AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #1 Skrevet 30. januar 2022 Vi tenkte å invitere til barnebursdag for datteren min som blir 7 år om et par uker. Tenker å invitere alle jentene i klassen, det er 10 med datteren min. I tillegg er det to gutter i klassen som hun har vært masse sammen med helt fra tiden i barnehagen. Han ene og datteren min er typ "Karsten og Petra" venner for hverandre, mens han andre bor rett nede i gata, og de leker også masse sammen. De gikk på avdeling i barnehagen i flere år sammen, og det var disse to jeg skrev opp da vi skulle skrive ønsker for hvem hun skulle gå I klasse med. Så, er det innenfor å be disse to guttene, og alle jentene? Vi har hverken plass eller ork til å ha hele klassen. Har også fått anbefalinger fra andre foreldre som har hatt hele klassen om at det ikke er lurt pga støynivået som da blir. Så, hva tenker dere? Anonymkode: 0c3cc...189
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #2 Skrevet 30. januar 2022 Hvor mange gutter er det i klassen? Anonymkode: ef97d...2f1 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #3 Skrevet 30. januar 2022 Tenker umiddelbart nei. Barn tenker lite over kjønn i den alderen, og da vil det bli trist for de/den gutten som ikke blir invitert, som ev også anser seg selv som venn. Da er han ikke «venn nok». Bedre å invitere alle eller ingen. Anonymkode: 12555...8f9 1
Minlillesky Skrevet 30. januar 2022 #4 Skrevet 30. januar 2022 Tenker at hvis det er få gutter i klassen, så blir det feil ovenfor de andre guttene som ikke blir bedt. Kan ikke jenta di invitere færre jenter, og alle guttene om de ikke er mange så klart. Evt 50/50 jenter/gutter? Evt bare invitere de jenta di leker mye/mest med av både jenter og gutter.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #5 Skrevet 30. januar 2022 Nei. Som både lærer og mor har jeg aldri vært borti at det er ok. Hvis alle skal begynne å plukke og noen her og der så er vi raskt over på at det er de samme som sjeldent blir invitert. Alle gutter eller jenter. Anonymkode: 1b067...d1a 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #6 Skrevet 30. januar 2022 Ja. Ikke hør på mammapolitiet. Be de guttene som er venner også. Blir andre gutter lei seg for at de ikke blir bedt til en jente så blr foreldrene jobbe med psyken. Anonymkode: 6e4b0...acb 5 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #7 Skrevet 30. januar 2022 Jeg vil si det kommer an på hvor mange gutter det er i klassen. I mitt barns klasse er det 5 gutter og 15 jenter. Så hvis man inviterer alle jentene og 2 av guttene der, så blir det 17 av 20 barn. Det synes jeg ikke er greit, spesielt ettersom de guttene blir invitert i få bursdager i utgangspunktet siden de er så få. Men hvis det er 10 gutter og 10 jenter så synes jeg det bør være greit. Helt etter "reglene" er det ikke, men de er jeg ikke så enig i, mener det må være rom for å bruke litt skjønn. Anonymkode: 0b79c...bc5 5
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #9 Skrevet 30. januar 2022 Kommer an på hvor mange gutter det er i klassen. Hvis du inviterer 2 av 4 nei, hvis det er 2 av 10 er det greit. Flere som har gjort det slik her. Ei jente som var del av guttegjengen, da ble ofte alle guttene + hun invitert. Det var ingen utestengning, heller tvert i mot, ville vært rart om hun ikke ble inkludert. Barna skjønner det med mindre voksne lager en stor sak ut av det. Anonymkode: 06448...403 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #10 Skrevet 30. januar 2022 TS her. Det er 13 gutter i klassen, så flesteparten av guttene hadde ikke blitt bedt. Det gjelder også to andre gutter hun gikk på avdeling med i barnehagen, men som hun ikke leker noe særlig med pluss et par som hun har lekt litt med på skolen(og han ene har hun sågar vært med hjem). Grunnen til at jeg ønsker å be de to guttene vi vurderer å br er fordi de har vært svært gode venner siden de var 3 år gamle og startet på samme avdeling i barnehagen. Å plukke ut noen jenter og gutter er i hvertfall helt uaktuelt. Man må be alle guttene, alle jentene, eller hele klassen. Men ser jo at det ikke er helt heldig å bare be kun to gutter. Det er bare det at datteren min har vært bedt i alle bursdager til begge disse to. Men blir nok til at vi inviterer de to på en "ekstrabursdag" dagen etter. Anonymkode: 0c3cc...189 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #11 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vi tenkte å invitere til barnebursdag for datteren min som blir 7 år om et par uker. Tenker å invitere alle jentene i klassen, det er 10 med datteren min. I tillegg er det to gutter i klassen som hun har vært masse sammen med helt fra tiden i barnehagen. Han ene og datteren min er typ "Karsten og Petra" venner for hverandre, mens han andre bor rett nede i gata, og de leker også masse sammen. De gikk på avdeling i barnehagen i flere år sammen, og det var disse to jeg skrev opp da vi skulle skrive ønsker for hvem hun skulle gå I klasse med. Så, er det innenfor å be disse to guttene, og alle jentene? Vi har hverken plass eller ork til å ha hele klassen. Har også fått anbefalinger fra andre foreldre som har hatt hele klassen om at det ikke er lurt pga støynivået som da blir. Så, hva tenker dere? Anonymkode: 0c3cc...189 Kontakt barnevernet for råd. Anonymkode: c5b9d...b72
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #12 Skrevet 30. januar 2022 Helt klart JA! Så lenge det ikke er bare 3-4 gutter i klassen. vi inviterer venninner utenom klassen i tillegg, og de fleste andre her gjør det uten at det er noe problem. Anonymkode: 00261...f1c 2
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 30. januar 2022 #13 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Kontakt barnevernet for råd. Anonymkode: c5b9d...b72 Barnevernet? Nei nå må du gi deg.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #14 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei. Som både lærer og mor har jeg aldri vært borti at det er ok. Hvis alle skal begynne å plukke og noen her og der så er vi raskt over på at det er de samme som sjeldent blir invitert. Alle gutter eller jenter. Anonymkode: 1b067...d1a Jo, men de skal jo invitere alle jentene. Litt tilsvarende hos oss, inviterer alle jentene i klassen - men hva med jentene i nabolaget i parallellklassen? Vi har da invitert tre av dem også (de er 13 jenter i parallellklassen). Anonymkode: a0ef8...170 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #15 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Kontakt barnevernet for råd. Anonymkode: c5b9d...b72 Hva har barnevernet med dette å gjøre? Anonymkode: 0c3cc...189
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #16 Skrevet 30. januar 2022 Vi velger å invitere de barnet er venner med. Ikke hele klassen. Ikke alle jenter eller alle gutter. Jeg orker ikke sånn kommunisme greier der noen skal bestemme i mitt hjem. Og jeg orker ikke å måtte be klassenes hissigpropp som raserer hele huset i løpet av en time. For tre år siden måtte foreldrene hans betale oss over 10.000 i erstatning for rens og diverse som ble ødelagt. Jeg sa fra på forhold at en av foreldrene måtte bli med han, men faren var kjørt før jeg rakk å åpne døren for han. Barnet har bursdag sent på året så jeg bruker å spørre læreren om det er noen som ikke har vært i bursdag ennå i år. De blir selvfølgelig bedt. Anonymkode: 5d47b...fcc 1
Norja Skrevet 30. januar 2022 #17 Skrevet 30. januar 2022 Det er helt greit! Jeg pleide å være eneste jente i bursdagen til bestevennen min på barneskolen, han var eneste gutt i min bursdag. Hadde jeg fått valget mellom "alle jentene" eller han, så hadde jeg lett valgt at bare vi to skulle henge. Halvparten av jentene ville jeg jo egentlig ikke ha der en gang 🤷♀️ 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #18 Skrevet 30. januar 2022 Tenker dette er helt innafor (kan de som har svart nei lest hele teksten??). Anonymkode: 9d1e6...3c4 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #19 Skrevet 30. januar 2022 Jeg synes det høres helt ok ut når det er såpass mange gutter i klassen og dere skal invitere alle jentene. Og jeg er ikke en av de som synes det er kommunisme å ha litt regler og normer rundt bursdagsfeiringer på barneskolen, tvert i mot. Så ja inviter de 2 guttene det går bra Bør jo ta invitasjonene utenom skolen (direkte til foreldrene) så er det ikke så tydlig på skolen heller. Anonymkode: ac898...53a 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #20 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Vi velger å invitere de barnet er venner med. Ikke hele klassen. Ikke alle jenter eller alle gutter. Jeg orker ikke sånn kommunisme greier der noen skal bestemme i mitt hjem. Og jeg orker ikke å måtte be klassenes hissigpropp som raserer hele huset i løpet av en time. For tre år siden måtte foreldrene hans betale oss over 10.000 i erstatning for rens og diverse som ble ødelagt. Jeg sa fra på forhold at en av foreldrene måtte bli med han, men faren var kjørt før jeg rakk å åpne døren for han. Barnet har bursdag sent på året så jeg bruker å spørre læreren om det er noen som ikke har vært i bursdag ennå i år. De blir selvfølgelig bedt. Anonymkode: 5d47b...fcc Dette synest jeg ikke er innenfor. Du legger opp til konflikter og utestengelse. Og hvordan du omtaler denne gutten 🙈 Dine holdninger kommer til å smitte over på dine barn. Ikke greit av faren å dra når du hadde sagt i fra, men desto mer som tyder på at gutten trenger å bli inkludert. Det er fullt mulig å gjøre uten at huset blir rasert, jeg har selv arrangert min andel bursdager med gira gutter. Anonymkode: 06448...403 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå