Gå til innhold

Min 17- åring slipper ikke taket i meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 17- åring som jeg har noen bekymringer rundt. 

Jeg var for fem år siden alvorlig syk, men ble helt frisk. I dag fungerer jeg normalt. Hun var godt ivaretatt denne tiden, men fordi jeg lå innlagt mye på sykehuset, tenker jeg at dette muligens har en sammenheng, men vet ikke.

Hun trives på skolen, har gode venner her, men ønsker ikke å ha noen kontakt med disse på fritiden. Har forsøkt med flere forslag, men hun viser absolutt ingen interesse. Hun vil bare være sammen med meg! Hver kveld ser vi sammen på TV, hver helg og gjennom hele dagen. Ikke en tur til matbutikken engang uten at hun ønsker å være med. 

Jeg har tenkt at dette er en fase som går over, men nå har den vart i over et år. Jeg har opplevd at hun takker nei til invitasjoner i venninnegjengen på skolen, fordi hun heller vil være sammen med meg.

Jeg bor sammen med faren hennes, og hun har også en lillesøster. Begge disse er hun åpenbart svært sjalu på. I går da hun var hos sin tante noen timer, visste hun at jeg hadde med lillesøsteren alene i byen. Da hun så kommer hjem, ser jeg at hun åpenlyst sliter med sjalusi og tristhet, selvom hun ikke gjør noe ut av dette. Altså, jeg ser hun sliter med vanskelige følelser rundt dette med sjalusi på meg. Faren sin virker til bare være i veien, da hun vil ha meg helt alene. Forsøker vi å foreslå turer med oss to og lillesøster, eller oss to og faren, nekter hun å bli med…

Har foreslått for henne å snakke med noen, men dette er helt utelukket for henne. Jeg får heller ikke tak i følelsene hennes rundt dette. 

Har noen erfaring med noe lignende? Tips til hva jeg kan gjøre?

Anonymkode: b84bf...748

Videoannonse
Annonse
Skrevet

book time til helsesøster og psykolog

Anonymkode: 376a8...69a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ser det kan misforstås, vi ser på TV kun på kveldene. Er andre enn meg inkludert, velger hun å sitte på rommet.

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

book time til helsesøster og psykolog

Anonymkode: 376a8...69a

Ja, kunne ønske jeg kunne dette. Men det føles vanskelig når jenta selv nekter…

TS

Skrevet

Hun er 17 år og det er siste sjanse til å be henne gå til helsesøster/lege/psykolog og si at hun MÅ gjøre det. Du kan være med hvis hun synes det er lettere. Helsesøstre er også flike til å hente inn elever når vi foreldre har ringt inn bekymring. 

Anonymkode: cd16a...2d3

• Liker 3
Skrevet

Du kan  ikke tvinge henne til verken psykolog eller venner, men du kan endre deg selv 

Prioriter tid med mannen din og lillesøster. Gå turer alene, gjør ting på kveldene. 

Det hun holder på med er ekstremt usunt. Mulig du burde søke veiledning 

Anonymkode: b3a5f...dce

• Liker 2
Skrevet

I dette tilfellet bør hun ikke få bestemme selv. 
Fastlege og videre til psykolog. 
Dette er ikke normalt for en 17 åring  

Anonymkode: 8120b...fb5

• Liker 2
Skrevet

Men har du pratet med din datter om dette? Det høres jo ut som seperasjonsangst, og det kom nok etter at du var syk. For da fikk nok hun en stor angst for å miste deg. Og selv om du er frisk i dag, så henger nok det igjen.

Min datter slet med dette, og i denne perioden så ble hun og veldig sjalu da broren hennes var sammen med meg. 

Men min datter gikk i behandling hos psykolog, og er mye bedre. Men det er litt som henger igjen. Men hun er jo mye mer sosial utenfor hjemmet. Og blir hun sjalu på broren, så prøver hun å ikke vise det. Og blir fort i godt humør igjen.

Anonymkode: 01de6...556

• Liker 2
Skrevet

Om hun nekter ville jeg oppsøkt veiledning gir meg selv for å få hjelp til p hjelpe henne. 

Anonymkode: 2d7e6...e21

Skrevet

Jeg har noen i slekta som har en datter på nærmere 30 som er helt avhengig av moren sin og hun må være med moren over alt. Jeg kjenner ikke så godt til hele historien, men der har det ikke vært noe sykdom eller andre traumatiserende hendelser. Jeg råder deg til å få tatt tak i dette nå, mens hun fortsatt er unge. Lykke til ❤

Anonymkode: 962b1...a27

Skrevet

Takk for svar så langt! ❤️

Jeg har som sagt tenkt at dette har vært en fase, og har gitt henne ekstra mye tid med meg. Prioritert hennes ønsker hele tiden, tenkt at dette har vært en periode der hun har tatt igjen «tapt mammatid».

Ser imidlertid at det på ingen måter ser ut til å avta. Om jeg ikke er tilgjengelig, oppholder hun seg bare på rommet sitt. Så må rett og slett forsøke å endre taktikk her, gå tilbake og prioritere tid med alle sammen. Håpe at hun finner ut av det, når jeg ikke er tilgjengelig alene nærmest hele tiden.

Har forsøkt å få helsesøster til å snakke med henne, da hun var der for noe annet. Helsesøster kom ingen vei, så dette er vanskelig da hun selv nekter.

Opplever at det er en veldig vanskelig balansegang dette, redd for at hun føler seg avvist av meg. Kommer selvsagt til å inkludere henne i ting vi gjør, men får da bare leve med min følelse av avvisning når hun isteden velger å sitte på rommet..? 

TS

• Liker 1
Skrevet

Hva om du passer på å gi henne en god dose oppmerksomhet jevnlig, selv om hun ikke får deg alene? Gå på rommet, gi henne en god klem, si at det er godt å se henne, at du er glad i henne, spør litt hvordan dagen har vært?

Jeg tror også du kunne testet ut å gjøre deg opptatt på strategiske tider, for å se hvordan hun reagerer på det. F.eks hvis du vet hun er invitert hjem til noen fredag kveld på venninnetreff, så sørger du for å ha en avtale utenfor huset i samme tidsrom, "helt tilfeldig" og så oppmuntrer du henne til å gå. "Jeg skal også treffe venninner på fredag, da får vi ut og lufta oss begge to"

Anonymkode: 3c149...622

• Liker 1
Skrevet

Dette er nok veldig flaut og vanskelig for en 17 åring å snakke om/ anerkjenne at hun er veldig avhengig av moren sin. 
har hun alltid vært slik? Eller kom dette etter du var syk? 
mulig hun er veldig redd for deg, og vil ha kontroll på deg ubevisst. 
min ikke hun vil snakke med noen, så bør du kanskje snakke med helsesøster og få noen tips og råd. 

Anonymkode: 96f99...605

Skrevet

Tror kanskje dette er utenfor helsesøsters kompetanse. Ville prøvd PPT som evt. kan henvise videre.

Anonymkode: 93e2c...607

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...