Gå til innhold

Når venninnene spiser usunt, men jeg ønsker ikke. Hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min venninnegjeng er generelt store. De fleste veier nok mellom 90-120kg. 

Selv veide jeg 90 på det meste, men har klart å gå ned til 76. 

Over til problemet. Vi treffes ofte i ukedager og helger og lager da mat sammen. Problemet er at mine venninner ofte vil ha usunn mat / pøse på med kaloriholdige produkter. Skal det brukes fløte, rømme, melk, smør osv, så skal det brukes helfete produkter. Lages det pizza eller lasagne, så brukes det et tonn ost på toppen. Det blir mye "usunn" mat som lasagne, pizza, innbakt mat, pomfri osv. Det stekes i MYE smør/oljer, det tas ekstra fløte i sauser, gryter osv. 

Når jeg har invitert de til meg, så prøver jeg å velge noe magrere middag for min egen del. Men det har hendt jeg har funnet et par av venninnene mine snikende i kjøleskapet mitt. Da har de sett etter fløte, smør osv. Og så har de gjerne tilsatt ekstra i maten. Jeg synes det er ufint. Jeg har jo tilberedt maten, og produktene jeg har i kjøleskapet er jo gjerne kjøpt inn til andre formål. 

Hvordan løses dette? Jeg vet et par av de virker misunnelig fordi jeg har klart å gå ned, og de virker feks litt irritert om jeg takker nei til ekstra porsjon, står over et kakestykke osv. 

Syns det er synd om jeg må trekke meg unna pga. dette.

Anonymkode: 4beae...eb4

• Liker 1
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Men det blir jo litt sykelig om du ikke kan være i et sosialt lag hvor noe med fløte eller smør serveres?

Du kan kjøre fast tradisjon på å lage en god salat ved siden av hva enn som serveres.

Du øker ikke i vekt av å spise 2 pizzastykker og en god salat. 

Om dere er gode venner er det vel ikke frekt om en person ser etter smør til egen porsjon? 🤷‍♀️

Det er og litt unødvendig å lage åpenbar diettmat til andre. De aner vel ikke om dy serverer pai med creme fraîche med mer eller mindre fett? Og så kan du jo tenke slik at det å leve på lavkalori er noe de færreste gjør i sosiale lag. Man serverer litt av hvert (for eksempel tapas med ting du vet alle liker inkludert deg selv) fremfor Berit Nordstrand sin smoothie og Fedons kjipeste bønnestuing til dessert liksom. 

Finnes MASSE godt som er sunt, som ikke ser diettaktig ut - og som ingen vil vite om har eller ikke har fløte. 

Det blir veldig anstrengt om du ikke tør ta en mindre porsjon saus ei gang i uka, eller ikke klarer tanken på at det serveres ordinær lasagne. 

Sett en saus/dressing og setersmør på bordet generelt.

Om du har kun snacks kan du servere frukt og sjokolade/chips+oster - i ulike skåler. 

Dette er ikke så vanskelig :) Men - du må parkere sure miner for at du takker nei til dessert. Si «jeg er mett», ikke «spiser ikke sånt jeg». 

Endret av Fløff
  • Liker 11
  • Nyttig 6
Skrevet

Ta på mindre av det usunne, og ha heller masse salat o.l, på siden. Og pass på at du har sunne snacks alternativer stående framme også. Man behøver jo ikke å kutte ut alt av sånn mat, men det er ikke lurt å fylle hele tallerkenen med det heller. Bare pass på at i hvert fall DU har balanse i måltidene, når du spiser sammen med dem.

Det er greit at de ikke skal måtte legge om på det de spiser pga deg, men det skal ikke være sånn at de sitter og er irritert pga at du tar vare på helsa di heller.. Ta det opp med dem hvis du merker at de ofte reagerer på den måten. Og hvis de ikke klarer å akseptere det, så tenker jeg at du har god grunn til å trekke deg unna.. 

Anonymkode: 8dc76...0b4

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har en vennegjeng som også er overvektig, og så viser haugevis av sukker! Har har selv kutta ut sukker for mange år siden. Avlyste faktisk et møte fordi jeg skjønte at de begynte å type det med hvor mye sukker de skulle spise (altså enorme mengder kaker, og godis ++) og at dette var det meste møtet handla om. 

Det er trist men jeg kunne enten valgt å spise det og føle meg elendig, eller å være en party pooper (er det jeg ser for meg i hvertfall) Så, jeg holdt meg hjemme.

Synes i utgangspunktet det er en uting at sosiale møter skal sentreres så mye rundt MAT. Det må vel gå an å finne på noe uten at mat er hovedfokus? 🤷‍♀️

Anonymkode: e98aa...3bd

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ta på mindre av det usunne, og ha heller masse salat o.l, på siden. Og pass på at du har sunne snacks alternativer stående framme også.

Anonymkode: 8dc76...0b4

Dette! Hvis maten alltid er usunn, så sørg for at det alltid finnes en stor salat du heller kan pøse på med. Enig i at du ikke alene kan diktere hva dere skal lage og du er jo i mindretall. Så sørg for at det også er rikelig med noe du kan spise, også evnt. snacks. Du må rett og slett bare ignorere at to av dem virker som de blir irritert på deg fordi du spiser mindre. Ikke bry deg med blikkene deres. De har ikke noe med hva du spiser å gjøre.

Anonymkode: 4d5de...12d

• Liker 6
Skrevet

"Half'n half" er jo ganske vanlig å bestille, så hvorfor ikke gjøre det hjemme?

Når dere lager pizza, så lager dere halve med masse ost og greier, og halve mer sunn. Eller så kan dere lage to!

Det samme med lasagne, det går helt fint å ha minde ost på en side, din side.

Jeg sparer også på oljen fra feta-ost, den er sunnere enn smør men setter veldig god smak -fint å lage mat med som smaker fetere enn den er.

Til det som står i kjøleskapet så bør du jo sette grenser og si at "hei, det der har jeg handlet inn til noe annet!"

Og som snacks på bordet -om du gutter gulrøtter, hodekål, agurk, paprika og annet i staver og lager god dip til så er det nesten umulig for til og med de søthungrige å unngå å spise av det, det er så godt! 

For at de skal like dip'en så kan du kjøpe potetgull-dip (jeg synes Holiday passer best) og blande med naturell yoghurt.

Anonymkode: a54a4...923

• Liker 12
Skrevet

mindre ost*, kutter gulrøtter*

Anonymkode: a54a4...923

Skrevet

Jeg forstår veldig godt problemet! I hverdager vil jeg ikke ha pizza eller feit mat jeg heller,  og det går hvertfall ikke an ukentlig... 

Ulike typer gryteretter (linse-, kylling-) og frukt til dessert burde vær mer enn nok tilfredsstillende. Dadler f.eks er jo så godt, og smaker nesten som snop. 

Anonymkode: b419c...bb7

• Liker 2
Skrevet

Hun skriver jo at de møtes ofte i ukedager og helger, og da er det jo et problem om hun forsøker å være sunn. Høres ut som de venninnene også hadde hatt godt av å spise sunnere. Er det mulig at du oftere står for matlaging og kanskje forbereder før de kommer, eventuelt tar med? Hvis ikke, så ville jeg stått for min egen mat og sagt rett ut at jeg ønsker å spise sunt spesielt i ukedagene. Ingen kan bli sure over dette. Du har faktisk gjort noe veldig bra for deg selv og kroppen din. Det er vanskelig om du hele tiden skal bli tvunget til å spise usunt. 

Anonymkode: d856f...01b

• Liker 10
Skrevet

Hvorfor må du nevne vekten til venninne dine??

Anonymkode: 08875...764

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun skriver jo at de møtes ofte i ukedager og helger, og da er det jo et problem om hun forsøker å være sunn. Høres ut som de venninnene også hadde hatt godt av å spise sunnere. Er det mulig at du oftere står for matlaging og kanskje forbereder før de kommer, eventuelt tar med?

Anonymkode: d856f...01b

Mener du at hun skal ta matledelsen generelt for å få slanket sine egne venner?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor må du nevne vekten til venninne dine??

Anonymkode: 08875...764

Du skjønner vel det selv? De har ikke et normalt kosthold eller forhold til mat, og det blir en del av normen i vennegjengen. 

Anonymkode: e98aa...3bd

• Liker 13
Skrevet

Hver gang noen skriver sunn når de mener lite kalorier eller magert, dør en baby koala...

Så slutt med det.

Anonymkode: bd927...e11

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Min venninnegjeng er generelt store. De fleste veier nok mellom 90-120kg. 

Selv veide jeg 90 på det meste, men har klart å gå ned til 76. 

Over til problemet. Vi treffes ofte i ukedager og helger og lager da mat sammen. Problemet er at mine venninner ofte vil ha usunn mat / pøse på med kaloriholdige produkter. Skal det brukes fløte, rømme, melk, smør osv, så skal det brukes helfete produkter. Lages det pizza eller lasagne, så brukes det et tonn ost på toppen. Det blir mye "usunn" mat som lasagne, pizza, innbakt mat, pomfri osv. Det stekes i MYE smør/oljer, det tas ekstra fløte i sauser, gryter osv. 

Når jeg har invitert de til meg, så prøver jeg å velge noe magrere middag for min egen del. Men det har hendt jeg har funnet et par av venninnene mine snikende i kjøleskapet mitt. Da har de sett etter fløte, smør osv. Og så har de gjerne tilsatt ekstra i maten. Jeg synes det er ufint. Jeg har jo tilberedt maten, og produktene jeg har i kjøleskapet er jo gjerne kjøpt inn til andre formål. 

Hvordan løses dette? Jeg vet et par av de virker misunnelig fordi jeg har klart å gå ned, og de virker feks litt irritert om jeg takker nei til ekstra porsjon, står over et kakestykke osv. 

Syns det er synd om jeg må trekke meg unna pga. dette.

Anonymkode: 4beae...eb4

Du for bare spise litt. Ikke mye, men litt. 

Anonymkode: 0dc20...e54

• Liker 3
Skrevet

Jeg har litt det samme problemet,  så jeg har delvist løst det med å være den som ofte og gjerne inviterer. Men vi pleier ikke å spleise,  da, men de tar kanskje med ei flaske vin eller noe. Det forutsetter jo at du har økonomi god nok til det. Lager mat før de kommer. 

Anonymkode: 32ad4...0c6

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du for bare spise litt. Ikke mye, men litt. 

Anonymkode: 0dc20...e54

Akkurat og da er problemet løst, man trenger liksom ikke bare stappe i seg selv om andre velger å gjøre det. Kos i bare litt også, sammen med litt drikke. Det er aldri maten som er usunn, det er mengden man velger å stappe i seg, og hvor ofte man faktisk gjør det. Er jo ikke sammen med venninnene hver eneste dag, så det er jo ikke relevant en gang.

Skrevet
Antiviruset skrev (1 minutt siden):

Akkurat og da er problemet løst, man trenger liksom ikke bare stappe i seg selv om andre velger å gjøre det. Kos i bare litt også, sammen med litt drikke. Det er aldri maten som er usunn, det er mengden man velger å stappe i seg, og hvor ofte man faktisk gjør det. Er jo ikke sammen med venninnene hver eneste dag, så det er jo ikke relevant en gang.

Et av problemene TS nevnte var jo at venninnene virket litt irritert om hun takket nei til ekstra porsjon, sto over et kakestykke osv.

Anonymkode: 8ad08...4fd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Et av problemene TS nevnte var jo at venninnene virket litt irritert om hun takket nei til ekstra porsjon, sto over et kakestykke osv.

Anonymkode: 8ad08...4fd

Ja men da må hun bare kommunisere det på en måte til disse kjærringene som de forstår, direkte og litt brutalt. "Jeg bestemmer hva jeg skal spise og ikke! " Så kutter de det ut rimelig fort :) 

• Liker 1
Skrevet
Antiviruset skrev (8 minutter siden):

Det kalles sosialt press selvfølgelig og det kan være vanskelig å motstå når man er vant til usunn mat, særlig når noen i tillegg virker misfornøyde med at man spiser lite. Dette bør man selvfølgelig stå imot, men det kan gjøre det litt vanskeligere. Et annet problem: Noen velger i tillegg å regulere seg selv ved å IKKE kjøpe inn dårlig mat fordi de vet at hvis de kjøper det inn eller blir tilbud det, kommer de til å spise det. Hvis ts sliter med å la være og spise drittmat når den først er på bordet, må det da eventuelt andre grep til. For eksempel at hun uteblir på noen av middagene og eventuelt inviterer på middag, men lager den før de kommer.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kalles sosialt press selvfølgelig og det kan være vanskelig å motstå når man er vant til usunn mat, særlig når noen i tillegg virker misfornøyde med at man spiser lite. Dette bør man selvfølgelig stå imot, men det kan gjøre det litt vanskeligere. Et annet problem: Noen velger i tillegg å regulere seg selv ved å IKKE kjøpe inn dårlig mat fordi de vet at hvis de kjøper det inn eller blir tilbud det, kommer de til å spise det. Hvis ts sliter med å la være og spise drittmat når den først er på bordet, må det da eventuelt andre grep til. For eksempel at hun uteblir på noen av middagene og eventuelt inviterer på middag, men lager den før de kommer.

Eller bare gror seg litt karakter! Det føles faktisk befriende. Jeg kan spise usunn mat, men da i små mengder, og ingen presser meg til å spise mer en jeg har lyst til. Sosialt press er noe forbannet dritt uansett hva det går i, og det er noe jeg har kastet av meg for en god del år siden. Da ofrer jeg heller vennskap en å tolerere noe slikt. Som oftest så holder det lenge å "gjøre seg forstått en gang" med å si klart i fra, og ingen blander seg noen gang mer bort i det temaet :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...