AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #1 Skrevet 30. januar 2022 Er det vanlig? Anonymkode: 7bae9...7b8
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #2 Skrevet 30. januar 2022 Jeg har gjort det. Men som regel klarer vi å pusse tenna uten tull. Om det er vanlig vet jeg ikke, men tennene skal jo pusses. Det er noe man ikke kan velge, så da blir det jo tvang hvis barnet ikke har lyst. Anonymkode: 1a2c8...1c4 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #3 Skrevet 30. januar 2022 Nei, det har jeg ikke gjort. Tennene skal pusses, men det burde ikke være nødvendig å holde fast barnet med tvang. Ingenting gøy skjer før tenner er pusset. Det har fungert helt fint her, men forstår at barn er ulike. Jeg mener likevel mye annet burde vært forsøkt først. Anonymkode: 1de34...a5c 4
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #4 Skrevet 30. januar 2022 Stå foran døra på badet og vent ut ungen. Anonymkode: 3c3e4...9d5
GammelKaktus Skrevet 30. januar 2022 #5 Skrevet 30. januar 2022 Aldri. Jeg har alltid pratet mye om tenner og hvor viktig det er å passe på det så han har alltid vært veldig flink med tannpuss. Hjelper nok på at han har måttet være med meg en gang og to til tannlegen. 😄 Men tenner og medisin er viktig så må man så må man, hadde ikke praten funket så hadde jeg ikke hatt problemer med å gjøre det med tvang. Men jeg tenker det skal være aller siste utvei. 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #6 Skrevet 30. januar 2022 Nei, aldri. Da fikk det heller bli en ekstra god tannpuss på morgenen. Anonymkode: b88a8...615 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #7 Skrevet 30. januar 2022 Da han var 2 år, gjorde jeg dette (fordi han blånektet og alt annet var prøvd). Etter 4 år har det aldri vært behov for det. Han skjønner at tennene SKAL pusses. Anonymkode: 0a69a...2c5 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #8 Skrevet 30. januar 2022 Nei. Dropper heller tannpuss. Husker selv jeg ble holdt fast og det fungerer dårlig. Anonymkode: d4b74...d16 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #9 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nei. Dropper heller tannpuss. Husker selv jeg ble holdt fast og det fungerer dårlig. Anonymkode: d4b74...d16 Jobber selv på tannlegekontor og akkurat den der hører vi ofte, og da er det gjerne på barn som utvikler karies i så stor grad at det må gjøres behandling. Man ser også gjerne at de barna som har vokst opp med å få bestemme selv fra de var små utvikler dårligere vaner når de blir større, og gjerne bare pusser 1 gang for dagen. Greit nok at det ikke er verdens undergang når man har melketenner, men jeg har vært med å rotfylle permanente tenner hos barn i ganske ung alder.. Tvang skal være siste utvei ja. Men personlig synes jeg det er bedre enn ingen tannpuss i det minste. Anonymkode: 13404...965 8
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #10 Skrevet 30. januar 2022 Ja, senest i går. Hun var krakilsk. Regner med folk trodde vi mishandlet henne. Anonymkode: 07d5d...156
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #11 Skrevet 30. januar 2022 Ikke over 4 år, men til passert 3 år var tannpussen i perioder en skikkelig kamp. Jenta mi er ekstremt viljesterk, og til tross for at jeg er utdannet pedagog, slet jeg med å nå inn til henne i de verste trassanfallene. Og når man må rekke jobb og må levere i bhg først, er det ikke tid til 20 min med tull. Så jeg har tvangspusset, for det var slett ikke et alternativ å gi etter. Det ble gradvis enklere, og nå går tannpussen som en drøm. Barn kan ikke velge selv angående tannpuss (eller annet som er nødvendig for god helse); det må de voksne ta ansvar for. Anonymkode: c1ddd...7b9 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #12 Skrevet 30. januar 2022 Selvsagt. Men de forstår raskt poenget og da går tannpuss som en lek. Anonymkode: b5e01...ff6
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #13 Skrevet 30. januar 2022 Mitt barn får valget før vi starter kveldsrutinen. Pusse selv først, og la meg pusse etterpå. Eller at jeg pusser alt. Barnet går stort sett for det første, da er det mer delaktig. Jeg gir ikke noe annet valg, tennene skal pusses, å det er barnet veldig klar over, det er ikke noe som er oppe til diskusjon, kun hvordan tannpussen skal foregå. Anonymkode: 620a7...62a 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #14 Skrevet 30. januar 2022 Når det kommer til tennene så kan man fint bruke tvang. Alt annet er forsømmelse da barnet på sikt kan få hull i tennene. Anonymkode: ce9fb...c5a
Gjest Albbas Skrevet 30. januar 2022 #15 Skrevet 30. januar 2022 Nei. Frem til to år måtte vi nesten alltid bruke tvang, men så har de tilpasset seg, og jeg ville aldri brukt fysisk tvang nå! Hadde barnet nektet i dagevis så kanskje, men jeg håper da vi hadde kommet i mål med andre metoder først. Men nå nekter de altså aldri. Jeg sier bare "javel, bare ha skitne tenner i dag da" så kommer de gråtende etter med tannbørsten. 🙈 Men de to første årene var en fysisk kamp med begge to. Men hadde en grei metode som gjorde det effektivt uten for mye fysisk strev.
Ulrikke Skrevet 30. januar 2022 #16 Skrevet 30. januar 2022 Hvis 4-åringen går til komplett streik og det ikke funker med verken lokking, spøk eller andre ting, så ja! Man kan ikke velge å droppe tannpuss. Hva gjør man hvis man barnet nekter å ta på bilbeltet? Man holder barnet fast og fester det dersom det ikke nytter med logikk og tilsnakk. Noen ting kan man ikke velge. Jentungen her var en prøvelse da hun var 3,5 år, og hun fikk valget. Vi SKAL pusse tenner, enten gjør vi det mens vi synger og tuller, eller så holder jeg deg fast mens du hyler. Tennene skal pusses uansett, hun valgte hvordan det skjedde. Men jeg var bevisst på å sette ord på sammenhengen for henne, sånn at hun lettere kunne tilpasse egen oppførsel.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #17 Skrevet 30. januar 2022 Jeg har kun hatt behov for det et par ganger, men ja, tannpuss er ikke noe barnet kan trasse/skrike/krangle seg ut av. Evt har jeg bare vært staere enn barnet og behold roen fullstendig i hva dom føles som en evighet. Barnet har til slutt gitt seg og vi har pusset tennene Anonymkode: 199c0...e56
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #18 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Er det vanlig? Anonymkode: 7bae9...7b8 Vet ikke hvor vanlig det er. Men da min datter var under 2 år og hadde fått en del tenner på plass, måtte vi til slutt tvangspusse siden hun nektet. Det sto på noen uker også ga hun seg slik at vi fikk pusset vanlig. Anonymkode: 98060...ace
Forundret.. Skrevet 30. januar 2022 #19 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Er det vanlig? Anonymkode: 7bae9...7b8 Nei. Psykisk "overgrep" er mer vanlig. Vi trua med Karius og Baktus. Eldstemann hylte de første tre årene. Og fordelen med det var at da gapte hun stort.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #20 Skrevet 30. januar 2022 Å la barnet bestemme om det vil pusse tennene eller ikke er omsorgssvikt til de av dere som ikke er klare over det. Tvang er kun greit når tannpuss er uaktuelt for barnet, ikke ellers i hverdagen. Anonymkode: ce9fb...c5a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå