Gå til innhold

Ungdom som mener de vil bli fattige for resten av livet?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her en dag kom jeg over en artikkel i BT som jeg har grublet ganske mye over: https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/P92oR0/slekt-maa-ikke-foelge-slekters-gang

Den begynner med at artikkelforfatter har et slags intervju med to gutter på 16-år der de sier at de kommer til å være fattige resten av livet og at det ikke lenger er mulig å jobbe seg ut av fattigdom?! Vet ikke hvordan jeg skal tolke dette, for det kan da vel umulig stemme at det skal kunne se så mørkt ut for ungdom her i landet. En ting er om det går bra for de på skolen (dette står det ingenting om), men de fleste yrker her i landet skal det vel gå noenlunde greit å leve på, uten at man kan betraktes som å være fattig. Mulig de tenker på at de kanskje ikke har foreldre som kan hjelpe dem økonomisk, må bruke lang tid på å betale ned lån osv, men jeg mener da at om man har en helt gjennomsnittlig lønn er det da helt normalt å måtte det, uten at man vel ser på det som å være fattig? Nei, dette kan jeg ikke helt forstå meg på. Noen som har noen synspunkter? 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De har trolig sett en overdose videoer om amerikanske tilstander. I Norge er det omtrent umulig å tjene en formue lovlig men alle kan jobbe seg godt oppover i middelklassen, om man ikke gjør noe veldig dumt på veien. 

Det å ikke leve som Røkke er ikke å være fattig, tar man skole seriøst og får man seg en jobb som er greit (eller bedre) betalt. Det betyr ingenting hvor dine foreldre bodde. 

• Liker 17
Skrevet

De som er fattige i Norge er vel ofte uføretrygdede(?) Dersom foreldrene er uføre/ikke i jobb pga. psykisk sykdom så kan det nok påvirke barn i den grad at de kan slite med en del bagasje, som tar fokus og energi vekk fra skolen. Eller de kan ha arvet en litt mer skjør psyke. Ei jeg kjenner vokste opp med en veldig syk bipolar mor, som fikk trygd og var "fattig". Og hun bor der ennå som 26-åring i kjelleretasjen, uten jobb eller utdanning, fordi hun sliter med ekstremt stor sosial angst og redd for å flytte vekk til noe "nytt og ukjent". På tross av at hun var svært pliktoppfyllende og fikk toppkarakterer på videregående og heller ikke er bipolar selv. Hun får ikke engang penger fra NAV, siden hun aldri har kontaktet de, da hun er veldig "unnskyld-meg-at-jeg-er-til"😔

Vokser man opp med en stabil, støttende familie med god helse så har man alle forutsetninger til å klare å gjennomføre høyere utdanning, dersom man har hodet til det. Tror jeg da😅

• Liker 13
  • Hjerte 2
Skrevet

Alle med helsen i behold kan skape seg et bra liv i Norge om man går inn for det. Det handler kun om prioritering og viljestyrke. Det er jobb til alle som vil/orker å jobbe. Ikke noe problem å bli økonomisk velstående om man går inn for det! 

• Liker 11
Skrevet

Av egen erfaring kan jeg si at det går fint å lage seg et liv hvor man ikke trenger å være fattig.

Selv vokste jeg opp med en psykisk syk og uføretrygdet mor. Jeg har tre søsken, hvor 3 av 4 har klart seg noenlunde greit, men alle med en del humper på veien. 

Jeg vokste opp i fattigdom, og ble misbrukt seksuelt av en nabo da jeg var barn. 

Jeg flyttet hjemmefra før jeg fylte 17, gikk opprinnelig yrkesfag (og var så stolt over at jeg klarte å ta en utdannelse), fikk et fagbrev. Tok studiekompetanse mens jeg jobbet, tok en bachelor på deltid mens jeg jobbet. Utdannelse og evne til hardt arbeid og evne til refleksjon er avgjørende for å få en jobb hvor man ikke tjener så lite at man sliter med å overleve. Velger man vekk Helse-og sosialfaglige yrker men satser på bygg, elektro o.l. trenger man heller ikke å ta høyere utdannelse for å få en god nok jobb som betaler greit. 

• Liker 16
  • Hjerte 1
Skrevet
KiksKaks skrev (5 timer siden):

Her en dag kom jeg over en artikkel i BT som jeg har grublet ganske mye over: https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/P92oR0/slekt-maa-ikke-foelge-slekters-gang

Den begynner med at artikkelforfatter har et slags intervju med to gutter på 16-år der de sier at de kommer til å være fattige resten av livet og at det ikke lenger er mulig å jobbe seg ut av fattigdom?! Vet ikke hvordan jeg skal tolke dette, for det kan da vel umulig stemme at det skal kunne se så mørkt ut for ungdom her i landet. En ting er om det går bra for de på skolen (dette står det ingenting om), men de fleste yrker her i landet skal det vel gå noenlunde greit å leve på, uten at man kan betraktes som å være fattig. Mulig de tenker på at de kanskje ikke har foreldre som kan hjelpe dem økonomisk, må bruke lang tid på å betale ned lån osv, men jeg mener da at om man har en helt gjennomsnittlig lønn er det da helt normalt å måtte det, uten at man vel ser på det som å være fattig? Nei, dette kan jeg ikke helt forstå meg på. Noen som har noen synspunkter? 

Vi globaliseres. Det betyr at rikdom jevnes ut globalt og at rike land som Norge taper litt og blir mer middels. Potten i Norge blir mindre. Men allikevel, det er ikke helt galt enda. Hvor fort og hvor dypt Norges økonomi faller kan ikke jeg spå, men jeg er i disse tider bekymret for at strømprisen kan slå ut en god del arbeidsplasser, som igjen fører til alvorlig inntektsfall for nasjonen.

• Liker 2
Skrevet

Så sant man har en jobb i Norge er mann ikke fattig!

• Liker 6
Skrevet

Takk for gode synspunkter! 

Tiuren skrev (18 timer siden):

De har trolig sett en overdose videoer om amerikanske tilstander. I Norge er det omtrent umulig å tjene en formue lovlig men alle kan jobbe seg godt oppover i middelklassen, om man ikke gjør noe veldig dumt på veien. 

Det å ikke leve som Røkke er ikke å være fattig, tar man skole seriøst og får man seg en jobb som er greit (eller bedre) betalt. Det betyr ingenting hvor dine foreldre bodde. 

Hva mener du med "amerikanske tilstander" her? At de ser for seg å måtte ha råd til svær villa med svømmebasseng og/eller dyrt feriehus, for å ikke mene de er fattig? 

Skrevet
Overgang skrev (17 timer siden):

Så sant man har en jobb i Norge er mann ikke fattig!

Det er ikke sant. Jobber du i 20% stilling for eksempel som renholder og det er din eneste inntekt, så er du fattig. Mange lavtlønte yrker gir ikke nok inntekt for å gå ut av fattigbobla i svindyre Norge. Enda verre i en liten stilling.

• Liker 4
Skrevet

Fult mulig  å havne i en slik situasjon dersom du bor i en storby, er ufør, eller jobber i et lavtlønt yrke. 

Problemet er at pris på boliger har økt langt fortere enn hva lønna har gjort (noen steder nesten 3 ganger så mye!), slik at de neste generasjonene nok må belage seg på enten å være leietakere i 10-15 år - skulle de forbli single, eller flytte lenger ut i distriktet for å kunne spare opp penger. 

Noen steder er det allerede så dyrt for eneboliger, at enslige arbeidstakere i normal jobb realistisk sett aldri vil få råd til enebolig. Og jeg snakker ikke om Holmenkollen i Oslo - faktisk så er steder som Tromsø blitt så dyre, at du må ut med 6-10 millioner for en enebolig på Tromsøya. Hvordan tror dere prisene ser ut om 6-10 år? Når mange av disse 16-åringene skal ut i arbeidslivet. 

• Liker 1
Skrevet
Drizzt skrev (46 minutter siden):

Det er ikke sant. Jobber du i 20% stilling…

Då har du ikkje ein jobb, du har ein femtedels jobb. Det var ikkje vanskeleg å forstå kva denne brukaren meinte.

• Liker 11
Skrevet
Jokernord skrev (19 timer siden):

Alle med helsen i behold kan skape seg et bra liv i Norge om man går inn for det. Det handler kun om prioritering og viljestyrke. Det er jobb til alle som vil/orker å jobbe. Ikke noe problem å bli økonomisk velstående om man går inn for det! 

Mange kan det ennå, men jeg mener nå meningene det refereres til i hovedinnlegget har noen poeng. For det har blitt vanskeligere i Norge også, selv om det ikke akkurat er amerikanske tilstander (ennå). Vi har fortsatt et godt helsevesen, og man kan ta en eller flere utdannelser uten å måtte betale dyre skolepenger. Vi har visse ordninger som i større grad ivaretar de som faller utenfor, sammenlignet med f. eks. USA. 

Samtidig har det altså blitt vanskeligere i dag enn for bare 20 år siden, eller sågar 10 år siden. De som er godt voksne i dag (Type over 40) kan ikke sammenligne seg helt med de som skal ut i arbeidslivet og boligmarkedet for første gang i dag. Boligprisveksten har vært mye høyere enn den generelle lønnsveksten, og selv om dette i noen grad kompenseres av lav rente det siste tiåret, så må man ha flere ganger inntekt enn det man måtte som 25 åring for 20 år siden. I tillegg har det blitt vanskeligere å få jobb, nå må de fleste ha minst bachelor og helst/minst master i flere bransjer, i tillegg til at automatiseringen har tatt flere jobber enn den har skapt. 

Parallellt med dette ser vi også økt press på velferdsstaten, med flere pensjonister og mindre oljeinntekter. Oppå der får man en svært stor pandemiregning som også må dekkes opp. Jeg vil ikke bli overrasket hvis vi de neste tiårene ser en betydelig nedskalering av velferdsstaten. Så om det blir like lett for dagens unge eller de som skal inn i livet om noen år gjenstår å se. Ser ikke bort fra at det kan bli mye vanskeligere å ta "klassereisen". 

• Liker 8
Gjest Marbelle
Skrevet
Capt. Obvious skrev (Akkurat nå):

Mange kan det ennå, men jeg mener nå meningene det refereres til i hovedinnlegget har noen poeng. For det har blitt vanskeligere i Norge også, selv om det ikke akkurat er amerikanske tilstander (ennå). Vi har fortsatt et godt helsevesen, og man kan ta en eller flere utdannelser uten å måtte betale dyre skolepenger. Vi har visse ordninger som i større grad ivaretar de som faller utenfor, sammenlignet med f. eks. USA. 

Samtidig har det altså blitt vanskeligere i dag enn for bare 20 år siden, eller sågar 10 år siden. De som er godt voksne i dag (Type over 40) kan ikke sammenligne seg helt med de som skal ut i arbeidslivet og boligmarkedet for første gang i dag. Boligprisveksten har vært mye høyere enn den generelle lønnsveksten, og selv om dette i noen grad kompenseres av lav rente det siste tiåret, så må man ha flere ganger inntekt enn det man måtte som 25 åring for 20 år siden. I tillegg har det blitt vanskeligere å få jobb, nå må de fleste ha minst bachelor og helst/minst master i flere bransjer, i tillegg til at automatiseringen har tatt flere jobber enn den har skapt. 

Parallellt med dette ser vi også økt press på velferdsstaten, med flere pensjonister og mindre oljeinntekter. Oppå der får man en svært stor pandemiregning som også må dekkes opp. Jeg vil ikke bli overrasket hvis vi de neste tiårene ser en betydelig nedskalering av velferdsstaten. Så om det blir like lett for dagens unge eller de som skal inn i livet om noen år gjenstår å se. Ser ikke bort fra at det kan bli mye vanskeligere å ta "klassereisen". 

Å ta opp fag koster jo flesk i Norge da. Og mange ting er blitt privatisert som Tannlege og helse. Boligpriser er helt syke. Lønner som ikke lengre går opp hvart år uten ned isteden pga inflasjon. Vanlige yrken går nesten ikke å leve på lengre. Mange unge som kanskje aldri vil få sit eget bosted. Formueskatter, eiendomskatter, masse tileggskatter som gjør det vanskeligere for folk som har vanlige jobber. Jadu si det, fremtiden ser ikke så lys ut for mange unge i Norge. 

Skrevet
cppdude skrev (25 minutter siden):

Fult mulig  å havne i en slik situasjon dersom du bor i en storby, er ufør, eller jobber i et lavtlønt yrke. 

Problemet er at pris på boliger har økt langt fortere enn hva lønna har gjort (noen steder nesten 3 ganger så mye!), slik at de neste generasjonene nok må belage seg på enten å være leietakere i 10-15 år - skulle de forbli single, eller flytte lenger ut i distriktet for å kunne spare opp penger. 

Noen steder er det allerede så dyrt for eneboliger, at enslige arbeidstakere i normal jobb realistisk sett aldri vil få råd til enebolig. Og jeg snakker ikke om Holmenkollen i Oslo - faktisk så er steder som Tromsø blitt så dyre, at du må ut med 6-10 millioner for en enebolig på Tromsøya. Hvordan tror dere prisene ser ut om 6-10 år? Når mange av disse 16-åringene skal ut i arbeidslivet. 

Er enig i dette, men det jeg ikke helt forstår er at ungdommene sier i artikkelen (om ikke det bare er tilgjort for å skape debatt), at de som er født fattig i et bestemt område av Bergen, kommer til å forbli fattige resten av livet. Jeg kan kanskje forstå at de kan se mørkt på det om de tenker rundt boligprisene, og at de vil måtte bruke tid på å opparbeide seg råd til å kunne eie en brukbar leilighet osv, men jeg mener fortsatt at det blir feil å kalle det for å være fattig og spesielt at hvor du kommer fra skulle ha så veldig mye å si. De fleste må da bruke lang tid på å nedbetale lån, spare osv, og det er vel helt normalt uten at man er fattig av den grunn? Dessuten kan man vel om man føler at levestandarden der man bor ikke er så god som man skulle ønsket, søke jobb et annet sted der det er rimeligere og man får mer valuta for pengene, og kan få råd til flere ting man evt. måtte ønske. 

• Liker 1
Skrevet
Marbelle skrev (8 minutter siden):

Å ta opp fag koster jo flesk i Norge da. Og mange ting er blitt privatisert som Tannlege og helse. Boligpriser er helt syke. Lønner som ikke lengre går opp hvart år uten ned isteden pga inflasjon. Vanlige yrken går nesten ikke å leve på lengre. Mange unge som kanskje aldri vil få sit eget bosted. Formueskatter, eiendomskatter, masse tileggskatter som gjør det vanskeligere for folk som har vanlige jobber. Jadu si det, fremtiden ser ikke så lys ut for mange unge i Norge. 

Ja, og det er jo dette som er tegn på at det oppstår stadig flere hull i de ulike tjenestene. Man har fortsatt en god totaldekning av utdanning og helse, men som du sier så er det f. eks. hull i form av at det f. eks. har blitt dyrere å være privatist. Og økende boligpriser selvsagt, for jeg tror heller ikke det blir like vanlig å eie bolig om 10-20 år som det er nå. Alt i alt mener jeg at de med disse meningene i artikkelen det lenkes til har et poeng. 

• Liker 1
Skrevet
4 hours ago, KiksKaks said:

Hva mener du med "amerikanske tilstander" her? At de ser for seg å måtte ha råd til svær villa med svømmebasseng og/eller dyrt feriehus, for å ikke mene de er fattig? 

Med det mener jeg at det å komme seg ut av fattigdom er blitt mye vanskeligere, den amerikanske drømmen finnes ikke mer. Man må betale så mye for å få en god utdannelse at man står dyypt i gjeld når man er ferdig, om man i det hele tatt er i stand til å finansiere utdannelsen. 

Slik er det ikke i Norge, om man tar skole relativt seriøst, tar bygg/mekanisk/elektro og får et fagbrev før man tar ingeniørfag så kan man klatre ganske greit ut av "fattigdom". Og det betyr fint lite hvor du kommer og om dine foreldre var rile eller fattige. om du bare vil litt. 

• Liker 8
Gjest Marbelle
Skrevet
KiksKaks skrev (6 timer siden):

Det er svært få unge idag som har råd til å kunne kjøpe seg en primærbolig i Norge idag. Og mange som tvinges in i jobber som dem kanskje egt hater. Det å vare sykepleie, eller jobbe i butikk eller med transport osv. Egt stor % av jobbene i Norge som er nødvendige lønner seg ikke lengre å jobbe i. Amerikaniserat menes med at det holder på å blir privatisert både når det Gjelder helse og velferd. Det vil bli større forsjeller mellom fattig og rik i Norge. Og middleklassen som tar største lasset vil tape mest. Desverre

Skrevet
Marbelle skrev (2 minutter siden):

Det er svært få unge idag som har råd til å kunne kjøpe seg en primærbolig i Norge idag. Og mange som tvinges in i jobber som dem kanskje egt hater. Det å vare sykepleie, eller jobbe i butikk eller med transport osv. Egt stor % av jobbene i Norge som er nødvendige lønner seg ikke lengre å jobbe i. Amerikaniserat menes med at det holder på å blir privatisert både når det Gjelder helse og velferd. Det vil bli større forsjeller mellom fattig og rik i Norge. Og middleklassen som tar største lasset vil tape mest. Desverre

Det finnes da en rekke steder rundt om i Norge hvor det er fult mulig å få seg både bra betalt jobb og bolig for de aller fleste. Det er ingen menneskerett å bo sentralt i Oslo..

Men man får ingenting gratis, man må jobbe for det!

• Liker 4
Gjest Marbelle
Skrevet
Jokernord skrev (9 minutter siden):

Det finnes da en rekke steder rundt om i Norge hvor det er fult mulig å få seg både bra betalt jobb og bolig for de aller fleste. Det er ingen menneskerett å bo sentralt i Oslo..

Men man får ingenting gratis, man må jobbe for det!

Hvor da? Har ikke nevnt ett eneste ord om Oslo. Bor ikke engang der. Fleste boliger i hele Norge er langt over 2 miljoner. Og sen finnes det ikke så veldigt mange jobber i små byer / på landet. Tror du har misstolket Hva debatten handler om. Dette er jo noe som skjer i mange land og ikke kun Norge. Unge mennesker idag er Desverre midt i den verste perioden. Inflasjonen kommer å spise opp fleste lønner som

folk tjener i Norge idag. Og Nei alle kan ikke jobbe som ledere, leger eller høyt betalte jobber. 

Skrevet (endret)
Marbelle skrev (26 minutter siden):

Hvor da? Har ikke nevnt ett eneste ord om Oslo. Bor ikke engang der. Fleste boliger i hele Norge er langt over 2 miljoner. Og sen finnes det ikke så veldigt mange jobber i små byer / på landet. Tror du har misstolket Hva debatten handler om. Dette er jo noe som skjer i mange land og ikke kun Norge. Unge mennesker idag er Desverre midt i den verste perioden. Inflasjonen kommer å spise opp fleste lønner som

folk tjener i Norge idag. Og Nei alle kan ikke jobbe som ledere, leger eller høyt betalte jobber. 

Du trenger på ingen måte være lege, leder osv for å tjene bra. Det er flust med steder langs kysten, spesielt i Nord Norge som skriker etter arbeidskraft. 

Hvor lite mener du en bolig skal koste egentlig ? To voksne mennesker med gjennomsnittslønn klarer da fint å kjøpe seg en bolig i store deler av Norge uten større problemer.

Der er over 2000 boliger på Finn til under 2,5mill. Med maks 2000 kr i felleskostnader...

Inflasjonen har vært litt høyere enn normalt, men den kommer på ingen måte å ødelegge kjøpekraften til unge nordmenn med det første.

Endret av Jokernord
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...