Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en del penger i fond. Er fortsatt på pluss siden men det har gått kraftig ned. Etter å ha lest litt for mye her inne stoppet jeg måned sparingen min, noe jeg lurer på om er dumt. Tror dere det er større krise nå enn før? Kan krisen bare gå nedover og nedover så man ikke sitter igjen med noe? Har ikke tenkt til å ta ut pengene mine, men kjenner jeg ikke har godt av å være her inne... 

Anonymkode: 8a5c0...677

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, før var det jo engelske krigsskip som blokkerte handelsskip med mat fra å komme til Norge under Napoleonskrigene ca. 1810, det var større krise. For ikke å nevne tulipankrisen da markedet kollapset i 1637.

Ja, det er større krise nå enn før, i tiårene etter andre verdenskrig var det stor oppgang.

Nei, det var verre under krakket på børsen i 1929.

Osv.

Når er før?

Anonymkode: b358d...a90

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

kjenner jeg ikke har godt av å være her inne... 

Det tror jeg stemmer for de fleste som er her.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, før var det jo engelske krigsskip som blokkerte handelsskip med mat fra å komme til Norge under Napoleonskrigene ca. 1810, det var større krise. For ikke å nevne tulipankrisen da markedet kollapset i 1637.

Ja, det er større krise nå enn før, i tiårene etter andre verdenskrig var det stor oppgang.

Nei, det var verre under krakket på børsen i 1929.

Osv.

Når er før?

Ts 

Tenker mer på finanskrisen og de krisene vi har hatt de siste 20-30 årene. 

Skrevet

Ja. La oss håpe det går radigt nedover.

Anonymkode: a5b99...c02

• Liker 1
Skrevet

Pandemien kommer til å utløse eit ras av konkurser, og vil på sikt komme til å endre på mye. Det vi gjorde "før" pandemien er slett ikkje sikkert mange gjør "pandemien" og vi står overfor en omstilling.

Vi kan ikkje fortsette å "tråkke i samme råsa" når det forlengst er oppgått fra før. Verdiene skapes ikkje bare ved å  en "herskap m/ folk som sitter å flytter på penger" men noen må skape verdiene før de kan omsettes.  De fleste grundere i Norge er  ikkje født som Ny-rike, og med en gullskje i kjeften.  Vi kan heller ikkje leve av å "klippe hverandre", og ansette alle innen det offentlige.  Det eridag ikkje mangel på arbeid, men mangel på folk som kan utføre dem, og dette til tross for mange arbeidsledige. 

Skrevet

Andre igjen vil si at det er nå når ting får nedover man skal handle, for det er nå det er på billigsalg. Det spørs bare hvor lang sparehorisont du har. 

Anonymkode: c53cd...551

Skrevet
Skybe skrev (2 minutter siden):

Pandemien kommer til å utløse eit ras av konkurser, og vil på sikt komme til å endre på mye. Det vi gjorde "før" pandemien er slett ikkje sikkert mange gjør "pandemien" og vi står overfor en omstilling.

Vi kan ikkje fortsette å "tråkke i samme råsa" når det forlengst er oppgått fra før. Verdiene skapes ikkje bare ved å  en "herskap m/ folk som sitter å flytter på penger" men noen må skape verdiene før de kan omsettes.  De fleste grundere i Norge er  ikkje født som Ny-rike, og med en gullskje i kjeften.  Vi kan heller ikkje leve av å "klippe hverandre", og ansette alle innen det offentlige.  Det eridag ikkje mangel på arbeid, men mangel på folk som kan utføre dem, og dette til tross for mange arbeidsledige. 

Prisen å betale for dette sinnssyke utdannelseshysteriet.

Anonymkode: a5b99...c02

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Andre igjen vil si at det er nå når ting får nedover man skal handle, for det er nå det er på billigsalg. Det spørs bare hvor lang sparehorisont du har. 

Anonymkode: c53cd...551

"Den eines død, fører til andres  brød" 

Endret av Skybe
Skrevet

Hvis du sparer fast hver mnd, så vil du når markedet er dårlig får flere fondsandeler for beløpet du setter inn fast, enn når markedet er bra. Mao dumt å stoppe sparingen nå! Tenkt langsiktig å fortsett sparingen.

Anonymkode: 39c25...7db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...