Gå til innhold

Flytte vekk fra venner og familie for større hus og kort reisevei til jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor i Oslo, og her vil vi aldri få et rekkehus med den størrelsen vi ønsker, og vi vil sannsynligvis begge ha 40 min reisevei til jobb hvis vi bosetter oss i de områdene vi har råd. Samtidig er en del av familiene våre her, og noen venner. 

En del venner har flyttet ut av Oslo, og vi tror det blir flere og flere. Byen har blitt for dyr når man får barn og ønsker mer plass. Og flere får jobber andre steder.

Nå vurderer vi det samme, men vi ønsker ikke å flytte dit noen av våres venner har flyttet. Vi vil bo ved kysten, ha god togforbindelse til Oslo og et jobbmarked hvor vi faktisk kan bytte jobber også om noen år. Vi ønsker også en by hvor vi kan sykle til jobb.

Stedet vi vurderer er 1time og 30 min utenfor Oslo, eller 1 time og 15 min på tog. Vi tenker ikke det er realistisk å dra til Oslo hver helg, men det er samtidig mulig å ta seg en dagstur en lørdag i måneden.

Det er bare et vanskelig valg å ta, da vi føler vi baserer det på større plass og kortere reisevei, og ikke vet om dette trumfer å ha venner og familie nær. Men som jeg også sier - flere og flere av vennene våre har flyttet vekk fra Oslo, og vi tror enda flere vil gjøre det fremover. 

Har noen av dere flyttet av nevnte grunner? Hvordan har det gått?

Anonymkode: b2956...682

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt vanlig at folk andre steder i landet flytter langt fra venner og familie for å ta utdanning og få seg jobb. Det er bare for Oslo-folk det er fullstendig krise å flytte mer enn 10 minutter unna familie og venner.

Anonymkode: 432ce...99b

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi bor i Oslo, og her vil vi aldri få et rekkehus med den størrelsen vi ønsker, og vi vil sannsynligvis begge ha 40 min reisevei til jobb hvis vi bosetter oss i de områdene vi har råd. Samtidig er en del av familiene våre her, og noen venner. 

En del venner har flyttet ut av Oslo, og vi tror det blir flere og flere. Byen har blitt for dyr når man får barn og ønsker mer plass. Og flere får jobber andre steder.

Nå vurderer vi det samme, men vi ønsker ikke å flytte dit noen av våres venner har flyttet. Vi vil bo ved kysten, ha god togforbindelse til Oslo og et jobbmarked hvor vi faktisk kan bytte jobber også om noen år. Vi ønsker også en by hvor vi kan sykle til jobb.

Stedet vi vurderer er 1time og 30 min utenfor Oslo, eller 1 time og 15 min på tog. Vi tenker ikke det er realistisk å dra til Oslo hver helg, men det er samtidig mulig å ta seg en dagstur en lørdag i måneden.

Det er bare et vanskelig valg å ta, da vi føler vi baserer det på større plass og kortere reisevei, og ikke vet om dette trumfer å ha venner og familie nær. Men som jeg også sier - flere og flere av vennene våre har flyttet vekk fra Oslo, og vi tror enda flere vil gjøre det fremover. 

Har noen av dere flyttet av nevnte grunner? Hvordan har det gått?

Jeg flyttet fra venner og familie for å bo med kjæresten min i Oslo. Det gikk bra det første året, men har ikke akkurat fått nye venner på den tiden. Jeg skal flytte tilbake til stedet jeg har har venner, for å det ble for langt å reise 4,5 t for å besøke. Hvis reiseveien til venner ikke er mer en 1,5 time så vil jeg si det er innenfor å flytte. Gjør det som føles riktig, og husk at det er alltids mulig å flytte tilbake hvis man innser at det ikke funket.

Anonymkode: d4b63...4f8

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det er helt vanlig at folk andre steder i landet flytter langt fra venner og familie for å ta utdanning og få seg jobb. Det er bare for Oslo-folk det er fullstendig krise å flytte mer enn 10 minutter unna familie og venner.

Anonymkode: 432ce...99b

Hehe, jeg forstår hva du mener. Men vi har jobber her, så det handler kun om bolig for oss. I teorien kan vi jo fint bli boende i Oslo, hadde vært litt annet hvis vi trengte jobb eller skulle ta utdanning hvor man måtte flytte. 

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg flyttet fra venner og familie for å bo med kjæresten min i Oslo. Det gikk bra det første året, men har ikke akkurat fått nye venner på den tiden. Jeg skal flytte tilbake til stedet jeg har har venner, for å det ble for langt å reise 4,5 t for å besøke. Hvis reiseveien til venner ikke er mer en 1,5 time så vil jeg si det er innenfor å flytte. Gjør det som føles riktig, og husk at det er alltids mulig å flytte tilbake hvis man innser at det ikke funket.

Anonymkode: d4b63...4f8

4,5 time forstår jeg godt ble litt langt! Og du har helt rett i at man kan prøve og heller flytte tilbake. :)

Skrevet

Vi flyttet 45min unna familie og venner. Bor i en annen by, så det finnes ikke gode togforbindelser. Det går buss, men det kan ta mellom 1t-opptil 2t alt ettersom hvor de bor. Men så har jo de aller fleste bil også da. 

Jeg opplever at vi får mindre besøk av enkelte med begrunnelse "dere valgte jo å flytte SÅ langt vekk". Kjenner jeg blir litt irritert, for hvis man skal holde på vennskap så må det jo gå begge veier. Det kan ikke være slik at alle "må" bo i 10 minutters omkrets, bare fordi vi vokste opp på den plassen. Så det er jo noe å ha i bakhodet da. Samtidig så finner man jo ut hvem som er ekte venner. 

Det eneste vi har sagt til familie og venner, det er at vi ikke alltid kan gjøre ting på sparket. Det er ok å bli spurt et par dager i forveien slik det går an å legge en plan/endre litt på egne planer slik at den som skal noe f.eks har bilen tilgjengelig. Ellers kjøpte vi også stor nok bolig med gjesterom. Det er alltids greit, da det kan bli mye styr for 3-4 timers besøk en helg dersom det tar 2t med buss til og 2t hjem (i realiteten tar det ca 45min med bil, men buss er så tregt....). 

Jeg aner ikke hvor ofte dere treffer familie og venner, men jeg synes det høres ut som en god plan å reise til Oslo en helg i måneden. Så kan dere bytte på hvem dere besøker / dele opp dagen. Også en annen helg i måneden så kan dere invitere hjem til dere? Ellers kommer det an på hvilket behov dere har. Liker dere å gå ut/trene/ta en kaffe i ukedagen med venner/familie? Da blir det kanskje stor forskjell. 

Anonymkode: cb5d3...a11

• Liker 1
Skrevet

Har ikke flyttet så langt som dere tenker. Men jeg flyttet fra Oslo til Drammen, for å få råd til større bolig. Og jeg trives veldig godt. Og trodde jeg skulle reise veldig ofte inn til Oslo, men det gjør jeg ikke. I starten gjorde jeg det på grunn av jobb. Men da var det bare for å dra på jobb. Nå jobber jeg i Drammen.

Anonymkode: 0108f...f03

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Vi flyttet 45min unna familie og venner. Bor i en annen by, så det finnes ikke gode togforbindelser. Det går buss, men det kan ta mellom 1t-opptil 2t alt ettersom hvor de bor. Men så har jo de aller fleste bil også da. 

Jeg opplever at vi får mindre besøk av enkelte med begrunnelse "dere valgte jo å flytte SÅ langt vekk". Kjenner jeg blir litt irritert, for hvis man skal holde på vennskap så må det jo gå begge veier. Det kan ikke være slik at alle "må" bo i 10 minutters omkrets, bare fordi vi vokste opp på den plassen. Så det er jo noe å ha i bakhodet da. Samtidig så finner man jo ut hvem som er ekte venner. 

Det eneste vi har sagt til familie og venner, det er at vi ikke alltid kan gjøre ting på sparket. Det er ok å bli spurt et par dager i forveien slik det går an å legge en plan/endre litt på egne planer slik at den som skal noe f.eks har bilen tilgjengelig. Ellers kjøpte vi også stor nok bolig med gjesterom. Det er alltids greit, da det kan bli mye styr for 3-4 timers besøk en helg dersom det tar 2t med buss til og 2t hjem (i realiteten tar det ca 45min med bil, men buss er så tregt....). 

Jeg aner ikke hvor ofte dere treffer familie og venner, men jeg synes det høres ut som en god plan å reise til Oslo en helg i måneden. Så kan dere bytte på hvem dere besøker / dele opp dagen. Også en annen helg i måneden så kan dere invitere hjem til dere? Ellers kommer det an på hvilket behov dere har. Liker dere å gå ut/trene/ta en kaffe i ukedagen med venner/familie? Da blir det kanskje stor forskjell. 

Anonymkode: cb5d3...a11

Takk for godt svar. :) Jeg har ikke behov for å treffe venner så ofte, det er mer kvaliteten når man ses som er viktig for meg. Å treffe folk i ukedagene syns jeg egentlig bare er stress, så det kjennes faktisk som en lettelse å ha i alle fall færre som forventer å gjøre ting på en ukedag.

7 hours ago, AnonymBruker said:

Har ikke flyttet så langt som dere tenker. Men jeg flyttet fra Oslo til Drammen, for å få råd til større bolig. Og jeg trives veldig godt. Og trodde jeg skulle reise veldig ofte inn til Oslo, men det gjør jeg ikke. I starten gjorde jeg det på grunn av jobb. Men da var det bare for å dra på jobb. Nå jobber jeg i Drammen.

Anonymkode: 0108f...f03

Så fint at du trives, Drammen har jo blitt en innmari fin by. :) Man merker vel kanskje at man har mye av tilbudet man trenger der man er.

Skrevet

Hvor mye har dere lyst til å ha besøk av venner og familie? 

Om man uansett ikke er vant til å henge så veldig ofte med venner, er det et mindre problem enn om man er en sånn som helst skal møtes for en kaffe minst en gang i uken. 

Jeg hadde ikke hatt noe problem med å flytte halvannen time vekk fra vennene mine, for det er uansett så sjelden vi fysisk møtes. 

Men etter at jeg fikk barn, er jeg sjeleglad jeg har foreldrene mine i nærheten... Det er SÅ godt med mulighet for barnepass, uten at det er kjempemye bry med kjøring. Det er lettere å be om hjelp til pass et par-tre timer når det er snakk om at de må kjøre i ti minutter, enn om det blir timesvis med kjøring og de kanskje til og med må overnatte. 

Anonymkode: 7e31f...e95

Skrevet

Bare vær forberedt på at dere nok veldig sjeldent i praksis kommer til å reise inn til Oslo igjen. Alle jeg kjenner som har flyttet mer enn 30 min ut og til andre byer (Fredrikstad, Drammen, Hønefoss osv) har sluttet å dra inn til Oslo nesten med en gang. Og man mister lett kontakten. Samtidig, det stemmer jo som du sier at "alle" flytter ut så dumt å niholde på å bo i en by der vennene bor når man ser at venn etter venn også flytter (av samme grunner, barn, plass, økonomi).. Vi er litt i samme situasjon men vi jobber begge i Oslo og har best arbeidsmarked her så vi blir nok en av de som flytter maks 30 min unna (altså Bærum/Asker/Lørenskog/Nittedal osv osv). Jeg tenker også at når man har barn så vil ikke jeg iallfall flytte langt fra familie og vi har begge all familie i Oslo eller nabokommunene. Familie er jo gjerne mer etablert enn venner og vil sjeldent flytte på seg så sånn sett er jo de lettere å tenke på når man flytter (tenker feks deres foreldre, de færreste begynner jo å flytte langt avgårde når de er 50+)

Anonymkode: 7e86e...739

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...