøper klær, passer jeg på at de matcher det jeg allerede har. Så når jeg tar skjørtet øverst i bunken, vet jeg at det med 90% sannsynlighet matcher toppen som henger lengst til høyre. Og om den nå ikke gjør det, tar jeg bare toppen ett hakk inn. Når jeg kjøper noe nytt, tenker jeg også gjennom hva den passer med, og har klart for meg flere antrekk jeg kan sette sammen. Så legger jeg dem inn i appen, så jeg har spart dem til senere. Jeg har også lært flere måter å gjøre antrekkene mer spennende på, bare ved bruk av half-tuck, full-tuck, belter, skjerf, lag, smykker, og andre små detaljer. Belte og half-tuck har løftet de ellers dritakjedelige jeans-og-basic-langermet-tskjorte-antrekkene mine. Anonymkode: 50e17...1d9 3 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #16 Skrevet 1. februar 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg bruker også en app hvor jeg har bilde av (nesten) alle klærene mine. Der kan jeg sette sammen antrekk, eller bruke den veldig kjekke funksjonen at de setter sammen et antrekk for meg basert på regler jeg definerer selg (bukse + topp til hverdags, for eksempel). Anonymkode: 50e17...1d9 Hvieekn app er dette? Anonymkode: 0adfc...40d
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #17 Skrevet 1. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvieekn app er dette? Anonymkode: 0adfc...40d Den jeg bruker heter Smart Closet. Der kan man legge inn alle klær, med info om farge, merke, størrelse, pris, årstid, anledning, osv, så man lett kan sortere. Så kan man sette sammen antrekk og lagre, eller få appen til å sette sammen for deg etter kriterier du kan sette selv. Det er også en kalenderfunksjon, så du kan planlegge antrekk for flere dager av gangen, og få statistikk på hvilke klær du faktisk har brukt. Det finnes mange andre lignende apper også. Anonymkode: 50e17...1d9 3
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #18 Skrevet 1. februar 2022 Ha fine Basic klær i god kvalitet. Jeg vet mange sverger til feks hvit skjorte, men jeg har svart pologenser. Anonymkode: 5dae2...12c
17.11 Skrevet 1. februar 2022 #19 Skrevet 1. februar 2022 Mitt beste tips er å finne temafarger du liker, og holde deg til dem slavisk. Selv har jeg valgt mørke jord- og naturfarger, og eier knapt et eneste plagg i pastell eller i kraftige farger. På den måten passer alle klærne mine med hverandre, og jeg bruker veldig kort tid på å sette sammen et antrekk. Hvis jeg vil gjøre noen sprell med farger eller mønster så holder jeg meg i all hovedsak til tilbehøret, med unntak av enkelte statementplagg som er nøye valgt ut. 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #20 Skrevet 1. februar 2022 Nå begynner det å ligne noe her. Tusen takk for gode råd! Keep'em coming 🤠 Anonymkode: 00e3b...c96
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå