Gå til innhold

Første barnebursdag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Skal ordne barnebursdag for datteren min om noen uker, og har veldig lite erfaring med dette utover mine egne svake minner fra barndommen.. Tenker å leie barnehagen og invitere alle jentene på avdelingen, tror de blir rett over 10 stk hvis alle kommer. 

Men hvor lang tid i forveien er det lurt å gi ut invitasjon, og hvor lang tid i forveien er det vanlig å sette svarfrist? Har lyst til å gi ut litt tidlig for å minske faren for at folk har lagt andre planer i stedet, men blir det for tidlig kan kanskje folk glemme det litt igjen, eller? 🙂

Lurer også på om noen har tips til en morsom lek/aktivitet for en gjeng 4-5-åringer. Tenker kanskje å la de styre mest fritt, men finne på hvert fall én ting. Tips?

Gaver, hva pleier dere å gjøre med det? Tenkte det kanskje er litt kjedelig for de andre barna å se på masse oppakning? Men vi har bare vært i én barnebursdag, og der åpnet bursdagsbarnet bare så fort den fikk pakken i hånda, og det var ikke noe system for å si hvem den var fra/takke etc, og da synes jeg kanskje poenget blir litt borte.. 

Og er det eventuelt noe annet man burde tenke på? 🙂

Anonymkode: c8867...d2f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og ja, jeg har en jente som har snakket masse om og gledet seg til bursdagen sin i snart et år allerede, så føler veldig på et ønske om at det skal bli "perfekt" 😂

Skrevet

Her er det vanlig at invitasjoner kommer i uka før helgen før bursagshelgen. Eks for februar: Sende ut invitasjon onsdag 2. februar, ha selskapet helga 11-13 februar. Da har foreldre god tid til å bestemme seg om de får det til. Ville satt fristen til onsdag 11. februar. Da har dere torsdag og fredag til innkjøp.

Skrevet

Jeg pleier å gi ut invitasjon 10 dager før festen, med svar frist 3 dager før. Da rekker jeg å handle. Har god erfaring med pølser/hamburgere og en sjokoladekake/muffins i slike bursdager. Saft fungere også bra. Engangs kopper og tallerken er lett å kaste i en svart søppelsekk etterpå. Jenter i den alderen klarer fint å leke selv, og om du får låne bhg er det masse muligheter til å leke utendørs også. Stolleken kan gjennomføres om de ikke klarer å finne på noe selv.

Ang pakker....i alle bursdager vi ha vært i (bhg og skole), skal på død og liv alle sitte i en ring,  snurre en flaske og den som flasker peker på får gi sin gave. Det tar veldig lang tid om dere blir 10 stk, og de første som blir ferdig kommer til å gå fra ringen før siste pakke er delt ut. Vi har alltid pakket opp gaven(e) når gjesten har kommet , og satt gaven(e) på er bord eller hylle så alle kan se hva datter har fått. Kort ligger under gaven med navnet på giver synlig. Dette opplever jeg gir mindre fokus på hvem som gir hva, og det blir mere ro ved gaveåpningen. 

Husk å senke skuldrene, pust med magen og gled deg over at barnet ditt feirer sin viktigste dag med vennene sine.  Spør gjenre noen flere foreldre om de vil være med å hjelpe til, det er bare hyggelig.  

Lykke til 😀😀

Anonymkode: 6aeda...1d5

Skrevet
Belima skrev (16 minutter siden):

Her er det vanlig at invitasjoner kommer i uka før helgen før bursagshelgen. Eks for februar: Sende ut invitasjon onsdag 2. februar, ha selskapet helga 11-13 februar. Da har foreldre god tid til å bestemme seg om de får det til. Ville satt fristen til onsdag 11. februar. Da har dere torsdag og fredag til innkjøp.

Takk for svar, det høres fornuftig ut! 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg pleier å gi ut invitasjon 10 dager før festen, med svar frist 3 dager før. Da rekker jeg å handle. Har god erfaring med pølser/hamburgere og en sjokoladekake/muffins i slike bursdager. Saft fungere også bra. Engangs kopper og tallerken er lett å kaste i en svart søppelsekk etterpå. Jenter i den alderen klarer fint å leke selv, og om du får låne bhg er det masse muligheter til å leke utendørs også. Stolleken kan gjennomføres om de ikke klarer å finne på noe selv.

Ang pakker....i alle bursdager vi ha vært i (bhg og skole), skal på død og liv alle sitte i en ring,  snurre en flaske og den som flasker peker på får gi sin gave. Det tar veldig lang tid om dere blir 10 stk, og de første som blir ferdig kommer til å gå fra ringen før siste pakke er delt ut. Vi har alltid pakket opp gaven(e) når gjesten har kommet , og satt gaven(e) på er bord eller hylle så alle kan se hva datter har fått. Kort ligger under gaven med navnet på giver synlig. Dette opplever jeg gir mindre fokus på hvem som gir hva, og det blir mere ro ved gaveåpningen. 

Husk å senke skuldrene, pust med magen og gled deg over at barnet ditt feirer sin viktigste dag med vennene sine.  Spør gjenre noen flere foreldre om de vil være med å hjelpe til, det er bare hyggelig.  

Lykke til 😀😀

Takk for gode tips og lykkeønskninger 😄

Sikkert sant som du sier med gavene, og det er jo ikke særlig gøy for de andre barna med langdryg pakkeåpning. Får heller prøve å passe på at ungen får med seg hvem pakken hun åpner opp er fra, og får takket ordentlig. Hvert fall hvis det kommer så mange som jeg håper det gjør da. 

Kake, mat og tema er heldigvis bestemt av (snart) 4-åringen selv, hun gleder seg virkelig. Og det gjør jeg også, må bare roe ned kontrollfreaken i meg som ikke helt vet hvordan det pleier å gjøres 😄

Kom på at jeg tok av bittelitt på temafronten, så de får litt sånn smågaver innenfor tema (minipuslespill, "fly/glider", ring, er det jeg kommer på). Hadde tenkt å legge det på hver deres plass på bordet egentlig, men kanskje det kunne vært gøy å putte i småposer og fiske etter fra trappa?  Tror jeg gjorde det som barn selv i alle fall, da med godteri. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Takk for svar, det høres fornuftig ut! 

Takk for gode tips og lykkeønskninger 😄

Sikkert sant som du sier med gavene, og det er jo ikke særlig gøy for de andre barna med langdryg pakkeåpning. Får heller prøve å passe på at ungen får med seg hvem pakken hun åpner opp er fra, og får takket ordentlig. Hvert fall hvis det kommer så mange som jeg håper det gjør da. 

Kake, mat og tema er heldigvis bestemt av (snart) 4-åringen selv, hun gleder seg virkelig. Og det gjør jeg også, må bare roe ned kontrollfreaken i meg som ikke helt vet hvordan det pleier å gjøres 😄

Kom på at jeg tok av bittelitt på temafronten, så de får litt sånn smågaver innenfor tema (minipuslespill, "fly/glider", ring, er det jeg kommer på). Hadde tenkt å legge det på hver deres plass på bordet egentlig, men kanskje det kunne vært gøy å putte i småposer og fiske etter fra trappa?  Tror jeg gjorde det som barn selv i alle fall, da med godteri. 

Godtepose kan være forventet,  men jeg tenker at en liten pose med f.eks temating , småting fra Flying tiger eller Nille er like bra. Vi pleier og gi poser ved henting,  så får de lekt lenger sammen og så blir det mindre snakk om hvem som har fått hva, jeg liker ikke, vil ikke ha etc i bursdag barnets nærhet. Dere bestemmer, men regn med noen timer 1 1/2 -2 t hvor det kan virke litt kaotisk.  

Vet ikke hvordan dere har tenkt servering, men gjør der enkelt for dere selv.😉

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...