Gå til innhold

Kan man kontakte bemanningsbyrå og få hjelp til å finne en passende jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et ønske om å flytte hjem til barndomsbyen, og har en stund sett etter jobb der. Jeg har en utdanning hvor det ikke kryr av jobber, men samtidig kan det være stillinger jeg ikke vet om eller ikke har tenkt at jeg kan passe i. 

Jeg har ikke brukt bemanningsbyrå før og vet ikke hvordan det fungerer. Kan man kontakte et byrå i den aktuelle byen, og fortelle om min utdanning og erfaring, og hva slags type jobb jeg kunne tenke meg, og så leter de litt for meg? Eller må jeg bare følge med på stillingene de lyser ut? 

Anonymkode: 7c42c...430

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen kommuner har kontakt med bemanningsbyrå som hjelper innflyttere. Da spesielt mindre steder. Kanskje du kan spørre kommunen om de gjør det, i første omgang? 

Anonymkode: d0f96...ad4

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Noen kommuner har kontakt med bemanningsbyrå som hjelper innflyttere. Da spesielt mindre steder. Kanskje du kan spørre kommunen om de gjør det, i første omgang? 

Anonymkode: d0f96...ad4

Det er en nokså stor kommune, med ca 50.000 innbyggere, så tror ikje det er aktuelt. Det er bare min arbeidsbakgrunn som er litt problematisk. 

Anonymkode: 7c42c...430

Skrevet

Jeg tenker også kommunen, samt registrere deg som arbeidssøker hos NAV. Noen arbeidsgivere kontakter NAV direkte uten å gå via utlysing. (Kanskje særlig hvis det oppstår et akutt behov, og stillingen er midlertidig)

Ellers kan du jo kontakte aktuelle arbeidsgivere direkte, med en  telefonsamtale og åpen søknad med cv og vitnemål. 

Jeg har ingen erfaring med bemanningsbyrå, fins ikke i min by. Men du har vel ingenting å tape på å registrere deg der.

Skrevet
Eneri skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker også kommunen, samt registrere deg som arbeidssøker hos NAV. Noen arbeidsgivere kontakter NAV direkte uten å gå via utlysing. (Kanskje særlig hvis det oppstår et akutt behov, og stillingen er midlertidig)

Ellers kan du jo kontakte aktuelle arbeidsgivere direkte, med en  telefonsamtale og åpen søknad med cv og vitnemål. 

Jeg har ingen erfaring med bemanningsbyrå, fins ikke i min by. Men du har vel ingenting å tape på å registrere deg der.

Problemet er at de stillingene hos NAV er det får av og sykt mange aktuelle kandidater.

Arbeidsgivere bruker heller bemanningsbyrå eller har egne rekrutterere enn å bruke NAV. 

TS: bemanningsbyrå hjalp meg mer enn NAV når det kom til å få jobb, kontakter og Nettverk. 
De er flinkere på å gi tilbakemelding på f.eks CV enn NAV.

Anonymkode: f3597...525

Gjest Alterego666
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Kan man kontakte et byrå i den aktuelle byen, og fortelle om min utdanning og erfaring, og hva slags type jobb jeg kunne tenke meg, og så leter de litt for meg?

Selvsagt. Det er en god og proaktiv strategi, og dine beveggrunner gjør det lett å selge deg inn.

Du havner i deres egne database og er blant de første navnene som popper opp. Er de dtktige og har de rette kundene kan det hende at de også selge deg aktivt til passende kunder.

Skrevet

Jeg har fått jobb gjennom adecco/manpower to ganger. Begge gangene var det et fint springbrett videre. 

Anonymkode: 796ee...d64

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...